Als de afstand tussen de versterkte punt van de latten en de pees 1cm of meer is werkt een easyfeeder prima. Ik heb er zelf een van Spinaker. Loopt de versterkte punt door tot de pees (bij mij dus) wordt het moeilijk. Die punten moet ik nog met een vijl bijwerken.
@lodewijk... Strijken is makkelijk, je blijft gewoon rollen tot alles eraf valt. Het ´supersjekkie´ duw je zo in de cabine. Je kunt het ook met 2 spanbanden op de giek vastzetten, de latten houden de boel bij elkaar. Hijsen lukt me niet varend met een beetje wind.
Niet elk zeil kan makkelijk omgezet met leuvers, bij squarehead kan er feitelijk geen leuver tpv van de bovenste diagonale latten gezet worden. Anders krijg je de bovenste meter grootzeil er niet meer af. Agv hiervan staat de top van je zeil ´los´ van de mast. Zelfs dan is enige zorg bij hijsen nodig:
I had the sail altered, by having sliders or cars fitted to the sail, which are much easier than rigging the boltrope in the mast slot. Even so, a generous dose of silicon spray helps, usually 2-3 times a season. The downside is that because of the uppermost diagonal batten, it is impossible to lower the sail completely. To counter this, I leave the top of the sail free of the mast, and use a shackle on the next slider down.
Wat betreft de spleet tussen mast-zeil heb je gelijk, wervelingen. Bij rotatie vleugelmast zit dat iets anders maar die heeft TS vermoedelijk niet.
Maar als je alleen vanaf een meerboei in getijdenwater of varend moet hijsen heb je niet zoveel keuze, dat moet vanuit de kuip. Leuvers zijn dan bijna vanzelfsprekend.
Een zeilsteiger is idd. een luxe voorziening die je niet overal zult treffen, maar een boei of meerpaal op een beschut/ondiep plekje werkt ook. Op het dek een pees in de mast proppen met een klein bootje recht tegen golven in is geen pretje. Ook met veiligheidslijn kun je rottig vallen en iets breken.