Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Chinese vingerklem als stopper

Chinese vingerklem als stopper 23 jan 2017 19:53 #802585

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Schetsjes van voor- en achteraanzicht van carbon huis:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 23 jan 2017 21:15 #802623

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Mooi hoor!
Je hebt de smaak echt te pakken volgens mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 23 jan 2017 21:55 #802643

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
we blijven lezen...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Chinese vingerklem als stopper 23 jan 2017 22:09 #802648

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Aan boord Alex Thomson's Hugo Boss ..


Volgens mij werkt dat prima.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 23 jan 2017 22:10 #802650

carbon verslaafd, met titanium bijverschijnselen. beslist niet behandelen is het advies.
leuk en interessant
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Chinese vingerklem als stopper 23 jan 2017 22:12 #802652

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
nardus schreef :
Aan boord Alex Thomson's Hugo Boss ..
Volgens mij werkt dat prima.
Inderdaad, dat werkt prima, op hetzelfde principe, maar allemaal custom made oplossingen.
Laatst bewerkt: 23 jan 2017 22:13 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 25 jan 2017 20:10 #803078

  • zOnno
  • zOnno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Leuk idee.
Zou je de niet kunnen vast zetten door hem dubbel te pakken. Klein buisje waarde eerst de kous overheen trekt en hem daarna aan 1 kant in trekt tot het uiteinde. Op dat buisje zitten natuurlijk 2 pinnetjes die je vast kan zetten in een blokje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 25 jan 2017 20:31 #803084

Deze ga ik met grote belangstelling volgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 25 jan 2017 20:41 #803089

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik begrijp je niet helemaal Zonno?

Ondertussen zit ik te woekeren met cad appjes om m'n huis wat te visualiseren.
Kost me veel tijd... een prototype echt maken zou vlugger gaan. :(

Ziet er nu zo uit:

Ook misschien te zien als 3D model?: klik dan hier opent in nieuw scherm..
Uitdaging voor mij is hoe ik de conische uitboring in het huis precies passend moet realiseren.
Iemand tips?

Conus van titanium te draaien:
Laatst bewerkt: 25 jan 2017 20:45 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 25 jan 2017 21:20 #803099

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2053
Een soort plug (misschien meerdere) maken in de vorm van de titanium conus, van een stukje aluminium rondstaf.Of kunststof bv HMPE, daar hechten veel kunstharsen etc. niet of heel slecht op.
Na het uitharden verwijderen, de titanium conus zou dan goed moeten passen. Word (uiteraard) weer uitgevoerd in carbon?
Leuk project, ik wil zoiets voor mijn boot ook nog eens maken. Waarschijnlijk in aluminium. Dit blijft tenminste heel als je er op gaat staan.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 25 jan 2017 21:37 #803101

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Oke sunday ;)

top tip voor de bevestiging. Men neme 1 titanium (rvs mag ook) pijpje en trekt daar de kous doorheen, vervolgens vouw je de kous om en haalt em terug OVER datzelfde pijpje. Nu neemt men een tweede pijpje die met een redelijk krappe passing over het eerste pijpje plus de kous past en drukt die om het eerste verhaal heen.

Hoe zet je het geheel nou vast aan je bevestigings punt?
Niet zo moeilijk een passing waar beide pijpjes samen in passen maar met aan de voorkant een gat dat gelijk is aan de binnendiameter van het kleinste pijpje.

Duidelijk verhaal zo?
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 25 jan 2017 21:50 #803103

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Heel duidelijk hscharft, maar zo maak ik 'm niet.. :)
Dat gaat niet werken: de kous zal scheuren op de bus. Dat moet anders.
Het prototype van Cousin verraad veel wat dat betreft:


maak jij jouw model, ik de mijne, ok?
Laatst bewerkt: 25 jan 2017 21:52 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 25 jan 2017 21:53 #803104

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2053
Bus + mantel trekt zichzelf vast, toch?

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 25 jan 2017 22:12 #803107

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Ik maak helemaal niets ;) ik ben al voorzien kwa stoppers.

Ouderwets simpele cam cleats voor trimlijnen en een viertal lewmars voor de vallen.

En denk dat op die kunststof camcleats niet veel meer te halen valt kwa gewicht.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 26 jan 2017 06:03 #803130

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Het is niet alleen gewicht. Het scheelt ook slijtage op de lijn, bedieningsgemak onder hoge belasting (nooit meer eerst een stukje op de winch doorhalen voor je de klemmen opent) en dus grotere houdkracht in zijn prijsklasse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 26 jan 2017 07:02 #803136

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Het is niet alleen gewicht. Het scheelt ook slijtage op de lijn, bedieningsgemak onder hoge belasting (nooit meer eerst een stukje op de winch doorhalen voor je de klemmen opent) en dus grotere houdkracht in zijn prijsklasse.

Heb ik met mijn Lewmars nog nooit hoeven doen. Bij de easylocks ook niet trouwens. Bij pa aan boord zitten er twee voor de bakstagen waar altijd een flinke berg spanning op gedraaid word. In de wedstrijden worden die gewoon met letterlijk een knal open getrokken en dat houden ze nu al zo'n 20 jaar vol.

Maar goed ik kan wel begrijpen dat je aan de constrictor gaat. Zelf vind ik ze te duur en niet mooi om te zien plus dat ze op mijn 24 voetertje niet nodig zijn voor de meeste lijnen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 26 jan 2017 07:28 #803142

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
Ja, hartstikke leuke dingen. Hebben we destijds ook bekeken in de valklemmen test van Zeilen, als één van de exoten.

Ik weet niet hoe je daar tegenover staat, maar wat wij een serieus nadeel vonden is de heel erg lage bedien kracht van het release koortje.

Wat vindt jij daarvan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 26 jan 2017 10:45 #803180

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Ik heb de cousin-trestec al ruim 4 jaar als vervanger van de spinlock voor de genuaval en ben er erg tevreden mee. We hadden altijd (ondanks allerlei maatregelen) enorme slijtage op de genuaval en dat is nu helemaal over. Sinds de constrictor heb ik niet een val meer hoeven te vervangen.

Tot nu toe heb ik als nadeel ervaren: De mantel is iets opgestroopt t.o.v. de kern en daardoor is de lijn niet meer overal even dik waardoor hij de neiging heeft om op dat stuk niet erg makkelijk door de stopper meer te te lopen. Ik heb het voornemen om de val een keer om te draaien

Het invoeren van de lijn in de constrictor is ook wel even een klusje. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Als je de genua strak hebt gedraaid op de lier en de spanning loslaat moet de constrictor zich zetten, je "verliest" dan een paar cm. Dat kan je beperken door de mantel van de constrictor naar voren te trekken. (Daar is dat elastiek voor, maar met een beetje hulp werkt het beter)

@Joop: nooit problemen mee gehad. Misschien ëén keer dat een bemanningslid over het dek schoof en per ongeluk het balletje meetrok met zijn kleding. De kracht op dat lijntje is ook afhankelijk van hoe strak het elastiek aan de voorzijde trekt, dus kan je daar wel wat aan "tunen"
Laatst bewerkt: 26 jan 2017 10:49 door Firebolt. Reden: reactie toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 26 jan 2017 10:49 #803181

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
Is dat zo dat je altijd wat verliest van wat je net hebt aangetrokken?
Dat is onacceptabel in de meeste gevallen en zou voor mij de constrictor ongeschikt zijn op mijn boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 26 jan 2017 11:44 #803194

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Waterblok schreef :
Is dat zo dat je altijd wat verliest van wat je net hebt aangetrokken?
Dat is onacceptabel in de meeste gevallen en zou voor mij de constrictor ongeschikt zijn op mijn boot.

Bij de spinlock verlies je ook iets als de lijn zich zet in de klem, je praat over 1a 2cm, dat heeft te maken met de constructie van de klem, de kam dioe hem vast zet roteert een klein beetje mee met de lijn. De constrictor doet dat dus ook omdat de mantel zich vast moet zetten op de lijn. Dat kan je tot nul reduceren door de mantel goed naar voren te trekken voordat je de spanning van de lier af haalt. Als hij eenmaal beet heeft verlies je echt helemaal niets meer en houdt hij beter dan de spinlock omdat hij over een veel groter oppervlak contact houdt.
Laatst bewerkt: 26 jan 2017 11:52 door Firebolt. Reden: typfoutjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 26 jan 2017 12:01 #803197

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Precies zoals Firebolt zegt, je moet er even mee leren trimmen.
En waarom zou het op jouw boot niet werken en op de Imoca's en dergelijke wel? Hoe je het went of keert, zij kijken toch kritischer naar elk puntje van hun materiaal.
Joh, die gasten proberen elk klemcleatje vanuit het argument gewicht weg te bezuinigen.

Voor geïnteresseerden wil ik best wel even een proefopstelling meenemen naar de wintermeet hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 26 jan 2017 12:39 #803203

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Leuk Jedre, doe maar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 26 jan 2017 14:29 #803219

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Dat zou heel leuk zijn inderdaad! Misschien met wat verschillende types lijn om de verschillen te kunnen voelen erbij?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 26 jan 2017 14:34 #803221

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
En dan een takeltje met mijn ino_blocks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 26 jan 2017 19:36 #803281

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Jedre schreef :
Precies zoals Firebolt zegt, je moet er even mee leren trimmen.
En waarom zou het op jouw boot niet werken en op de Imoca's en dergelijke wel? Hoe je het went of keert, zij kijken toch kritischer naar elk puntje van hun materiaal.
Joh, die gasten proberen elk klemcleatje vanuit het argument gewicht weg te bezuinigen.

Voor geïnteresseerden wil ik best wel even een proefopstelling meenemen naar de wintermeet hoor.

Omdat de IMOCA's met een val-lock werken?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl