Tja, misschien als 'niet deelnemer' mijn 'ervaring':
Op het forum zag ik enige tijd terug dit enthousiaste topic en dacht 'leuk, effe kijken'.
Na wat zoeken op de site de Offshore Special Regulations gevonden en: 'laat maar zitten', da's veel te ingewikkeld om allemaal uit te zoeken en die eisen passen voor geen meter. Duidelijk niet voor de 'gewone man'.
Vervolgens zag ik de bubs aankomen vanuit mijn thuishaven en dacht 'dat ziet er toch wel erg leuk uit, zal nog eens kijken, misschien wat voor volgend jaar'.
Als je een tweede keer kijkt en begint te puzzelen (ik moet dus voldoen aan alle ** en ook alle mo3; denk ik), dan loop je vanzelf tegen een heel aantal eisen aan waaraan je niet voldoet.
De noodzaak voor een berg voor mijn normale gebruik nutteloze zaken die ik dus niet heb
- een berg flares en rook -> laat ik nu inderdaad bewust zo'n led ding hebben
- mijn boot is 9,20, dus verplicht een tweede anker -> ik anker op het ijsselmeer niet genoeg om er twee te hebben (lees: hij is dit seizoen de bun niet uit geweest).
- een noodantenne voor mijn VHF (ik heb een handheld VHF, en als de mast plat ligt zal een noodantenne diet veel hoger komen en beiden zitten op 1 watt)
- nummers in mijn grootzeil laten maken (ik heb geen meetbrief en ben niet van plan heel fanatiek aan wedstrijden mee te doen en je hebt echt geen nummer nodig om hem te herkennen)
- en vast nog meer maar ben maar weer gestopt nog meer hurdles te vinden
Dit overigens nog los van een berg structurele eisen waarvoor ik eerst met een meetlint en een woordenboek door de boot moet, biddend dat het klopt, want aanpassen niet zo eenvoudig.
Begrijp best dat het veilig moet en zo'n standaard heel handig is (ook voor de verzekering), maar de drempel wordt zo wel heel hoog om mee te doen.
En dan zijn er nog de, voor een 24uurs tocht, wel nuttige zaken die ik niet aan boord heb omdat ik meestal overdag en solo zeil.
Denk aan lichtjes op de reddingsvesten.
Maar ook een berg life lines. (Ik gebruik een PLB en als het echt hard waait blijf ik gewoon binnen)
Allemaal zaken die ik niet verwacht dat een opstapper mee neemt, maar ik gewoon moet regelen.
De boot moet komende winter lekker uitgebreid getroeteld worden (beslag er af, kaal, nieuw verf systeem, beslag er op nieuw antislip & teak spul, etc).
De appetite voor het aanschaffen van nutteloze zaken is dus extra beperkt.
Meer deelnemers? Koko zit helemaal op het juiste pad.
In mijn geval:
- Gewoon een simpele lijst met eisen voor deze wedstrijd, geen puzzel.
- Normale eisen waarin iemand die gewoon lekker op het IJsselmeer rond tuft bij normaal weer al iedere dag aan voldoet (drijft ie? Heeft ie licht? reddingsvest voor iedereen? Een mogelijkheid om hulp in te roepen?).
- Met 1 of 2 extra zaken die gewoon 'common sense' zijn als je met zoveel man 's nachts vaart. En betaalbaar voor alleen dit event.
Gewoon te ingewikkeld, te veeleisend en te duur om in te stappen.
Zou interessant zijn om de ontwikkeling van de eisen (die vast over tijd aangepast zijn) eens te vergelijken met de deelnemers aantal trend. En te zien hoeveel nieuwe er instappen.
Misschien eens een aantal 'standaard ijsselmeerzeiler inventaris' van niet deelnemers naast de eisen te leggen en te zien wat de kosten\drempel zijn?
Iemand die de reglementen wel begrijpt is welkom om de Jumpin' Jack en inventaris te bekijken en de rekening voor deelname op te maken mocht dat helpen

.
Ben heel benieuwd wat er uit baasklusjes afspraak komt.