Nee, Winnen is geen Geluk, maar het lijkt er vaak wel op
Fred Imhoff is geen liefhebber van metertjes aan boord. Ik wel!
Op zoek naar waar en waarom het niet helemaal hard genoeg ging.
De start, 1e 2 minuten. Het is niet zeker dat de PC-klok gelijk liep met de startklok; het lijkt erop dat de echte start rond of op seconde 17 was. We waren op volle snelheid, maar 2 seconden te laat.
Blauwe lijn is de COG, we loeven achter en net over de lijn van 70 naar 105 COG. En dan langzaam door naar 110. First Speed Then Pointing, immers.
In bruin de Performance. ca 30 seconden na de start op 95%. Niet fout.
Dan het kruisrak. De COG in blauw, de GEOwind in bruin.
Wel wat slingertjes in de GEOwind, niet gek zo dichtbij de kant (1,8 tot 0,7 mijl) maar geen shifts die we gemist hebben of zo. De TWA is het verschil tussen beide lijnen, de COG varieert leuk mee met de geowind, de TWA is netjes constant.
Dan een van de 3 tacks, de 2e. De 1e en 3e zijn zeer gelijk aan deze.
In blauw de SOG, in bruin de performance. Begint op seconde 25 en is wel helemaal weer klaar op seconde 65. Duurt dus 40 sconden, beetje lang, want het dichthalen van die grote Genua met 15 kts wind is niet makkelijk....
Tot zover eigenlijk niets fout, maar toch kwamen we zo'n beetje midden in het veld bij de bovenboei. Zijn we niet gewend
maar het was ook maar kort, 880 seconden. En het is natuurlijk ook ORC 1 en 2 in dat veld, 6 van de 16 gaan sowieso sneller dan wij.
Dan de Performance over de hele race op zondag, samen met de COG in 1 grafiekje.
Je ziet bij de pijlen de 3 overstags.
Dan het te hoge stukje naar de foute gele boei van het baggergebied, terug naar de juiste kant, en dan de diverse boeien.
Het stuk van SPort J naar EA2 was afkruisen en dat ging uitstekend. Op dat rakje hebben we een stuk of 5 schepen weer ingehaald (Tien 10, Fast Food die 50 cm voor ons om de EA2 ging, bijna de Layam en nog wat andere).
De COG in blauw, de performance in bruin.
Twee stukjes vallen op qua performance: het te hoge stukje naar het baggergebied, en het stuk na de ronding van de EA2. Vooral het begin, maar eigenlijk het hele stuk tot aan de haveningang. Zo voelde het ook... we werden af en toe ingelopen, liepen dan weer wat weg (de Tien-10, de Fast Food), we zagen de Layam voor ons dichterbij en verder weg gaan... het ging niet zoals het moest. Waarom weet ik nog steeds niet.....