sietse-ten schreef :
roos, je komt in een grijs gebied terecht. is de pinkster tocht van het ZF een georganiseerde tocht of zomaar een stel bootjes die toevallig de zelfde kant uitgaan. daarom heb ik indertijd op het forum voor de hemelvaart toer ook gezegd dat je moet aangeven dat iedereen op zich zelf gaat en de persoon alleen een aanspreek punt zou zijn, dus geen organiseerder. ieder op zijn eigen verantwoording.
Precies, mijn idee! Je kan alles dichttimmeren met regels, maar uiteindelijk ga je toch op eigen verantwoording! Dus weg met de regels!
Hoe je het ook wettelijk oplost, als het echt fout gaat verliest de zeiler zelf, met zijn eigen leven in het ultieme geval, zeker in dit geval bij small ships.
Voor je eraan begint neem je een gecalculeerd risico. Ieder moet voor zichzelf kunnen beslissen hoe groot het te nemen risico mag zijn. De een gaat niet weg bij 3+ BFt, de ander hijst pas zijn zeilen bij 7 Bft.
De een wil een epirb en reddingsvlot, de ander is er tegen. Het zij zo.
Bovendien, je kan verplicht stellen om bij wijze van spreken vijf reddingsvlotten per boot aan boord te hebben, evenals een sea survival cursus voor 300 euro (CAM race)etcetera, maar als de bemanning de fout in gaat door onder een containerschip te varen of gewoon in paniek raakt, verzuipen ze alsnog. Daar ga je met je voorschriften.
Het gaat toch alleen maar om aansprakelijkheid? Of zie ik dat verkeerd.
Dat moet dan toch ook met een simpel formuliertje op te lossen zijn.
Herbij verklaar ik de organisatie niet aansprakelijk te stellen... etc.
Ga dus niet de deelnemers op kosten jagen, die -zeker in dit geval- precies weten waar ze al dan niet aan beginnen.
Aanbevelingen prima, maar uitsluiten , nee dat niet.
zo, dat lucht op.