lodewijk stegman schreef :
iGrf schreef :
Groot minpunt is nog dat ons grootzeil een pees heeft die door de mast moet dus om te hijsen moet je altijd naar de mast om die te begeleiden. Dit kost zowiezo meer tijd, maar achter een anker zou dat inderdaad wel moeten lukken.
Als het grootzeil nog een aantal jaren mee kan, dan is het zeer de moeite waard om er alsnog leuvers aan te laten maken. Samen met de zeilmaker even kijken welk type leuver goed wil lopen in jouw mastgroef en onderaan, waar het zeil met lijkentouw (pees) normaal gesproken uit de mastgroef komt, een hulpmiddeltje maken dat de leuvers van het gestreken zeil in de groef houdt. Een verwijderbare stop, als het ware.
Zo'n grootzeil waarvan het voorlijk bij het strijken helemaal uit de mastgroef komt, is een ramp voor solozeilers. Bij strijken, maar ook bij hijsen. Een grootzeil waarvan de leuvers in de mastgroef blijven, heeft veel minder vrijheid, gaat makkelijker omhoog en is ook veel sneller op te binden na het strijken.
--
stegman
Ik heb een Victoire 25 (1971) met ook een pees in het grootzeil. het zeil is nog lang niet aan vervanging toe. Zit te denken om dit om te bouwen naar een systeem met leuvers (en een lazy-jack). Als ik het zeil nu laat zakken, zakt ook de giek een de mastkant een stuk naar beneden over een rail. Waarom is dit eigenlijk? Ik wil dit vast gaan zetten. Kan dit ongestraft?
Na het opmeten van de mastgroefbreedte en het profiel van de groef kan de beste mastslede voor in de mast geselecteerd worden. Dan moeten er nog verbindingen mnet het zeil gemaakt worden. Er zijn van die snap-on leuvers voor aan het zeil. Hiervoor moeten waarschijnlijk zeilogen in het zeil geslagen worden. Om de hoeveel cm moet er zo'n zeiloog komen? Is dit allemaal goed zelf te doen? Is iemand wel eens een goede handleiding op internet tegen gekomen?
Alvast bedankt voor de hulp en info.