Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dwars in sluis

Dwars in sluis 11 mei 2016 21:14 #734352

WADnWIND schreef :
Ergens '87-'89. We proberen vast te maken in een sluis en de gasten staan klaar met een fender in de hand om die op de goede plaats tussen wal en schip te houden. Precies op het moment dat de grote balfender op de kop de muur gaat raken, trekt een jonge dame de fender met een grote ruk omhoog aan dek. Het gevolg is dat wij verfschade tegen de muur oplopen. De jonge dame in kwestie was bang dat de fender zou beschadigen....... :(

Ook bij mij na het lezen komt er weer een hoop boven drijven uit de charter tijd :laugh: :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 21:29 #734359

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Beurtveer, Krabbersgat sluis, '91-'94. We zijn 'smorgens vertrokken uit Amsterdam om over Enkhuizen naar Lemmer te gaan. Aan gekomen bij Enkhuizen is de wind al aangewakkerd tot een dikke ZW 7-8Bf. De Klipper Tijdgeest had een matige achteruit die zeker bij 7-8 op de kont niet meer voldoende is. Als Co-schipper maak ik van te voren alle autobanden aan een tros vast en gooi deze in de zuidelijke voorhaven over boord om te remmen. Het werkt, net aan, en komen tot stilstand op de remming. met man en macht hallen we de autobanden weer binnen, dat valt vier tegen.
We krijgen groen licht en maken los van de remming en met de schroef in de achteruit glijden we de sluis in. De snelheid neemt alleen maar toe, net als de wind. Als we tussen de deuren door waaien hebben we al een snelheid van 3-4 knopen met de schroef vol achteruit. In de sluis werp ik, met enig geluk en spanning, in één keer de tros om een bolder, iedereen doet een paar stappen achteruit en zoekt beschutting. ik ook en ga het schip op de tros afstoppen. Veel geweld en de tros knapt niet. Enkele meters voor het einde van de tros lukt dat, echter moeten we de tros met een ijzerzaag van de bolder zagen, die was geheel versmolten.

Het verhaal gaat verder, maar niet meer over een sluis, toch even afmaken:
We waaien weer de sluis uit en voordat het beseffen zijn we weer voorbij de remming. we vragen de sluismeester of we mogen pauzeren op de remming voor de nacht. Het mag niet, maar heeft5 ook geen zin meer: de remming is op en terug moteren gaat niet meer. Geen keus, varen dus. We zetten het 3e rif en alleen de fok. Omdat het een warmtefront is met motregen zien we weinig en het duister valt in. Alles op het kompas, maar geen idee waar we uitkomen. We varen ruime wind over bakboord met angst aan jagende snelheid en schatten de wind op 9Bf. Plotseling zien we de dijk van NO-polder. we proberen af te vallen, maar met het roer er dwars achter gaat het schip gewoon rechtdoor. Grootzeil naar beneden gevochten en nog gaat het schip rechtdoor op de dijk af met ongeveer 7-9 knopen. Met alle bemanning, waaronder 5 schipper-zwaargewichten uit de vloot, de fokke schoot met een talie bak getrokken. Na dit woeste gevecht viel het schip heel langzaam af tot voor de wind en was weer bestuurbaar op ongeveer 100 meter van de dijk af.
Iedereen besefte dat als het niet gelukt was, waren we met een noodgang boven op de dijk gevaren
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 mei 2016 21:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 21:30 #734360

aparte sluiservaring was na een 24 uur lange overtocht, bij Shotley Marine (bij Harwich). Daar stort alles als een soort waterval naar binnen! Ik was niet meer echt scherp na 24 uur ploeteren, dus moest ff goed opletten om de boot in het gareel te houden. Was vroeger ook zo bij het oude sluisje van Goese Sas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 11 mei 2016 21:46 #734364

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Vakantie trip 1980, jawel. We waren met 3 boten op stap. In de oude sluis bij Enkhuizen, komt er een vreemdsoortig zelfbouw catamaran als laatste binnen. Het ding was van aluminium gebouwd, de drijvers waren driehoekig. Flinke noordenwind op de kont, de 2 5PK BBM's gemonteerd op een gasbuis konden het niet aan. De oosterbuur flink schelden op zijn vrouw, scheiss dit en scheiss dat. Vrouw valt overboord en de cat ligt scheef.
Op dat moment sluiten de sluisdeuren en knijpen een drijver open. Pang! Langzaam zien we het hele gebakje scheef wegzinken.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 06:33 #734391

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
Faran schreef :
Pang! Langzaam zien we het hele gebakje scheef wegzinken.
:evil:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 06:34 #734392

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8204
Een stelling van een van mijn best leraren op zeilgebied:

Een manoevre is geslaagd als na afloop de verzekering niet hoeft te bellen.

Onder ALLE omstandigheden een stalen gezicht houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 06:58 #734397

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
CeesT schreef :
Albert 45 schreef :
Krijg bij deze beschrijving toch een beetje raar beeld voor ogen.

Nee hoor, dat was standaard procedure. Sluizen waren grofweg 14 mtr breed en ruim 200 mtr lang, terwijl de meeste schepen tussen de 7 en de 10 meter breed waren. iedereen moest voor aan stuurboord vastmaken en achter aan bakboord en ook ook moesten de schepen zoveel mogelijk "inschuiven", dus jouw voorschip kwam zover mogelijk naast het achterschip van je voorganger. Hier werd best veel lengteruimte bespaard.
De schepen die daar regelmatig voeren waren dan ook te herkennen aan butsen aan stuurboord voor en bakboord achter. Ik weet niet beter dan dat we altijd zo afgemeerd lagen in die sluizen.

Ik weet overigens niet of het nog zo is.

Kun je dat tekenen, op schaal dan wel? Als 2 schepen recht niet naast elkaar passen dan toch ook niet als ze schuin in de kolk liggen?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 07:05 #734398

Met allemaal spitsgatters kan het een klein beetje helpen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 07:07 #734399

Ik heb ook eens dwars in de sluis gelegen, maar dat was expres.
Als laatste (na een paar binnenvaarders) de Oranjesluis in, lang voordat er een aparte jachtensluis was.
Enige plek was nog dwars achter 2 binnenschepen, vastgemaakt aan de sluisdeuren.
Wel lastig met hun schroefwater bij het uitvaren, dat neemt je vol te pakken, zo dwars op de boot.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 07:55 #734406

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3262
Nu het toch een beetje een vermakelijk draadje wordt mag deze ook wel:

Toen ik als schuifmaat bij Zeilvloot Muiden voer, kwam er 's morgens iemand op me af met de vraag waar hij de klipper kon vinden waar zijn gezelschap die dag op mee zou gaan. Ik had het betreffende schip net in de sluis zien liggen, en vertelde dat het juist geschut werd en aanstonds voor de kade zou komen.

Hij knikt schaapachtig en roept tegen zijn collega's: "Even wachten, onze boot ligt nog te schudden!"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 08:10 #734407

ergens 2001 we komen met de Brandaris van Texel af met een aardige harde ruime (>7 Bf) wind op de kont bij de Stevinsluis Den Oever.

Niet druk een paar jachten en wij, de schippers brult me toe nadat we de brug door zijn dat de keerkoppeling weigert en ik hoor alleen :" op zeil de sluis in......."

binnen no time fok en binnen kluiver erop en we stuiven op de sluis af, aan de remming voor de sluis ligt een jacht en net als wij eraan komen gooit hij los en vaart de sluis binnen :woohoo: :woohoo:

En denkt : net over de helft zo hier ga ik liggen,


Any way ik wist nu al als ik de spring mis op de bolder, en het schip niet vreselijk hard zou afstoppen we een gevalletje schade zouden krijgen.

En dan tussen door ook nog even zorgen dat de fok en binnenkluiver als een donder naar beneden gaan.

In brul dat alle gasten bij de reling weg moeten en stuur ze van het voor dek, mis mijn spring gelukkig niet en met het bekende TANG TANG TANG TANG geluid vliegt de tros over de bolder.

Als we stil liggen steekt onze kluiverboom een meter over het jachtje heen, de paar mensen daar aan boord waren compleet bevroren en staarden met een glazige blik naar boven.

op de bolder van de spring kun je een eitje met gemak bakken :whistle:

Ik heb nog nooit een sluis meester zo ziedend gezien, wat bleek ze hadden de marifoon uit en totaal niet mee gekregen wat er aan de hand was :S :S

snel de keerkoppeling gecontroleerd morse kabel gebroken, sluis uitgevaren op handbediening ( ik was de morse kabel even in de machine kamer :laugh:

Op het IJsselmeer zeilen er weer op en toen even een beetje stoom afblazen met een bakkie koffie
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 12 mei 2016 08:34 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 09:51 #734425

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2995
Nog maar een dan:

Kornwerd een paar jaar terug:

Liggen in de sluis, komt er nog een Hutting binnen onder ik meen Zweedse vlag dus waarschijnlijk verse van de werf.

Het jacht vaart met een knoop of drie langs de sluismuur en de achterlijn wordt door een bemanningslid die bij de hekstoel staat om een bolder gegooid.

Wij en anderen in de sluis zien dat de lijn vanaf de kikker door de hekstoel, om zijn onderbeen heen, weer terug door de hekstoel en naar de sluisbolder loopt.

We beginnen te schreeuwen dat ie moet stoppen en wenden onze hoofden af om niet een onderbeen doormidden door de hekstoel te hoeven zien gaan :sick: maar godzijdank heeft de schipper het door en weet door vol achteruit te slaan het schip net op tijd stil te leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 10:00 #734426

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2398
Liggen bij Kornwerd als eerste aan de dukdalf te wachten op een schutting. Sluis loopt leeg leeg en eerst mogen er 2 klippers van de bruine vloot in. De eerste gaat goed, maar de 2e komt wel akelig op ons aan. Geen stuurman te zien en komt na veel geschreeuw overeind en ziet ons te laat. Onze boot wordt gepakt en alles kraakt vervaarlijk. Na ons stuitert hij langs de sluisdeur de sluis in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 10:39 #734431

martinw schreef :
Onze boot wordt gepakt en alles kraakt vervaarlijk.

Dat ze zelf op een krotter, wrakker of schroter willen varen is tot daar aan toe, maar dan ze willekeurige andere schepen ook bij die soorten te laten horen is wel erg kwalijk....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 10:50 #734435

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Joop66 schreef :
Een stelling van een van mijn best leraren op zeilgebied:

Een manoevre is geslaagd als na afloop de verzekering niet hoeft te bellen.

Onder ALLE omstandigheden een stalen gezicht houden.

Doet me denken aan een tochtje dat ik zo'n 30 jaar geleden met mijn sleepvletje maakte door de (toen nog rustige) Amsterdamse grachten. Ik voer toen regelmatig door de Brouwersgracht met daarin een relatief lage brug (geloof het of niet, die brug heet "De Bullebak". Altijd voer ik daar behoedzaam onderdoor, eerst goed kijkende over het dak van mijn stuurhuisje of het wel kon en altijd ging dat met een paar vingers ruimte. Toen ik er vervolgens een keer onderdoor ging en niet inhield omdat ik dacht het past toch altijd, bleek het grachtenpeil die dag zo'n 10 centimeter hoger dan normaal. Met veel gebonk en geraas en een vonkenregen trekkende kwam ik onder de brug vandaan. Op de kade stond een groep hevig geschrokken Japanse toeristen. Met een ijzerenheinig gezicht probeerde ik uit te stralen dat het in Amsterdam niks bijzonders is om op die wijze lage bruggen te passeren......

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 10:57 #734438

Baasklusje schreef :
martinw schreef :
Onze boot wordt gepakt en alles kraakt vervaarlijk.

Dat ze zelf op een krotter, wrakker of schroter willen varen is tot daar aan toe, maar dan ze willekeurige andere schepen ook bij die soorten te laten horen is wel erg kwalijk....

Tja jachtjes volk denken altijd dat ze vele malen groter zijn dan ze daadwerkelijk zijn.

en je zou verwachten dat een bootje van 10 11 12 meter never een issue is om welke manoeuvre wat dan ook te doen, althans dat verwachten ze wel van een >37 meter 150 tonner ZONDER boegschroef.

Dan is zo'n tupperware bakkie een welkom fendertje , had maar ergens anders moeten gaan liggen ;) :woohoo: :evil:

Nee lekker op een forum zeuren dat dat vrachtschip een beetje schroef water had, jah dhuh, als je er nou eens niet achter ging liggen dan, zou dat helpen ???? :whistle: :whistle:

Die schippers lezen ook de Libelle en Margriet en ik verdenk ze ook van het lezen van Vriendin maar dat weet ik nog niet helemaal zeker :pinch:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 12 mei 2016 11:04 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 11:06 #734440

Jeroen-pion schreef :
Nee lekker op een forum zeuren dat dat vrachtschip een beetje schroef water had

Dat helpt niet inderdaad.

Ik meld het dan ook altijd direct in de sluis over de VHF aan de sluiswachter, en die vertelt het vrachtertje of de krotter in questie dan altijd dat de schroef uit zijn werk moet. En dan pas vaar ik tussen de deuren uit naar binnen...... wachtende jachten aan de deuren, daar hebben sluismeesters pas echt de pest over in ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 11:07 #734441

Vorig jaar in sluis Kornwerderzand. Voor mij een prachtige Koopmans. Links vooraan een driemaster met van die dwarsgieken. Sluisdeur open, sluiswachter zegt dat eerst de "jachtjes" eruit moeten. De Koopmans vaart weg en ik zie de hele boot achterover hellen en de spiegel bijna tot het dek in het water verdwijnen.

De beslist ervaren schipper (anders vaar je niet zo'n boot) keek naar voren en (uiteraard) niet omhoog. De top van zijn mast was vast komen te zitten in een dwarsgiek van de driemaster, je kunt het vooraf niet verzinnen. Na tien minuten peuteren waren ze weer van elkaar los. En de sluiswachter ondertussen maar drammen dat iedereen moest opschieten...
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 12 mei 2016 11:07 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 11:18 #734443

Baasklusje schreef :
Jeroen-pion schreef :
Nee lekker op een forum zeuren dat dat vrachtschip een beetje schroef water had

Dat helpt niet inderdaad.

Ik meld het dan ook altijd direct in de sluis over de VHF aan de sluiswachter, en die vertelt het vrachtertje of de krotter in questie dan altijd dat de schroef uit zijn werk moet. En dan pas vaar ik tussen de deuren uit naar binnen...... wachtende jachten aan de deuren, daar hebben sluismeesters pas echt de pest over in ;-)

Dan hadden die sluis meester maar een ander beroep moeten kiezen ;-) maar dat is natuurlijk wel de manier om hoop gedoe aan jouw kant te voorkomen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 11:22 #734444

bertilbeumer schreef :
Vorig jaar in sluis Kornwerderzand. Voor mij een prachtige Koopmans. Links vooraan een driemaster met van die dwarsgieken. Sluisdeur open, sluiswachter zegt dat eerst de "jachtjes" eruit moeten. De Koopmans vaart weg en ik zie de hele boot achterover hellen en de spiegel bijna tot het dek in het water verdwijnen.

De beslist ervaren schipper (anders vaar je niet zo'n boot) keek naar voren en (uiteraard) niet omhoog. De top van zijn mast was vast komen te zitten in een dwarsgiek van de driemaster, je kunt het vooraf niet verzinnen. Na tien minuten peuteren waren ze weer van elkaar los. En de sluiswachter ondertussen maar drammen dat iedereen moest opschieten...

Die dwars gieken zijn Ra's of Ra, kennelijk dus even iets vergeten naar binnen te trimmen, oepsje :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 11:24 #734445

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
als we dan toch bezig zijn is het naar binnen draaien volgens mij brassen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 11:29 #734447

HPV schreef :
als we dan toch bezig zijn is het naar binnen draaien volgens mij brassen

helemaal juist de brassen zijn de touwtjes die aan de ra zitten
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 11:33 #734448

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Een aantal jaren geleden met mijn boot bij de sluis bij IJmuiden van zoet naar zout:
De hoofdsluis voor vrachtverkeer was buiten werking, en er lag dus een vrachtschip voor in de sluis voor pleziervaart met aan bakboord daarachter een zeilboot en aan stuurboord nog net genoeg plaats over voor mijn boot.
Omdat ik tot dan al het motormanouvreren zelf had gedaan en de opstapper ook eens een manouvre gunde stond deze aan het roer.
Net in de sluis nog zette het vrachtschip zijn schoef in werking met een forse straal die tegen de stuurboord wal terugkaatste en zonder enig pardon ons schip tegen het andere schip aan kwakte, daar was niets tegenop gewassen. Gelukking begreep de eigenaar van het andere schip dat we er niets aan konden doen en bleef kalm.
Hoezeer ik de opstapper ook bezwoer dat het zijn fout niet was, leuk vond hij het niet.

Ik noem dit gewoon asociaal gedrag van de vrachtschipper. Als je dan toch te lui bent om je schip goed vast te leggen, kijk dan uit je doppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 11:42 #734450

Airgead schreef :
Een aantal jaren geleden met mijn boot bij de sluis bij IJmuiden van zoet naar zout:
De hoofdsluis voor vrachtverkeer was buiten werking, en er lag dus een vrachtschip voor in de sluis voor pleziervaart met aan bakboord daarachter een zeilboot en aan stuurboord nog net genoeg plaats over voor mijn boot.

Dat bedoel ik het kleinste gaatje altijd opzoeken, en dan lopen klagen......... :P

Jachtjes volk snap er soms niets van
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dwars in sluis 12 mei 2016 12:10 #734452

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Jeroen-pion schreef :
Airgead schreef :
Een aantal jaren geleden met mijn boot bij de sluis bij IJmuiden van zoet naar zout:
De hoofdsluis voor vrachtverkeer was buiten werking, en er lag dus een vrachtschip voor in de sluis voor pleziervaart met aan bakboord daarachter een zeilboot en aan stuurboord nog net genoeg plaats over voor mijn boot.

Dat bedoel ik het kleinste gaatje altijd opzoeken, en dan lopen klagen......... :P

Jachtjes volk snap er soms niets van

De sluismeester dan ook niet.... :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl