Het is al eens gezegd, maar dat ORC 1 minder "competetief" is tov andere ORC's ligt m ook aan het "op" raken van de ideale rakken.
Het vergelijk van onderste range van GPH's en bovenste range gaat op heel veel punten mank.
Opvallend dit jaar was toch wel de Melges24 club. Een halfwinds boot pur sang en spekkoper in een race als deze!
Wad was dit jaar de betere keus voor de meeste boten. Ook daar gaat het vergelijk scheef: wij moeten expres "te laat" door de sluis om niet te snel bij de SG te zijn. Daarna zijn we "te vroeg" bij Harlingen en moeten met stroom tegen over de Boontjes. Een boot met een lagere bootsenlheid is op het wad in het voordeel, tot een optimum, daaronder moeten boten "te vroeg" er uit en zijn ze "te laat".
Toevallig aan zitten rekenen in de nacht vóór de 24 uurs, en dat scheelt toch een stuk! Wij hebben gemiddeld 0,2 knoop stroom minder mee over en korter tijdsbestek dan een boot met een ideale GPH. Dat scheelt zo'n 5,7 mijl minder stroombonus!
Weer zweef ik na over hoe geweldig deze race is. Zo simpel is het concept, zo moeilijk is het om "het spelletje' te bevatten...ieder jaar weer een hele uitdaging!
ORC1 is eigenlijk de Tocht, maar dan voor mensen met teveel geld en een te grote boot
Dat is natuurlijk niet zo'n leuke uitspraak. De Leeloo is een boot die het héél knap heeft gedaan dit jaar en waar bij iedere race de progressie er af spatte. Deze overwinning is verdiend.
Iedere meetbrief kost evenveel, en jij hebt er óók een, dus dat maakt jou ook iemand met te veel geld?
Verder varen er een hand vol boten mee met zeilers die direct of indirect uit huize Heiner komen. Je kunt niet eerst zeggen dat het een loterij was en daarna even statistieken en de verliezers in de loterij zo denigreren. Grote boten moeten tactisch andere keuzes maken en veel meer vooruit kijken dan kleinere boten en toevallig pakte dat dit jaar in hun nadeel uit. Ja er varen wat kwallen mee, maar dat zijn uitzonderingen.