Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 09:21 #1115075

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Mijn dynamo gaat regelmatig stuk als deze te lang mijn accupakket van totaal 270Ah moet laden.
Ik geef toe dat ik hem nu al 2x heb laten repareren ook.
Dus telkens 1x stuk na elke reparatie ;)

Mijn Accupakket bestaat uit 2x serviceaccu parallel van 110Ah elk en 1 startaccu van 60Ah.
Nu ben ik bevriend met de eigenaar van Eduard Ott en deze heeft mij uitgelegd dat wanneer deze dynamo te lang de maximale laadstroom moet leveren, deze oververhit raakt en dan de gelijkrichtbrug (spanningsregelaar) doorbrandt.
Feitelijk is mijn accupakket veel te groot voor deze dynamo. (Sommige mensen noemen het alternator maar dat maakt voor dit verhaal niets uit.)

Een dynamo met meer vermogen is ook niet echt een optie met mijn 7,5Pk motortje.

Het enige alternatief wat hij mij kon bieden was het advies de accu's 1 voor 1 op de dynamo op te laden via een schakelaar die tevens de accu van de rest van het boordnet afkoppeld.
Dit vind ik natuurlijk een lastig werkbare oplossing en zou eigenlijk een regeling willen die meet wanneer de dynamo te warm wordt en dan de stroomafname begrenst.

Bestaat zoiets?

Het alternatief van de Sterling regelaar zou volgens hem niet werken middels de volgende omschrijving welke ik als reactie op dit topic ontving:
Wat ze omschrijven is het ouderwetse laad systeem. Wat zij omschrijven hebben wij met en simple diode gedaan, de regelaar voor de gek houden. Hetzelfde wat jou Victron ook doet. Heden daagse auto’s rijden met intelligente dynamo’s.Er wordt een veldstroom ingesteld d.m.v. een computer gestuurde regelaar die via LIN netwerk communiceert met de accu en motorcomputer . De laadspanning kan zelfs 15V worden tegenwoordig. Met name in de startstop auto’s is dit te zien vanwege de hoge start cyclus.
In genoemde voorbeeld is nog steeds van belang dat de dynamo en aandrijving voldoende capaciteit heeft. Neemt niet weg dat je met deze methode je dynamo wel extra belast, je gooit nl meer ballast op je aanhanger dan waarvoor hij gemaakt is, dus kans op schade, zeker als je hem daarmee overbelast.


Wat is wijsheid?
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 09:24 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 09:33 #1115080

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
De problemen die jij omschrijft lijken op die ontstaan bij het laden van lifepo4 accu's.
Mogelijk heb je wat aan de info uit dit draadje.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 09:39 #1115084

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Pff lang technisch draadje. :unsure:

Wat ik op pagina 1 lees zou dit inderdaad zomaar een oplossing voor mijn vraag kunnen zijn indien deze temp. gestuurd zou kunnen worden.

Ik ga me hier straks toch even wat verder op inlezen.
En dat allemaal voor een koud biertje na een lange zomerse dag zeilen.

Maar goed : Je bent pas echt lui als je je gemak niet zoekt.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 10:50 #1115118

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
Tja als je met een klein fietspompje een autoband wilt oppompen kom je hetzelfde probleem tegen.
Dat gaat, maar langzaam, en is zeer vermoeiend.

Het advies om slechts de helft van de accu's per keer op te laden is verstandig.
Wat je ook zou kunnen overwegen is de alternator te begrenzen zodat deze niet maximaal kan laden.
Is wel niet ideaal want je wilt je accu's liefst met 10% van de laadcapaciteit in A laden, om een optimale menging van het elektrolyt te hebben. En dat is al nauw met maar een 30A alternator op een 270Ah accubank.

- helft accu's laden per keer =====> lastig voor de gebruiker
- alternator terugregelen =====> niet goed voor de accu
- alternator met temperatuurregelig =====> lang laden / niet optimaal voor accu

Het lijkt me dat een optimale oplossing zonder aanpassing van ofwel accubank ofwel alternator/motor niet te verwezenlijken is. Niet optimale oplossingen hebben de nare eigenschap om vroeg of laat voor problemen te zorgen ( voortijdig overlijden accu's/ defect raken alternator ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 11:29 #1115144

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
1 accu minder en zonnepaneel erbij
moet genoeg zijn voor je koelkast Bert

voorbeeld ken je...
wij hebben ook altijd koud bier
tenzij het op is
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 11:47 #1115150

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Alternatieve oplossing:

Maak 3 of 4 powerdoides in serie met de dynamo. Plaats over elke diode een relais.
Stuur deze relais aan met een Arduino o.i.d.

Laat de Arduino b.v. iets meten van dynamo temp of stroom of accu spanning.
Laat de Arduino dan meer of minder diodes overbruggen met de relais.

Voordeel: LEO (lomp en onhandig). Geen wijzigingen in de standaard dynamo.

Anders de oplossing van 37South.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 11:53 #1115153

Uitgaande van lood accu´s.

De generator is gewoon te klein voor de accu capaciteit.

Loodaccu´s accepteren ongeveer 10% van hun capaciteit, die 270Ah plus nog een paar verbruikers gaan al over die 10% heen.

Enige goed werkende 'fit en forget' oplossing is een grotere generator, pakweg van zo´n 50 a 60Ampere.

Verhelp het probleem, ga niet knoeien met symptoon bestrijding.
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 11:55 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 12:06 #1115156

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Een 7,5 pk motor met een 30 ampère dynamo vind ik al aan de zware kant.
Ga je er een dynamo van 50 of meer gebruiken dan trek de motor het niet meer.
Wat betere koeling op de dynamo een optie?
Zorg in ieder geval als je vertrekt dat alle accu's goed opgeladen zijn.
Zonnepanelen kan je die ergens plaatsen.
Alles helpt.
En zoals eerder beschreven werd, wat accu capaciteit verminderen.

Ik heb hier een 16 pk motor met 35 Ampère dynamo op een accu pakket van 235 AH.
Hitachi dynamo via Yanmar 2gm20.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 12:10 #1115157

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6433
Saeftinghe schreef :
Uitgaande van lood accu´s.

De generator is gewoon te klein voor de accu capaciteit.

Loodaccu´s accepteren ongeveer 10% van hun capaciteit, die 270Ah plus nog een paar verbruikers gaan al over die 10% heen.

Enige goed werkende 'fit en forget' oplossing is een grotere generator, pakweg van zo´n 50 a 60Ampere.

Verhelp het probleem, ga niet knoeien met symptoon bestrijding.
Tja maar 50A laden is 1 pk van je motorvermogen. En als je maar 7.5pk hebt, lever je bijna 15% (schroef)vermogen in.
Ik zou gaan voor een weerstand in je verbinding dynamo - accu. bv 0.1 Ohm. Bij 20A geeft dat een spanningsverlies van 2Volt. Verlies vermogen is dan 40Watt. Kan met zoiets , of je gebruikt simpel 15meter 2.5 mm2 koperdraad. (Wel even de isolatie afhalen want wordt een beetje warm) (23m 4 mm2 mag ook)
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 12:21 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 12:22 #1115164

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Keep it simpel:

- dynamo standaard alleen startaccu
- walstroomlader (en evt. zonnepanelen) voor de service-accu's
- dynamo alleen serviceaccu's als je zeilt

Ergo: een keuzeschakelaar tussen dynamo en accu's volstaat
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 12:23 #1115165

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
Mijn ervaring met een 240ah+55ah accubank dat de boel ook met zwaardere dynamo maar max 30a trekt. Ik had eerst 55a, toen 80a en nu 125a. En nog steeds haal ik zelden meer dan 30a. De accu's nemen gewoon niet meer op.

Een grotere dynamo zal zonder externe regelaar niet snel zwaarder gaan draaien en niet meer pks opeten. Wel heb je meer marge en gaat ie minder snel stuk. Wel nuttig dus enost je probleem waarschijnlijk op.
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 12:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 12:24 #1115166

WADnWIND schreef :
Alternatieve oplossing:

Maak 3 of 4 powerdoides in serie met de dynamo. Plaats over elke diode een relais.
Stuur deze relais aan met een Arduino o.i.d.

Laat de Arduino b.v. iets meten van dynamo temp of stroom of accu spanning.
Laat de Arduino dan meer of minder diodes overbruggen met de relais.

Voordeel: LEO (lomp en onhandig). Geen wijzigingen in de standaard dynamo.

Anders de oplossing van 37South.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Of een niet te dikke kabel tussen de dynamo en accu, die voldoende weerstand heeft om de stroom een beetje te beperken. (Maar ook weer niet zoveel dat ie te warm wordt)
(Ook LEO)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 12:36 #1115170

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Of je service accu's alleen laden met walstroom of zonnepaneel.
Met 220Ah kan je best een paar dagen zonder laden.
Wil Je met de motor laden, hoe lang moet je dan wel niet moteren om de accu's weer een beetje op peil te krijgen?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 12:53 #1115173

Of ombouwen naar elektrische aandrijving. Dan heb je helemaal geen alternator meer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 14:40 #1115186

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
TS zijn probleem is heel bekend in de campervan wereld. Om langer autonoom te zijn wordt er meer capaciteit geïnstalleerd, maar daarmee daalt de Ri van de accubank en wordt de wisselstroom dynamo te lang vol belast. Die wordt dan te warm en de diodes van de gelijkrichter smelten op den duur. Bij campervans installeren ze dan een 'dikkere' wisselstroom dynamo, bv. tot 120A.
TS kiest ervoor dat niet te doen.
Er zijn een aantal opties om de Ri van de accubank te verhogen en één ervan is maar één accu tegelijkertijd te laden. Afgezien van de uitbreiding van de installatie, wil dat tevens zeggen dat er maar 1 accu wordt geladen en dat de ander wordt 'zelf ontladen' en dat gaat ten koste van de levensduur van de accu('s).
Een andere manier om de belastingsweerstand voor de wisselstroom dynamo te verhogen, is het aanbrengen van een seriële weerstand in de 'laadleiding' naar de service accu's. Voorbeelden zijn al gegeven door rollen koperdraad in dit circuit aan te brengen. Het probleem dat dan kan ontstaan is ook genoemd: de isolatie kan gaan smelten en dan zit je met een chloorgas lucht aan boord. Is ongezond! Verder betekent dit dat je opgewekt vermogen gaat dissiperen en da's wel jammer, diesel is best prijzig en gaat niet waarschijnlijk goedkoper worden.
Bij walstroom laden zitten de service accu's vol bij afvaart en zal er niet veel stroom naar de service accu's lopen om te laden, het spanningsverschil tussen de uitgang van de wisselstroom dynamo en de service accu is daarvoor te klein. Bij een lange tocht (naar Ipswich bijvoorbeeld) op de motor, is er voldoende afname van lading uit de accu dat er toch weer een hoge stroom uit de dynamo zal lopen en het risico van doorbranden toe gaat nemen. Voor een korte vaart is walstroom laden een optie.
Zonnepanelen kunnen een accu ook laden tot het punt dat er geen hoge laadstroom uit de wisselstroom dynamo wordt gevraagd. Alleen als je in het donker vaart, doen die dingen het niet. Soms doen ze het zelfs overdag niet!
Blijft over: het aanpassen van de dynamo regelaar voor wat betreft de stroom-regel component. Het is duidelijk dat de volle 30A teveel van het goede is. Kun je de regelaar aanpassen dat deze niet meer dan 20A geeft, dan zit je goed. Het regelen op de temperatuur van de dynamo is een minder goed idee, je regelt dan op iets op wat het meeste lijkt op: '10oC voor het doorbranden stoppen' Eén kleine hik in het systeem en het kost je weer een stel diodes.
Blijft de vraag of TS bereid is een voor alle parameters instelbare dynamo regelaar aan te schaffen. Dat is aan hem.
Wil hij niet overgaan op een dergelijke regelaar, dan is een serieweerstand in de laad leiding een goede optie met als nadeel dat je extra diesel gaat verstoken die als warmte uit de serieweerstand komt. Een serieweerstand van 0,5 Ohm geeft bij 30A 1,5V spanningsval en 45W aan vermogensdissipatie. Kun je die 45W kwijt in een absorber koelkast... Ideaal! Bij 30A geeft de dynamo na de weerstand dan nog 13V 'uit' (i.p.v. 14,5V) en bij die spanning zal de laadstroom dan beslist onder de 30A blijven en de dynamo en de diodes niet zo warm worden dat ze doorbranden. Het mooie van dit systeem is dat de dynamo uiteindelijk zich toch zal houden aan de 14,5V eind laadspanning die voorkomt dat de accu's sulfateren.
Een weerstand met een PTC karakteristiek is ideaal. In de elektrotechniek gebruikt men graag Constantaan als weerstandsdraad, maar dat heeft bijna een nul-TC en heet daarom ook Constant(aan). Heb je de beschikking over RVS lasdraad voor MIG of voor TIG lassen, dan kun je een leuke PTC weerstand maken. Als je bij een stroom van 1A door die draad over een bepaalde lengte 0,5V spanningsval hebt, is de weerstand van die lengte 0,5 Ohm. Neem geen dunne draad want dan wordt het een smeltveiligheid. Wikkel de draad om een keramische houder, want de dissipatie van 45W maakt het ding beslist heet. Het voordeel van een PTC weerstand boven een weerstand van 50W in een aluminium behuizing, is de automatische aanpassing van de weerstand aan de door de weerstand lopende stroom. Bij veel stroom > veel warmte > veel weerstand waardoor de stroom weer lager wordt en er zich een evenwicht gaat instellen. Zo past zich de weerstand aan op de klemspanning van de accu en is de regeling voor de dynamo minder ongunstig (hetgeen niet hetzelfde is als gunstiger).
De mooiste regeling met het laagste verlies is een buck converter met stroombegrenzer. Die hebben rendementen van wel 95-97%. Dat geeft minder warmte ontwikkeling (verlies) en goede controle over de maximale stroom en daarmee over het warm worden van de dynamo. Bij het gebruik van LFP cellen is deze converter voor mij de 'method of choice' om de 14,5V (of meer) terug te brengen naar een vaste eind laadspanning van 13,4V voor 4 LFP cellen in serie. Een buck converter van 20A (zal je diodes heel houden) is niet erg duur in de winkel van Alie.
"Ja, da's mooi, maar het laden duurt dan wel langer!" Ja, een kleinigheidje houd je toch, maar hoelang duurt het laden dan met een stel door gebrande diodes? 'Kiek da's ut noe net!'
Een 'niet doorgebrand' 2020 gewenst van
Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 14:53 door Peper. Reden: vieze bril
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 14:41 #1115187

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
@Peper
dat zijn veel teveel letters voor Bert...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 14:54 #1115188

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Bert is natuurlijk een goede verstaander! Voor anderen die het willen weten heb je ook meer letters nodig! Bovendien heb ik een imago op te houden!
Jij ook een goed 2020!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 15:00 #1115189

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Na uitgebreid met Sprokkie hierover gesproken te hebben en ook de bevindingen hier in dit topic lijkt het niet zo'n groot probleem om er een 60A dynamo in te zetten.
De laadcurve laat zien dat alleen in de eerste 2 minuten de stroom erg hoog is.

Bij een 30A dynamo 2 minuten 30A laden is waarschijnlijk het probleem.
Bij een 60A dynamo 2 minuten 40A laden zal veel minder problemen geven.

Rooiedirk schrijft hier ongeveer 1Pk in te moeten leveren wat Sprokkie mij ook heeft voorgerekend.
Die ene Pk wil ik uiteraard liever niet missen maar na een paar minuten zal dat Pk verlies al een stuk minder verlies worden. Als ik hier rekening mee hou door 5 minuten eerder de motor te starten voordat ik een haven binnen wil varen heb ik waarschijnlijk al een stuk minder vermogensverlies.

Dit probleem van vermogensverlies zal zich waarschijnlijk hoofdzakelijk voor doen na een lange tocht en wanneer ik veel verbruikers aan heb gehad en de zonnepanelen niet genoeg hebben kunnen betekenen (2x 50Wp in serie) Oversteek Engeland bijvoorbeeld.

Ik heb nog een reserve dynamo welke ik in het voorjaar zal monteren en dan gaan we voorzichtig de laadstroom bij laag toerental van de motor eens meten. Aan de hand van die meting(en) gaan we beslissen of die zwaardere dynamo zin heeft.
Voorlopig is het voor mij veel te nat en te koud om buiten in de regen te klussen.

Bedankt voorlopig voor alle nuttige adviezen en zodra ik in Maart wat meer weet laat ik het jullie weten.

@ sy helios : Het is niet zozeer het aantal letters maar vooral het aantal woorden met meer dan twee lettergrepen waar ik moeite mee heb. ;)

@ peper : Ik heb een pond sambal gemaakt die we maar eens moeten testen met één van jouw brouwsels B)
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 15:06 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 15:08 #1115190

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
rooiedirk schreef :
Saeftinghe schreef :
Uitgaande van lood accu´s.

De generator is gewoon te klein voor de accu capaciteit.

Loodaccu´s accepteren ongeveer 10% van hun capaciteit, die 270Ah plus nog een paar verbruikers gaan al over die 10% heen.

Enige goed werkende 'fit en forget' oplossing is een grotere generator, pakweg van zo´n 50 a 60Ampere.

Verhelp het probleem, ga niet knoeien met symptoon bestrijding.
Tja maar 50A laden is 1 pk van je motorvermogen. En als je maar 7.5pk hebt, lever je bijna 15% (schroef)vermogen in.
Ik zou gaan voor een weerstand in je verbinding dynamo - accu. bv 0.1 Ohm. Bij 20A geeft dat een spanningsverlies van 2Volt. Verlies vermogen is dan 40Watt. Kan met zoiets , of je gebruikt simpel 15meter 2.5 mm2 koperdraad. (Wel even de isolatie afhalen want wordt een beetje warm) (23m 4 mm2 mag ook)

Beetje zonde om de energie die ik op m'n schroef verlies om te zetten in warmte waar ik niets aan heb.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 15:23 #1115192

Wordt je motorruimte niet te warm in de zomer? Misschien ook geforceerd koelen?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 15:27 #1115195

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
roozeboos schreef :
Wordt je motorruimte niet te warm in de zomer? Misschien ook geforceerd koelen?

Daar heb ik ook aan zitten denken en ga ik zeker ook doen.
Sprokkie heeft daar een geniale oplossing voor bedacht.
Ik zal hier eens naar vragen onder het genot van een kopje thee. :whistle:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 15:33 #1115200

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Sloe Gin schreef :
roozeboos schreef :
Wordt je motorruimte niet te warm in de zomer? Misschien ook geforceerd koelen?

Daar heb ik ook aan zitten denken en ga ik zeker ook doen.
Sprokkie heeft daar een geniale oplossing voor bedacht.
:

Hou ons niet langer in spanning B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 15:35 #1115204

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Daarvoor moet je bij Sprokkie zijn.
Hij kan je dat haarfijn uitleggen. Ik ben geen elektronicus.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 16:01 #1115217

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Als je nu toch met de dynamo gaat knutselen:
Een V-snaar kan tot 700W verbruiken door alleen het inklemmen en lostrekken in de snaarschijven. Een getande riem is hier veel efficiënter. (JLO piano bromfiets motor)
Een rollenketting is nog beter, maar die kan behoorlijk lawaaiig zijn. (Sachs bromfiets motor).
Als je toch aan het schroeven bent...

Ga ook eens bij de buck converter kijken die Sprokkie heeft. Dat is de moeite waard.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270Ah aan accu's en slechts een 30A (max.) dynamo. 04 jan 2020 16:23 #1115224

Rooiedirk,

De accu´s nemen niet meer dan die 10% dus de motor hoeft niet meer te leveren, maar de generator wordt niet overbelast en wordt dus minder heet en blijft langer heel.
Die weerstand is alleen maar een extra warmte ontwikkelaar.

Edit: Ik had eerst even de reacties moeten lezen, vóór ik ging schrijven, het staat er allemaal al.
Laatst bewerkt: 04 jan 2020 16:39 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl