Yep schreef :
Ik ga morgen eerst kijken wat ik vind in de NMEA berichten in de plotter tijdens varen.
Die fluxgate discussie intrigeert me wel.
Ik vermoed dat het kompas geen enkele functie heeft m.b.t. de AP want:
1. Bij het inschakelen van een koers (terwijl ik die koers al vaar) naar een waypoint reageert de AP eerst met een heftige ruk aan het roer (kan SB eof BB zijn) alvorens normaal te gaan regelen.
2. De blauwe koerslijn heeft een duidelijke vertraging en wordt in mijn beleving gecreëerd door GPS.
Magneet: Goed idee.
9 meter bij rustig water: Veel teveel en ook onnodig als er gewoon geregeld wordt.
Daar vergis je je in.
Hoe de regeling in elkaar zit, voor zover ik kan nagaan:
Er zijn een aantal regelkringen om elkaar heen. Van binnen naar buiten:
Parameters die ik aangeef hebben betrekking op de SPX5. Die heb ik, dus redelijk bestudeerd.
1: Kompas/6D sensor. Die stuurt je boot primair. Een roerstandmelder helpt vooral deze regelkring enorm: ipv tikkie er bij, tikkie terug kan er nu een roerstand gekozen worden die past bij de kompasafwijking en informatie uit alle accelero's en gyro's. Parameters die hierop betrekking hebben:
Rudder Gain, Counter Rudder, AutoTrim, Rudder Damping. Over dit alles heen ligt nog eens de
Response.
2: Wind of trackline.
2a: Wind: Er wordt nog STEEDS gestuurd als in 1, alleen wordt het kompassetpoint afhankelijk van de windrichting. De mate waarin dat gebeurt, kun je bij de SPx5 instellen onder het kopje
Windtrim, en vergeet niet de demping in het windinstrument!
2b: Trackline: Wederom wordt er gestuurd op kompas. Tot er een XTE wordt geconstateerd. De kleinste XTE die OpenCPN afgeeft is 0.01Nm=18m. Dat is voor het meeste gebruik MEER dan goed genoeg. Maar nu de correctie: Als er een XTE is, wordt het kompassetpoint bruusk met 15 (?) graden vermeerderd of verminderd. Dus ook als je track inschakelt, gaat hij eerst bruusk koers zetten richting trackline, om daar vervolgens omheen te blijven schommelen. Dit is dus GEEN proportionele regeling, maar een aan/uit regeling. Daarom ook geen prettig gedrag. Ik heb eens een hele discussie met RM gehad hierover. Ze zeggen niet precies hoe groot die correctie hoek nu echt is, en zijn ook niet gevoelig om daar iets instelbaars of eleganters voor te verzinnen.
Met magneetjes lopen klooien rondom het kompas.
Kun je doen om er achter te komen of t kompas überhaupt wel werkt, maar pas op: Niet te dichtbij komen! Ik kan niet garanderen dat je geen schade aanricht. Het aardmagnetisch veld is niet heel sterk. Allerlei moderne magneten gaan daar makkelijk een factor 1000 overheen!
Hoe heb ik dit allemaal ingesteld? Nou, na een autocalibratie heb ik eindeloos lopen klooien om vooral een overstag lekker scherp te krijgen. Is me niet echt lekker gelukt. Uiteindelijk weer een autoclibratie gedaan. Tijdens het zeilen staat de AP zelden op een hogere
Response dan 3.
Windtrim heb ik wel tamelijk hoog staan.