Een lang draadje daar, 63 pagina's.
Ik haal er alleen de posts van Drela uit, die weet waar hij over praat, is dan ook prof in de aerodynamica.
1e puntje dat ik tegenkwam:
There's nothing fundamentally wrong with hauling in the mainsail so tight that the leech angle goes past the boat centerline. Yes, the airload on the leech area then appears to retard rather than propel the boat. But this "backwards" airload also has the side effect of making the airloads on the mainsail luff or on the whole jib point more forward. The overall lift is certainly increased, and overall drive may or may not be increased.
Die discussie hebben we hier al eens gehad. Giek door het midden is ok.
2e: Die local sail angles. Het plaatje in zijn PDF maakt het duidelijk.
Stelling is dat de achterste delen van zeilen het meeste lift leveren, want die hebben de grootste hoek met de Free Flow (de wind die er is als er geen boot zou zijn). Dat klopt natuurlijk, want de zeilen zijn achteraan meer ingeschoot dan vooraan, en ze hebben een curve. Alleen, dat achterste deel kan niet zonder het voorste deel..... Dat kan die hoek zo groot maken omdat het zeil dat ervoor zit al flink de Free Flow aan het afbuigen is geweest.
Klopt (natuurlijk) met ervaringen, de achterste delen van zeilen doen het werk, de voorste delen kunnen zelfs staan te killen terwijl we nog steeds vooruit gaan.
Gebruiken we natuurlijk ook, schoten staan zo straks als kan (of nog verstandig gezien de wind).
Andere mooie quote (zeilen is zó simpel):
"The sail reduces the magnitude of the apparent wind behind the sail, via its tip and root vortices. So the sail extracts Kinetic Energy from the moving air mass. Some of this energy goes into the keel vortex wake motion, some goes into wave motion, and the rest heats the air and water."
Zeilen is dus het zo veel mogelijk vortices in de lucht maken zonder dat de voortstuwing eronder lijdt; een stall maakt misschien meer vortices maar te weinig voortgang