Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 16:39 #1115230

Ik zie alleen maar een oplossing in een externe laadregelaar als vervanger voor de inwendige van de dynamo. Eentje die met flinke koelribben is uitgevoerd. Of eventueel de bulk lading doen met een koffer aggeregaat en dan aftoppen met de motor tijdens het varen bijvoorbeeld.

Alternatief om stand tijd van de dynamo te verlengen is geforceerd koelen met verse buiten lucht door een slang of pijp. In plaats van de al opgewarmde lucht uit het moter compartiment te gebruiken.

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 17:30 #1115248

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Als je na een lange dag varen, de haven binnenvaart, zit je waarschijnlijk over een kwartiertje op walstroom. Dan nog je accu's gaan opladen ? ? ? !
Dan zou ik die 1pk extra gebruiken om sneller aangemeerd te zijn.

Maar ik begrijp de gedachtengang wel.

Hou er ook rekening mee, dat het opladen van de accubank normaal gezien, (voor volledig te laden) 12H in beslag neemt. Niet volledig laden zal minder goed zijn voor je accu's.
Dus even opladen terwijl je van buiten naar binnen vaart ( max 1/2 hr ) zal nooit volstaan om je accu's weer volldig op pijl te brengen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 17:34 #1115251

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Tony2920 schreef :
Als je na een lange dag varen, de haven binnenvaart, zit je waarschijnlijk over een kwartiertje op walstroom. Dan nog je accu's gaan opladen ? ? ? !
Dan zou ik die 1pk extra gebruiken om sneller aangemeerd te zijn.

Maar ik begrijp de gedachtengang wel.

Hou er ook rekening mee, dat het opladen van de accubank normaal gezien, (voor volledig te laden) 12H in beslag neemt. Niet volledig laden zal minder goed zijn voor je accu's.
Dus even opladen terwijl je van buiten naar binnen vaart ( max 1/2 hr ) zal nooit volstaan om je accu's weer volldig op pijl te brengen.

Het gaat me in dit geval natuurlijk niet om het opladen, maar puur om het feit dat ik de haven met voldoende vermogen wil binnenvaren. Ik wil dus niet dat mijn schroefvermogen beperkt wordt doordat mijn dynamo teveel vermogen vraagt om mijn accu's op te laden.

Mijn accu's opladen met de motor wil ik als ik al 2 dagen geen zonne-energie heb omdat het bewolkt is.
Vlieland-Stavanger kan wel 4 dagen duren met mijn bootje.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 17:36 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 17:35 #1115252

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik heb ook zo iets aan capaciteit aan boord gehad en nooit een probleem gehad; 35A dynamo. Verschil is dat ik geen Victron heb die de laadregelaar voor de gek houdt. Lijkt mij dat het voor de gek houden van de regelaar primair de oorzaak is van de oververhitting. Je zorgt er namelijk voor dat de dynamo veel langer volle bak stroom gaat leveren.
Iets minder efficiënt, maar de boel blijft wel heel. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 17:38 #1115253

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
mijn dynamo is al 45 jaar oud ;)

Die 60A dynamo lijkt mij een fantastische oplossing.
Maar eerst maar eens meten.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 17:50 #1115255

Ipv sullige handbediende schakelaars is een Cirix toch de oplossing? Die laadt eerst accu 1 en dan accu 2
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 17:51 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 17:58 #1115259

boarderbas schreef :
Ipv sullige handbediende schakelaars is een Cirix toch de oplossing? Die laadt eerst accu 1 en dan accu 2

Lijkt mij ook de oplossing.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 18:17 #1115265

Interessant draadje.

Ik begrijp niet goed waarom een 60A dynamo die 30A levert minder warm wordt dan een 40A dynamo die dezelfde 30A levert.

Is die 60A dynamo efficienter? Kan die z’n warmte beter kwijt? TS’ motorruimte zal uiteindelijk net zo warm worden toch!? Moet de oplossing zich daar dan niet op concentreren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 18:21 #1115266

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
Nachtvlinder schreef :
Interessant draadje.

Ik begrijp niet goed waarom een 60A dynamo die 30A levert minder warm wordt dan een 40A dynamo die dezelfde 30A levert.

Is die 60A dynamo efficienter? Kan die z’n warmte beter kwijt? TS’ motorruimte zal uiteindelijk net zo warm worden toch!? Moet de oplossing zich daar dan niet op concentreren?

groter debiet aan koellucht + meer massa (tijd) voordat er een volledig ontwikkeld warmtetransport is.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 18:22 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 18:45 #1115272

Een 30A generator heeft diodes/koelplaten die voor korte tijd die 30A aankunnen, mogelijk ook meer koellucht doorvoer.
Een 30A generator die 20 moet leveren over langere tijd houdt dat wel vol zonder schade bij voldoende toeren, koellucht.

Een 50A of 60A generator heeft diodes /koelplaten die enige tijd 60A warmte ontwikkeling aan kunnen en 30A permanent.

De regelaar heeft maar een stroom van 2A, daar komt niet veel warmte vanaf, het gaat om de laadstroom diodes!!
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 18:49 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 18:51 #1115273

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
boarderbas schreef :
Ipv sullige handbediende schakelaars is een Cirix toch de oplossing? Die laadt eerst accu 1 en dan accu 2

Die heb ik nu.

Eerst 60Ah en daarna 220Ah.

Die 220Ah is natuurlijk al minimaal 50Ah uit als ik de motor start.
Worst case scenario misschien wel 100Ah.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 19:28 #1115285

1 110ah accu eruit Bert. En wat vaker stroomdraaien als het dan toch moet die ene keer van de lange reis.


Het beste is accucapaciteit kiezen adhv je verbruik. Met onze maat boot moet je zo weinig mogelijk verbruiken. Koelkast kan ook best uit.

Je gaat ook sneller zonder die ene accu, kan je eerder aan de walstroom.. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 19:29 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 05 jan 2020 00:12 #1115332

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
sy helios schreef :
@Peper
dat zijn veel teveel letters voor Bert...

:laugh: :laugh:

Voor mij ook. ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 05 jan 2020 06:26 #1115339

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Wat Lamavare zegt, je hebt 220 a service accu capacitieit. Laadt die op walstroom. Die capaciteit is voldoende om naar engeland op en neer te zeilen met je koelkast aan. Zeker als je nog zonnepanelen bij gaat plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 05 jan 2020 06:59 #1115343

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
La Mavare schreef :
Keep it simpel:

- dynamo standaard alleen startaccu
- walstroomlader (en evt. zonnepanelen) voor de service-accu's
- dynamo alleen serviceaccu's als je zeilt

Ergo: een keuzeschakelaar tussen dynamo en accu's volstaat

KISS: Zo had ik het, en zo gaat het weer op mn andere boot.
Gewoon 2 accus :1start(55ah),1licht.(110ah) icm een 100w zonnepaneel en een simpele standaard dynamo. Ik had geen acculader meer nodig aan boord. Mijn grootste stroomvreter was m'n danfos compressor koeler. De enkele keer dat ik de licht accu moest motorladen kan ik op 1 hand natellen.

Waarom heb je 270ah nodig op jouw schip ? Als je thuis je nasi en chili in blokken in vriest heb je de eerste paar dagen geen stroom nodig voor je koeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 05 jan 2020 07:00 #1115344

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
La Mavare schreef :
Keep it simpel:

- dynamo standaard alleen startaccu
- walstroomlader (en evt. zonnepanelen) voor de service-accu's
- dynamo alleen serviceaccu's als je zeilt

Ergo: een keuzeschakelaar tussen dynamo en accu's volstaat

Pcies.

Op mijn boot regelt de vier-standen accuschakelaar (zo'n ouderwets, groot, rond ding) wat de alternator laadt. In de praktijk is dat alleen de startaccu (44 Ah).
De huishoudaccu's (2x100 Ah worden geladen door 150 Wp aan zonnepanelen die overdag weinig schaduw krijgen, in serie zijn geschakeld, via een MPPT-regelaar.
Met die laatste combinatie hoef ik nooit aan de walstroom. Overtochtje Engeland deze zomer (pakweg 21 uur met stuurautomaat, marifoon, koelbox en (led)toplicht aan, was geen probleem.

In geval van nood kan ik desondanks de accuschakelaar omzetten, zodat de motor wèl de 2x100 Ah set laadt. Maar in de praktijk is dat, tussen april en september, eigenlijk nooit nodig.

In serie geschakeld laden de zonnepanelen ook nog prima met bedekte lucht.
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 07:03 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 05 jan 2020 09:29 #1115373

Misschien ook eens kijken wat voor type dynamo je hebt.
Zo een als op het eerste plaatje ( dat zijn de meeste kleinere) hebben geen waaier voor de koeling en moeten dus alleen gekoeld worden door de lucht er omheen.Eigenlijk meer geschikt voor een automotor)
Bij die op het tweede plaatje zit er ook een waaier achter de snaarschijf waardoor de lucht met meer snelheid langs de dynamo stroomt. En het evrschil in warmteoverdracht met stilstaande en bewegende lucht scheelt al gauw een factor 5-10 ( warmteoverdracht gaat met de wortel van de luchtsnelheid omhoog) of zelfs meer , afhankelijk van de luchtsnelheid die die waaier veroorzaakt.
Een dergelijke waaier kost echter wel capaciteit van de dynamo en dat is een van de redenen dat die er bij de kleintjes vaak niet op zit.

Misschien dus een iets grotere kopen met waaier? Zal gegarandeerd helpen.
Wat ook kan helpen is een externe ventilator voor de dynamo zetten maar daar zul je wel heel plaats voor hebben .
Ad
40 Amp zonder ( ab-marineservice.com/product/dynamo-compact-12v-60a/ )

45 Amp met ( Volvo Penta ab-marineservice.com/product/a...re-2/?v=796834e7a283 )
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 09:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 05 jan 2020 09:40 #1115381

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Ik heb aan boord een vergelijkbare basis : Yanmar 1GM10 met 35A Hitachi alternator, 1x startaccu 70Ah, 2x serviceaccu 105 Ah semitractie.
Verder Victron-Cyrix scheidingsrelais tussen start en servicecaccu's, Victron 30A lader met gescheiden uitgangen naar start en service accu's, een Victron 702 accumonitor, zonnepaneel op service accu's, 12V voeding die bij aansluiten van de walstroom automatisch het boordnet overneemt. Verder uitsluitend LED verlichting aan boord (inclusief anker- en 3 kleurenlicht).

Het scheidingsrelais zorgt er voor dat eerst de startaccu wordt geladen, daarna pas de serviceaccu's. Dat scheelt al een slok op een borrel. Een accumonitor helpt enorm om te begrijpen wat zich in je boordsysteem afspeelt. In havens liggen we altijd aan de walstroom. Bij korte tochten hoeft de alternator nauwelijks te laden, hoofdzakelijk even de startaccu op peil brengen. Verbruikers onderweg voornamelijk koelkast en navigatieapparatuur inclusief laptop. Bij langere tochten of na langere tijd zonder walstroom of onder zeil neemt uiteraard de laadstroom toe, maar na een uurtje flink laden neemt die ook al snel af (aannemend dat je het accupakket niet meer dan 50% ontlaadt). Dat zijn toch geen bijzondere omstandigheden voor een alternator ? De mijne doet zo al meer dan 10 jaar zonder morren dienst.
Laatst bewerkt: 05 jan 2020 09:43 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 05 jan 2020 10:58 #1115428

CeesS schreef :
De mijne doet zo al meer dan 10 jaar zonder morren dienst.

Ja , maar als ik hier de alternators voor yanmar GM bekijk hebben die ook allemaal zo'n waaier voorop:
www.google.com/search?q=yanmar...396&bih=665&dpr=1.38
En:
ab-marineservice.com/product-c...nmar/?v=796834e7a283

Vandaar waarschijnlijk dat jij er geen problemen mee hebt v.w.b. defecten door te heet worden .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 05 jan 2020 11:11 #1115436

1 accu eraf lost al 50% van het laad probleem op.

Als je het niet erg vind om op een langere tocht na een dag of 2 geen biefstuk meer in de koelkast te hebben is al een grote verbruiker uit .

Hou je overdag wat verbruikers over zoals navigatie pc / tablet en je AIS marifoon , als het goed is dat niet belachelijk veel .

Kijken wat je huidige richtbare paneel opwekt gemiddeld over een redelijke week wordt dat je leidraad kwa verbruikers.

Wil je toch de koelkast kunnen gebruiken maak de isolatie zo dik mogelijk als kan!!! Ik had eerst 35 mm schuim volgens Manual , dat is nu 70 mm effect op stroom verbruik compressor is enorm!

Ik zou inderdaad wel kijken of ik van die 30A een wat grotere kan maken , mocht je stroom moeten draaien onderweg gaat dat stukken sneller, beter 1 volle accu dan 2 amper na 2 uur draaien en das lang als je aan het zeilen bent :S
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 05 jan 2020 11:59 #1115466

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
De mijne doet zo al meer dan 10 jaar zonder morren dienst.

Ja , maar als ik hier de alternators voor yanmar GM bekijk hebben die ook allemaal zo'n waaier voorop:
www.google.com/search?q=yanmar...396&bih=665&dpr=1.38
En:
ab-marineservice.com/product-c...nmar/?v=796834e7a283

Vandaar waarschijnlijk dat jij er geen problemen mee hebt v.w.b. defecten door te heet worden .
Ad

En als we op de motor varen, draait de motor normaal boven de 3000 RPM, dus wordt de alternator goed gekoeld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 05 jan 2020 12:38 #1115495

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
De mijne doet zo al meer dan 10 jaar zonder morren dienst.

Ja , maar als ik hier de alternators voor yanmar GM bekijk hebben die ook allemaal zo'n waaier voorop:
www.google.com/search?q=yanmar...396&bih=665&dpr=1.38
En:
ab-marineservice.com/product-c...nmar/?v=796834e7a283

Vandaar waarschijnlijk dat jij er geen problemen mee hebt v.w.b. defecten door te heet worden .
Ad

Ter info. Er zijn ook alternator's met een "waaier" in het huis. Dat is effectiever.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 05 jan 2020 13:05 #1115506

Klopt , maar in ieder geval niet die van mijn Vetus Mitsubishi ( hier een plaatje uit de workshp manual van Mitsubishi).
Het huis is wel voorzien van heel veel ventilatiesleuven en die zullen ook de rotor en stator wel koelen omdat die immers draait maar niet echt de diodes die het alleen van statische ventilatie moeten hebben . En die zijn het juist die als eerste de geest geven als ze te heet worden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 11 jan 2020 23:51 #1117220

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Update:

Met dank aan Sprokkie die om 9.25 al klaarstond om mij te helpen met m'n laadsysteem.

Vanochtend eerst de dynamo losgehaald en geïnspecteerd zover mogelijk.
Het is kennelijk een beetje een bijzondere dynamo, want er zit een rood koelblok op met na wat meetwerk twee diodes er in.
De functie van die diodes is waarschijnlijk tevens het in de openingspost omschreven beperken van de laadstroom a.g.v. de spanningsval over de diode(s)

Het laadcontact van de accu is verbonden met de twee kathodes, waardoor er twee contacten overblijven om de diverse accu's op te laden.

Na alles terug geplaatst te hebben en dit keer door Sprokkie juist gemonteerd te zijn, bleek de dynamo nog prima in orde te zijn want de startaccu bleek 14,2V te ontvangen vanaf de dynamo.

De andere kant van de Cyrix-I bleek echter nog steeds 12,3V te meten vanaf de serviceaccu's.
Na wat kort speurwerk op internet door Sprokkie bleek dat de Cyrix bij een X-spanning na een bepaalde tijd in zou moeten schakelen. (Exacte waardes op internet terug te vinden B) )
Dit gebeurde echter niet na zelfs 12 minuten gewacht te hebben met de motor aan.

Het was inmiddels lunchtijd dus hebben we de cyrix uitgebouwd en meegenomen naar huis om deze aan een nadere inspectie bloot te stellen.
Via de labvoeding welke we op een gewenste spanning in konden stellen de Cyrix nogmaals op werking getest en deze bleek inderdaad defect te zijn.
De cyrix open gemaakt en er bleek een draadje gebroken vanaf 1 van de hoofdcontacten naar het relais. Dit was het gevolg van een meedraaiend boutje.
E.e.a hersteld en nogmaals de Cyrix getest op werking en m.b.v. een tweede spanningsbron op de B-zijde van de Cyrix bleek deze keurig na de gestelde tijd om te schakelen.

Tijd om terug te keren richting boot en de Cyrix weer teruggeplaatst.
Hier hetzelfde verhaal. Ook de serviceaccu's werden nadat de cyrix omschakelde weer keurig geladen met 14,2V. Motor uit, probleem opgelost!

Toen de volgende stap.
De nieuw aangeschafte BMV712 accumonitor aangesloten.
De startaccu bleek volledig opgeladen te zijn door de dynamo en na het automatisch omschakelen van de Cyrix werden de serviceaccu's geladen met een laadstroom van zo'n 23 á 24A.
Ruimschoots binnen de maximale capaciteit van de dynamo van 30A dus.
Deze stroom zakte al binnen zo'n 20 seconden naar 18A en uiteindelijk naar zo'n 13A
Helemaal volgens de voorspelde laadcurve van de accu's dus en ruim binnen de marge van de toelaatbare capaciteit van de dynamo.

Alles weer in orde nu en nu de duurtest gedurende vaarseizoen 2020 zal uitsluiten of de boel in orde blijft wat naar verwachting dus wel het geval zal zijn.

Conclusie dat de dynamo stuk was bleek achteraf dus fout, waarna de storing al snel in de Cyrix bleek te zitten welke we ook weer snel zelf hebben kunnen repareren.

Met dank aan het forum voor het meedenken, waardoor we een plan van aanpak konden maken.
Met speciale dank aan Sprokkie voor z'n expertise en geduld en om z'n volledige zaterdag op te offeren om mij te helpen in deze kou. (De kachel moest uit om alle bedrading op een nieuw gemonteerde rails te monteren i.v.m. de nieuwe accumonitor)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 01:28 #1117224

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
ter aanvulling :



Note: De H.S. vanaf de dynamo wordt nooit uitgeschakeld bij lopende motor.
Bijlagen:
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 01:31 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl