het roer (met helmstok) van de Capolavoro heeft heel soms de neiging vast te gaan zitten, slechts met veel kracht is er dan nog beweging in te krijgen.
De omstandigheden waarin het gebeurt zijn altijd:
- hoge snelheid, ruim boven de 7 kts
- een flinke helling
- golven van opzij of schuin achterop
dus meestal op een spinakerkoersje met flinke wind,
soms ook zonder spi.
Het is niet dat het roer de hele tijd zwaar stuurt, wat gebeurt is dat bijv. ineen vlaag, of op een golf, er even flink gestuurd moet worden tegen het oploeven.
Dan lijkt het net of de roeras even vast zit, alsof er even een grote klem om de as zit, en als de golf c,q, vlaag voorbij is draait alles weer soepel.
De lagers zijn JP3 type 1.
Dat is een holle alu bol met daarin een bol van Ertalyte, waardoorheen de roeras loopt.
De bol kan prima draaien in zijn alu holletje, en de roeras kan ook nog draaien in de opening in de bol.
Het onderste lager (de Ertalyte bol):
De diameter voor de roeras is 74 mm, de buitenkant van de bol is ruim 30 mm groter.
Het bovenste lager is hetzelfde idee, alleen een maatje kleiner.
Aan de as is wel te zien dat er ietsje slijtage is daar waar de as door het lager loopt:
Dat lijkt erger dan het is, de asdiameter op deze plek is ongeveer 0,1mm minder dan onder en boven de plek van het lager.
De binnenkant van de lagerbol is redelijk glad en zonder beschadigingen:
Het is wel duidelijk dat dit lager met enige wrijving werkt, maar na 10 jaar en 10.000 mijl valt het best mee.
Ik ben er niet zeker van dat dit de oorzaak van het vastzitten is...
Een volgend punt:
Het roer is van hout, en het drijft (net-aan).
En als je zeilt met helling en dan roer geeft wordt het hele roer omhoog gedrukt; immers, de kracht loodrecht op het roerblad heeft dan een flinke component die de hele as omhoog zal drukken.
Om dat op te vangen zit er tussen onderkant boot (het lager, de bol dus) en de bovenkant van het roer een nylon ring.
Die moet ervoor zorgen dat het omhoogkomende roer niet vastduwt tegen de onderkant van de boot.
Die ring was (10 jaar geleden) keurig vlak, gewoon een schijf nylon met een gat erin voor de as.
Hij ziet er nu zo uit:
er zit een gleuf in, en de buitenste opstaande rand is ca 1 mm hoog.
Die gleuf is er dus in gedrukt door het omhoog komende roer, en wel door de onderste rand van de bol van het onderlager, dat past er precies in:
Mijn vraag zal duidelijk zijn:
wat is volgens jullie de belangrijkste oorzaak van het af en toe vastzitten van het roer:
- de wrijving in het onderste lager
- of de wrijving van bovenkant roer tegen onderkant schip, waar die ring zit.
De oplossingen voor beide verschillen nogal;
ipv de onderste lagerbol kan er een bol met naaldlagers in
voor het opvangen van verticale druk kan ik (goedkoop en simpel)nieuwe en bijv 2 nylon ringen proberen. Alternatief daarvoor is een duur taatslager dat de druk omhoog netjes opvangt. Dure en goedkope oplossingen.....
groet
t