Dank voor alle leuke reacties! Zelfs pb`s met felicitaties!
In de voorbereiding bleef het onduidelijk waar we zouden gaan starten, zeker toen woensdagmiddag bleek dat de buitenhuisbrug bij zijkanaal C een week gestremd zou zijn. Gelukkig kon in donderdag ook nog vrij krijgen en zijn we door haarlem over de ringvaart via nieuwemeer snachts door amsterdam gevaren. 33 ipv 3 bruggen maar we lagen om half 4 vrijdagochtend op het noordzeekanaal. Om elf uur los en met de huidige voorspelling toch gekozen om in kornwerd te starten. Moeten we dat natuurlijk wel gaan halen voor 19:00.
Oranjes sluizen gingen na ons direct dicht dus dat beloofd veel goeds! Het IJ af en spi omhoog richting Enkhuizen. De huidige eta gaf 19:10 bij Kornwerd aan en dan moeten we nog door de sluis bij Enkhuizen. Moeten we dan toch een andere start plek kiezen... we varen door, de wind neemt aan en we lopen in qua tijdsplanning. De sluis gaat weer lekker. Vollebak op de motor langs de jachthaven en door. Dikke donkere wolken achter ons voorspellen een hoop wind. En die komt er
We lopen met 10-11 knopen richting Kornwerd. We krijgen wel tot 35 knopen wind. Tot dat een windhoos vlak voor ons langs gaat besluiten we de spi maar te laten zakken. Een uur vanaf kornwerd draait de wind inderdaad naar noordwest dit is dus toch de juiste beslissing.
We staren en doen eerst nog 13 mijl op het ijselmeer en gaan om 21:15 door de sluis. De kleine sluis staat open en zodra we er in varen sluiten de deuren dit kan wel is ons geluksmomentje zijn. (ronde om NH lagen we ook in deze sluis maar moesten toen na 45 min wachten achteruit de sluis uit omdat hij stuk was een gokje dus) Al met al duurt de sluis een minuut of 15-20. Dat schiet lekker op. De noordwesten wind is toch meer west en afentoe zelfs west zuid west. Veel kruisen dus. We twijfelen hadden we niet beter halve windserakjes op het ijselmeer kunnen blijven varen. Maar gelukkig blijft de wind wel staan en krijgen we bij Texel tot wel 19-20 knopen. Om half 2 zijn we bij de ZG bijna gelijk aan de kentering. De westen wind is nu toch noordwest geworden en we moeten kruisen naar de volgende boei met de wind die ineens flink afneemt. Daarna is het steeds iets minder hoog en neemt de wind weer aan. Tot aan vlieland hebben we dikke stroom mee en met een knik in de schoot doen we 10-11 knopen over de grond. Op de waddenzee doe ik even 40 min mn ogen dicht. de spi staat en we hebben een mooi stroompje mee. We halen de hoofdggeul net op de spi maar zo schijnbaar aan de wind niet handig... ik wist niet of de sportgeul wel of niet was toegestaan dus voor zeker gekozen. De boontjes een knoopje tegen en we krijgen weer een bui het naar binnen varen. Gelukkig staat de brug al op rood-groen dus snel zeilen naar beneden en we hebben
weer mazzel... (+/- 09:15)
Op het ijselmeer zijn we wat van de leg als de Harken genua kar explodeert, gelukkig kunnen we snel een oplossing maken met een klapblok en een softshackle, alleen de hoogte halen we niet helemaal.. en we moeten naar sport B recht tegen de wind in.
Het is wind-geen-wind-regen-ellende gelukkig kunnen we toch wat rakken maken. Het is wel wat gevloek als we iedere keer een halve windsrak kiezen wat uiteindelijk weer niet te bezeilen is. Dus een klein klapje is nodig. Achteraf met 3-5 knopen wind varen we aan de wind toch harder als halve wind. Het lijkt wel of we onze eigen wind maken. Niet bewegen en een aantal keren zien we 3,6 wind 3,8 bootspeed. Het gaat niet snel maar we blijven lopen. Vanaf de WV 19 naar de finish dachten we nog een rak heen en weer te kunnen maar al snel bleek dat we al ons best moesten doen om zonder straf te finishen.
Daarna klooien met aantekeningen, rakkenkaart en stickerformulieren. We kwamen op 156. Een beetje teleurgesteld omdat vorige edities de winnaars altijd wel meer dan 170 hadden. Achteraf bleek het voldoende. Super trots een mooie tocht!