Hallo allemaal, graag deskundig advies voor het volgende;
sinds kort ben ik de eigenaar van een heerlijke 27 ft. met IB Volvo Penta 11 pk. Het setje is van bj 1980 dus niet meer piep maar erg mooi!
Het is mijn eerste "grotere boot"en dus ben ik een leek in alle opzichten.
De boot ligt voor de winter in een jachthaven. Daar wilde ik ook de IB en het sanitair vakkundig winterklaar laten maken.
De man van het haven servicebedrijf stuurde een monteur naar mijn boot en enige tijd later ging de telefoon. de monteur vertelde hem dat hij scheurschade aan de motor zag van vorst in voorafgaande jaren. de motor was bovendien een roestbak en alle moeite niet meer waard.
Ik kon wel janken.
Maar..... 2 dagen daarvoor besloten we nog even het Ijsselmeer op te gaan met een zeer ervaren zeilmaat van mijn man. Hij bewonderde mijn aanwinst en toen de Volvo bij de eerste poging heerlijk startte en keurig stationair liep, feliciteerde hij mij met mijn mooie vangst.
Nou daar snap ik niets van; wij vinden de motor voor de leeftijd prachtig schoon, geen roest, lekt niet(s) geen olie sporen, olie pijl prima en lopen als een naaimachientje!
Tevens zei deze man dat een poly boot echt op de wal moet. Na een over- en-weer telefoontje met het havenkantoor kon er gelukkig nog een en ander geregeld worden.
Kortom; winterplaats werd walplaats, incl afspuiten, bok, motorgrote beurt en weer doorspoelen en drogen, kraan , uit en in takelen = 2 uur arbeidsloon 1185,00 !!!
(anders; winterplaats + grote beurt en winterklaarmaken 650,00)
Mijn vragen dus; is dit allemaal reeel? Klopt het motorverhaal? Is het waar dat een poly-boot van deze leeftijd altijd droog moet staan?
Is dez prijs okay?
IK moet morgen beslissen dus graag reageren als je deskundig bent op dit gebied.
alvast ontzettend bedankt, groeten van Mandy