Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oktoberraces

Re: Oktoberraces 09 okt 2013 10:34 #445898

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Daar valt zeker nog wat te winnen
Maar blijkbaar was dat niet echt nodig :P
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 15:12 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 09 okt 2013 11:19 #445911

AlberthusMagnus schreef :

Klinkt mij alsof hier zeker 10 seconden aan acceleratie te winnen zijn in licht weer.

dat warme water en die jus-pan blijven gewoon aan boord, net als de koffiemolen, de poffertjespan en de espressomachine.

Als dat niet aan boord is dan gaat zeilen op kamperen lijken, en dat is het laatste wat ik zou willen (kamperen, stuifkoffie met stuifmelk, bah)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 09 okt 2013 13:07 #445949

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Capolovoro en bemanning, gefeliciteerd met jullie mooie resultaat. Terecht dat jullie er trots op zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 09 okt 2013 13:30 #445959

Dank je wel Arjan!

voor onszelf ook boven verwachting, even punten als de winnaar!

Heb je ook lekker gevaren? Zonder genua in 6 kts wind is lastig...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 09 okt 2013 15:07 #445983

mooie foto's, dan blijkt nogmaals dat tussen alle race geweld de Spirit 36 het geweldig gedaan heeft. en dat een Winner niet wint en een First niet eerste wordt zijn feiten en is niet persoonlijk bedoeld.
als ik mee zou doen zat ik zeker achter in het deelnemersveld.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 09 okt 2013 15:50 #445993

Zitten inderdaad hele mooie foto's tussen.

Capo waarom heb je op zondag je cunningham aangetrokken? Op basis van de foto's lijkt het niet dusdanig hard te waaien dat je te veel druk hebt.
Of is het voorlijk van je grootzeil dusdanig lang dat je het zeil met de val alleen "handvast" kan doorzetten en de verdere spanning met de cunningham moet regelen.
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 15:59 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 09 okt 2013 16:02 #445998

In tegenstelling tot wat men denkt maak je de bolling niet groter of kleiner met een cunningham, je kunt de bolling alleen maar naar voren of naar achteren verplaatsen met dit trimmiddel. In sommige condities, met name in de 4 tot 6 knopen wind-range heb je meer power dan hoogte nodig, dus zorg je voor meer voorlijk spanning en veel voorstag doorhang met een rechte mast. Daardoor worden je zeilen lekker bol voorin en zit de bolling ook maximaal naar voren. Op die manier heb je meer voortstuwing maar verlies je wel een paar graden hoogte, maar dat maak je dik goed met extra snelheid.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 16:02 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 09 okt 2013 16:04 #446000

Sturgeon22 schreef :
Capo waarom heb je op zondag je cunningham aangetrokken? Op basis van de foto's lijkt het niet dusdanig hard te waaien dat je te veel druk hebt.

om de diepte op de goede plaats te krijgen. Dit laminaatzeil reageert heel direct op een beetje cunningham, dus je kunt heel precies de plaats van de bolling regelen.
We hebben onderweg ook steeds de hekstag en babystag versteld, en met de bakstagen ook nog de diepte bovenin beinvloedt.
De wind (met die 20 graden shear) maakte een over de hele hoogte verschillende trim nodig....

@erik: idd heel veel doorhang in de voorstag gemaakt, dit stijve nieuwe zeil kan dat prima hebben en de power neemt flink toe.
Hoogte viel niet tegen, maar soms (vaak ;-) ) liepen we bovenlangs een boot met HA-fok (Grand Surprise, Mount Gay, een Salona 41) en die gingen dan loeven omdat ze niet voorbij gelopen wilden worden. Die hoogte konden we dan niet bijhouden, met genua vs hun HA. Tack was dan de oplossing.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 16:08 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 09 okt 2013 16:19 #446006

Ok duidelijk! Tnx voor de uitleg Erik en Thomas
Laatst bewerkt: 09 okt 2013 16:19 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 09 okt 2013 17:39 #446031

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
AlberthusMagnus schreef :

Klinkt mij alsof hier zeker 10 seconden aan acceleratie te winnen zijn in licht weer.
Volgende keer zonder deze ballast?

Nee joh, ballast zit in je hoofd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 09 okt 2013 17:44 #446033

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
mwah niet alleen in je hoofd hoor
Tijdens de wedstrijden konden we ook wel wat doen met gewicht op de juiste plaats. Iedereen voorop of iedereen aan lei zeg maar
dus ballast doet echt ook wel wat helemaal als het op de verkeerde plaats ligt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 10 okt 2013 06:26 #446124

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Thomas, heb jij ook een plaatje van de windrichting ten opzichte vsn de tijd?
Ik begrijp dat de windrichting een sinusvorm beschrijft en ben benieuwd of dat ook met zo weinig wind het geval is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 10 okt 2013 06:52 #446137

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15786
duit schreef :
mwah niet alleen in je hoofd hoor
Tijdens de wedstrijden konden we ook wel wat doen met gewicht op de juiste plaats. Iedereen voorop of iedereen aan lei zeg maar
dus ballast doet echt ook wel wat helemaal als het op de verkeerde plaats ligt

Tuurlijk, boot rechtop houden en kontje uit het water, maar das hydrodynamiek (of zoiets).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 10 okt 2013 07:26 #446153

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Inderdaad
De rest is weerstand en dat wil je ook zeker niet hebben ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 10 okt 2013 08:10 #446173

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Lady Elsa schreef :
Thomas, heb jij ook een plaatje van de windrichting ten opzichte vsn de tijd?
Ik begrijp dat de windrichting een sinusvorm beschrijft en ben benieuwd of dat ook met zo weinig wind het geval is.

Zuiver oscillerend komt minder voor dan sommige boeken je willen doen geloven. Bij deze wedstrijden speelden er veel meer dingen die hun invloed hadden op de richting en de kracht van de wind. Maar misschien zitten er wel oscillaties in de grafiek hoor, dat zou kunnen. Wij hebben daar iig niet op gevaren, andere dingen leverden meer winst op.

Vraag jezelf ook eens af waardoor die oscillaties ontstaan en als je daaruit bent of je die nu wel of niet in grote mate zou hebben verwacht bij deze omstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 10 okt 2013 08:28 #446180

de plaatjes, windrichting in roodbruin op een schaal van 0 tot 360, windsnelheid in blauw op een schaal van 3 tot 14 kts;
(dus alle plaatjes op dezelfde schalen, voor de vergelijkbaarheid.)
Let niet op de piekjes in windrichting, dat zijn artefacten van vuile wind, manoeuvres etc.

zaterdag, race 1, 2 en 3:







zondag, race 4 tot afblazen en race 5:





ik zie er geen enkel patroon in.... behalve dat in race 2, iets gekrompen wind, uit andere gegevens blijkt dat de windshear toen bijna weg was. Dus na een tijdje waaien gaat de onderste wind braaf met de bovenste (masttop) mee ipv 20 graden scheef erop.
De kts windspeed worden ook veel constanter daarvan.

Wie ziet er wel patronen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 10 okt 2013 08:31 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 10 okt 2013 09:14 #446200

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
FMJ schreef :
Lady Elsa schreef :
Thomas, heb jij ook een plaatje van de windrichting ten opzichte vsn de tijd?
Ik begrijp dat de windrichting een sinusvorm beschrijft en ben benieuwd of dat ook met zo weinig wind het geval is.

Zuiver oscillerend komt minder voor dan sommige boeken je willen doen geloven. Bij deze wedstrijden speelden er veel meer dingen die hun invloed hadden op de richting en de kracht van de wind. Maar misschien zitten er wel oscillaties in de grafiek hoor, dat zou kunnen. Wij hebben daar iig niet op gevaren, andere dingen leverden meer winst op.

Vraag jezelf ook eens af waardoor die oscillaties ontstaan en als je daaruit bent of je die nu wel of niet in grote mate zou hebben verwacht bij deze omstandigheden.

In dit geval had ORC3 last van vuile wind uit eerdere gestarte boten. Denk dat het puntje land van Stavoren ook wel wat invloed met deze windrichting had evenals de temp van water en lucht. Heb alleen nog niet 100 procent duidelijk wat dan exact de resultante is)
Het ontstaan van de oscillerende wind heb ik nog niet naar gezocht, maar dat ga ik zeker doen (doe ik later, nu met vakantie).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 10 okt 2013 12:34 #446260

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Met dit zeer lichte weer

VRIJE WIND VRIJE WIND VRIJE WIND VRIJE WIND ....

had ik al gezegd

VRIJE WIND?

O ja Vrije WIND, en verder aan de wind:

Als je geen reden hebt om overstag te gaan ga je niet. Je maakt nooit altijd een juiste tack call. Je moet dus niet alleen de afstand van de tack zelf goed maken maar ook de verkeerde keuzes. Daarnaast kan je meer aandacht geven aan trimmen en op de tell tales sturen als je niet steeds hoeft te tacken. De rechte stukken gaan op den duur harder naarmate ze langer worden dan als je ze steeds moet onderbreken door een tack. De meeste deelnemers verliezen met een tack in plaats van dat ze winnen. Sorry maar dat is echt mijn visie.

Ik geef in een training wel eens de helft van het veld de opdracht om maar max 2 keer te tacken naar de bovenboei terwijl de andere helft vrij kan kiezen. Wees niet verbaast dat de niet tackers eerder boven zijn. De rest maakt dus vaker een verkeerde keuze dan de juiste.

Eigenlijk zeg ik dus dat mijn eigen beperkte competentie (ben ook maar een amateur) de reden is dat ik beperkt ben geweest in mijn strategie, voorzover ik de keuzes maakte. Ik weet namelijk dat ik met dat lichte weer op een hele korte baan vaker verkeerd zit dan goed met een tack call. Al was het maar omdat de wind anders reageert dan je zou verwachten. Ik ken het water daar ter plaatse niet en er was geen tijd voor een uitgebreide locatie analyse. In mijn gedachte was er maar 1 manier om goed te zeilen en dat is ...... zeilen..... en wel je eigen baan.

En dan nog ben ik hier niet geheel trouw aan geweest. Ik betrap me er nog op dat ik soms te hoog stuur terwijl ik diep moet blijven. Daarnaast ga je toch snel het gevecht aan terwijl je daar niets maar dan ook niets mee kan winnen. (Meestal).

Er is een volgorde waarmee je het snelst rond de baan gaat.
Bootsnelheid (trim)
Boat handling (taken, gypen, roll tack)
Strategie (plek op de lijn, lange slag)
Tactiek (1 op 1 gevechten, tegenstanders uit kiezen, situaties op het water)

We hebben goed gevaren door ons hoofdzakelijk op alleen de bootsnelheid te richten. Zeilen is echt een ervaringsport / teamsport en het zou arrogant zijn als we zouden roepen (mijn mening) dat we zo goed gevaren hebben door hoofdzakelijk strategie of tactiek. Daar heb je samen veel meer ervaring voor nodig.

Ergo: zo goed is team Capolavoro in mijn ogen niet in alle gebieden die je beschikbaar hebt om winst te boeken. De kracht heeft hem er in gezeten om daar de focus te leggen waar we absoluut als team goed in zouden zijn. Het is wat mij betreft dus dat we mede dankzij onze soms beperkte ervaring (op die locatie) zo goed gevaren hebben.

Dat was niet echt een vooraf besproken onderwerp maar meer een automatisme waarvan ik denk dat Thomas ook zo over zou denken. Het leuke is echter dat we er vooraf nog niet eens over gesproken hebben. De rolverdeling ontstond aan boord en verdiende eigenlijk niet eens de schoonheidsprijs. Althans wel de invulling ervan maar het was vooraf niet taak voor taak doorgesproken. Dat zou wel moeten.

Wat ik vooraf wel benoemd heb was volgens mij dat ik het liefst zoveel mogelijk mijzelf wilde onttrekken van de rest en mijn eigen race wilde gaan varen. Ten eerste was het mijn boot niet en ten 2e .... VRIJE wind is key!


M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 10 okt 2013 13:17 #446269

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Voor mij is de grote les windshear en de vergevingsgezindheid van slechte trim bij 3dl op de indewindse rakken, bakboord liep de Boot zo slecht en over stuurboord heel goed, dat frustreerde ietwat. Trim bij deze windkracht moet dus anders:
- twist is key
- bolling op de juiste plek (voorin dus, met cunningham)
- letten op valspanning
Onze down-wind snelheid was prima en daar maakte we wat goed.

Dat is ook het leertraject wat je doormaakt als crew en als crewlid.
Voor Capo dus ook zaak om vaker ORC wedstrijden te zeilen, er zijn genoeg leuke wedstrijden op het Ijselmeer. :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 10 okt 2013 13:27 #446276

Lady Elsa schreef :
Dat is ook het leertraject wat je doormaakt als crew en als crewlid.
Voor Capo dus ook zaak om vaker ORC wedstrijden te zeilen, er zijn genoeg leuke wedstrijden op het Ijselmeer. :-)

ok, ok, ik ga wel door het het zeilkundig opvoeden van de ZF-gemeenschap. ;-)

Dit jaar was het eerst heel erg wennen aan de nieuwe zeilen. Er zijn momenten geweest dat ik bijna de oude genua weer heb gehesen om de snelheid erin te krijgen. Maar uiteindelijk is het gelukt, snelheid is prima. Volgend jaar zien we weer, misschien nog een ORC-baantje erbij, wie weet. Maar mijn voorkeur gaat uit naar een select paar wedstrijden (24uurs, Oktober) en dan maximale voorbereiding op snelheid en strategie (waar mogelijk). Een paar resultaten, maar dan wel goede , dat is leuk. Het moet niet op werken gaan lijken....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 10 okt 2013 13:28 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 10 okt 2013 14:23 #446289

Beauty schreef :
Met dit zeer lichte weer

VRIJE WIND VRIJE WIND VRIJE WIND VRIJE WIND ....

dat blijkt ook duidelijk uit de performance-logging.
Meestal met moeite ergens tussen de 80 en 90%, vrijwel nooit boven de 90%.
En toen we zondagmiddag zonder andere schepen boven ons naar Medemblik terugvoeren meteen weer rond de 100%.
De vuile wind van enige tientallen schepen binnen een mijl bovenwinds van ons was met 5-8 kts wind enorm. In meer winderige omstandigheden geeft een obstakel nog vuile wind aan de lijzijde op een afstand van tientallen malen zijn hoogte. Met deze lichte wind is het nog verder... Een ORC1 boot (voor ons gestart) geeft dus wel een kilometer verder nog rommel in de wind. Een heel veld van die boten....

Snelheid vereiste vrije wind, in dit geval.
En daar komt bij dat volgens North U (het tacticsbook) de meest briljante strategie lachwekkend is als de snelheid ontbreekt....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 10 okt 2013 14:58 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 10 okt 2013 15:34 #446309

Beauty schreef :
Er is een volgorde waarmee je het snelst rond de baan gaat.
Bootsnelheid (trim)
Boat handling (taken, gypen, roll tack)
Strategie (plek op de lijn, lange slag)
Tactiek (1 op 1 gevechten, tegenstanders uit kiezen, situaties op het water)
Sterker nog, als je geen bootsnelheid hebt hebben al die andere punten geen enkele waarde. Wat heb je aan strategie als je stil ligt??
Precies. :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 10 okt 2013 16:37 #446325

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Eens, maar snel de verkeerde kant op zeilen is ook geen winnende strategie. :laugh: :laugh:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 12 okt 2013 12:47 #447063

nee, je moet én snel, én de goede kant op.
Dan krijg je dit:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oktoberraces 12 okt 2013 12:48 #447064

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Een sieraad in uw interieur!

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl