even een paar plaatjes uit de loggegevens, en wat uitleg erbij....
in de eerste race (zaterdagochtend) zat er een hele flinke windshear in de wind; aan de wind over de ene boeg moesten de zeilen flink getwist worden, en over de andere boeg moest de twist er helemaal uit en nog was het teveel twist.
Zo'n situatie komt vaker voor, zeker met een heel licht windje van iets koudere lucht (kouder dan het water). Ik schat die windshear (op 5 a 10 meter hoog) op zeker 15 a 20 graden. ben benieuwd wat de andere deelnemers ervan vonden....
eerste grafiek: windsnelheid en bootsnelheid.
Je ziet dat het heel licht weer is, 8 kts meestal, even een uitschietertje naar 12 kts.
de X-as is seconden in de wedstrijd, in totaal duurde deze 1 uur 3 kwartier.
De bootsnelheid van rond de 5 kts varieert mee met de windsnelheid, en natuurlijk met aan de wind of afkruisen, maar dat is nauwelijks aan de snelheid te zien.
de volgende is de TWA en de Performance over de eerste race.
het begint (links) met de start, over SB achter het veld langs omdat we naar de SB-kant van de baan willen ivm de verwachte winddraai.
De TWA is daar dus wat ruim, begint met 80, en loopt terug naar aan de wind, ca 45 of iets meer TWA.
De Performance is op die SB-slag tegen de 100%, goed dus.
Dan een overstag (TWA 0-piek naar beneden).
En dan de BB-slag: TWA boven de 50 graden (bij X-waarde 473)
En zie die Performance: minder dan 80%: geen druk over deze boeg,door de windshear! Niets aan te doen.
Na de volgende Tack (op 591 ongeveer) weer op de snelle boeg: TWA 45, performance 95%.
Dan bij 1063 seconden om de boei en afkruisend naar de benedenboei.
TWA is steeds ca 150 (dat is goed), Performance een mooi constante 95%.
Gijpen zijn pieken van 180 TWA. Voor en na de gijp blijft de TWA en performance redelijk constant, over beide boegen even goed.
Geen last van de windshear bij het afkruisen.....
Dan bij 2243 de benedenboei, en weer aan de wind, over SB. TWA 45, performance boven de 90%.
Tot aan de overstag, op seconde 2833.
Dan volgt een lang rak met vervelende shear, ondanks 'de juiste twist' een TWA van 60 (boven op de mast,windset, beneden is het beter!) en een performance van 80%.
Duurt het hele rak lang, pas op 3659 na de tack worden TWA en performance weer 'beter'.
Dan weer een stuk probleemloos afkruisen, en in de laatste 2 slagen zie je weer hezelfde fenomeen aan de wind: een slechte en een goede boeg....
Het ziet er natuurlijk erger uit dan het is: de TWA wordt boven op de masttop gemeten, en de performance wordt lager als Tactictool denkt dat de TWA 60 graden is maar de snelheid te laag.
In werkelijkheid varen we op de telltales over de hele hoogte van de genua, met over de ene boeg maximale twist en over de andere boeg minimale twist.
In de grafiek van de bootsnelheid (en windsnelheid) is niet te zien dat de snelheid echt varieert met de TWA en Performance. Dat komt natuurlijk omdat wij de gevolgen van die shear te lijf gingen met twist/geen twist en goed opletten op de telltales.
Later was er veel minder windshear. Dit is de TWA van Race 2 (zaterdagmiddag). Nauwelijks verschil in TWA tussen beide aandewindse boegen: alles keurig rond de 45 TWA.