Nachtvlinder schreef :
Wat ik mij sowieso afvraag, is waarom Victron in hun standaard LiFePO4 laadprofiel wél absorptie (en zelfs float…) gebruikt. Ze zullen daar een reden voor hebben. Dit is wel een omgekeerde redenatie van “dan zal er wel een reden voor zijn…”, niet bevredigend wat mij betreft, maar wat is nu waar!?
Noreen’s ervaringen zijn ook waar, natuurlijk…
[...]
Ik denk dat er heel wat aspecten een rol spelen. Eén daarvan zal zijn dat ze proberen om iedereen tevreden te stellen. Technisch gezien zijn er een aantal aspecten waar we denk ik nog rekening mee kunnen houden:
- De datasheets van de meeste lithiumcellen schrijven een CC/CV laadcyclus voor. CC staat voor constant current (bulk), CV staat voor constant voltage (absorption). De datasheets schrijven dus een absorptiespanning voor. Het lijkt mij logisch dat je deze absorptiespanning dan ook kan instellen op de lader. De absorptiespanning voor LFP is typisch 3.65 V.
- Celdatasheets schrijven ook een 'termination current' of 'tail current' voor. Wanneer de absorptiespanning bereikt is en de laadstroom zakt onder deze 'tail current' is de accu per definitie vol en moet het laadproces beëindigd worden. Je kan aan lagere stroom nog steeds wat meer energie in de cellen pompen, maar dit komt neer op overladen. Victron laadregelaars laten toe om een 'tail current' in te stellen. De tail current voor LFP is typisch 0.05 C.
- Praktijkvoorbeeld: accupakket van 400 Ah. Tail current dus 0.05*400 = 20 A. Gewenst laadpatroon: bulk aan stroom > 20 A tot 14.6 V en vervolgens absorptie aan 14.6 V totdat stroom < 20 A. Daarna lader uit.
- Uit vele praktijktesten blijkt dat het laden van LFP
met bovenstaande instellingenvolgens bovenstaande duizenden cycli toelaat.
- Nu, wat als je niet kan laden met > 20 A stroom (bijvoorbeeld kleine hoeveeelheid zonnepanelen + verbruikers)? Dan kan er geen absorptiefase zijn, want de stroom is steeds te laag (lager dan de termination current). De absorptiefase moet in dat geval worden overgeslagen.
- Daarnaast moet ook de absorptiespanning (= spanning waarbij de bulkfase beëindigd wordt) omlaag, want anders ga je overladen op het einde van de bulk fase. Nordkyn stelt voor om lineair te interpoleren (
nordkyndesign.com/charging-mar...ithium-battery-banks). Terug naar voorbeeld van 400 Ah LFP. Stel lader van 10 A en 3 A verbruikers, dus 7 A laadstroom. Dit geeft 7/400 ~= 0.02 C. Volgens zijn tabel een absorptiespanning van 13.9 V.
- De absorptiefase overslaan bij krachtigere (walstroom)laders zorgt ervoor dat het laadproces beëindigd wordt op een paar percent van volledig vol. Dit laatste is nauwelijks waarneembaar en weinig problematisch, denk ik. Misschien wat geheugeneffect, indien vaak herhaald?
- De algemene wijsheden van 'geen absorptie voor LFP' en een absorptiespanning van rond de 14.0 V ipv. 14.6 V volgen uit bovenstaande.
- Zoals FKZ schrijft, enkele datasheets van drop-ins schrijven een float spanning voor. Lijkt mij logisch dat je die dan kan instellen.
- Zoals 3Noreen aangaf willen sommigen steeds volledig volle accu's (om al dan niet geldige redenen). In dat geval lijkt een float instelling mij best nuttig.
- Daarnaast heb ik de indruk dat er bij vele gebruikers die veel geld neertellen voor LFP een enorme drang naar performantie is. De vrij hevige instellingen komen hieraan tegemoet. De fall-out hiervan (LFP accu's die vroegtijdig aan hun einde komen) zullen we pas over een paar jaar zien. In het algemeen merk ik dat over de afgelopen jaren de voorgeschreven absorptiespanning steeds lager wordt.