JotM schreef :
Wat bedoel je met "effectieve voortstuwing per vierkante meter"?
je hebt lift and drag. Beiden zijn te verdelen in vectoren, een naar voren en een opzij. Als je gaat kijken naar voorstuwende kracht per vierkante meter dan noem ik dat efficienty
Stel je nou dat een ongestaagd enkelzeils bermuda-tuig onovertroffen is qua liftcoëfficiënt? Of qua "lift to drag ratio"?
Voor kleine dunne mastjes zeer zeker. Naar mate je groter gaat als bijvoorbeeld op de Freedoms of diverse catboten, dan worden de masten in verhouding te dik en word het grootste deel van die efficientie te niet gedaan.
Veroorzaakt een tuig met meerdere zeilen in jouw ogen altijd meer turbulentie (en daarmee meer weerstand)? Onafhankelijk van bijvoorbeeld Reynolds-getal?
Bij definitie: Ja. Om met 3 zeilen dezelfde voortstuwing te bereiken heb je meer zeiloppervlak nodig dan bij een boot met twee zeilen. Is dat praktisch altijd uitvoerbaar? Nee, waarschijnlijk niet.
Grote delen van zeilen werken niet mee. Het driehoekige topje van een grootzeil levert vrijwel niets op, het driehoekige topje van een voorzeil iets meer, maar ook dat is per oppervlakte eenheid aanzienlijk minder dan andere delen van het zeil. Een grote dikke mast net voor en zeil is absoluut killing voor upwind performance, vandaar dat een genua veel meer voorstuwing levert dan een grootzeil.
Alle lijken zijn lek randjes waar drukverschil weg kan lekken, bij definitie dus efficientie vermindering, hoe meer zeilen hoe meer lijk lengte.
Dan je mooie plaatjes
Leuk gemaakt, maar hier kan je natuurlijk weinig mee. Volgens mij kijken we naar dimensieloze drukverschillen (of heb ik dat mis?) en is in beide gevallen de turbulente lucht niet weergegeven, noch zie ik resultantes van de druk in de zeilen en hoe deze verdeeld zijn.
verder zie ik:
- Twee dimenionaal beeld waar we over een drie demensionaal fenomeen spreken,
- verschillende zoom levels van beide plaatjes dus een vertekend beeld van druk verschillen,
- Onrealistische zeilprofielen,
- Hoogte aan de wind lijkt me ook ambitieus en niet haalbaar voor een zeil dat dergelijk ver van de hartlijn van de boot getrimt staat,
- Grote verstoorders als masten en stagen zijn weggelaten.
De achterlijken staan heel erg scheppend, daar is gegarandeerd turbulentie, maar zoiets is niet zichtbaar in een drukverdelingsdiagram.