Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Airmar DST800 analoog of Smart?

Airmar DST800 analoog of Smart? 22 juni 2021 19:22 #1298171

  • hanst
  • hanst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 429
En bij het draaien wordt het dan 0v, >5v, 0v, >5v etc. Elke keer een kwartslag verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 00:25 #1298248

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
koko schreef :

Als je log het niet meer doet is het loshalen de temp draadjes (wit en bruin) en het plaatsen van een 10K weerstand of NTC een van de dingen om te proberen. Wel even opnieuw opstarten na het wisselen.

Alabastine: leuk om kennis te maken en bedankt voor je hulp natuurlijk!

En natuurlijk Airgead bedankt, die meteen al met deze oplossing kwam en zelfs ff een pb-tje heeft gestuurd, ik had meteen naar je moeten luisteren want je had inderdaad gelijk.
Laatst bewerkt: 23 juni 2021 00:25 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 06:34 #1298256

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dag Airgaid, je hebt gelijk. Excuses dat ik je niet meer genoemd heb. En je hebt inderdaad als eerste deze oplossing/mogelijkheid genoemd en ge-pb’t. En ik heb hem in eerste instantie onwaarschijnlijk genoemd. Sorrie
Laatst bewerkt: 23 juni 2021 07:28 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 06:48 #1298260

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
hanst schreef :
En bij het draaien wordt het dan 0v, >5v, 0v, >5v etc. Elke keer een kwartslag verder.

Dat klopt idd. Ik had 12v, maar dat was met de voeding aan de transducer, niet via een instrument. Dat jij 5V leest zal wel kloppen dan. Ik zal ook eens meten op de ITC5, hoe hoog de spanning daar is. Vast ook iets van 5 volt.
hanst schreef :
Tussen de rood en grijs (6.75v) en groen en grijs (nu ook >5 volt, waar het eerst 4.95 volt was). Dus in de werkende opstelling aan de ST60+ op de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 07:27 #1298274

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Interssant wordt nu denk ik om nog te onderzoeken of dit een Raymarine-only ding is of ook andere merken zo werken.

Is er iemand die meeleest en met een ander merk instrument uitleest? En bij wie de temperatuur meting stuk is, of voor de test een van de temperatuur meet draadjes los kan en wil halen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 07:52 #1298280

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
hanst schreef :
Met het nieuwe paddlewheel werkt het log weer.
Wat ik zag was dat de spanning tussen groen en 0 nu gelijk was aan rood en 0.

De verklaring kan zijn dat de magneten in het paddlewheel verzwakken door de tijd (of door verhitting) en dat de sensor op zo'n manier werkt dat de kracht van het magnetische veld van invloed is.

Hanst. Gefeliciteerd. Dat geeft mij goede hoop.

De snelheidsensor is in deze redenatie blijkbaar heel gevoelig voor de hoogte van de voltage pulse.
Bij jou maakt het paddlewheel het verschil, maar zou ook de sensor ingangsspanning van invloed kunnen zijn?

Bij mij werkte, zoals gemeld, zaterdag het paddlewheel weer terwijl ik niets leek veranderd, behalve:
-heeft een half jaar “los” in de bun gelegen (droog, kabelbreuk, ..)
-lifepo4 accu geinstalleerd!

Zou het zo gevoelig zijn voor de aangelegde spanning? Die was zondag 13+V. Dat leverde de loodaccu nooit. Ook niet op de motor want de laadverdeler bleek niet te werken.

Nu zit mijn NKE systeem zit achter een dcdc trafo, hetgeen mij de volgende vragen opleverd:
- zit de triducer daar dan niet achter en toch direct aan de accu?
- is die dcdc niet nauwkeurig?
- of is de ingangsspanning nu te hoog en wordt de uitgang niet teruggeregeld?
(of toch gewoon vocht of de kabel)
Aan boord maar gaan proberen.

Koko:
Bij mij werkt de temperatuur gever (nog).
Blijkbaar beoordeelt of herkent RM/ITC5 de transducer obv het temperatuur gedeelte. Daar lijkt Airmar niet de bron van te zijn, behalve dat de Tgever stuk gaat.
Voor wat betreft een test daarvan op NKE? Ik ben nog niet toe aan “stuk” maken wat heel is; in ieder niet voordat de snelheid weer betrouwbaar werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 08:04 #1298284

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Booty, stuk maken is zeker niet de bedoeling natuurlijk. Dat zou pas echt zonde zijn.

De sterkte van de magneetjes? Volgens mij telt het instrument de pulsjes. Zou het zo werken dat het magneetjes een contact open en weer dicht moet trekken? Ik heb er weinig verstand van, maar dat lijkt mij super gevoelig voor storing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 08:22 #1298289

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Als ik Hanst goed begrijp meldt hij een verschil tussen 4,95 en 5V voor een al dan niet goede werking.
Ik begrijp ook niet waarom dit zo gevoelig moet zijn en waarom een nieuw wieltje het verschil kan maken.
De tip staat op youtube en Hanst reproduceert het. Blijft: waarom?

Het bracht mij alleen op het idee dat dan de systeemspanning (gemankeerde kabel, verlengde kabel) ook net het verschil zou kunnen maken.
Ik zou ook verwachten dat het geen contactje is, maar inductie. Maar er zijn wel meer sensoren die eenvoudiger blijken te werken dan je denkt. De traditionele heading sensor bijvoorbeeld.

Het voordeel van “er geen verstand hebben” is dat je op basis daarvan bereid bent ook de onwaarschijnlijke opties te onderzoeken. Ik ben ook geen E-engineer.
Zoals de wederopstanding van mijn triducer. Hoe?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 08:31 #1298292

Laatst bewerkt: 23 juni 2021 08:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 08:58 #1298295

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
koko schreef :
Booty, stuk maken is zeker niet de bedoeling natuurlijk. Dat zou pas echt zonde zijn.
Bovendien zul je heel weinig vinden. De Hall-sensor is een dermate klein stukje elektronica dat je kans hebt met een zaagsnede de hele sensor weg te zagen.
De sterkte van de magneetjes? Volgens mij telt het instrument de pulsjes. Zou het zo werken dat het magneetjes een contact open en weer dicht moet trekken? Ik heb er weinig verstand van, maar dat lijkt mij super gevoelig voor storing.
Natuurlijk telt het de pulsjes. Zoals al eerder vermeld verschijnt de (voeding)spanning op de uitgang van de sensor als het magneetveld dicht genoeg bij de sensor is. Zo wisselt de spanning (digitaal gezien) voortdurend tussen 0 en 1.
Leuk spul om mee te spelen. Ooit, heel lang geleden, zelf een log gemaakt (een windmeter ook trouwens). Het uitleesinstrument heb ik nog steeds in de kast liggen.

Testen met een multimeter is eenvoudig. Zoals eerder aangegeven moet bij langzaam draaien van het wieltje de spanning wisselen tussen wel en geen spanning.
Gebeurt dat niet dan is de sensor hoogstwaarschijnlijk stuk (de kans dat het aan het magneetje ligt lijkt mij zeer klein).
Nu zijn er wieltjes waar het magneetje aan de buitenkant van een schoepje is gelijmd. Het komt voor dat van de (meestal) 3 er eentje is verdwenen. Maakt op de werking van de sensor uiteraard niks uit. Je vaart dan wel een stuk langzamer. ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 09:10 #1298300

Zie gelinkte service manual, maar het wiel opnieuw proberen uit te vinden is natuurlijk ook leuk ;)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 09:35 #1298306

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
De logica zegt “Ja, natuurlijk telt de triducer pulsjes”.
Tegelijkertijd doet de triducer het bij Hanst met het nieuwe wieltje wel en met het oude wieltje niet. “Iets” blijkt dus heel gevoelig.
Bij mij deed de speed van de triducer twee seizoenen niets (wel T en D) en vóór de winter ook “droog” niet. Na de winter “droog” wel en “nat” nog niet getest. Verschil: 8 maanden, 8 “maanden “droog”, uiteraard mee “gerommeld” en lfp-accu.

Uit de manual van Nachtvlinder mbt ST60 schempjes, nb niet de triducer:
With transducer attached, spinning paddle-wheel produces pulses approximately 11.2V DC in amplitude at 5.5Hz/Knot.
Voor het schermpje staat er geschreven dat het voltage van de pulsjes “approximately” moet zijn.
Dat geeft nog geen inzicht in de gevoeligheid binnenin de triducer om wel of geen pulsjes te genereren.

Zelf niet op de boot. Zit dus ook alleen de informatie te ontrafelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 09:42 #1298309

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Nachtvlinder: “A known good transducer must be connected to this test”:
Daar zit wel het probleem.
Bij Hanst: wieltje maakt het verschil wel/niet.
Bij Koko: Temp sensor/NTC maakt het verschil wel/niet.

Nu zij daarna wel een werkende transducer lijken te hebben zouden zij deze test kunnen doen of de ST60 meer uitwijst. Ik weet echter niet of hun triducers via een ST60 verbonden zijn. In mijn oude ST60 tijd waren dat aparte diepte en snelheid sensoren waarbij er bij één ook de temperatuur zat.

Koko, Hanst?

Ik denk dat wij een “nieuw” wiel (Hanst is al zo ver) aan het “uitvinden” zijn. Zeker bij mij, want ik heb geen ST60 nu.
Laatst bewerkt: 23 juni 2021 09:45 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 09:55 #1298310

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
zoals ik al eerder heb vermeld werkte mijn transducer wel op de ST60 en niet op de iTC5, daar bracht de genoemde weerstand van 10K over de bruine en witte draad als vervanging van de temperatuur sensor de oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 10:06 #1298311

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Dan lijkt het er op dat de ST60 iedere opnemer apart verwerkt en de ITC5 eerst een triducer check doet.
Zou de ITC5 de triducer ook laten uitvallen als één van de andere opnemers faalt?
Of neemt deze de Tsensor omdat deze een vaste waarde in een range geeft en de andere twee een pulse. Maar waarom zo onhandig “slim”? De ITC5 krijgt de signalen toch ook apart binnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 10:07 #1298312

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Hoe ik denk hoe het zit: de ST60 "denkt niet na" en zet de analoge informatie gewoon om in digitale digits op de display.
De iTC5 is intelligent en moet het netwerk laten weten of er een transducer voor snelheid en temperatuur aanwezig is.
Daarvoor moet hij, ook als het wieltje niet draait, kijken of hij aannemelijke, typische waardes krijgt aangeboden. Daarom levert een niet goede temp sensor op de iTC5 wel een probleem op en op de ST60 niet.
Als de logica in de iTC5 nog slimmer was geweest, dan zou hij begrijpen dat na beweging van het wieltje de snelheidsmeter blijkbaar wel werkt, en dat de temperatuurmeter stuk is, en alsnog de snelheid aangeven.
Raymarine zou dit kunnen verhelpen door een firmware update, maar grote fabrikanten luisteren vaak niet naar dit soort zaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 10:08 #1298313

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Booty24 schreef :
Dan lijkt het er op dat de ST60 iedere opnemer apart verwerkt en de ITC5 eerst een triducer check doet.
Zou de ITC5 de triducer ook laten uitvallen als één van de andere opnemers faalt?
Of neemt deze de Tsensor omdat deze een vaste waarde in een range geeft en de andere twee een pulse. Maar waarom zo onhandig “slim”? De ITC5 krijgt de signalen toch ook apart binnen?

Ha! ik zie dat je hetzelfde denkt nadat ik mijn post had geschreven. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 10:36 #1298315

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Precies. T was lekker makkelijk om slim te zijn en de snelheid te moeilijk.
Dus bij jou en koko was de snelheid niet stuk, maar T. Probleem in ITC5/RM.
Dat lijkt daarmee ook technisch verklaard.

Hanst zit op een ST60+ en schrijft:
Ik heb op mijn boot een gelijksoortig probleem.
Temp sensor vervangen met NTC 10k en die werkt.
Log geeft 0.0. Peddlewheel geeft wel pulsen.

en heeft later ook het wieltje vervangen.
Log geeft ook 0.0 en geen -.-. Dat laatste was, denkt ik, alleen vanwege de intelligentie bij en van de ITC5, die er hier niet is.
Ik denk dat het bij hem dus om twee onafhankelijke problemen gaat. T en V.

Daar zijn twee video’s over, waarbij het wieltje en het asje vervangen worden:
-wieltje vanwege de magneetjes,
-asje omdat deze schoon is; het oude asje zou na schoonmaak ook werken.

Met de tip van Koko ga ik eerst dat laatste doen (hetgeen “droog” geen verschil mag maken) en als niet afdoende dan de vervanging a la Hanst.

Nu de verklaring voor het vervangen van het wieltje bij Hanst nog?
Laatst bewerkt: 23 juni 2021 10:40 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 11:03 #1298322

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Misschien geeft de titel wel de aanleiding voor de volgende hypothese:

De ITC5/RM herkent het type transducer aan het Tsignaal. Om nieuwe transducers op dezelfde hardware te laten draaien en backwards compatible te zijn.
Het zou zo maar kunnen dat de smart uitvoeringen via het Tsignaal vertellen wat zij aan boord hebben (naast snelheid ook drift, helling etc las ik zoiets. En vast ook in een ander format).
En als het Tsignaal niet deugt, dan weet deze niet meer wat hij heeft, Analoog, smart, NMEA2000.
Een andere check dan via het Tsignaal ontbreekt.
In systeemopzet dus best wel slim, maar bij 1 failure ben je 3 signalen kwijt.

Maar plots is het Tsignaal geen onafhankelijke waarde van de snelheid meer. Het Tsignaal vertelt de ITC5/RM het format van het Vsignaal. Niet door hardware verbonden in de sensor, maar een hardwarematig onderscheid tussen de sensoren in de functionele beschrijving welke upstream verwerkt wordt.

Door de juiste weerstand in te voegen vertellen we de ITC5/RM dat er een analoge sensor aan zit en die geeft heel tevreden de snelheid door.

Bij de ST60(+) hoeft dat niet want het zou wel dom zijn daar een stekker in te krijgen. Analoge signalen worden gewoon verwerkt.

Daarmee hebben Hanst en ik een wezenlijk ander probleem. Niet ITC5 en niet T gerelateerd.
Door asje, wieltje, magneetje, kabels en/of ingangsspanning verstoord
Laatst bewerkt: 23 juni 2021 11:17 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 23 juni 2021 11:53 #1298332

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Fijn dat iedereen nog aan boord is ;)

Bij mij aan boord een ITC5. Daar is het mee begonnen.
Bij mij in de kast nog een ST60 (zonder plus) met losse STgever.

Voor de ITC5 lijkt het wel helder. Geen temp / 10K weerstand is geen log. Gek en imho domme programmering, maar ik leef er maar mee. Zowel de DST800 als de STXXX werken op de ITC5 niet zonder het aansluiten van de tempdraadjes of een weerstand.

Echter, en dat is toch weer anders als bij Airgaid: Ook mijn ST60 werkt het log niet als de temp/weerstand niet is aangesloten. Ik krijg dan streepjes op beide datavelden. Weerstand er op, even uit en opnieuw aanzetten en er is weer log snelheid.
Zo lezende lijkt het er op dat niet iedere ST60 die twee onafhankelijk van elkaar laat werken. Kan een firmware versie verschil zijn?

Bij wat meer tijd zal ik de selftest ook nog eens doorlopen.
Laatst bewerkt: 23 juni 2021 11:55 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 24 juni 2021 07:41 #1298505

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
De spanning uit de ITC5 op de transducer (rood en screen) is bij mij 7,93v.
De spanning uit mijn ST60 moet ik nog meten. Net als zelf test uitvoeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 24 juni 2021 18:49 #1298722

Had zelf de zelfde storing geen speed unit zichtbaar.
Bruin en wit losgehaald
Weerstandje 10k op de twee polen gezet van de ITC 5 en opgestart.
loopt.
daarna paralel de draadjes eens weer eraan gekloot om te kijken of de temp werken zou en ja hoor ook die wordt nu gezien.

lijkt dus een software dingetje van Raymarine die de transducer niet ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 24 juni 2021 19:03 #1298728

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dat je een temperatuur ziet is logisch natuurlijk. Die 10k weerstand staat voor 25graden :) Maar wel mooi dat het probleem ook bij jou opgelost is. Dat heeft dit topic dan maar alvast opgeleverd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 24 juni 2021 22:40 #1298785

  • hanst
  • hanst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 429
Er zijn 2 verschillende problemen:

1. Speed werkt helemaal niet (-.-) door falende temp sensor. Oplossing hiervoor is bruin/wit weer een normale weerstand te geven door bijv 10k weerstand op ST60 of 10kNTC.
Dit is gebrekkig design, zeker omdat de levensduur van een thermisistor in de Airmar bekend beperkt is.

2. Speed werkt niet (0.0) omdat de sensor niet goed (meer) wordt gelezen. Als de sensor daar wel wat signaal geeft, zoals bij mij 0/4.9v) is dit niet per se genoeg voor de ST60 om de 0/1 te detecteren. De nieuwe peddle wheel geeft 0/6.5v en triggered daarmee wel de 0/1 in de detectie hardware/software van de ST60.


Koko: meet de spanning tussen green en screen op de ST60 en vergelijk deze met rood en screen. Als je de sensor overslaat en zelf met de hand de pulsen genereert door rood aan groen te kortsluiten moet je speed meter oplopen. Toen ik dat deed kon ik beredeneren dat de sensor wel iets deed, maar het niet goed deed. Na vervanging van het paddlewheel is de spanning tussen groen en screen wel hoog genoeg om de tel logica te triggeren.
Laatst bewerkt: 24 juni 2021 22:42 door hanst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Airmar DST800 analoog of Smart? 25 juni 2021 05:32 #1298793

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
De factor “veroudering”:
Hanst/Koko/Airgead: hoe oud zijn jullie sensoren: jaren en jaren te water.
De mijne is 6 jaar oud en heeft 3 jaar in het water gelegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.282 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl