Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Toon hier je zeiltrim

Toon hier je zeiltrim 24 okt 2016 19:11 #778318

Maar we hadden het alleen over de genua en de main van de Beauty, een waterverplaatsende Dehler 34. Niet over allerlei andere min of meer exotische modellen.
En dan blijf ik bij mijn cijfers, vanzelfsprekend soms niet over de hele hoogte gelijk.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 24 okt 2016 19:18 #778326

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Baasklusje schreef :
Maar we hadden het alleen over de genua en de main van de Beauty, een waterverplaatsende Dehler 34. Niet over allerlei andere min of meer exotische modellen.
En dan blijf ik bij mijn cijfers, vanzelfsprekend soms niet over de hele hoogte gelijk.

Soms niet? Nooit.

Dan nog is het afhankelijk van vele factoren: wat wil Beauty, onder welke windomstandigheden, op welk water, solo of met crew, max. VMG of niet, etc etc.

Tuurlijk, om je toch maar gelijk te geven, het zal waarschijnlijk ergens tussen de 9 en 13% zitten voor een gen 2 afhankelijk wat Beauty zijn ambitie is, en verloopt van onder naar boven.. Maar camber is dan 1 ding.. twist is wellicht nog belangrijker in deze. Vooral bij een genua (bij een HA iets minder). Heb ik eerder al geschreven. En naast camber en twist zijn er nog meer parameters in een zeil natuurlijk.

Maar goed, we zetten de camber gewoon op de door jou genoemde vast cijfer want ik ga je niet tegenspreken natuurlijk. Ik kijk wel uit :woohoo:
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 19:35 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 24 okt 2016 19:20 #778327

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Beauty schreef :
Even voor mijn begripsvorming, kan je stellen dat een zeil wat overal op zeg 40% een camber heeft van 10%, dat dit zeil geen ingebouwde twist heeft?

Snap je vraag niet maar in je voorbeeld kun je twist op elk gewenst getal zetten (in alle redelijkheid.. je kunt hem niet 380 graden laten draaien he..). Twist is geen directe uitkomst van de waardes die jij noemt.. het is een getal, een aparte waarde die je zeilmaker meegeeft aan het zeil (die overigens wel op verschillende manieren tot stand kan komen).
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 19:21 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 24 okt 2016 19:28 #778330

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Nu wordt ie leuk, snap mijn eigen vraag niet meer. :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 24 okt 2016 19:42 #778336

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Beauty schreef :
Nu wordt ie leuk, snap mijn eigen vraag niet meer. :laugh: :laugh:

Geeft ook niet. Uiteindelijk zal je zien dat je zeil nu 10, 11, 12 of 13% "camber ergens in het zeil heeft".. (pas me aan BK) dat het uiteindelijk met alle genoemde getallen met correcte trim 'redelijk' hetzelfde KAN presteren. Dat klinkt vaag.. (vind ik zelf) maar is wel de realiteit. :laugh:

Ik ben uiteraard geen aerodynamica geleerde en kan dit soort verschillen vaak ook niet verklaren. Denk je een heel snel zeil te hebben gemaakt.. blijkt een net iets anders ontworpen zeil het jaar erop net zo snel :evil:

Wellicht dat er daarom ook niet 'een zeilmaker' is die qua ontwerp boven alle anderen uitsteekt... en ook dat er niet 'een beste ontwerp' is.. Daar zijn naar mijn idee gewoon teveel variabelen voor.
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 19:58 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 24 okt 2016 20:03 #778341

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Kun je wel stellen dat hoe vlakker een grootzeil kan zijn er later gereefd hoeft te worden?

En als de power uit het voorzeil komt (in belangrijke mate) en de hoogte met name uit het grootzeil, is dan iets meer diepte in het voorzeil dan niet belangrijker dan in het grootzeil?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 24 okt 2016 20:08 #778344

Beauty schreef :
Kun je wel stellen dat hoe vlakker een grootzeil kan zijn er later gereefd hoeft te worden?
lijkt me wel algemeen bekend dit.
Beauty schreef :
En als de power uit het voorzeil komt (in belangrijke mate) en de hoogte met name uit het grootzeil, is dan iets meer diepte in het voorzeil dan niet belangrijker dan in het grootzeil?


ligt toch mede aan type tuigage?
maar ik ben al helemaal geen expert natuurlijk.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 20:16 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 24 okt 2016 20:16 #778345

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Beauty schreef :
Kun je wel stellen dat hoe vlakker een grootzeil kan zijn er later gereefd hoeft te worden?

Simpel gezegd (maar dat weet je toch wel):

vlakker zeil = minder power.. (en minder drag, meer hoogte indien snelheid er is)
boller zeil = meer power.. (meer drag, minder hoogte)

Dus antwoord is kort door de bocht: ja. Maar je boot moet wel een vlak zeil aankunnen (anders lig je bij 4bft nog steeds stil.. je weet alles over lift toch?). Daarom is het ook niet heel zinnig om te stellen dat een bepaald zeil een vast % camber zou hebben. Dat hangt dus erg af van hetgeen iemand zijn ambitie is met dat zeil. Wil je een powervol zeil dat je door de golven trekt, of wil je een zeil dat juist hoogte loopt op vlak water. Dat vraagt een heel ander ontwerp. Daarom is 'beoordeel hier je zeiltrim' ook niet altijd uhmm... even nuttig. Ik vind het heel vermakelijk om sommige adviezen te lezen. Een glazen bol is er - soms - niets bij :lol: :laugh: En nee, ik weet het niet beter, ik weet het gewoon niet. Mis teveel parameters die me onbekend zijn, op zo'n enkele foto. En soms is het wel leerzaam.

Bij de meeste toerzeilers doen dit soort vragen er minder toe.. want: ze willen van alles wat qua ambitie. En dus krijg je een gemiddeld presterend zeil op een groot windbereik en dito koersen. Wedstrijdzeilers met meerdere voorzeilen kunnen veel specifieker een zeil laten maken en inzitten (kan een toerzeiler met diepe zakken ook natuurlijk). En vergeet ook niet dat een cruiser vaak Dacron zeilen heeft, dat is toch anders qua 'shape holding' dan een membraan. Als zeilmaker ontwerp je een vorm.. maar zodra het op de boot zit..

Ik geloof dat Boarderbas het al eens geschreven heeft: de trent is vlakkere zeilen. En hij vond dat niet altijd even slim. Ben ik wel met hem eens.. Het is niet altijd de meest logische keus (soms dus wel..). Maar tegenwoordig volgen velen de trend: vlak, vlakker, vlakst. Met die opdracht komen ze bij de zeilmaker. Met veel wind veel hoogte lopen.. en roepen: kijk mij eens :lol: :laugh: Geen probleem als dat de wens is natuurlijk. Ieder zijn of haar ding. Ik vind alles prima.
Laatst bewerkt: 24 okt 2016 20:48 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 12 nov 2016 21:36 #783759

Nu de zeilen eraf zijn kon ik mooi de voorlijkcurve opmeten. Ik kwam erachter dat ik alleen op deze manier niet de broadseam geëlimineerd heb. Wanneer ik dit er ook nog af haal dan blijft er volgens mij weinig curve over.... De mast heeft in ieder geval te veel pre-bend in ruststand. Gelet op de voorlijkcurve van het voorzeil zullen we de maximale spanning (25%) op de V's om een zo hoog mogelijke voorstagspanning te bereiken en zo de doorhang te beperken.
Na de winter de afstelling van de mast aanpassen dus en dan maar weer eens kijken.
Wij hebben een dyneema achterstag, iemand enig idee hoe de 20% achterstagspanning te bepalen? Is dit af te leiden aan de spanningsvermindering van de V's bij het aantrekken van de achterstag?





Laatst bewerkt: 12 nov 2016 21:40 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 14 nov 2016 16:45 #784283

je kunt luffcurve van een bestaand zeil alleen maar meten als je het zeil dubbelvouwd langs het voorlijk. Dat kan op een 12m voorlijk zomaar 20cm schelen.
Broadseam is bijna onmeetbaar in een bestaand zeil, heb je die data van de zeilmaker?
2cm broadseam kan, afhankelijk van de aspect-verhouding hetzelfde effect hebben als 15cm luffcurve, lineair gaat het zeker niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 14 nov 2016 17:10 #784288

:blush: opnieuw meten dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 14 nov 2016 17:33 #784293

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
d35 gebruiker schreef :
:blush: opnieuw meten dus.

welnee, gedoe. Gewoon je zeilmaker bellen. Die weet het exact.

(Wil je het perse zelf doen, gebruik niet het asfalt.. en ook niet het grasveld)
Laatst bewerkt: 14 nov 2016 17:34 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 25 nov 2016 10:29 #787336

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Niet mijn zeiltrim :P , maar wel een mooi voorbeeld hoe vlak zeilen van een tp-52 getrimd (en gemaakt) zijn! En dan die sheeting single van het voorzeil.... WoW!

https://www.facebook.com/84727408409/videos/10154793063513410/

Groeten,
Johnnie

PS, kan de video op YouTube niet vinden...
Laatst bewerkt: 25 nov 2016 10:30 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 25 nov 2016 11:59 #787351

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Mooi ook hoe die fok de zalingen kust en dan onder de onderste zaling nog even extra naar achteren loopt. Groter dan menig genua 2 uit zou pakken ;-)

Vlak en sheeting-angle zijn natuurlijk aan elkaar gerelateerd. Met meer bolling zou dat niet werken. En voor zo vlak en zo ver ingeschoot moet je dan weer behoorlijk snelheid hebben eerst, anders vaar je zijwaarts. Dus deze trim werkt op onze toerschuitjes ook maar beperkt, doordat er te weinig zeil op staat en er te weinig potentieel is om snelheid te maken.

@Baasklusje: zie je de twist in het grootzeil?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 25 nov 2016 12:30 #787358

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Ja, op mijn Loper zal het niet zo best werken zulke vlake zeilen!

vwb maximalisering van het oppervlak, heb ik 2 mooie trucks gezien:
1 - "holle" zalingen. Dit heb ik denk het eerst gezien op de Silveren Swaen (Swan 53). doordat de zalingen rond/hol zijn (met bolling naar achteren) kan het achterlijk dus iets verder naar achteren.

2 - een "gat" in het achterlijk! Dit heb ik gezien bij de W.I.S.C. (Swan 45). de foto hieronder heft al een versie 2.0 en ziet er redelijk uit, maar het origineel had een bijna vierkante uitsparing in het zeil!
:


Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 25 nov 2016 12:41 #787360

Mijn HA "kust" ook de zalingen. Hij geeft daarmee feilloos aan "schipper zet die achterstag eens door!" :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 25 nov 2016 14:23 #787385

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
trotti schreef :
Ja, op mijn Loper zal het niet zo best werken zulke vlake zeilen!

vwb maximalisering van het oppervlak, heb ik 2 mooie trucks gezien:
1 - "holle" zalingen. Dit heb ik denk het eerst gezien op de Silveren Swaen (Swan 53). doordat de zalingen rond/hol zijn (met bolling naar achteren) kan het achterlijk dus iets verder naar achteren.

2 - een "gat" in het achterlijk! Dit heb ik gezien bij de W.I.S.C. (Swan 45). de foto hieronder heft al een versie 2.0 en ziet er redelijk uit, maar het origineel had een bijna vierkante uitsparing in het zeil!
:


Groeten,
Johnnie

Dit vind ik wel vrij geniaal. Hoe zou het uitpakken als je dit thv de ORC-meetpunten doet? Of zou het rulebook al een slimme zin hebben die zo'n achterlijkvorm verbiedt?

Als dit mooi erop staat en een beetje duurzaam in vorm blijft dan heeft de genua 2 echt z'n langste tijd gehad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 25 nov 2016 15:02 #787395

FMJ schreef :
@Baasklusje: zie je de twist in het grootzeil?!

Jawel... en duidelijk meer of minder twist met meer of minder helling. Bootjes moeten ook plat gevaren worden natuurlijk.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 25 nov 2016 15:43 #787401

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
zilt magazine nr 12 uit 2007 "trends in tuig" heet het artikel



Gebogen zalingen
Vanaf het dek van de Swan 42 kunnen we niet om de
zalingen van de buurman heen. Op de Swan 53, zijn de
zalingen opvallend naar achteren gebogen. Sander legt uit
dat het om een ontwikkeling gaat die in de America´s Cup
begon. Het combineert een brede
zaling en puttingen helemaal
buitenop, met meer ruimte voor
het voorzeil. “Je kunt het sexy
vinden of heel lelijk, maar je pakt
zo wel 10 centimeter extra voor
je zeil, en met 22 meter mast
gaat dat hard.”
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 25 nov 2016 16:41 #787416

Volgens mij waren de minitransats de eerste met de extreem gebogen zalingen.
Voor wat betreft de holling op de ORC meetpunten is dit ondervangen in de regels.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 25 nov 2016 17:23 #787430

Grappig! Wat is dan het verschil met rechte, sterker gepijlde zalingen waarbij het stag op dezelfde plaats gehouden wordt als bij de gebogen variant? Ik zie dit niet goed voor me ..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 25 nov 2016 17:26 #787431

zag de Coppelia vanmiddag op de kant liggen, was niet aan het kussen :unsure:
boarderbas schreef :
Mijn HA "kust" ook de zalingen. Hij geeft daarmee feilloos aan "schipper zet die achterstag eens door!" :woohoo:
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 25 nov 2016 17:29 #787432

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Voornamelijk minder snel de giek tegen de verstaging. Constructief is dat ronde natuurlijk waardeloos, aangezien een zaling op compressie belast wordt. Maar met voldoende treksterk spul (carbon) aan de buitenzijde van de boog valt dat wel weer op te lossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 25 nov 2016 17:29 #787433

Nachtvlinder schreef :
Grappig! Wat is dan het verschil met rechte, sterker gepijlde zalingen waarbij het stag op dezelfde plaats gehouden wordt als bij de gebogen variant? Ik zie dit niet goed voor me ..
Ik zie niet helemaal voor me hoe je de zalingen meer wilt pijlen, recht wilt houden en toch de verstaging op de zelfde plek wilt houden. Dat kan alleen maar als je mast veel meer gebogen zou zijn. Dat geeft dan ook niet de extra gewenste ruimte voor je genua, in tegendeel zelfs.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toon hier je zeiltrim 25 nov 2016 17:46 #787437

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Erikdejong schreef :
Volgens mij waren de minitransats de eerste met de extreem gebogen zalingen.
Voor wat betreft de holling op de ORC meetpunten is dit ondervangen in de regels.

Voor de WISC was het nog gekker: daar was oorspronkelijk een loophole in de eenheidsklasse regels van de swan 45. Nieuwe zeilen mogen het niet meer hebben, maar bestaande nog wel.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl