jessejohn schreef :
Makkelijkste is een slim laadrelay er tussen te zetten.
Dan wordt eerst de startaccu geladen is deze vol dan laad die pas de service accu's.
Dat is niet helemaal waar, de cyrix koppelt bij 13,8V, dan is je accu nog niet per definitie vol.
Ik ben er persoonlijk zo ie zo geen voorstander van om de service accu's standaard te koppelen met de startaccu.
De service accu's in onze bootjes worden steeds groter, maar de standaard dynamo op de diesel is meestal(de mijne in ieder geval wel) alleen bedoeld voor het laden van de startaccu.
Zo staat het in ieder geval in de handleiding van mijn Yanmar 2YM15.
Ook voor de accu's heeft het koppelen in het algemeen weinig zin.
Door de korte stukjes die wij op de motor varen zorgt het koppelen ervoor dat de hoeveelheid energie die in de service accu's geladen wordt niet echt zoden aan de dijk zet.
Daarnaast zorgt een ontladen service accu ervoor dat de laadspanning gedurende langere tijd relatief laag blijft. Hierdoor wordt de startaccu niet volledig geladen.
Prikken we vervolgens de accu lader in op een ontladen service accu, zal deze lader in veel gevallen zijn boost en float tijden aanpassen op de (lege) service accu.
Dit heeft tot gevolg dat de (bijna volle) startaccu langer dan nodig (en gewenst) een te hoge laadspanning krijgt.
Of de spanning van de service accu is door het korte laden van de dynamo hoger (+/-13V) dan bij de ladingstoestand van die accu hoort.
Hierdoor zal de (intelligente) lader ten onrechte denken dat de accu vol is en vervolgens een verkeerd laadprogramma afwerken.
Laad je daarnaast ook nog met zonnepanelen zal er altijd energie verloren gaan in het (over)laden van de startaccu en het bekrachtigd houden van de cyrix.
Om bovenstaande redenen heb ik in de min van de cyrix een schakelaar opgenomen.
Op deze wijze kan ik zelf bepalen wanneer ik met de dynamo de service accu wil laden.
Bijvoorbeeld bij langere motortochten, of die enkele keer per jaar dat mijn zonnepanelen niet genoeg leveren en ik stroom moet draaien.