FSD schreef :
Wat ik begrijp is dat C. er gewoon voorlangs drift en dus van , heel mischien koerskruiser, naar zeker opgelopende veranderd?
C is er niets voorlangs gedrift, denk ik, want hij is overstag gegaan.
Als hij vrij voor zou liggen is dat niet nodig, an moet de ander, immers een oploper, gewoon vrijblijven.
In dit geval is het erg moeilijk te beoordelen of de oploper in een lijwaarts schip is veranderd (met ook verandering van rechten).
Dat begint al met het feit dat M een flink andere koers vaart dan dat hij voorligt, met die drift.. Kan zomaar 15 graden verschil zijn.
Het blijkt uit de eigen beschrijving van Mischief.
Hij schrijft:
" Na een korte discussie waarbij ze ons
inhaalden (onderlangs) konden ze niet meer overstag. Ze lagen echter
nog steeds schuin achter ons en claimden "loef wijkt voor lei".
"
Hij heeft hen ingehaald maar ligt er wel nog achter? Dat kan dus niet. Zo moeilijk is dat nu.....
Hoe beoordeel je dat, als oploper, als er iemand naar je toe verlijert? Misschien had hij dat ook helemaal niet verwacht en dacht hij er snel even onderlangs te varen. Komt daar ineens die M naar hem toe verlijeren...
Verder is die hoek natuurlijk erg lastig te beoordelen, overdag zonder boordlichten. Wanneer ben je geen oploper meer??? Als je geen wit licht meer ziet. Maar dat is er niet. En in dit geval moet je nog 15 graden extra rekening houden met de feitelijke koers.
Verder scheelt het erg van waar je dat beoordeelt. Vanaf je voorschip gezien ben je veel eerder lijwaarts schip dan vanaf achterop.
Als de inhaler geen oploper meer is (uit de witte hoek van het heklicht) dan is hij lijwaarts met rechten. Heeft niets met wel of niet loeven te maken.
Er zou een verlijerverbod moeten komen
Ook heeft een lijwaarts schip recht op ruimte voor de hindernis. Je mag hem niet de plaat op varen met dat verlijeren. Alleen als hij nog helemaal zeker een oploper is is het zijn eigen probleem....
groet
t