web schreef :
Was het maar waar - het is 10 minuten op 50 minuten varen. Dat is echt gigantisch veel, en dan dacht ik dat ik in 6 1/2 jaar kleuterklas-zeilen inmiddels best wat geleerd had. Ben dus een beetje bang voor de 80/20 regel. De laatste 20% kost 80% van de tijd. 6 1/2 jaar maal vier is... mijn pensioen
Het is vooral een kwestie van een paar dingen:
- je boot en je zeilen enorm goed leren kennen. Heel veel varen met licht weer en met wat meer. Ik heb natuurlijk 50 trimclinics op mijn eigen boot gedaan. Daar heb ik de boel echt beter van leren kennen met licht weer. Resultaten is 2 en 3 bij Oktoberraces en 2e plek op zaterdag Lelystad. Met wind boven 14 kts ken ik de zeilen niet genoeg. De HA heeft er misschien 1 keer opgestaan in een wedstrijd, en ik had geen idee hoe het moest. Nooit geoefend...
- feedback. De performance in beeld doet echt enorm veel. Het gaat er niet om of het ding op 100 staat, het gaat erom of je het getal hoger weet te krijgen, altijd weer hoger. Je ziet echt alles gebeuren. Voorbeeld: Lelystad zondag. Na de EA2 (van voor de wind naar halve wind) 80 a 85 %, op halve wind! zoeken zoeken zoeken, de hekstag 5 cm dichtgedraaid, en 95%. Zonder die meter hadden we niet eens geweten dat het te langzaam ging....
- concentratie van de bemanning. Wij varen maar 1 keer per jaar samen up-down (Oktober, nu Lelystad). En geen 10 jaar oefenen, maar 4 of 5 keer 2-daagse potjes.
Maar! Michel stuurt en doet NIETS anders (wel beetje om zich heen kijken). Alfred en Marijn zijn de meesters op het voordek en soms bij een overstag in de kuip.
Ik doe niets anders dan kijken of de boot loopt, trimmen, en beetje de tactiek bij starten, bovenboei en afkruisen. Samen met Michel zoek ik de gaatjes bij start en boeien, hij moet het kunnen sturen, immers. En dan zijn er nog 2 opstappers, mijn vrouw en 'iemand die mee kan en wil'.
Zondag in Lelystad was Michel er niet bij. Eén extra opstapper, dus maar 3 vaste krachten. En dan stuur ik de lastige stukjes: start (ik kan het nog
) en kruisrak. Maar ik concentreer me niet genoeg op dat sturen, want ik kijk ook naar de trim, kan ik toevallig het beste van de aanwezigen. Vervolgens ben ik 5 seconden afgeleid en 10 graden uit de groove. Niet een keer, maar 5 keer op 1 mijl kruisen. En dan heb ik ook nog niet uitgezocht (tactiek!) hoe we om dat baggergebied moeten, kies ik fout (verlies 1 minuut, 3e plaats weg) en moet ik naar binnen, weg uit de kuip, om te kijken hoe het wel moet. De gevolgen van gebrek aan concentratie... weg 3e plek. Niet erg, maar het geeft even aan hoe belangrijk specialisatie en concentratie is.
Niet opgeven web! Zoeken naar 4 vaste-kern bemanningsleden en 1 keer per jaar vlammen!