Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 08:59 #1117512

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
WADnWIND schreef :

De dynamo was dus het probleem niet.

De Cyrix had een defect, dat staat buiten kijf.
Daardoor werd de start accu wel geladen met de dynamo maar de huishoud accu niet.
De walstroom lader laad de huishoud accu maar de start accu niet omdat de cyrix defect is.

De gebruiker merkte niet dat de start accu wel geladen werd, maar wel dat de huishoudaccu niet geladen werd door de dynamo. walstroom er op en de huishoud accu was weer vol en de start accu ook weer vol, die word ook op geladen door de walstroom is de redenatie.

Bovenstaande in het achterhoofd en een defecte dynamo al een keer hebbende meegemaakt,
dan concludeer je al snel dat de dynamo defect is.
Ik geef de gebruiker zeker geen ongelijk de gedacht gang klopt.

Na wat gedoe gehad te hebben met zijn motor, heeft hij er voor gekozen de dynamo niet opnieuw aan te sluiten immers deze was defect. Dan ga je toch wel denken waarom gaan die dynamo's zo snel kapot bij mij aan boord. En begint deze hele discussie.


about cyrix:


De defecte cyrix hadden we mee genomen getest met een regelbare voeding, conclusie defect, open gemaakt en eigenlijk een mechanisch probleem. Elektrisch niets mis met dat ding.
De verbinding tussen de start accu aansluiting en de regel elektronica hersteld en weer aan de regelbare voeding gehangen.De cyrix deed nog niets.
Beetje met de hand het relaiscontact geholpen en hop ding werkte.
Spanning er af en er weer op en niets, even helpen en ja hoor werkte weer.
Op de huishoud accu kant ook een spanningsbron aangesloten en de cyrix werkte weer als van ouds.

Een cyrix heeft spanning nodig op alle bij de aansluitingen om te werken.
Onthoud dit als je zelf eens een cyrix hebt die defect is en je wilt dat ding testen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 11:41 #1117550

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
jessejohn schreef :
Makkelijkste is een slim laadrelay er tussen te zetten.
Dan wordt eerst de startaccu geladen is deze vol dan laad die pas de service accu's.
Dat is niet helemaal waar, de cyrix koppelt bij 13,8V, dan is je accu nog niet per definitie vol.

Ik ben er persoonlijk zo ie zo geen voorstander van om de service accu's standaard te koppelen met de startaccu.

De service accu's in onze bootjes worden steeds groter, maar de standaard dynamo op de diesel is meestal(de mijne in ieder geval wel) alleen bedoeld voor het laden van de startaccu.
Zo staat het in ieder geval in de handleiding van mijn Yanmar 2YM15.

Ook voor de accu's heeft het koppelen in het algemeen weinig zin.
Door de korte stukjes die wij op de motor varen zorgt het koppelen ervoor dat de hoeveelheid energie die in de service accu's geladen wordt niet echt zoden aan de dijk zet.
Daarnaast zorgt een ontladen service accu ervoor dat de laadspanning gedurende langere tijd relatief laag blijft. Hierdoor wordt de startaccu niet volledig geladen.

Prikken we vervolgens de accu lader in op een ontladen service accu, zal deze lader in veel gevallen zijn boost en float tijden aanpassen op de (lege) service accu.
Dit heeft tot gevolg dat de (bijna volle) startaccu langer dan nodig (en gewenst) een te hoge laadspanning krijgt.

Of de spanning van de service accu is door het korte laden van de dynamo hoger (+/-13V) dan bij de ladingstoestand van die accu hoort.
Hierdoor zal de (intelligente) lader ten onrechte denken dat de accu vol is en vervolgens een verkeerd laadprogramma afwerken.

Laad je daarnaast ook nog met zonnepanelen zal er altijd energie verloren gaan in het (over)laden van de startaccu en het bekrachtigd houden van de cyrix.

Om bovenstaande redenen heb ik in de min van de cyrix een schakelaar opgenomen.
Op deze wijze kan ik zelf bepalen wanneer ik met de dynamo de service accu wil laden.
Bijvoorbeeld bij langere motortochten, of die enkele keer per jaar dat mijn zonnepanelen niet genoeg leveren en ik stroom moet draaien.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 13 jan 2020 11:42 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 15:09 #1117599

Sprokkie schreef :

Een goed bemeten diode brug is net zo goed als zo'n FET ding.
Je moet wel je dynamo aanpassen of foppen zodat de 0,7V spanningval wordt opgeheven, dat heb je dan weer niet bij een FET-brug.

Nee dus. Die o0,7 Volt verlies in de diodes wordt wel omgezet in warmte en die energie mis je bij de capaciteit van je dynamo.
Bijv. bij 20 Amp is dat toch 14 Watt oftewel 5% capaciteit va de dynamo.
Is dus niet net zo goed.
Zitten er in een Cyrix trouwens gewone mechamniche relais want dan is natuurlijk het faalrisico bij zo'n ding groter dan bij een FET od diode splitter.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 15:24 #1117605

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
WADnWIND schreef :
Ik vraag mij af of mensen wel beseffen dat als je meer "elektronische zooi" in huis haalt, dat je ook steeds kwetsbaarder wordt.

In dit geval ben ik voor de Cyrix niet zo bang. De alternator wordt sowieso rechtstreeks buiten het relais om op de startaccu aangesloten, de Cyrix schakelt de serviceaccu's parallel aan de startaccu als aan een aantal voorwaarden voldaan is. De levensduur is normaal gesproken ook geen issue, standaard relais zijn ontworpen voor 10 tot 20 miljoen mechanische cycli.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 18:12 #1117637

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Vooruit 't is winter.
Op naar pagina 6 :laugh:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 19:43 #1117661

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
jmarinis schreef :
Nog even een vraagje over de Cyrix.

Ik had vroeger zo'n keuzeschakelaar (0, 1, 2, both). Ging prima maar werd nog wel eens vergeten, en dan blijven start- en serviceaccu's onbedoeld verbonden. Of je komt er na een uur motoren achter dat de serviceaccu helemaal niets is bijgeladen.

Nu al jaren een Cyrix, tot volle tevredenheid. De motor en dynamo op mijn boot hebben genoeg power om alle accu's tegelijk te laden, en dan zijn er altijd nog genoeg pk's over voor de voortstuwing.

Maar in geval van een boot met minder motorvermogen. Is het dan mogelijk om een Cyrix te combineren met een hoofdschakelaar op de serviceaccu? Zodat je in noodgevallen de serviceaccu kunt loskoppelen, en de motor geen pk's hoeft te verspillen aan de dynamo? Of zou het schade doen aan de Cyrix als hij (tijdelijk) alleen aan de startaccu is verbonden?

In principe moet een alternator ( wisselspanningsdynamo ) daar tegen kunnen, want dat is dezelfde toestand als in je wagen. Alleen maar een startaccu aangesloten. Ook voor je Cyrix mag dat geen probleem zijn.
Maar een dergelijke toestand, ( hoofdschakelaar om je service accu af te schakelen), zou toch eerder uitzonderlijk moeten zijn, om nu de aansluitingen in je boot zo te gaan veranderen dat je dit kunt ? Je kan namelijk altijd nog je accuklem van je service accu losmaken, krijg je hetzelfde effect.
Maar post is een tekening van hoe je dit zou willen uitvoeren, dan kunnen we misschien beter begrijpen wat je bedoeling is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 20:46 #1117674

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 480
Ik sluit me geheel aan bij het verhaal van PvO, ik ben ook geen voorstander van het koppelen van de dynamo aan de service accu.
Om te beginnen zou ik een zonnepaneel monteren met een MPPT laadregelaar, deze zal zeker de autonomie verlengen van de service accus. Als dit niet genoeg is dan kan een kleine generator nog voor aanvulling zorgen in combinatie met een goede lader die dan ook op de walstroom kan.
Een 1KW generator kan al snel de accus met 80A laden en met de juiste laadprogrammas, dit komt de levensduur van de accus ook weer ten goede.
Bij een half lege accu is het genoeg om de generator 1,5h te laten draaien, de motor met dynamo moet daarvoor al snel 6 uur draaien of langer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 21:08 #1117683

Ratman,

Het gaat over 240Ah aan accu capaciteit.
Bij die accu capaciteit wordt niet meer dan ongeveer 30A geaccepteerd door de accu!!!!

Dat betekent dat zelfs een generator van 1 megawatt daar dezelfde tijd over doet dan het generatortje op de motor dat 30A kan leveren.

De accu accepteert domweg niet meer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 23:05 #1117706

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Yep.

Gemeten.
23A maximaal.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 23:15 #1117711

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Serviceaccu's worden juist kleiner door zuinigere apparatuur, zet er een zonnepaneel op en je hoeft geen duitse landvast meer. Je startaccu wordt idd netjes door de dynamo geladen. 1-2-both. Zo heb ik het 10 jaar. Simpel, goedkoop en vooral een stuk lichter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl