Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lelystad Regatta

Lelystad Regatta 02 okt 2016 13:15 #772327

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@koko

Nee hoor

Er ging best veel fout, kleine dingen maar toch. Als je alleen minder fouten maakt dan de rest vaar je vooraan. We hesen bijvoorbeeld een keer de spinaker binnen het voorzeil.

Fout.

De ervaring op het voordek helpt dan dat er binnen 3 seconden besloten wordt toch verder te gaan en de genua volledig te lossen. Ik was de eerste keer te laat bij de start, gijpen kon beter, etc

Wat voor mij heel prettig zeilt is vertrouwen in de boot, in de bemanning en rust aan boord

Gr. M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 02 okt 2016 13:16 #772328

bij de 50 mijl bleeft de schoot achter de valstoppers hangen. hendeltjes los natuurlijk.
Binnen twee seconden alle zeilen gestreken... Dat helpt ook niet :blink:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 02 okt 2016 13:18 #772329

Beauty schreef :
rust aan boord

De rust is haast legendarisch ;-)
Enige onvertogen woorden aan boord zijn als iemand zichzelf vermanend toespreekt als hij een foutje maakt ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 okt 2016 13:19 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 02 okt 2016 13:24 #772330

web schreef :
boarderbas schreef :
Meekomen in de ORC is "werken". Je start waarschijnlijk onderaan ja. Maar met de juiste leercurve en inrichting van je schip kun je binnen 2 jaar boven de middenmoot varen als je je er op toelegt.
Dat laatste betwijfel ik dus. Je vaart tussen schippers die zich in 10+ jaar hard werken tot in of boven de middenmoot gewerkt hebben. Jij bent de uitzondering, niet de regel. Voor wat betreft up/down dan he. En je kunt het niet in je eentje...

Je overschat het ORC niveau in Nederland schromelijk.
web schreef :
boarderbas schreef :
Ga met een willekeurige schipper praten die goed vaart. Zonder uitzondering zullen die jaren bezig geweest zijn de boathandling en inrichting te finetunen.
Precies. Maar het is best moeilijk om een gemotiveerd en getraind team op te bouwen als je jarenlang alleen maar achteraan vaart. Zo'n "kindercompetitie" heeft echt wel een functie. Het is leuk - in alle sporten - als je van de top in de ene klasse kan doorstromen naar middenin de achterhoede van de volgende klasse, met verschillen die enigszins te overzien zijn. Deze drempel is een stuk hoger dan dat.

Helemaal correct. De eerste paar jaar is het hard werken, óók aan je crew en de motivatie. Maak vooruitgang herkenbaar en meetbaar. Het vervelende is dat je de eerste tijd als schipper fouten maakt. Als je je boot gaat kennen kan de crew zicht enkel toeleggen op het zeilen. Dan gaat het met grote stappen.
web schreef :
boarderbas schreef :
En die 10 minuten op 1,5 uur varen? Dat is 10%. Daarvan zitten er 5 in je tactiek en boathandling en 5 in je boatspeed. 0,25 knoop in deze. Die ga je de komende 2 jaar zéker kunnen vinden.
Was het maar waar - het is 10 minuten op 50 minuten varen. Dat is echt gigantisch veel, en dan dacht ik dat ik in 6 1/2 jaar kleuterklas-zeilen inmiddels best wat geleerd had. Ben dus een beetje bang voor de 80/20 regel. De laatste 20% kost 80% van de tijd. 6 1/2 jaar maal vier is... mijn pensioen :woohoo:

Ik heb het niet over de laatste 20%. Daar heb je met een beetje pech niet de juiste boot voor. En ja, het kost tijd, talent en inzet om die laatste crack van zijn troon te stoten, maar dan ben jíj ook echt een crack. In die jaren daarvoor heb je niet minder plezier gehad.

Ik vaar nu mijn 16e jaar wedstrijd. Niet omdat dat 16 jaar ellende was. In het 2e t/m 14e jaar nagenoeg nooit wat gewonnen.
Laatst bewerkt: 02 okt 2016 13:26 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 02 okt 2016 15:20 #772367

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
boarderbas schreef :

Ik vaar nu mijn 16e jaar wedstrijd. Niet omdat dat 16 jaar ellende was. In het 2e t/m 14e jaar nagenoeg nooit wat gewonnen.

Winnen is geen geluk
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 02 okt 2016 17:55 #772425

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Beauty schreef :

Wat voor mij heel prettig zeilt is vertrouwen in de boot, in de bemanning en rust aan boord

Gr. M

Yep, die rust aan boord.........Dat is bij mij aan boord nog wel eens een dingetje inderdaad. Ik kan soms mijn eigen adrenaline niet de baas en breng dat luid en duidelijk over. Dat geeft wel eens onrust en ergernis.

Voorbeeld was tijdens de 24uurs. Na een navigatiefoutje liep de adrenaline op en hing ik de boom aan de verkeerde kant in de mast. Toen de anderen dat goed wilde maken door te gijpen had ik niet door dat ze het grootzeil wilden gijpen en dacht dat ze de spi bedoelden. Daar was ik nog niet klaar voor, dus riep dat dat niet kon. Met als gevolg een hele malle toestand waarbij we uiteindelijk de spi weer weghaalden. Toen pas had ik door wat ze bedoelden. We hebben heel snel de rommel opgeruimd en weer geconcentreert op de trim. Maar daar had rust ons (mij :blush: ) gered en met een simpele gijp van het grootzeil alsnog controle gebracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 03 okt 2016 01:02 #772476

Dat instappen in ORC is vooral een kwestie van doen en de tegenstanders niet groter maken dan ze zijn, zoals Boarderbas terecht opmerkt. Kan daar van alles over vertellen

Eigenlijk valt dat hele ORC gedeelte eigenlijk wat buiten dit topic en zou apart beter tot z´n recht komen. Lees het topic toevallig mee.

Sponsoring is vooral dan toch ook bijdrage v d crew en dat kan en moet in vele vormen... tijd, moeite, kennis, contacten en uiteindelijk zijn het ook €€€. Ja, als je vooraan wilt mee varen in NL is dat laatste vrij gebruikelijk. Veel reparatie dingen aan boord en kosten besparende zaken zijn overigens mede tot stand gekomen na bezoek aan ZF. Dus als ik op het punt van hoe organiseer je zoiets op dat vlak iets kan terugdoen en de drempel verlagen. Vraag maar.

Heb het er wel eens over met andere boten en ook die krijgen eigenlijk verassend genoeg ook vrij weinig vragen van hoe doen jullie dit of dat of zus of zo of wat doe je anders of waar zie je ons de ballenbak in gaan. Onderling doen we dat wel, en volop, en daar leren we iedere ronde van. Bovendien gezellig bij de aftersail met tegenwoordig overal steigerbier en extra motivatie om de volgende keer te gaan.

De ´truc´ om vooraan te varen is vooral een kwestie van tijd en teamwork, voor, tijdens en na het seizoen en natuurlijk de wedstrijden zelf. Dat is een vrij belangrijk onderdeel. Essentieel eigenlijk. Als je de kar als schipper/ eigenaar alleen moet trekken dan is het een hele lange weg.

Steeds verder vooraan varen lukt alleen als iedereen z´n job doet en steeds beter weet wat ie aan het doen is. Ook de schipper. En durf fouten te maken. Kijk voor de grap eens naar zo´n scratchlist en de leeftijden van al die schepen... je kunt met oudere schepen prima meekomen. Dat mag geen reden zijn.

Als je nu naar teams kijkt die hiervoor genoemd worden en die vooraan varen dan dan moet je niet vergeten dat ze allemaal begonnen zijn met om te beginnen uitsluiten met wat ze hadden en vooral meedoen... een winterserie meedoen en jaar na jaar gaan dan de dingen steeds beter, en dan komen er vanzelf de dingen die je aan het einde van de rit als buitenstaander opvallen en alleen maar dat goeie team in dezelfde pakken en met goeie spullen ziet. Maar dat is de eindfase maar zo is niemand begonnen. Kijk maar eens naar wat oudere foto´s op Facebook..

Investeer of leen of vaar een keer met één goed ´gebruikt´ voorzeil en merk het verschil en als je dan een keer voor een van de ´top` boten zit bij de boei dan heb je de goeie motivatie als als crew te pakken en komen vanzelf een keer delfde t- shirts, een paar jaar later als iedereen het zat is om met ducktape geplakte natte pakken te zitten een keer een partij dezelfde pakken, komt er een keer een goeie deal met een rol goedkope lijnen, een grotere gebruikte spi d´r bij, enz. enz.

Maar ik ken niemand die gratis en voor niks jaar na jaar vooraan meevaart in de ORC. Dat is een broodje aap. Er komt wel eens een dealer boot met goeie bemanning voorbij. Prachtig daar leer je van maar als ie verkocht is, en is het na een seizoen weer game over. De vaste hap doet echt, geloof me, jaren met hun spullen (bv. 9-10 jaar grootzeil) én hun crew met mensen en bouwen dat op. Van de onderkant van de kiel tot de windmeter..

Wat in ieder geval niet werkt is een (1) weet al schipper achterop. Zoals verhaal van BK over z´n L regatta ervaring mooi aangeeft hoe hij als meewerkend voorman coachend van voor naar achter over de boot gaat dat mooi beschrijft.

Teams die al jaren meedoen en inmiddels ook vooraan varen doen dat voor het allerbelangrijkste onderdeel en dat is de fun die ze tijdens en na afloop van de wedstrijden onderling hebben. Plekkie maakt op zich nog niet zoveel uit. Er zijn zoveel wedstrijden binnen de wedstrijd dat je daar voor jaren plezier aan kunt hebben.

Praat een keer of tig keer met de mannen in de rode jassen van het verbond of Noordzeeclub en andere deelnemers die het spelletje al een paar jaar doen. Een schat aan prima info en die mannen delen het maar wat graag. ORC werkt als systeem met triple nummer vrij goed. Het systeem bashen helpt je niet. Het is wat het is, het werkt en deal er mee.
Laatst bewerkt: 03 okt 2016 09:30 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 03 okt 2016 07:44 #772508

Amen. Precies dat.

Ik kan me de eerste seizoenen van bijv. De "Redan" herinneren. Voeren ook als een pannenkoek ergens in de achterhoede.

Oordeelkundigen als Kapt. Momo zouden team "Slow motion" subiet naar het rijk der luie gesponsorden verwijzen, met hun flashy racebak en sponsoring. In werkelijkheid een gepimpte oude IOR bak waar een stel enthousiastelingen jaren bloed zeet en tranen in hebben zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 03 okt 2016 08:22 #772525

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
boarderbas schreef :

Oordeelkundigen als Kapt. Momo zouden team "Slow motion" subiet naar het rijk der luie gesponsorden verwijzen, met hun flashy racebak en sponsoring. In werkelijkheid een gepimpte oude IOR bak waar een stel enthousiastelingen jaren bloed zeet en tranen in hebben zitten.

Term Ondeskundig wordt opeens vervangen door Oordeelkundig, hoera we gaan voorruit :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 03 okt 2016 08:23 #772526

en meteen weer achterruit :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 okt 2016 08:23 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 03 okt 2016 08:42 #772532

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
En hoe zat het met de Term Offtopic?
Moet zeggen dat het bij mij ook wel even geduurd heeft voor ik bij Slow Motion doorhad dat het gewoon een kwarttonner is die ze heel erg gaaf opgeknapt hebben en heel erg veel energie in steken.
Ken de mensen van Slow Motion verder niet, maar als je ze op internet volgt krijg je de indruk dat ze er heel veel kennis, kunde en energie in steken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 03 okt 2016 09:33 #772547

Kapiteinmomo schreef :

Term Ondeskundig wordt opeens vervangen door Oordeelkundig, hoera we gaan voorruit :woohoo:

Zó veel aan zeilpakken kunnen aflezen is een gave die zelfs Jomanda groen en geel zou maken....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 04 okt 2016 07:12 #772820

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
boarderbas schreef :
Helemaal correct. De eerste paar jaar is het hard werken, óók aan je crew en de motivatie. Maak vooruitgang herkenbaar en meetbaar. Het vervelende is dat je de eerste tijd als schipper fouten maakt. Als je je boot gaat kennen kan de crew zicht enkel toeleggen op het zeilen. Dan gaat het met grote stappen.
Dat is waar. Het heeft wat seizoenen gekost voor ik de grenzen en vooral de mogelijkheden van de Maxi 77 kende. De leercurve is nu steiler, maar er is vast nog genoeg te ontdekken.
boarderbas schreef :
Ik heb het niet over de laatste 20%. Daar heb je met een beetje pech niet de juiste boot voor.
Och, als het BK met zijn juspan lukt om aardige resultaten te halen... ;-)
boarderbas schreef :
Ik vaar nu mijn 16e jaar wedstrijd. Niet omdat dat 16 jaar ellende was. In het 2e t/m 14e jaar nagenoeg nooit wat gewonnen.
Tja, tellen Optimist en Europe jaren mee? Ik vaar wedstrijden zo lang als dat ik zeil. Met een flinke pauze van 1995 tot 2009, dat wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 04 okt 2016 07:31 #772833

Web,

Het was niet bedoeld om op te scheppen of je boot te bashen. Om top te varen helpt een boot die lekker ligt in de rating. Dat weet je nu nog niet, dus vandaar "met een beetje pech".

En met 16 jaar bedoel ik ORC. Ik heb 12 jaar bemand op verschillende niveau's, Variërend van kneuterige avondwedstrijden op plasjes tot gedeeltelijk professionele crews. Heb het altijd in alle vormen leuk gevonden, ook zonder winnen.

De dieptepunten waren schippers die de boot niet voor elkaar hadden, schippers die meenden meevaren als een privilege te mogen beschouwen en schippers die snauwden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 04 okt 2016 08:48 #772857

  • WhizzMan
  • WhizzMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
@Web:

De starts op zaterdag hadden we denk ik gemiddeld zeker 30 seconden kunnen pakken. Die van zondag waren we weliswaar de beste starter, maar zelfs daar waren nog wel 10-20 secondes te winnen. Eerste keer met symmetrische spie varen kostte zelfs zonder mee te rekenen dat ie te klein was ook wel meer dan een paar minuten per race. Zodra jij zelf een passende spi hebt en we gaan daar wat mee trainen pakken we zoveel meer tijd dat we in ieder geval niet meer achteraan mee varen. BK en consorten hebben ook wel een punt met hun "weer eens een trimclinic volgen". Ik heb met een middagje op de Gemene Deler meevaren een paar weken geleden ook weer een boel bijgeleerd van Michel. Als ik lees waar de mensen in de ORCFC allemaal mee bezig zijn hebben we daar gewoon nog wel een en ander te leren en valt daar nog behoorlijk winst te pakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 04 okt 2016 11:55 #772921

Goedendag ZF'ers :-)

Wat een interessante discussie en bedankt voor de mooie woorden. Ben het helemaal eens met 'noggeentweerechterhanden'.

Team Redan is inderdaad helemaal onderaan begonnen (36e van de 36 tijdens NSR) en stapje voor stapje na een jaar of 3 zaten we tussen de 4e en 8e plek. Daarna ging het zelfs nog beter maar niet vanzelf. Belangrijkste element is dat je plezier en enthousiasme weet op te wekken en blijft innoveren. Dan blijft de crew bij elkaar en bouw je iets op. Ook toen we 10e plekken voeren wa she tleuk want je vindt altijd een aantal concurrenten waar je leuk tegen vaart. toen was een 5e plek hetzelfde als een 1e plek nu.

Qua sponsoring kan ik melden dat het bijna onmogelijk is om een echte sponsor te vinden. De relatie die wij met Rake Rigging en Lancelin hebben is meer een partnership die is ontstaan uit wederzijds enthousiasme. Dat dekt wel een deel van de running kost maar dan moet je denken aan hooguit 20%. Verder kunnen we Imhoff kleding tegen zeer gunstige condities kopen bij on-deck.

Wat wij als team doen is:
- we delen alle inschrijfkosten, liggeldkosten en kosten voor de duiker
- ieder bemanningslid betaald 15 euro per wedstrijddag, deze gaat in een stroppenpot. Met gemiddeld 9 man crew en rond de 26 racedagen is dat een mooi potje. Daarna blijft er nog steeds een stevig kostenbedrag over voor de schipper.

Nogmaals, werkt alleen bij een vast team die super enthousiast is dus lekker een meetbrief aanvragen, wedstrijden varen, team opbouwen, stapje voor stapje upgraden. Voor ons is het wedstrijdzeilen in de ORC het mooiste wat er is ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 04 okt 2016 18:09 #772999

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Kijk en dat is ook leuk aan de orc. Nooit te beroerd om na de wedstrijd kennis en kunde en handigheidjes te delen is mijn ervaring. Optimalisatietips krijg je veel etc etc.
(Mits je na de wedstrijd gezellig een klein ( of groter) biertje meedoet willen de meeste alles wel uitleggen.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 04 okt 2016 18:12 #773000

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Correct! Zo heb ik zaterdagavond na de wedstrijd met verschillende ORC'ers erg leuke gesprekken gevoerd. Niks elite, het zijn gewoon hardzeilende gasten met ontzettend veel plezier in wat ze doen :-)
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 05 okt 2016 07:15 #773098

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
boarderbas schreef :
De dieptepunten waren schippers die de boot niet voor elkaar hadden,
Check!
Nuja, ik heb wel gezien dat er op bijna alle boten wel wat aan te merken is. En zo hou je wat te innoveren over :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 05 okt 2016 07:22 #773101

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Team Redan schreef :
Wat wij als team doen is:
- we delen alle inschrijfkosten, liggeldkosten en kosten voor de duiker
- ieder bemanningslid betaald 15 euro per wedstrijddag, deze gaat in een stroppenpot. Met gemiddeld 9 man crew en rond de 26 racedagen is dat een mooi potje. Daarna blijft er nog steeds een stevig kostenbedrag over voor de schipper.
Kijk, dat is dus voorlopig niet in de buurt van de ordegrootte van budget waar ik mee vaar. Ik ben allang blij als mensen mee willen - flinke bijdrages vragen zit er voorlopig niet in vrees ik.
Een duiker droom ik niet eens van, ik betaal alles zelf behalve het steigerbier. Voor volgend jaar overweeg ik voorzichtig een stroppenpot in te stellen. Inschrijfgelden delen is ook wel een idee voor losse evenementen in elk geval. De Lelystad Regatta was best prijzig in je eentje - verdeel je het over de crew dan blijft er weinig (p.p.) van over.

Misschien moet ik eens wat serieuzer gaan werven, maar dan moet ik die mensen ook wel echt wat te bieden hebben vind ik. Oftewel boot op orde en meetbrief. Ga ik deze winter aan werken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 05 okt 2016 07:24 #773103

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Eigenlijk is de ORC iets waar je echt vol voor moet gaan en dan kom je wel ergens. Daar komt het uiteindelijk op neer. Wedstrijdzeilen is wel iets waar ik echt blij van word, dus misschien moet ik echt maar eens gasgeven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 05 okt 2016 07:30 #773105

web schreef :
Nuja, ik heb wel gezien dat er op bijna alle boten wel wat aan te merken is.

Op de Capolavoro ook? Behalve dan de roltrommel boven dek, de grote radar op de mast, de radarreflector windvangend in de hekstag, de 20 meter kabelaring rond de boot, 80 liter diesel in de tank, 100 liter water, 40 kg redvlot in de bakskist, 2 ingeschoren smeerrepen, de kraanlijn gewoon achter op de giek, de juspan en 6 andere pannen, verder nog iets dat verbeterd kan worden?
Oh ja, die witte 4 jaar oude toerlaminaatjes ;-)

Dus niet te druk maken over de boot. Daar ligt het niet aan ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 05 okt 2016 10:30 #773158

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ja, een paar kilo meer of minder gaat het 'm echt niet doen op een boot van zeven ton.

Van mijn bemanning tijdens de LR moest de kraanlijn naar voren (huh, daar vangt ie toch ook wind en verstoort ie de wind langs het zeil zelfs meer dan achteraan?) en de 2e reeflijn eruit, maar zelf maak ik me over DAT soort dingen ook niet druk hoor.

Maar 120L watertank vul ik niet tot de nok af voor een lichtweer race, er zijn grenzen ;)

Oja, de kraanlijn gaat wel vervangen worden door een dunner lijntje, dat wel ;)
Maar da's ook hobby, dat soort dingen. Heb geen illusies dat ik dat soort dingen in de wedstrijd uitslagen terug ga zien. Dat zal toch echt voor 95% van de crew moeten komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 05 okt 2016 10:39 #773159

Soms zijn de verschillen in tijd erg klein ;->

data.jachtclubscheveningen.com...tslagen/FL_02_01.HTM
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lelystad Regatta 05 okt 2016 10:54 #773165

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
web schreef :
Ja, een paar kilo meer of minder gaat het 'm echt niet doen op een boot van zeven ton.

Van mijn bemanning tijdens de LR moest de kraanlijn naar voren (huh, daar vangt ie toch ook wind en verstoort ie de wind langs het zeil zelfs meer dan achteraan?) en de 2e reeflijn eruit, maar zelf maak ik me over DAT soort dingen ook niet druk hoor.

Maar 120L watertank vul ik niet tot de nok af voor een lichtweer race, er zijn grenzen ;)

Oja, de kraanlijn gaat wel vervangen worden door een dunner lijntje, dat wel ;)
Maar da's ook hobby, dat soort dingen. Heb geen illusies dat ik dat soort dingen in de wedstrijd uitslagen terug ga zien. Dat zal toch echt voor 95% van de crew moeten komen.

Toch denk ik dat het goed voor elkaar hebben, tot op het overdrevene aan toe zeker kan helpen. Zoals je weet is de Gotcha onderhand behoorlijk uitgerust met van alles en nog wat. Daar gaat ook een bepaalde rust van uit. Sommige dingetjes kosten geen reet, andere zijn kostbaar. Het extra lusje aan de spiboomrails om de boomophouder aan vast zetten als we niet spi-een kost een dubbeltje. Maar wat een gezeik als je moet reiken naar zoiets. De stopper op de rolfoklijn zit niet goed, dat moet over. Is kostbaarder. Maar ook zoiets als overzicht op je stroomverbruik. Geeft rust. Ik kan precies zien wanneer er stroom gedraaid moet worden, hoef ik niet bij na te denken.
Zoiets simpels als een houdertje voor de zaklamp in de kuip: 1euro. Op die manier kan de bemanning ook snel alles vinden en vooral gebruiken. Dat helpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl