Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs 2017

24 uurs 2017 16 sept 2017 11:40 #873299

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 730
Lijkt me een goede zaak! Organisatie is goed bezig door deelnemers te consulteren. Mooie afvaardiging ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 13:45 #873337

Tja, misschien als 'niet deelnemer' mijn 'ervaring':

Op het forum zag ik enige tijd terug dit enthousiaste topic en dacht 'leuk, effe kijken'.
Na wat zoeken op de site de Offshore Special Regulations gevonden en: 'laat maar zitten', da's veel te ingewikkeld om allemaal uit te zoeken en die eisen passen voor geen meter. Duidelijk niet voor de 'gewone man'.

Vervolgens zag ik de bubs aankomen vanuit mijn thuishaven en dacht 'dat ziet er toch wel erg leuk uit, zal nog eens kijken, misschien wat voor volgend jaar'.

Als je een tweede keer kijkt en begint te puzzelen (ik moet dus voldoen aan alle ** en ook alle mo3; denk ik), dan loop je vanzelf tegen een heel aantal eisen aan waaraan je niet voldoet.

De noodzaak voor een berg voor mijn normale gebruik nutteloze zaken die ik dus niet heb
- een berg flares en rook -> laat ik nu inderdaad bewust zo'n led ding hebben
- mijn boot is 9,20, dus verplicht een tweede anker -> ik anker op het ijsselmeer niet genoeg om er twee te hebben (lees: hij is dit seizoen de bun niet uit geweest).
- een noodantenne voor mijn VHF (ik heb een handheld VHF, en als de mast plat ligt zal een noodantenne diet veel hoger komen en beiden zitten op 1 watt)
- nummers in mijn grootzeil laten maken (ik heb geen meetbrief en ben niet van plan heel fanatiek aan wedstrijden mee te doen en je hebt echt geen nummer nodig om hem te herkennen)
- en vast nog meer maar ben maar weer gestopt nog meer hurdles te vinden

Dit overigens nog los van een berg structurele eisen waarvoor ik eerst met een meetlint en een woordenboek door de boot moet, biddend dat het klopt, want aanpassen niet zo eenvoudig.

Begrijp best dat het veilig moet en zo'n standaard heel handig is (ook voor de verzekering), maar de drempel wordt zo wel heel hoog om mee te doen.

En dan zijn er nog de, voor een 24uurs tocht, wel nuttige zaken die ik niet aan boord heb omdat ik meestal overdag en solo zeil.
Denk aan lichtjes op de reddingsvesten.
Maar ook een berg life lines. (Ik gebruik een PLB en als het echt hard waait blijf ik gewoon binnen)
Allemaal zaken die ik niet verwacht dat een opstapper mee neemt, maar ik gewoon moet regelen.

De boot moet komende winter lekker uitgebreid getroeteld worden (beslag er af, kaal, nieuw verf systeem, beslag er op nieuw antislip & teak spul, etc).
De appetite voor het aanschaffen van nutteloze zaken is dus extra beperkt.

Meer deelnemers? Koko zit helemaal op het juiste pad.
In mijn geval:
- Gewoon een simpele lijst met eisen voor deze wedstrijd, geen puzzel.
- Normale eisen waarin iemand die gewoon lekker op het IJsselmeer rond tuft bij normaal weer al iedere dag aan voldoet (drijft ie? Heeft ie licht? reddingsvest voor iedereen? Een mogelijkheid om hulp in te roepen?).
- Met 1 of 2 extra zaken die gewoon 'common sense' zijn als je met zoveel man 's nachts vaart. En betaalbaar voor alleen dit event.

Gewoon te ingewikkeld, te veeleisend en te duur om in te stappen.

Zou interessant zijn om de ontwikkeling van de eisen (die vast over tijd aangepast zijn) eens te vergelijken met de deelnemers aantal trend. En te zien hoeveel nieuwe er instappen.

Misschien eens een aantal 'standaard ijsselmeerzeiler inventaris' van niet deelnemers naast de eisen te leggen en te zien wat de kosten\drempel zijn?

Iemand die de reglementen wel begrijpt is welkom om de Jumpin' Jack en inventaris te bekijken en de rekening voor deelname op te maken mocht dat helpen :).

Ben heel benieuwd wat er uit baasklusjes afspraak komt.
aka jumpinjack
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 13:46 door Shutter Speed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 14:49 #873353

rovinggecko, Bas, dank je! Zeer nuttige info!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 15:05 #873355

200myls gebruikt een simpel en duidelijk A4'tje met de eisen waar je boot aan moet voldoen en wat je aan boord moet hebben. Kan je makkelijk afvinken. En iedereen begrijpt het.
Kan m alleen nu online niet vinden. :evil:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 15:23 #873362

roozeboos schreef :
200myls gebruikt een simpel en duidelijk A4'tje met de eisen waar je boot aan moet voldoen en wat je aan boord moet hebben. Kan je makkelijk afvinken. En iedereen begrijpt het.
Kan m alleen nu online niet vinden. :evil:

Zou het kunnen dat dat in 2017 veranderd is?

In de Wedstrijdbepalingen staat nu:

• World Sailing Offshore Special Regulations 2016 – 2017 (www.sailing.org);
o Category 3 Monohulls with Life Raft indien de route over de Noordzee en/of Waddenzee voert;
o Category 3 Monohulls indien de route alleen over het Markermeer en IJsselmeer gaat;

Dat is identiek aan de 24uurs.....

200myls.nl/content/uploads/201...alingen-2017-v05.pdf
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 15:31 #873363

Okay, goed gezien!
Daar heb ik niks van gehoord. Ik was ook nog bij de meeting begin dit jaar . Daar werd er toen niks over gezegd.
Maar als het pdfje er ook niet meer staat zal je gelijk hebben

200 Mijls hield dan tot dit jaar alles simpel en overzichtelijk. Jammer als dat nu niet meer is.

oje, en dan moeten we ook weer een joon hebben zeker. :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 15:51 #873373

roozeboos schreef :
oje, en dan moeten we ook weer een joon hebben zeker. :unsure:

Een joon zit niet in Cat 3. Wel heel veel andere dingen....

Vreemd dat de 200Myls, geen ORC-wedstrijd maar SW, nu lijkt te eisen dat je aan de ISAF-regels Offshore moet voldoen.
Aantal jaren geleden was dat ineens ook al bij de 24uurs-TOER (niet de race).

Is dat omdat de organisatoren zich indekken?
Of is er in NL iets of iemand die aandringt bij organisatoren om dit zo te doen? Watersportverbond misschien, of Noordzeeclub?

Weet iemand daar iets over, Joop (firebolt) misschien?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 16:10 #873383

Dat lijkt me weg te komen bij de verzekering of juridische adviseurs.

Als je als organisatie in die hoek gedwongen word moet je dat praktisch oplossen; publiceren waar je op gaat controleren.

Misschien kan er iemand (ik wil wel eens kijken of ik dat kan) een praktische ISAF3 guide schrijven? 1/3 van de regels kun je zó aan de kant mikken als je boot ooit als zeewaardig gebouwd is.

Je ziet bijv dat rovinggecko niet goed heeft gesnapt waar hij de regels vandaan moest halen en hij heeft de volledige offshore regulations gelezen en gefiltert waar MO3 voor staat. Niet raar dat dat wat overweldigd. Een link naar het juiste gefilterde document staat wellicht op de site, maar beter link je het bij iedere vermelding. Dat kan óók in een pdf.

Er zouden bijvoorbeeld praktisch wat ontheffingen kunnen worden ingesteld; een tweede anker is een goed voorbeeld. Ik heb een klunzig paraplu-anker in de ankerkluis. Je kunt er niks mee, maar hé ik voldoe aan de regels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 16:28 #873392

boarderbas schreef :
Dat lijkt me weg te komen bij de verzekering of juridische adviseurs.

Als je als organisatie in die hoek gedwongen word moet je dat praktisch oplossen; publiceren waar je op gaat controleren.

Zou kunnen, maar zoveel kosten voor verzekeraars zullen er toch niet uit de 24uurs (of 200myls) voortkomen? Ik bedoel, vergeleken met de totale schade in een jaar zal het peanuts zijn.

De vraag is of de organisaties in die hoek gedwongen worden. Voor andere georganiseerde tochten (heb het even niet over de ORC-wedstrijd) zijn er toch ook geen ISAF-CAT-3 eisen? De NVvK organiseert tochten op zee (voorjaar, najaar, dit jaar herdenking Chatham, tijd geleden St Petersburg). Kan me niet herinneren dat daar ooit zulke eisen voor golden.

Hoe doen andere verenigingen dat? En ZF, met de Pinkstertocht UK?? Ieder geheel voor eigen rsico, toch? Wel eisen aan de verzekering, max WA-bedrag?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 16:30 #873393

Vraag het.

Tochten vallen verzekeringtechnisch anders dan wedstrijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 16:32 #873395

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6938
Dat lijkt me weg te komen bij de verzekering of juridische adviseurs.
Of van de sponsor???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 16:36 #873396

De 200myls heeft op een gegeven moment de joon verwijderd van de lijst.
Er was wel veel gemor toen werd gezegd dat ern witte stormfok niet toegestaan werd.
Vwb sponsoring. Ik vind dat een roosmux verplicht aan boord moet zijn bij de 200myls.
Kijken of dat geregeld kan worden... :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 16:37 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 16:47 #873399

rooiedirk schreef :
Dat lijkt me weg te komen bij de verzekering of juridische adviseurs.
Of van de sponsor???

Dat is een verzekeraar :huh:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 16:49 #873402

boarderbas schreef :
Vraag het.

Tochten vallen verzekeringtechnisch anders dan wedstrijden.

We gaan het zeker vragen. Die 24uurs-tocht moet meer deelnemers trekken en dus een lagere drempel hebben.

Overigens heb jij zelf ervaren dat de controle voor de start nogal vroeg naar dingen die niet eens in de ISAF CAT 3 staan.... was een beetje slecht van de controleurs.... Ook daar een verbeterpuntje, denk ik?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 16:54 #873405

een gewoon standaard lijst als voorheen bij de 200 mijls, zoals Roos ook al noemde.
en afvinken en ondertekenen door de schipper en inleveren met de stickerlijst bij de finish.
eigen verantwoording, en hier en daar een steekproefje kan geen kwaad.
en een tracker, zeker voor die genen die geen boeien onderweg tegenkomen, en boeinamen slechts herkennen van de stickers.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 16:58 #873406

Nou organiseer ik ook wel eens wat... (heel lang geleden de NK Windsurfer, 200+ deelnemers, niets over verzekeringen, ook niet van de klasse-organisatie).

Meer recent een kwart triatlon en een grote wandeltocht, nu 6 jaar gedaan. Pakweg 600 a 700 deelnemers. Zwemmen in de Amstel, heel hard door de polder fietsen, en daarna hardlopen. Ook nog een roeiwedstrijd op de Amstel, als afsluiting.
Vergunning van de gemeente en van het Waterschap (voor afsluiten voor de vaart, 2 uur lang).
Flink wat risico, met name 30 km lang fietsen met allerlei haakse bochten in het parcours. De winnaars doen dat in 40 minuten,, gemiddeld boven de 40 km/u, met 4 haakse bochten.....

Er is geen enkele eis van de gemeente wat betreft verzekeringen, niets. Ook niet van het Waterschap.
We doen dan zelf een Evenementenverzekering; die verzekert tegen de gevolgen van fouten door de organisatie. Als bijvoorbeeld een fietser een ongeluk krijgt door een fout van een verkeersregelaar dan zijn de gevolgen verzekerd. Bovendien tekent elke deelnemer voor 'deelname voor eigen risico'.

Mijn naam staat op alle vergunningen. Ik ken dus het gevoel "wat gebeurt er als er een deelnemer verongelukt en de nabestaanden gaan de organisatie voor de rechter dagen en geld eisen". Als voorzitter van de Stichting die het organiseert kan men mij persoonlijk aansprakelijk stellen, immers.
En daarvoor is die Evenementenverzekering en die handtekening voor 'eigen risico'. Dat voelt wat geruster....

Voor mogelijke deelnemers: www.dehoefsportief.nl/ :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 17:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs 2017 16 sept 2017 17:08 #873409

boarderbas schreef :
Je ziet bijv dat rovinggecko niet goed heeft gesnapt waar hij de regels vandaan moest halen en hij heeft de volledige offshore regulations gelezen en gefiltert waar MO3 voor staat. Niet raar dat dat wat overweldigd.
Tja hij heeft gewoon het docje gepakt wat ze aangeboden hebben:

www.24uurszeilrace.nl/Documenten.aspx

Misschien raar, maar ik ga er dan van uit dat dit het is. :)

Maar, aan de hand van deze subtiele hint zie ik bij sailing.org een samenvatting. Wordt de leesbaarheid iets beter van (maar houdt nog steeds niet over).
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs 2017 16 sept 2017 17:23 #873413

Ik sta paf. Linken ze no écht naar het totaaldocument, welke je enkel hoeft te lezen als je bijvoorbeeld van plan bent om in minder dan 100 dagen met een IMOCA60 rond de wereld te raggen?

Die contrôle was overigens écht een totale aanfluiting. Had erg weinig gescheeld of ik had ter plekke de protestvlag uitgerold. Boot afkeuren om een fantasieregel en dan als controleur niet kunnen vertellen welke regel ik breek en mij dus geen gelegenheid stellen het te corrigeren. Ëuh, tja, wij weten het ook niet, dit lijstje hebben we gekregen. Heb zelf een motorboot, weet er verder ook niet van af."

Maar goed, het loste zichzelf ter plekke op toen de wedstrijdleiding één van de fantastenregels introk, en ik zelf het lijstje bemachtigde en de controleur voorlas: "EN/OF!!!, het is én een zeerailing én handgrepen op de roef óf één van beiden..."

Maar goed...t waren vrijwiligers die zich inzetten voor mijn plezier....ik heb het ze niet nagedragen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs 2017 16 sept 2017 17:26 #873415

boarderbas schreef :
Ik sta paf. Linken ze no écht naar het totaaldocument, welke je enkel hoeft te lezen als je bijvoorbeeld van plan bent om in minder dan 100 dagen met een IMOCA60 rond de wereld te raggen?

Het is gewoon het volledige OSR-document, met als enige service dat het op de 24uurssite staat en je het niet zelf hoeft te zoeken bij orc.org..... niet erg klantvriendelijk.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 17:26 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs 2017 16 sept 2017 17:28 #873416

boarderbas schreef :
"EN/OF!!!, het is én een zeerailing én handgrepen op de roef óf één van beiden..."

Maar van die 'regel' was en is voor mij onduidelijk waar die vandaan komt.
Staat "Geen Reling Wel Handgrepen" in de OSR-CAT 3????? Kan het me niet voorstellen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs 2017 16 sept 2017 17:30 #873417

Die staan op sailing.org: http://www.sailing.org/specialregs

Daar vind je ook de gefilterde documenten.

Overigens wel een maffe vergelijking hè, BK, die triathlon. Zeilers blijven weg omdat ze in plaats van 1 A4-tje huiswerk 3 A-4-tjes moeten lezen. Met een dergelijk voorbereidingsethos redt je een triathlon niet ;)
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 17:32 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs 2017 16 sept 2017 17:37 #873421

boarderbas schreef :
Die staan op sailing.org: http://www.sailing.org/specialregs

Daar vind je ook de gefilterde documenten.

Overigens wel een maffe vergelijking hè, BK, die triathlon. Zeilers blijven weg omdat ze in plaats van 1 A4-tje huiswerk 3 A-4-tjes moeten lezen. Met een dergelijk voorbereidingsethos redt je een triathlon niet ;)

Jawel hoor, het is een dorpsfeestje waaraan je zonder veel voorbereiding kan meedoen, en waar ook heel wat echte serieuze triatleten aan meedoen. Sommige fietsers deden er 1,5 uur over ipv 40 minuten...
Maar het ging me over de verantwoordelijkheid van de organisatie, de aansprakelijkheid.

De CAT 3 Inspection Card zegt niets over handgrepen óf reling. Alleen reling rondom, 60 cm, 2 draden.
Zie 3.14.1

Bijlage:

Bestandsnaam: Mo3Inspect...241].pdf
Bestandsgrootte:52 KB
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs 2017 16 sept 2017 17:41 #873423

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4307
Zou het voor een hoop deelnemers ook niet te lang zijn of onvoldoende ervaring met nachtzeilen?
Zou een "halve" 24uurs (net als halve Marathon) niet meer deelnemers trekken?

Zelfde finishtijd, alleen 12 uur later starten (toerklasse)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

24 uurs 2017 16 sept 2017 17:41 #873424

Ik vind de regels vrijwel onleesbaar. Alsof papier geld kost. Zet gewoon per type schip en per categorie de regels voor veiligheid op een rijtje in het Nederlands. Stop met de onleesbare *** in de kantlijn. Ik heb erg mijn best gedaan om eraan te voldoen maar bij een echte controle was ik er achteraf niet doorheen gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:24 uurs 2017 16 sept 2017 17:43 #873425

SanderH schreef :
Zou het voor een hoop deelnemers ook niet te lang zijn of onvoldoende ervaring met nachtzeilen?
Zou een "halve" 24uurs (net als halve Marathon) niet meer deelnemers trekken?

Zelfde finishtijd, alleen 12 uur later starten (toerklasse)

...en als die mensen toch in touw zijn...direct de 36-uurs voor de cracks ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.483 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl