Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 04:34 #1117225

Mooi dat het weer werkt en geen grote schade betrof! Goed speurwerk.

In je OP schrijf je:
Mijn dynamo gaat regelmatig stuk als deze te lang mijn accupakket van totaal 270Ah moet laden.
Ik geef toe dat ik hem nu al 2x heb laten repareren ook.
Dus telkens 1x stuk na elke reparatie ;)

Denk je dat het nu gerepareerde slechte contact in de Cyrix ook de oorzaak is geweest van het eerdere falen van de dynamo? Of bestaat dit risico nog steeds en ben je door de in je OP genoemde eerdere schades op het verkeerde been gezet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 07:29 #1117229

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
De Cyrix was geen slecht contact. Dat was een gebroken draadje zoals je hebt kunnen lezen
De reparatie aan de dynamo is de tweede keer professioneel uitgevoerd en is dus slechts 1x stuk gegaan na de allereerste amateuristische reparatie.
De professionele reparatie heeft inmiddels zijn nut bewezen.
De simpele conclusie is dus dat er twee keer een andere storing was.
De eerste storing heb ik nooit kunnen achterhalen en de tweede storing heb je hierboven kunnen lezen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 08:18 #1117234

Er is dus nooit sprake geweest van de hier behandelde warmteproblemen begrijp ik!? Dat is van de ene kant fijn want nu zonder verlies aan laadfunctionaliteit opgelost.

Toont ook aan hoe moeilijk een eerste diagnose kan zijn en hoe die de discussie in oplossingen een kant op kan sturen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 08:32 #1117237

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12402
Prossie had ook een Cyrix aan boord, dat ding bleef op een gegeven moment hangen waardoor daar ook laadproblemen optraden.

Is er geen oplossing dat je dat ding vervangt door iets anders??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 08:55 #1117242

Warme douche, en een lekkere fles whisky voor Sprokkie!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 09:02 #1117244

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Anjo schreef :
Prossie had ook een Cyrix aan boord, dat ding bleef op een gegeven moment hangen waardoor daar ook laadproblemen optraden.

Is er geen oplossing dat je dat ding vervangt door iets anders??

Mijn installatie lijkt als twee druppels water op die van Sloe Gin, en werkt al vele jaren zonder problemen. Ik hoor in mijn omgeving nooit van gekke dingen met de Cyrix, wat natuurlijk niet wil zeggen dat er nooit eentje kapot gaat. Maar erkend onbetrouwbaar zijn ze zeker niet.
Het voordeel van een accumonitor in je systeem is, dat je bij onverhoopte problemen onmiddellijk ziet waar je de oorzaak moet zoeken.
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 11:48 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 09:24 #1117249

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
It Paradyske schreef :
Warme douche, en een lekkere fles whisky voor Sprokkie!

Gaat helemaal goed komen ;)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 10:14 #1117264

Dat moet een heel gezoek zijn geweest inderdaad. Ook goed het op schema te zetten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 10:37 #1117272

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Ben geen kenner hoor...,,

maar als ik die tekening bekijk zie ik twee keer een 1A zekering naar de shunt lopen.
Klopt dat?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 10:37 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 10:48 #1117274

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Vinni schreef :
Ben geen kenner hoor...,,

maar als ik die tekening bekijk zie ik twee keer een 1A zekering naar de shunt lopen.
Klopt dat?

Vinni

Yep,
Is van de fabrikant uit al standaard zo meegeleverd. Die draadjes meten alleen maar het voltage in dit geval. (Zal wel hoogohmig zijn schat ik zo in) Je zou ze ook kunnen gebruiken voor een temperatuur sensor.



May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 10:52 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 11:03 #1117282

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Oh ok.....
Dacht al dat die tweede draad is voor het meten van het voltage van de startaccu.
Zo werken namelijk vele shunts.....ook die van mij :) .

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 13:50 #1117325

  • JEPV
  • JEPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Kan het zijn dat de dynamo teveel toeren maakt
Iets grotere Polly de oplossing???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 14:03 #1117330

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
Dynamo lagers mogen 10.000 rpm hebben.
Hoe hoger toerental, hoe meer koellucht door de dynamo.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 14:33 #1117340

  • JEPV
  • JEPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Ja maar stel dat hij 1000 rpm mag draaien voor 35 amp en hij draad 1200 krijg je toch overbelasting?
Of is dat begrensd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 12 jan 2020 20:34 #1117436

De belasting is niet afhankelijk van toern, maar van aangesloten verbruikers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 04:28 #1117472

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Nachtvlinder schreef :
Dat moet een heel gezoek zijn geweest inderdaad. Ook goed het op schema te zetten!

De draadjes krijgen straks allemaal een eigen tagnummer welke in het schema worden toegevoegd.
Schema's komen geplastificeerd aan boord te liggen in een map en digitaal op telefoon en tablet.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 07:04 #1117480

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
Uiteraard hulde voor sprokkie en fijn dat het opgelost is.

Ik vraag mij af of mensen wel beseffen dat als je meer "elektronische zooi" in huis haalt, dat je ook steeds kwetsbaarder wordt.
Nu was het een uiterst simpel probleem met een door draaiend boutje. Maar wat is dan het voordeel nog van een Victron gadget? Ik vind het al twijfelachtig dat dit kan gebeuren bij een duur speeltje, want dat is het.

Ik denk dat blauw meer status heeft?

Ik vraag me af waarom fetbruggen of good-old laadrelais niet meer voldoen? Hoe KISS wil je het nog hebben?
Ook de, hier sullig benoemde, accu keuze schakelaar is het toppunt van betrouwbaarheid en eenvoud.

De dynamo was dus het probleem niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 jan 2020 07:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 07:13 #1117481

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Makkelijkste is een slim laadrelay er tussen te zetten.
Dan wordt eerst de startaccu geladen is deze vol dan laad die pas de service accu's.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 07:19 #1117483

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
jessejohn schreef :
Makkelijkste is een slim laadrelay er tussen te zetten.
Dan wordt eerst de startaccu geladen is deze vol dan laad die pas de service accu's.

Dat slimme is dus meer "zooi"
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 07:20 #1117484

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
waarom dan waddenwind?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 07:29 #1117488

Alles kan kapot en dat zal (hoe hoog de vermeende kwaliteit of prijsniveau ook is) statistisch ook af en toe gebeuren. Zoals al gezegd: de Cyrix heeft een prima reputatie. Echter ook die onttrekken zich niet uit de statistieken. Dit is de eerste die ik hier tel.

Echt tot “overbodige zooi” zou ik dit niet willen rekenen. Het alternatief (met haar eigen nadelen) zou een diodebrug zijn. Ook die gaan af en toe defect. Een losse schakelaar vind ik niet fool-proof genoeg om als alternatief te gelden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 07:51 #1117492

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
Een FET-brug is bewezen solide genoeg. Diodebruggen zijn niet solide ivm de warmte ontwikkeling.
De accuschakelaar is voor dagelijks gebruik niet foolproof genoeg, omdat de gebruikers dit ook meestal niet is. Maar voor noodvoorziening is het solid-as-rock.

In mijn visie moet alles met grote stromen zo passief mogelijk zijn. Al het andere gaat onverhoopt stuk.
Uitzondering acht ik dus de FET-brug.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 jan 2020 07:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 08:07 #1117493

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Nog even een vraagje over de Cyrix.

Ik had vroeger zo'n keuzeschakelaar (0, 1, 2, both). Ging prima maar werd nog wel eens vergeten, en dan blijven start- en serviceaccu's onbedoeld verbonden. Of je komt er na een uur motoren achter dat de serviceaccu helemaal niets is bijgeladen.

Nu al jaren een Cyrix, tot volle tevredenheid. De motor en dynamo op mijn boot hebben genoeg power om alle accu's tegelijk te laden, en dan zijn er altijd nog genoeg pk's over voor de voortstuwing.

Maar in geval van een boot met minder motorvermogen. Is het dan mogelijk om een Cyrix te combineren met een hoofdschakelaar op de serviceaccu? Zodat je in noodgevallen de serviceaccu kunt loskoppelen, en de motor geen pk's hoeft te verspillen aan de dynamo? Of zou het schade doen aan de Cyrix als hij (tijdelijk) alleen aan de startaccu is verbonden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 08:37 #1117500

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
jessejohn schreef :
Makkelijkste is een slim laadrelay er tussen te zetten.
Dan wordt eerst de startaccu geladen is deze vol dan laad die pas de service accu's.

Dat is dus een cyrix :)
Dat ding meet de spanning op de start accu en afhankelijk van het voltage van de start accu durut het een x tijd voor dat het relais sluit en de andere accu wordt mee geladen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 13 jan 2020 08:43 #1117506

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
WADnWIND schreef :
Een FET-brug is bewezen solide genoeg. Diodebruggen zijn niet solide ivm de warmte ontwikkeling.
De accuschakelaar is voor dagelijks gebruik niet foolproof genoeg, omdat de gebruikers dit ook meestal niet is. Maar voor noodvoorziening is het solid-as-rock.

In mijn visie moet alles met grote stromen zo passief mogelijk zijn. Al het andere gaat onverhoopt stuk.
Uitzondering acht ik dus de FET-brug.


Een goed bemeten diode brug is net zo goed als zo'n FET ding.
Je moet wel je dynamo aanpassen of foppen zodat de 0,7V spanningval wordt opgeheven, dat heb je dan weer niet bij een FET-brug.

Ik heb wel eens een draadje gelezen over sluiting in de FET-brug en dat de mindraad licht had gegeven. Echt fool proof ??
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl