Feest! Ik kom thuis met een meetbrief op de mat.
GPH725,8
Voor wie niet weet wat het is, het is de "General Purpose Handicap". Het ongeveer nummer wat vertelt hoe snel jouw schip gemiddeld is.
Dpoor wijzigingen in de rekenmethoden is die dit jaar gemiddeld ongeveer 0,5% lager voor de hele vloot.
Vorig jaar had ik een GPH van 728,3. AFgaand op het gemiddelde zou ik dit jaar dan 724,7 moeten hebben.
Ik zit dus 1,1 punt beter (0,15%). GPH staat voor seconden per mijl. Dit jaar mag ik 12,1 minuten doen over een mijl.
De meeste races rond de boeien zijn rond de 6-8 mijl. Dus dat betekent tegen het achtergrongemiddelde dat ik 8 seconden later mag finishen voor de zelfde prestatie.
Dat is allemaal leuk, maar ik heb dit jaar de spi vergroot van 56,59m
2 naar 61,51m
2. 8,7% meer spinnaker, ongeveer 5% meer downwind oppervlak. Daarnaast is mijn spi van een AP (all purpose) naar een runner gegaan. Beter geschikt voor up-downwind races.
Kijkend naar de polair die berekend is, moet ik iets harder varen met de knik in de schoot en voor de wind en iets langzamer aan de wind.
Voor up-downwind worden 3 scores gebruikt binnen de rating, voor licht, medium en heavy condities.
Met licht weer 0,53 % verschil. Iets harder varen dus, maar dat is ook mijn "sterke" weertype
Voor medium 0,27% en heavy 0,3%. De weertypen waar ik wat te kort kom. De meetbrief lijkt dus beter (eerlijker) te zijn geworden.
Het verschil is goed te zien als je de polairs van 2015 en 2016 vergelijkt en plot (in knopen):
En (vanuit een ander perspectief!) in procenten:
Duidelijk is te zien hoe de grotere spi vooral bij licht weer effect heeft (oranje piek). Het gehele effect van de spi is de paarse "rug" in het plot, waarschijnlijk gepaard met de nieuwe coëfficiënt in het rekenmodel voor spinnakers.
Rechts is te zien dat de aandewindse eigenschappen van mijn boot wat minder gesteld worden dan voorheen. Dat heeft ten minste deels te maken met een korter voorlijk waardoor mijn aandewinds zeiloppervlak met 0,25m
2 wordt verkleind
Heb jij je brief al binnen? En? Bevalt ie?
Ja, ik heb mijn meetbrief binnen. Ik ben 5,4 punten in de gph naar beneden gegaan. Dat dit wat meer (2,5 punten) is ivt andere schepen is logisch, ik heb dit jaar een performance-rating aangevraagd.
Die performance-rating heb ik overigens aangevraagd vanwege de natte zooi binnen, niet vanwege een ratingtechnische overweging. De bemanning wordt meer ervaren en strijkt de spi in het voorluik.