Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lelystad Regatta

Lelystad Regatta 26 sept 2016 21:09 #770972

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
Baasklusje schreef :
Ook nog een domme navigatiefout gemaakt.
West of Oost langs het verboden gebied...
Ik had op de kaart alleen gekeken naar de 1e twee boeien, en dan leek oost erlangs iets beter, ook ivm de ruimende wind.
Maar aan de oostkant wordt je evenwijdig aan de dijk gestuurd, en dat is omvaren.
Pas halverwege het rak naar de eerste verboden-boei alsnog gekozen voor de westkant (wat iedereen voor ons ook deed natuurlijk....)
De rode lijn is wat we gevaren hebben, de oranje hoe we zouden zijn doorgevaren naar de oostkant, de groene wat we hadden moeten doen vanaf de bovenboei (die lag net zuid van de i van 'kleine').
De omweg valt wel mee, 0,06 mijl, 45 seconden, maar je vaart ook tenminste de helft van het stuk op een niet-optimale (te hoge) koers op het eerste stuk. Dom van mij.....


Je zou nog een stuk verder langs de dijk door moeten dan de WinGPS kaart laat zien:

Het verboden gebied is vorige week uitgebreid:
www.vaarweginformatie.nl/fdd/m...oad?fileId=125125631
Laatst bewerkt: 26 sept 2016 21:09 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 05:46 #770989

Oei, zowat 2 keer zo lang geworden! Zal vandaag wel in WinGPS verschijnen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 07:23 #771014

Kapiteinmomo schreef :
Wel knap dat jullie die boei gevonden hebben ;)

Het startschip lag voor de tent maar eens even gekeken naar de omvang van de "bovenboeien"
veel te klein en verkeerde kleur en geen coordinaten.
We hadden daarbij ook nog tegenlicht.

Jullie hadden tegemlicht? De rest niet dan?

Boeien speuren hoort er bij. En ja dat is soms even lastig, maar gelukkig voor iedereen even moeilijk.

Wat was er zo ingewikkeld aan de start? Was het niet de normale 5-4-1-0 minutenseinen? Koop een sticker met de standaard vlagseinen en plak die in de kuip. Het is allemaal eigenlijk doodeenvoudig als je de moeite neemt je een minuut of 5 te verdiepen in de logica.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 07:34 #771017

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Een startprocedure per Marifoon is als organisatie een enorm risico lopen, je kan het gebruiken als aanvulling.
Iemand hield het hele kanaal bezet op Zondagmorgen.

Eerste race waren we keurig op tijd om een scherpe GPS start te maken, echter de organisatie had de startboeien er nog niet eens in liggen dat noem ik slordig.

Ook dat een verkeerde kleur finishboei vond ik prutserig, goed er hing nog wel een piepklein vlaggetje
aan.

Samengevat had het beter verwacht op dit niveau ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 07:40 #771020

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Waarschijnlijk had je er goed aan gedaan om je enigszins te verdiepen in e.e.a. voordat je van start was gegaan, zeker als beginneling. Alles in bovenstaande post is onzin, je weet niet waar je het over hebt en je schuift je onkunde af op derden.
Laatst bewerkt: 27 sept 2016 07:42 door Reganto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 07:45 #771021

Startprocedure was helder, standaard en correct uitgevoerd. Zelfs nog ondersteund door marifoon als extra service.
Boeien niet kunnen vinden als je achteraan in het veld vaart vind ik opmerkelijk.....
Perfecte organisatie, die Lelystad regatta. Volgend jaar zeker weer!

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 07:57 #771022

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Was neem ik aan toch zo:
-5 min Klassevlag
-4 min P-vlag
-1 min P-vlag WEG
START klassevlag WEG


Marifoon is leuk, maar vaak meer afleiding dan nuttig. Alleen rondom een uitstel of wijziging kan het nog wel eens handig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 07:59 #771024

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Fijn voor jullie dat de startprocedure zo helder was, sprak ook andere deelnemers die al jaren meedoen
en het ook ingewikkeld vonden.

We maken tientallen starts per jaar en eigenlijk never problemen gehad.
Het niet kunnen ontdekken van de bovenboei is bijzonder vervelend, je moet het gedrag van anderen copyeren en dat is niet mijn ding.

Tot zover
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 08:01 #771025

Tsja,
ik heb toch al heel wat wedstrijdjes gevaren (en georganiseerd) sinds 1975.....

Het was foutloos, in Lelystad.
- exact op tijd de juiste vlaggen en geluidssignalen, 5-4-1-0 minuten
- uitstelwimpel als het nodig was om de pin iets te verleggen
- geen enkel lang uitstel, alles up-tempo
- startlijn breed genoeg en de pin iets voordeliger, dus keurige verdeling van de boten over de lijn, geen indringstarters en geen SB-starters
- bovenboei keurig in de wind
- benedenboei als gate uitgevoerd, ook handig.
- startschip onderaan en buiten het upwind rak, dus geen gezeur over niet over de startlijn mogen varen tijdens de wedstrijd
- aparte boven- en benedenboei voor de SW
- keurige begeleiding van alle signalen over de VHF
- keurige terugroepen over de VHF op zeilnummer! Luxe!

Enige puntjes van kritiek kunnen zijn:
- geen spreader bij de bovenboei. Was voor de ORC-FC geen probleem (16 erg verschillende schepen komen toch niet gelijk bij de bovenboei), maar misschien niet prettig voor de J109?
- de positie van de bovenboei op zondag precies weten, dat zou prettig zijn (vaar je niet bijna fout langs het baggergebied)
- de zondag-baan was ietsje veel kamelenkoers, slechts 1,1 mijl upwind. Maar dat is niet zomaar te veranderen, met een gegeven baanlengte en boeien en een windrichting die je maar moet afwachten.

Een van de best georganiseerde en uitgevoerde wedstrijden die ik in 50 jaar gevaren heb ;-)
-
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 08:10 #771031

overigens BK, die uitbreiding van het verboden gebied is elke uur op kanaal 1 verteld hoor.
Ook vast al op vrijdag. dat had je kunnen horen op je tocht van medemblik naar Lelystad.

vraag me wel af wat er daar nu aan de hand is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 08:11 #771032

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Briefing zondagochtend was ook matig, waarom niet een kaartje i.p.v. een vodje
papier, met foute coordinaten :)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 08:20 #771037

roozeboos schreef :
overigens BK, die uitbreiding van het verboden gebied is elke uur op kanaal 1 verteld hoor.

Ik luister nooit naar 1. Marifoon staat op 10, zoals dat moet van het BPR.....

Ze zullen wel extra slib nodig hebben voor de Markerwadden, dus het gebied wat vergroot.
Ongetwijfeld gaat het NO-deel binnenkort weer open, daar is de bagger op.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 sept 2016 08:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 08:22 #771041

dat had je toch moeten doen dan! Was je meteen goed gevaren. Kost je een podium.

the devil is in the details...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 sept 2016 08:22 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 08:25 #771044

roozeboos schreef :
dat had je toch moeten doen dan! Was je meteen goed gevaren. Kost je een podium.

the devil is in the details...

inderdaad.....
maar het gaat er ook om hoe goed we de slagen gevaren hebben en hoe snel we waren.
Daar zijn we nu, na analyse tevreden over. 3e was leuker geweest, en zeker mogelijk als we dat ommetje niet gedaan hadden. That's life.....

Het is eigenlijk veel erger dat 2 andere ZFers (Tien-10 en Fast Food) zo nodig voor ons moesten finishen, en daardoor de 3e prijs aan de Ondeugd gunden ipv aan een mede-ZFer (wij!) :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 09:26 #771061

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Tsja, we hebben ons best gedaan om het je zo lastig mogelijk te maken, maar uiteindelijk is het niet gelukt hé. Gefeliciteerd met je 4e plaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 09:28 #771063

Jullie gingen ook prima toch? Veel vooruitgang de laatste jaren!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 09:29 #771064

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Zeker, geen enkele handlingfout enzo, maar up-down blijft erg lastig met een Winner 1010. Vooral up, daar laten we veel liggen. Zeker ook omdat veel grotere boten ons oplopen na de start, veel vuile wind enzo.
Laatst bewerkt: 27 sept 2016 09:31 door Reganto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 27 sept 2016 10:22 #771083

Tien-10 schreef :
Zeker, geen enkele handlingfout enzo, maar up-down blijft erg lastig met een Winner 1010. Vooral up, daar laten we veel liggen. Zeker ook omdat veel grotere boten ons oplopen na de start, veel vuile wind enzo.

Oók daar is wat aan te doen door de tacticus! Google eens op "slow boat tactics"...(voor mij is dat de regel ;))
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 28 sept 2016 08:53 #771337

Wij hebben dat natuurlijk ook, met 8 snellere schepen in dezelfde startgroep. Toch kan ik niet zeggen dat we er echt last van hadden. Meestal is de helft van die 8 trager met starten dan wij, dus dat scheelt al de helft. Als je echt in de narigheid zit, wegklappen, desnoods achter iemand langs...

Lekker door aan het graven in de log en de tracks ;-)
Dit zijn de 6 aan-de-windse aankomsten aan de bovenboei op zaterdag. (3 wedstrijden, elk 2 kruisrakken)
Nooit te laag en nog een klapje, ook nooit overzeild.
Slechts 1 keer de linkerkant van de baan gevaren, 1 keer door het midden, en 4 keer de rechterkant. Dat moet ook als de wind zou kunnen gaan ruimen.
De kortste slag naar de boei is 0,1 mijl, 20 lengtes, de langste 0,75 mijl!
We weten ondertussen heel aardig wanneer er overstag gegaan moet worden ;-)
Discussie is er ook niet meer over. Als ik de call doe dan gaan we ;-)



We hebben wel nog moeite met de nieuwe afkruishoeken (DA) op de meetbrief.
Die gingen vroeger geleidelijk van 140 naar 175 graden, nu eigenlijk ineens van 156 (12 kts)naar 175 graden (14 kts).... Vervelend. Heeft iemand al meer ervaring daarmee? Klopt het beter dan de oude geleidelijk veranderende DA?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 sept 2016 08:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 28 sept 2016 09:12 #771345

BK,

Dit jaar is het meerdere schippers opgevallen. Veel meetbrieven geven al bij redelijk kalme wind plat 180 aan.

Ik houdt me er niet aan. Ik vaar op druk in de spi. Zelfs de VMG "eyeball" ik. Speed is king.

Als je gaat rekenen over 10 mijl en je rechte lijn tov je 170 graden afkruishoek is het verschil 90 meter. Dat is 0,5%. Bij 5 knopen is dat dus 0,025 knopen wat je moet winnen in die 10 graden. Dat red je wel. Het geeft wel aan hoe een héle kleine fout in de berekening een grote impact op je windhoek heeft.

Net wat meer druk = beter surfen. Ik durf ook rustig 10-15 graden op te sturen om een goede surf te pakken. Oók 30 cm golfjes geven je surf! Ik stuur binnen de windhoek heel ruim en kijk regelmatig achterom naar wat het water me brengt. Pupjes, knobbeltjes, het helpt allemaal. Soms even stukje naar BB, soms even een stukje naar SB. Het netto verschil in aankomst is binnen een redelijke windhoek maar klein. Beter pak je je voordeel in het hier en nu dan over de hoek van de slag.

Ook aan de wind kijk ik niet naar de meetbrief. Ik ga er vanuit dat een schipper die zijn schip, de specifieke uitvoering van zeijn zeilen, de seastate, trim en crewgewicht kent een betere inschatting kan maken dan een computer die een setje defaults uitrekent.
Laatst bewerkt: 28 sept 2016 09:15 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 28 sept 2016 09:18 #771348

Dat hebben we deze keer ook gedaan, varen op druk. Af en toe naar TWA 140 a 150 omhoog, snelheid bouwen, en weer zakken naar 160, soms 170 TWA.
Dat is anders dan we vroeger deden, toen bleven we hoger varen, met druk. De 170 kwam pas bij 16 kts wind in beeld.

En dit jaar in Lelystad hebben we steeds op de downwind grote winst gepakt.
En dat bij wind varierend van 3 kts (3e potje zaterdag) tot 13a 15 kts (zondag).
We halen echt in, voor de wind, zoals Tien-10, Fast Food en zelfs De Ondeugd zullen bevestigen.

Ik heb dus wel enig vertrouwen in de nieuwe DA's .
Ben nu de boel ik grafiekjes aan het zetten, 7 Downwind rakken met verschillende wind en verschillende DA's. We gaan het zien.

Onderweg kijk ik ook niet naar de meetbrief, maar de computer doet dat wel ;-) Steeds die rottige performance-percentages voor je neus :blink:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 sept 2016 09:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 28 sept 2016 09:22 #771349

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Waar we meer op moeten letten is shifts down wind. Waar we aan de wind wegklappen in een header zijn we daar voor de wind minder mee bezig. Dat vraagt wel om perfecte gijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 28 sept 2016 09:43 #771354

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Was inderdaad opvallend hoe de deelnemers bezig waren in het voor de windse rak.
Met name de bezitters van een code zero zeil zijn erg in de weer voor de wind.

Onze vriend met de Winner voer ook extreem uit de lijn die je normaal zou volgen, en kwam heel hard
op de benedenboei af, daar liep hij weer vast op ons.

O, ja, organisatie LR leest mee op dit forum, zichtbaarheid bovenboei zal zeker hun aandacht hebben, gezien de ervaring van sommige schrijvers in dit topic ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 28 sept 2016 10:12 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 28 sept 2016 10:25 #771368

Downwind, 6 keer op zaterdag, 1 keer op zondag.
De grafiekjes geven eerst de COG (zie je de gijpen) in blauw en in bruin de TWA.
Dan steeds een grafiekje van de performance op het rak.
De wind staat steeds bovenin het eerste grafiekje.
De DA's volgens de meetbrief 2016:
6 kts 146 TWA
8 kts 151
10 kts 152
12 kts 156
14 kts 175
16 kts 180
20 kts 180






Voor de gijp te ruim gevaren, boven de 165. Na de gijp wat hoger.
Ook te zien aan de performance, na de gijp iets beter. Mooi te zien is ook hoe hoger gaan varen meteen meer performance oplevert en vice versa.
Conclusie: we willen nog steeds te ruim varen.... geen geduld voor afkruisen ;-)





Ook hier, te diep, maar nu voor de gijp. Daarna beter. Performance erg variabel voor de gijp, gemiddeld ca 100 erna. Beter!




Erg hetzelfde als 2e: voor de gijp zoekend en rommelig, erna beter.





Wind is afgenomen tot 9 kts, we moeten dus 150TWA afkruisen.
Doen we nog niet voor de gijp, erna wel. Ook weer te zien aan een betere en meer stabiele performance. Aan snelheid hebben we niets voor dit onderzoekje, die was veel te veel afhankelijk van de variërende windsnelheid.....






Wind nog wat afgenomen, we moeten 145 TWA maar gaan iets te diep.
Performance blijft wat achter. Vreemd.





Heel weinig wind, 2 a 5 kts. We kruisen nu goed af met 140TWA, de performanc wordt wat onrustig door de erg geringe wind. We zitten buiten de betrouwbare polar, onder 6 kts.





De zondag. Eindelijk wind voor TWA 170,met 14 kts.
Maar om een of andere reden voelde dat niet goed en gaan we toch wat hoger, TWA 160 voor de gijp, en iets dieper erna. Voor ons gevoel te vroeg gegijpt, en dat zie je hier terug.
Maar de performance is voor en na de gijp onder de maat....vooral na de gijp.
Zouden die nieuwe DA's wel kloppen...... boarderbas vertrouwt ze ook niet.... ben benieuwd naar de meetbrieven 2017!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 sept 2016 10:41 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 28 sept 2016 11:18 #771380

boarderbas schreef :
BK,

Dit jaar is het meerdere schippers opgevallen. Veel meetbrieven geven al bij redelijk kalme wind plat 180 aan.

Ik houdt me er niet aan. Ik vaar op druk in de spi. Zelfs de VMG "eyeball" ik. Speed is king.

Als je gaat rekenen over 10 mijl en je rechte lijn tov je 170 graden afkruishoek is het verschil 90 meter. Dat is 0,5%. Bij 5 knopen is dat dus 0,025 knopen wat je moet winnen in die 10 graden. Dat red je wel. Het geeft wel aan hoe een héle kleine fout in de berekening een grote impact op je windhoek heeft.

Net wat meer druk = beter surfen. Ik durf ook rustig 10-15 graden op te sturen om een goede surf te pakken. Oók 30 cm golfjes geven je surf! Ik stuur binnen de windhoek heel ruim en kijk regelmatig achterom naar wat het water me brengt. Pupjes, knobbeltjes, het helpt allemaal. Soms even stukje naar BB, soms even een stukje naar SB. Het netto verschil in aankomst is binnen een redelijke windhoek maar klein. Beter pak je je voordeel in het hier en nu dan over de hoek van de slag.

Tijdens de olympische spelen was het ook opvallend hoe de lasers als sprinkhanen het downwindrak voeren. forse rukken aan het roer om met plotselinge koerswendingen de surf goed te pakken en druk in het zeil te houden/krijgen.
Zoals je zelf al zegt kan ik me goed voorstellen dat dit zich ook zo vertaalt naar jachten. Veel oefenen in boathandling.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl