Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vastklemmend roer, soms......

Re: vastklemmend roer, soms...... 21 nov 2011 15:16 #242036

Capolavoro schreef :
De kracht van het aanstromende water staat haaks op het roerblad.
Als de boot helt, zeg voor het gemaak even 45 graden, staat die kracht dus ook 45 graden omhoog.
Ontbinden in een horizontale component en een vertikale, de horizontale levert de stuurwerking, de vertikale duwt omhoog. Recht omhoog kan niet (de boot ligt 45 gr) maar de as in zijn lagers omhoog duwen zal vast wel lukken. Of zie ik iets verkeerd?
Je boot ligt ook onder 45 graden helling, de kracht van je roer staat dus nog steeds haaks op je roerkoning, geen vertikale component dus tov je boot. Situatie onder helling is mechanisch gezien dus niet anders dan een "rechtop" conditie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 21 nov 2011 15:19 #242037

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
da's waar, maar een feit blijft dat de ring tussen roer en boot ernstig misvormd is geraakt, kennelijk met forse kracht klem heeft gezeten....
En die ring is het enige element wat een eventuele omhoog gerichte kracht opvangt......
Als je met helling vaart en het achterschip 'zakt' ineens dieper het water in (oplopende golf, of een stampbeweging, voorschip omhoog) dan wordt het roer (dat immers dan een opdonder krijgt door het vertikaal in het water 'zakken' van het achterschip) toch wel omhoog geduwd?
groet
t
Laatst bewerkt: 21 nov 2011 15:22 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 21 nov 2011 15:26 #242040

Er zit ongetwijfeld vertikale beweging in het roer, de afgesleten ring is daar wel degelijk een bewijs van. Het zal meer een dynamisch aspect dan een statisch aspect hebben, dus inderdaad een golf die iets geks met je boot doet.

Heb je van het weekeinde nog gekeken of je verf wat sporen heeft waar het roer vast loopt?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 21 nov 2011 15:54 #242045

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Zonder die beweging en onder helling drukt het water horizontaal tegen het scheefstaande roer. Als je die kracht ontbind is de ene kracht haaks op het roer (de normaalkracht) De andere ontbondene ligt in de lengterichting van het roer en is naar beneden gericht.
Het plotseling en met kracht in het water zakken kan in principe een omhoog gerichte kracht opleveren. Toch stel ik me voor dat dan de waterbeweging in de golf ook wat moet doen. Alleen het wegzakken geeft in mijn verbeelding geen kracht die zo groot is dat de ring zo beschadigd. Bovendien lijkt het mij een beschadiging die alleen ontstaat als er zeer grote druk op staat en de ring gelijktijdig ook wordt verdraaid.
Mogelijk hebben vastzitten van het roer en de beschadiging van de ring niets met elkaar te maken.
Het blijft interessant al is het niet leuk voor jou!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 21 nov 2011 16:35 #242057

zeekraal schreef :
Zonder die beweging en onder helling drukt het water horizontaal tegen het scheefstaande roer. Als je die kracht ontbind is de ene kracht haaks op het roer (de normaalkracht) De andere ontbondene ligt in de lengterichting van het roer en is naar beneden gericht.
Het plotseling en met kracht in het water zakken kan in principe een omhoog gerichte kracht opleveren. Toch stel ik me voor dat dan de waterbeweging in de golf ook wat moet doen. Alleen het wegzakken geeft in mijn verbeelding geen kracht die zo groot is dat de ring zo beschadigd. Bovendien lijkt het mij een beschadiging die alleen ontstaat als er zeer grote druk op staat en de ring gelijktijdig ook wordt verdraaid.
Mogelijk hebben vastzitten van het roer en de beschadiging van de ring niets met elkaar te maken.
Het blijft interessant al is het niet leuk voor jou!

Dat klopt natuurlijk helemaal maar bij een flinke vertikale beweging zoals stampen of een golfdal in donderen of van achter door een golf wordenopgelopen komt er wel degelijk een vertikale kracht op het roer , als je tenminste onder helling vaart.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 21 nov 2011 16:38 #242058

zeekraal schreef :
onder helling drukt het water horizontaal tegen het scheefstaande roer. Als je die kracht ontbind is de ene kracht haaks op het roer (de normaalkracht) De andere ontbondene ligt in de lengterichting van het roer en is naar beneden gericht
Met als resultante een kracht die haaks op het roerblad staat, als dat niet het geval was konden onderzeers en vliegtuigen niet op "hoogte" blijven omdat de hoogte roeren niet zouden werken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 nov 2011 16:39 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 21 nov 2011 17:24 #242068

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
De kracht die er op komt is niet puur vertikaal of axiaal maar komt onder een hoek. Van het roer aan de onderkant en de tegenhanger, helmstok of stuurwielconstructie aan de bovenkant.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 21 nov 2011 19:05 #242106

even gravend in mijn school natuurkunde van 35 jaar geleden

een krcht op een vaste stof verplaatst zich eenparig in de richting van de stof

dus heel basic zeg ik dat een boot onder helling met zijdelingse druk op het roer een diagonale druk heeft op het roer. en misschien daar door eenzijdige druk op de ring.
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Laatst bewerkt: 21 nov 2011 19:06 door Erik de Ruijter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 21 nov 2011 19:11 #242110

Dezelfde regels zeggen ook dat als je een druk uitoefend op een oppervlak dat de resultante kracht haaks op het oppervlak staat. anders zou een zeil ook niet opbollen in zijn vorm als je aan de wind vaart.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 21 nov 2011 20:23 #242133

De 'Principles of Yacht design' zegt ook helemaal niks over verticaalkrachten op roeren.... Hmmmmm...

Heb je het al eens bij de werf gevraagd? Zijn er meer SP36`s met dit euvel?

Iets wat ik me nog kan voorstellen (als er geen verf/laminaat is afgesleten precies boven je roer) is dat toch ergens het onderste lager niet stijf genoeg in de romp zit (of dat de romp daar lokaal niet stijf genoeg is). Er komt inderdaad iets van 10 kN op het roer, da`s natuurlijk niet niks... Misschien verbuigt / tordeert er dan toch iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 21 nov 2011 20:44 #242138

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Er is een hoogst belaste zone die niet altijd begrepen wordt. Bij het radiaal belasten tijdens testen van lagers dacht men in het begin dat de load ook puur radiaal was maar door diverse krachten bleek de hoogste belasting niet exact in het midden van de loopbaan plaats te vinden doch onder een hoek van weliswaar maar 5 tot 7 graden voor een kogellager. Het geldt eigenlijk voor ieder type lager dat er een belaste zone is. Bij de toepassing die hier genoemd is door Thomas zou het duidelijk te zien zijn als de ringen in een vroegtijdig stadium gedemonteerd waren.
Wanneer er zeer veel slijtage is kan je de oorzaak niet of nauwelijks vaststellen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 22 nov 2011 12:43 #242306

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
Capolavoro schreef :
het drijven is vrijwel niets, in rust is het roer net in evenwicht.
als het achterschip in een golftop zit dan komt het hele roer onder water (2 liter meer waterverplaatsing) en zal het ietsje meer opdrijven.(20N)
Die rust, dat is stilliggend op vlak water, neem ik aan.
Zodra je gaat varen, zeker met de snelheden die Capo meestal vaart, ontstaat er een golfdal bij de boeg, en een golfpiek bij het hek. Waardoor het roerblad verder onder water komt, en het opdrijvend effect groter wordt... Het zal dus een veilige aanname zijn dat een groot deel van de afgelegde mijlen dat opdrijven sterker was dan bij stilliggen. Of dat genoeg is voor deze slijtage, weet ik niet.
Het blijft natuurlijk interessant of er aanloopsporen zijn op de romp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 22 nov 2011 13:04 #242313

Apea. als het roer volledig onderwater zit, word het opdrijvend vermogen niet groter als het roer dieper onderwater komt, het volume van het roer neemt immers niet toe. Het stukje roerkoning dat daardoor begint te drijven zal wellicht 10 N meer opdrijvend vermogen geven, maar dat lijkt me verwaarloosbaar bij de roerkrachten die Capo opgaf (10kN of zo?) de resultante zal daardoor niet echt van richting verandern.
Bij een aangehangenroer klopt je verhaal natuurlijk weer wel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 22 nov 2011 16:14 #242344

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Erikdejong schreef :
zeekraal schreef :
onder helling drukt het water horizontaal tegen het scheefstaande roer. Als je die kracht ontbind is de ene kracht haaks op het roer (de normaalkracht) De andere ontbondene ligt in de lengterichting van het roer en is naar beneden gericht
Met als resultante een kracht die haaks op het roerblad staat, als dat niet het geval was konden onderzeers en vliegtuigen niet op "hoogte" blijven omdat de hoogte roeren niet zouden werken.

Nee hoor. De resultante van 2 ontbonden krachten is weer de oorspronkelijke kracht.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 22 nov 2011 17:33 #242373

zeekraal schreef :
Nee hoor. De resultante van 2 ontbonden krachten is weer de oorspronkelijke kracht.
Ik snap je opmerking niet.
Water stroomt langs een profiel en de resulterende kracht van de druk die hierdoor ontstaat staat haaks op het oppervlak. Als dat niet zo was kon een genua of een grootzeil ook niet opbollen als je op een aandewindse koers zou liggen. de hoek waaronder het medium aanstroomd doet er niet toe, de resultante zal altijd haaks op het oppervlak komen te staan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 23 nov 2011 19:38 #242717

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Hoe was het ook al weer?
Touwen kettingen kabels en al dat soort spul nemen alleen trekkrachten op in de lengterichting.
Profielen staven enz. nemen trek en drukkrachten op in de lengterichting.
Een vlak neemt alleen krachten op loodrecht op het vlak.
Zoiets was het.

Als een kracht een vlak precies haaks treft wordt er in dat vlak een kracht opgenomen die loodrecht op dat vlak staat. Vroeger noemden ze dat de “normaalkracht”, staat mij bij. Dit is het geval als je roer geeft terwijl de boot geen helling heeft.
Treft die kracht een vlak onder een hoek (wel helling) dan moet je kracht ontbinden in de normaalkracht en een kracht die in de lengterichting van het vlak is gericht.
Als een waterstroom een scheef staand roer treft (in feite wordt natuurlijk het roer tegen/door het water getrokken maar dat maakt voor het principe niets uit) dien je dus om te kunnen “rekenen” die kracht te ontbinden in een kracht loodrecht op het vlak/roer en een kracht die het vlak weg wil schuiven in de richting van die 2e ontbondene.
Met de kracht haaks op het vlak kun je b.v. de radiale kracht in de beide lagers berekenen en de vereiste doorsnede van de roerkoning.)*

Een enkele kracht kan tot resultaat hebben dat er ergens een kracht optreedt. Maar dat is geen resultante maar een ontbondene van de oorspronkelijke kracht.
Jij noemt die kracht haaks op het roer de resultante. Dat woord heeft, had vroeger, een specifieke betekenis, n.l. een enkele kracht die hetzelfde resultaat geeft als 2, of meerdere, afzonderlijke krachten. Dat heette het samenstellen van krachten.
Het omgekeerde proces het “ontbinden van krachten” geeft 2 ontbonden krachten maar misschien is “afgeleide krachten” een betere omschrijving. Die 2 krachten weer samenstellen geeft weer de oorspronkelijke kracht. Vandaar mijn opmerking.
Mij lijkt het dus meer een verwarring over termen.

)*Als bij de Capolavoro de dwarskracht op het roer 1000 kg is, de afstand van het aangrijpingspunt tot het onderste lager 80 (ik neem maar even de halve roerhoogte) en de afstand van aangrijpingspunt tot het bovenste lager 170 (80+90) is de radiale kracht in het onderste lager 170*1000/90= 1889 kg. In het bovenste lager is dat 1889-1000= 889 kg (of 80*1000/90).
Het maximum buigend moment zit op de plaats van het onderste lager en bedraagt
80* 1000=80000 kgcm. (of 90*889)Uit dat laatste getal bereken je dan weer de doorsnede van de roerkoning.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 23 nov 2011 19:41 #242719

verwarring over termen kan ik me in vinden.

Maar volgens mij maakt je hier alleen een denkfout, er staat geen kracht op het roer, maar druk en druk op een plaat of profiel resulteerd altijd in kracht resultante die haaks op het bewuste oppervlak of deel profiel staat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 23 nov 2011 19:43 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 23 nov 2011 19:44 #242721

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Wat was ook weer het verschil tussen kracht en druk?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 23 nov 2011 19:51 #242724

zeekraal schreef :
Wat was ook weer het verschil tussen kracht en druk?
druk is een kracht die gelijkmatig verdeeld is over een oppervlak terwijl een kracht een werkelijk aangrijpingspunt heeft. een druk vermenigvuldigen met een oppervlak geeft je dus de uiteindelijke kracht of resultante, toevallig heeft dit dezelfde naam als het samenvoegsel van de twee ontbonden componenten, waarschijnljk komt de verwarring daar vandaan.

Thomas, heb jij ooit (lichtjes) aan de grond gezeten met je roer waardoor de ring wat overmatige slijtage heeft gehad en dus feitelijk bewegingsruimte heeft gecreeerd waardoor het in de loop der jaren erger heeft kunnen worden?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 23 nov 2011 20:10 #242729

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Nog even doorzeuren over termen maar druk was toch kracht per oppervlakte eenheid?
Een kracht van 100 kg op een oppervlak van 25 cm2 geeft een druk van 4 kg/cm.
Dus net andersom als jij zegt.
Maar daar kan mijn denkfout niet in zitten. Waar dan wel?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 23 nov 2011 20:17 #242735

In de natuurkunde bedoelt men met het begrip druk de drukkracht per oppervlakte-eenheid. Druk is een vorm van mechanische spanning die het tegengestelde is van rekspanning. De SI-eenheid van druk is de pascal (Pa), maar ook de bar en de atmosfeer worden soms gebruikt.
aldus wikipedia.

Er staat dus bijvoorbeeld 100kg/m2 druk op het roer en het roer heeft een oppervlak van 1,5 m2, de resultante kracht waarmee het roer recht opzij wil is dus 1.5 x 100 = 150 kg.

In nog weer andere woorden, druk is een kracht gedeeld door een opervlak of kracht per oppervlakte. als je dit dus weer vermenigvuldigd met de oppervlakte krijg je dus de kracht.
Met druk kan bedoeld worden, lucht druk, water druk gas druk etc Druk is een kracht die in alle richtingen gelijk is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 23 nov 2011 20:19 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 23 nov 2011 20:33 #242741

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Erikdejong schreef :

In nog weer andere woorden, druk is een kracht gedeeld door een opervlak of kracht per oppervlakte.

Dus toch!!
Achter het laatst woord oppervlakte nog wel eenheid zetten.

Maar nu mijn denkfout.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 23 nov 2011 20:34 #242742

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Zit ik weer op de verkeerde toetsen te drukken
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 23 nov 2011 20:36 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 24 nov 2011 08:30 #242816

zeekraal schreef :
Erikdejong schreef :

In nog weer andere woorden, druk is een kracht gedeeld door een opervlak of kracht per oppervlakte.

Dus toch!!
Achter het laatst woord oppervlakte nog wel eenheid zetten.Maar nu mijn denkfout.

Nou met die eenheden zit het zo:
Druk is Pascal en dat is N(ewton)/M2 . Vermenigvuldig je dat met een oppervlak (in M2) krijg dus vanzelf Newton volgens N/M2*M2 .
En Newton is KG*g(versnelling van de zwaartekracht) . Die g is op aarde 9,8 met als eenheid M/sec2.
Deel je dus Newton door 9,8 krijg je de kracht in KG.
Nou ben ik wel even voorbij gegaan aan die eenheid M/sec2 maar vergeet dat maar even want dat heeft o.a.te maken met de werkelijke eenheid van de Newton.
Kun je het og een beetje volgen? :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vastklemmend roer, soms...... 24 nov 2011 12:12 #242855

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Op een bepaalde plaats moet je druk lozen en soms gaat dat gepaard met kracht. B)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl