Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 28 sept 2021 07:20 #1328716

  • qdwx
  • qdwx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
WaltB schreef :
[...]

Ik denk dat hier toch een belangrijk misverstand ligt. "Absorptie" laden (als je het tenminste zo wilt noemen bij LiFePO4) tot 0.0A is uit den boze, omdat dat altijd tot overladen cellen leidt, ongeacht het voltage, dus niet alleen bij 3.65V.
Bij laden van LiFePO4 heb je te maken met "charge termination condition". Absorptie om 100% SOC te bereiken is mogelijk met strikt monitoren van de laadstroom. Er wordt dus geladen met regeling van het laad voltage (CV) en als de bij het voltage behorende "residual charge current" is bereikt moet het laden worden gestopt.

[...]

(emphasis mine)

100% akkoord. Ik zou mss nog willen toevoegen dat "residual charge current" = "cut-off current" = "termination current" = "tail current".

Ik denk dat je het zelfs breder kan stellen: Niet enkel LFPs moeten zo worden geladen, ook loodaccu's. Bij een loodaccu ga je de absorptiespanning ook niet eeuwig aanhouden want dan gaat die gassen. Belangrijk verschil is enkel dat de schijnbare laadweerstand van loodaccu's veel hoger is, waardoor de spanning veen sneller oploopt, en de absorptiefase veel langer wordt (en de bulkfase korter).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 sept 2021 07:47 #1328731

ReneK schreef :
FriendlySailor schreef :
Wat is hier nu op tegen??

Ja, de prijs misschien, bij Visser in Bruinisse € 800,- voor 50 Ah?

Wat hier dus door de ZF-ers in elkaar gezet wordt, is dat vergelijkbaar??


de prijs inderdaad
wat was ik kwijt ?

1120Ah @ 12v = $85 * 16 + 300 euro verzendkosten = 1400 euro
REC ABMS = 400-500 euro

totaal 2000 euro voor 1120Ah @ 12v

LE300 @ 1120Ah via visser bruinisse zou op 18.000,00 euro komen
En vergeet niet je Victron integratie via de canbus
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 sept 2021 07:51 #1328734

Als ik 3.3V per cel blijf voeden, kan iemand dan uitleggen hoe dit tot overladen kan leiden? Als er geen stroom loopt, vloeien er geen electronen door de cel die iets met de chemie kunnen doen, toch!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 sept 2021 08:02 #1328736

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Mee eens qdwx, ook loodzuur accu’s en zo doe ik het ook voor loodzuur in mijn charge controller (5% C, dan naar float, ipv absorptie tijd) Alleen zijn loodzuur accu’s wat dit betreft veel meer forgiving. Als de absorptie spanning ruim beneden gasspanning is ingesteld, zeg maar 14.2V afh. van temp, dan is de absorptie tijd niet kritisch. Je ziet ook bij sommige wat oudere smart controllers voor loodzuur dat de abs tijd voor loodzuur gewoon vast is, bijv 1 uur. Dat killt een LFP. Daarnaast is er natuurlijk ook een groot aantal alternators met een simpele interne regulator die in feite na bulk gewoon met ingestelde spanning blijft laden zonder naar float te gaan.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 sept 2021 08:21 #1328745

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Als ik 3.3V per cel blijf voeden, kan iemand dan uitleggen hoe dit tot overladen kan leiden? Als er geen stroom loopt, vloeien er geen electronen door de cel die iets met de chemie kunnen doen, toch!?

Lees voor “ongeacht het voltage” “ongeacht het voltage tussen 3.4 en 3.65V”.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 sept 2021 08:48 #1328754

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16924
@ Walt,

Even terug in de lekenmodus..

- 3.4 laden lijkt dan redelijk veilig laden te zijn voor een niet helemaal volledig gevulde accu met een constant voltage?

- Hoe kijk jij tegen de memory effect aan dat op zou treden bij veelvuldig onvolledig laden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 sept 2021 10:32 #1328791

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Hoe meer ik er over lees hoe lager het 'veilig' geachte laadvoltage. 3,4VpC is voor mijn EVE LF280 cellen nog in het vlakke deel van de laadcurve. Dat lijkt veilig als je geen andere methode hebt om het laden te stoppen maar is heel lastig zie grafiek. Ik ga ervanuit, maar ben benieuwd naar ieders setting, dat 14,0V aanbieden op de accupolen bij 0,3C charge, met een termination charge van 0,05C om het laden automatisch te stoppen, veilig is. Doe ik alleen als ik aan boord kom om te varen en er na het laden direct ontlading kan plaatsvinden.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 sept 2021 14:44 #1328886

Waar komt die 0.1V verschil (3.4 -/- 3.3) vandaan tussen eind CC laden en begin ontladen? Bij 0.1C kan dit niet verklaard worden door de interne weerstand: die is kleiner dan een milliohm...

Lijkt wel een soort hysterese!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 sept 2021 16:17 #1328913

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Ik ga voor een makkelijke vraag :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 sept 2021 16:23 #1328914

Mss een chemisch iets? Soort aktiveringsenergie die je moet geven voordat de ionen gaan bewegen? Als coulomb rendement zegt men meestal 98%, dat wil ik ook gaan instellen in de batterij monitor. Peukert dan 1.0; men gebruikt ook wel 1.03
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 sept 2021 16:28 #1328915

Nachtvlinder schreef :
Waar komt die 0.1V verschil (3.4 -/- 3.3) vandaan tussen eind CC laden en begin ontladen? Bij 0.1C kan dit niet verklaard worden door de interne weerstand: die is kleiner dan een milliohm...

Lijkt wel een soort hysterese!?

Die milliohm is je dynamische weerstand (spanningveranderingen bij stroomveranderingen)
Dit is een ander proces meer chemisch.

Ik zie het ook terug als ik van rust naar ontladen schakel:
Van rust om 8:49 naar 2 à 3 kW belasting om 8:55.

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 28 sept 2021 21:03 #1328992

Mart schreef :
Ik ga voor een makkelijke vraag :P

Ik wil een hulplijn gebruiken :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 sept 2021 13:24 #1329145

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Vraagje: mijn oude Victron lader (25A) kan je wel de absorbsie en float spanningen instellen. Echter niet de absorbsietijd, die staat vast op 4 uur en lijkt me veel te lang voor Lipo gezien de discussie van afgelopen dagen.
Nu kan je dat wel werkend krijgen met een printje die de boel afsluit bij het halen van de absorbsie spanning. Maar ik kan hem ook instellen als een voeding.

Als je toch een DC-DC omvormer zoals de TC800 of een Orion smart wil gaan gebruiken voor die alternator, kan daar niet ook een AC->DC voeding op? Zodat je daarmee ook die oude lader of domme voeding slim maakt? Dus dat ding gebruiken voor zowel prik uit de alternator als walstroom. Kan dat als de DC-DC omvormer op bijv. max 40A is ingesteld en de lader maar 25A kan leveren? Ja de lader zal op zijn limiet gaan draaien maar de DC-DC kan wel met te weinig stroom om gaan?

Lijkt me wel maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Laatst bewerkt: 29 sept 2021 13:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 sept 2021 16:18 #1329202

  • qdwx
  • qdwx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Philip schreef :
[...] Als je toch een DC-DC omvormer zoals de TC800 of een Orion smart wil gaan gebruiken voor die alternator, kan daar niet ook een AC->DC voeding op? Zodat je daarmee ook die oude lader of domme voeding slim maakt? Dus dat ding gebruiken voor zowel prik uit de alternator als walstroom. Kan dat als de DC-DC omvormer op bijv. max 40A is ingesteld en de lader maar 25A kan leveren? Ja de lader zal op zijn limiet gaan draaien maar de DC-DC kan wel met te weinig stroom om gaan? [...]

Ik denk niet dat je iets kapot kan doen zolang de lader beschermt is tegen kortsluiting en overbelasting. Gezien het een Victron betreft zal dat wel zo zijn, maar misschien toch even nakijken.

Wat er precies zal gebeuren qua spanning en stroom zal afhangen van de DC-DC. Een 'intelligente' DC-DC lader zal zien dat deze het meeste vermogen uit de lader kan halen bij een stroom van 25 A en de absorptiespanning (pak 14.4 V). Een minder slimme DC-DC lader zal proberen om de spanning zo laag mogelijk te houden om de stroom te maximaliseren. Bij laden van accu naar accu werkt deze truc goed, maar bij een acculader een stuk minder. De spanning wordt omlaag getrokken in de hoop meer stroom te krijgen, bijvoorbeeld naar 12.8 V. Stroom blijft echter hetzelfde (25 A) dus het vermogen zakt.

Misschien zakt de spanning dermate dat de acculader een alarm geeft omdat de acculader denkt dat deze een defecte accu aan het laden is. In dat geval zal het niet goed werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 sept 2021 09:19 #1329356

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Ah thx.
Is dat erg om die spanning te verlagen om te stroom te maximaliseren? Zolang die stroom maximaal blijft, blijft er immers met maximaal stroom geladen worden alleen bij een lagere spanning. Als hij tenminste niet blijft verlagen totdat je onder de maximale stroom van de acculader/voeding gaat komen. Het verschil tussen 12,8vx25A en 14,4vx25A lijkt me nog wel te doen, zolang het maar 25A blijft en niet zo ver gaat verlagen dat die stroom terug gaat lopen.
@holtere: heb jij dat toevallig al eens geprobeerd met je TC800?

Optie 2:
Als je een domme voeding neemt die continue meer stroom kan leveren dan (eventueel begrenste) DC-DC omvormer kan omzetten, zit je sowieso wel goed heb je geen kans op dat verlagen? Die domme dingen zijn niet duur en de slimheid en bescherming zit dan in de DC-DC. Hoef je maar 1 duur, slim ding te kopen.
Laatst bewerkt: 30 sept 2021 09:26 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 sept 2021 10:51 #1329378

De domme voeding zal een kortsluitbeveiliging hebben. Ga je daarmee laden zal hij steeds in de beveiliging schieten bij een niet volle cel.( Stroom kan zoals bekend bijna onbeperkt oplopen bij lithium)

Als je geluk hebt springt hij daar dan weer uit, om een halve seconde later weer te stoppen.
Je krijgt dan dus een springende voeding. Dat schiet niet op.

Dom kan wel, maar dan moet je de stroom zien te beperken tot de maximaal toegelaten stroom.

Dat is meteen het verschil met een lader, die analoog regelt op de maximale stroom of spanning.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 sept 2021 10:56 #1329379

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
roozeboos schreef :
( Stroom kan zoals bekend bijna onbeperkt oplopen bij lithium)
Toch niet als de DC-DC omvormer er een maximaal aantal amperes kan afnemen van pak hem beet 30 of 40? Of helpt dat niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 sept 2021 21:04 #1329532

  • wisman
  • wisman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
De Orion zorgt er voor dat er stroom loopt vanaf de lood\dynamo kant naar lifepo4. Niet andersom. Wanneer de boot lange tijd stil ligt loopt de accu terug. We zeilen vrijwel altijd. Ik tank maar eens per jaar voor 40€. Om dan toch een veiligheid te hebben aan de lood kant wil ik een oplader. 4Ah is ruim voldoende en kost maar 69€.

Mijn plan is herzien, ik ga geen Orion instaleren. Die 40€ aan brandstof met ongeveer 50 zeil dagen, voornamelijk groot water of bezeilbaar. Zie ik die Orion niet veel doen. Om toch ruim voldoende te hebben ga ik voor 2X4 EVE304 Cellen. Dat is overkill :-) Maar met de huidige prijs van deze cellen is dit minder complex en meer stroom dan ik ooit uit de ORION-TR ga halen.
Je bent pas echt oud als SPIJT de plaats van je DROMEN inneemt.

Kelt 29DI
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 okt 2021 06:13 #1329567

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16924
Ik kan bovenstaande maar net volgen hoor de reactie heeft dus een grote kans van tang op varken... ;)
Ah thx.
Is dat erg om die spanning te verlagen om te stroom te maximaliseren? Zolang die stroom maximaal blijft, blijft er immers met maximaal stroom geladen worden alleen bij een lagere spanning. Als hij tenminste niet blijft verlagen totdat je onder de maximale stroom van de acculader/voeding gaat komen. Het verschil tussen 12,8vx25A en 14,4vx25A lijkt me nog wel te doen, zolang het maar 25A blijft en niet zo ver gaat verlagen dat die stroom terug gaat lopen.
@holtere: heb jij dat toevallig al eens geprobeerd met je TC800?

Ik heb geprobeerd om de TC800 te voeden met een 12/1200/50 multiplus.
Dat werkt niet omdat spanning van de multiplus wat inkakt op het moment dat je de TC800 aanzet. Die schiet vervolgens in de beveiliging omdat de bronspanning niet hoog genoeg is.
Althans...dat dacht ik te constateren. Met een accu erachter werkt dat wel, die kakt niet in!
Laatst bewerkt: 01 okt 2021 07:12 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 okt 2021 10:16 #1329640

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
De bottomline is dat elke laadbron geheel moet afslaan zodra er een bepaalde minimum laadstroom loopt, b.v. 3 of 1 ampere.

Een laadbron moet dus aan 3 begrenzingen voldoen:
- Stroombron
- Spanningsbron (maximale laadspanning spanning)
- Laadstroom afslag
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 okt 2021 10:26 #1329642

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16924
Mooie conclusie :huh:
Aangezien we met een hele wereld vol apparaten bezitten die alles kunnen behalve afslaan op een kleine laadstroom :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 okt 2021 11:39 #1329661

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6794
Maar met een reed-relais als stroom 'checker' en een SolidStateRelais in de 230V is dit weer simpel zelf te maken. (Oh en een drukknopje voor het opstarten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 okt 2021 11:43 #1329663

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1707
In het draadje van ReneK levert Panoramix deze tabel voor de termination current volgens Nordkyn:
Link Termination Current LFP 280A volgens Nordkyn (Panamorix).

Die kunnen we veelal niet instellen. Wat we wel kunnen meten (handmatig) hoe lang het duurt bij die CV om tot die stroom te komen bij jouw eigen lader (zonder dat er gebruikers aan hangen).
Je kan de tabel dan aanvullen met de “Time to Termination Current (min)”/“TTC”.

Het lijkt mij dat in die tabel de TTC bij CV 3,37V naar 0A langer duurt dat de TTC bij 3,65V tot 9,2A

Veel laders hebben een minimale of vaste absorbtietijd. Vraag is dan of er een TTC te kiezen valt die past bij een absorbtietijd op jouw lader en dan de bijbehorende CV kiezen uit de tabel.

Als, (ik ben niet aan boord en kan het niet proberen // iemand anders die de redenatie misschien kan vervolmaken), ...., dit een tabel oplevert met een punt dat werkt dan heb je een “werkpunt” gevonden waarbij jou lader na CC een CV ingesteld heeft die een bepaalde duur heeft en die bij de Termination current afslaat op de tijd. Aannemende dat je ook de volgende fases uit kan schakelen of een float van bijv 13,2V of lager kan instellen (waarbij dan overladen niet mogelijk zou zijn).

Dat levert dan op, dat een “ongeschikte lader” hiermee is afgericht tot LFP-veilig.

Je kan er dan daarna voor kiezen om een (bms-) relais eerder of later te laten schakelen als dubbele veiligheid voor wie daar prijs op stelt.

Ik ga er hierbij van uit dat dezelfde accu, zonder verbuikers, bij dezelfde laadinstelling steeds dezelfde laadcurve volgt.
Voor wie zo’n tabel zou kunnen maken (eerst grote stappen snel thuis: 13,6-14-14,4V voor het principe) is het wel handig als er wat flinke verbruikers aanwezig zijn (inverter met kachel bijvoorbeeld) anders kost het zo veel tijd.

Aardig idee of inquisitie?
Laatst bewerkt: 01 okt 2021 11:46 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 okt 2021 12:13 #1329667

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
rooiedirk schreef :
Maar met een reed-relais als stroom 'checker' en een SolidStateRelais in de 230V is dit weer simpel zelf te maken. (Oh en een drukknopje voor het opstarten)

Tjesus Dirk, die oplossing hadden we in 1980 ook op de Flyvholm voor de boordlichten. Had jij dat ook op de Elektra destijds?

Wel een idee, maar om nou 3 AW te maken met 25 of 35mm2 is wel een uitdaging...?

(AW = Ampere Wikkelingen)

Edit:
een 12mm koperbuis in schroeflijn doorzagen/slijpen. Buis is de geleider en het reedcontact er in.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 okt 2021 12:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 01 okt 2021 13:28 #1329686

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6794
Tja niet direkt rocking science, maar wel simpel en dit was een leken draadje :) .
En de stroommeting hoeft niet echt nauwkeurig te zijn, dus ipv een 252 kan je deze opsplitsen in bv 6x42, en dan wikkelen met 1 draadje van 42. (Moet je wel 6x zoveel windingen maken)
Voor de echte leken, zoiets dus:
Laatst bewerkt: 01 okt 2021 13:54 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.652 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl