Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dieseltank dilemma

Re: Dieseltank dilemma 07 jan 2013 06:56 #354487

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Ik heb nu 3 jaar ervaring met Deckplate zie: www.roschmarine.nl/product.asp...35-b480-6b21bb2748c6

Heel betaalbaar, eenvoudig aan te brengen en je kunt overal goed bij.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 07 jan 2013 07:00 #354490

sietse-ten schreef :
een tank, welke dan ook NOOIT afpersen met lucht. altijd met een vloeistof. als de tank klapt met lucht , die is samen pers baar, krijg je een gevaarlijke explosie.

( als een (vrachtwagen) band word op gepompt om op de velling te zetten hoort er altijd een kooi om heen te zitten)

Water zou het beste zijn, maar niet altijd even handig.
De tank hoeft niet tot 10 bar geperst te worden, een beetje overdruk is voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 07 jan 2013 07:00 #354491

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6120
wiack schreef :
Pas op want langs die bouten kan de brandstof omhoog kruipen, daarom leg je daarop (dus op de tank en onder het deksel) de brandstof bestendige rubber die van gaten voorzien is voor de blind getapte gaten maar niet bij de doorgeboorde.

Kan de brandstof toch nog steeds omhoog door de schroefdraad langs de gaten in het rubber?
Om dit tegen te gaan heb ik een tip die ze ook in de offshore gebruiken voor schoefdraadafdichting: Loctite 510.


Maar aan de TS : Je kan dus niet de rest van je tank inspecteren door die schotten. Lastig dilemma. Wellicht heb je de meeste drab te pakken en is het een kwestie van afvullen met gif en je filters in de gaten houden. Zo zou ik het doen, ik heb zelf een paar jaar geleden mijn rvs tank eruit gehaald,schoongemaakt en een voorzien van een niveau meter.
Achteraf heb ik dit gedaan om een borrelglaasje residue die mik er heelgoed met een stok en wat lappen eruit had kunnen halen...
Laatst bewerkt: 07 jan 2013 07:16 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 07 jan 2013 08:07 #354499

  • NielsF
  • NielsF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
@Kaaiman
Dat is voor een watertank geschikt.
kijkend naar de techn. specs is het niet geschikt voor diesel tanks vlgs mij.
Ziet er wel erg eenvoudig uit!

@nardus.
Mijn tank loopt in een forse helling. was bij jou de drap m.n. beneden te vinden of door de hele tank? Je zou mogen verwachten dat de drap op het laagste punt zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 07 jan 2013 08:47 #354512

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6120
Mijn tank is een omgekeerde prisma en op het laagste punt zat idd het meeste residue. daardoor kwam alle zooi "gelukkig" direct in mijn filters. Mangat was dus in mijn geval overbodig omdat er feitelijk niet veel zooi achter kon blijven op de bodem. Maar let op !! Veel tanksludge bevind zich niet op de bodem,maar in de laag tussen het water en de diesel.

Mijn devies : spoel nog eens door met 10 liter diesel, check of er nog wat zooi meekomt, anders nog een keer spoelen.
Fiters vervangen(grof en fijn), waterscheider 2x per jaar aftappen,gif in je tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 07 jan 2013 09:05 #354513

NielsF schreef :
@Kaaiman
Dat is voor een watertank geschikt.
kijkend naar de techn. specs is het niet geschikt voor diesel tanks vlgs mij.
Ziet er wel erg eenvoudig uit!


Ik denk toch dat hij wel geschikt is.
Even de fabrikant opgezocht en daar staat dat hij redelijk tot goed tegen "fuel" en "Oil" kan.
Kijk hier maar:
www.armstrongnautical.com/pdf/deckplates.pdf
Enige wat ik me wel afvraag is of dat ding betrouwbaar genoeg is als er een beetje druk op komt als je bijv. de tank vult tot in de vulslang.
Misschien gewoon even een mailtje aan de fabrikant?
www.armstrongnautical.com/deckplates.htm
De Importeurs weten meestal lang niet alles.

Maar misschien kun je beter zo'n ding van Vetus nemen.
Die zijn in ieder geval bedoeld voor brandstoftanks en hebben ook een redelijk grote diameter. Ik kan er bij mijn boot in ieder gevan met mijn hand goed door ( en ik heb grote handen... :lol: ).
www.georgekniest.nl/Catalogus/...luitkit/product.aspx
Hier kun je zien hoe die gemonteerd worden:
www.vetusweb.com/manuals/files...06%20r01%2010-05.pdf Pagina 15.
Ad
Laatst bewerkt: 07 jan 2013 09:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 07 jan 2013 11:56 #354581

sietse-ten schreef :
een tank, welke dan ook NOOIT afpersen met lucht.
Het afpersen van een tank gebeurt met slechts 2tiende bar overdruk. Het risico valt dus wel mee. Zie jij grotere werven al 800 ton water in een tank pompen voor een testje?

Je kunt testen op twee manieren (waarschijnlijk wel meer, maar er zijn er hier twee van toepassing) Met hogedruk (2 bar overdruk of meer, inderdaaad explosie gevaar!) of over meerdere dagen met slechts een paar tiende van een bar overdruk, waar absoluut geen gevaar bij komt kijken.

Water is ook dikker dan lucht, een tank is al snel waterdicht, maar dat wil zeker niet zeggen dat het dieseldicht is, lucht testen is erg veel betrouwbaarder voor een dieseltank test.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 jan 2013 11:58 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 07 jan 2013 12:32 #354597

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
NielsF schreef :
@Kaaiman
Dat is voor een watertank geschikt.
kijkend naar de techn. specs is het niet geschikt voor diesel tanks vlgs mij.
Ziet er wel erg eenvoudig uit!

@nardus.
Mijn tank loopt in een forse helling. was bij jou de drap m.n. beneden te vinden of door de hele tank? Je zou mogen verwachten dat de drap op het laagste punt zit?

Zoals ik al aangaf, 3 jaar in gebruik voor een dieseltank en geen problemen! Bij de verkoop is toen ook gemeld dat ik daarvoor kon gebruiken. Blijkbaar is het afsluitrubber van zodanige kwaliteit dat die tegen diesel kan.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 07 jan 2013 13:47 #354615

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6120
Waterdicht Membraam Technische Data:

Oil Resistance: M/G :S
Fuel Resistance: M/G :whistle:
Weather Aging: U/G
Oxidation: U
Heat Aging: U/G
Water Swell Resistance: U/G :dry:
Flame Resistance: M/G

U=Uitstekend G=Goed M=Matig S=Slecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 07 jan 2013 13:55 #354617

Of het aan de vertaling ligt weet ik niet maar hier staat wat anders:
www.armstrongnautical.com/pdf/deckplates.pdf
En die F van Fair betekent toch echt wat anders dan Matig!
Matig is trouwens "moderate" in het Engels.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 07 jan 2013 14:31 #354627

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1409
@Ad.

Toch wel erg betweterig gezeur van je.
Als je een deksel voor je dieseltank wilt.wil je uiteraard een 100 procent absolute afdichting.Niet een die redelijkl tot goed is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 07 jan 2013 14:40 #354628

Waarom noem je het verwijzen naar fabrikanteninfo betweterig gezeur?
Een erg flauwe opmerking hoor. :angry:
En weer op de man gespeeld maar ja dat schijnt tegenwoordig normaal te zijn.
Matig is en blijft wat anders dan redelijk.
En jouw reactie kan ik onder geen van beide vatten.

Ik had trouwens al eerder geschreven wat ik de betere oplossing vind.
Ad
Laatst bewerkt: 07 jan 2013 14:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 07 jan 2013 14:44 #354630

ANDO schreef :
Als je een deksel voor je dieseltank wilt.wil je uiteraard een 100 procent absolute afdichting.Niet een die redelijkl tot goed is.
Je hebt verschillende afdichtingen. 100% dicht zijn zullen ze allemaal wel zijn als zodanig. Maar je hebt afdichtingen die slecht oliebestendig zijn, prima voor een (vuil)watertank, maar niet voor een tank met olie, diesel, petroleum etc. Zo heb je ook afdichtingen die prima geschikt zijn tot 30 gaden celcius, maar daarboven gekke dingen gaan doen, geschikt voor een "gewone" tank dus, maar wellicht weer niet voor een tank die in de machine kamer geplaatst is. Een beoordeling op verschillende velden lijkt me dus niet echt overdreven. De ene categorie is wellicht meer van toepassing dan de andere categorie, maar essentieel is het wel.

Zelf zou ik overigens geen "Matige olie bestenidgheid" in mijn diesel tank willen hebben, maar dat terzijde (ongeacht of deze 100% dicht is of niet).
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 jan 2013 14:45 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 08 jan 2013 07:18 #354940

  • NielsF
  • NielsF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
Allen dank voor de input..
Ik ben er nog niet helemaal uit.
Voel op dit moment veel voor het volgende werkwijze:

Tank eruit halen
Koud ontvetter erin
alle gaten dichtstoppen (proppen)
Laten weken op alle zijden
Uitspuiten met karcher met warmwater Ook door de gaten bij de slingerschotten
Zeer goed naspoelen met schoon water
Leeghalen en laten drogen
Indien nodig föhnen om laatste vocht eruit te halen
Vullen
Gif toevoegen

Als ik het echt goed wil doen moet ik 3 mangaten maken in een 0,8 mm dunne rvs tank.
De kans dat er 1 gaat lekken lijkt me niet ondenkbeeldig. Verder is de hoeveelheid vuil in het eerste deel gewoon weinig en heb ik nooit motor problemen gehad die in verband stonden met bacterieaantasting.

Iemand wees me nog wel op het feit dat er geen retourleiding is aangesloten op de tank. Deze zit bij mij op het fijnfilter. Hij gaf aan dat dit wat vreemd is en dat dit eigenlijk op de tank hoort en daar ook de loze aansluiting voor is die je ziet op de foto.
Weet iemand hier iets van. Ik heb een VP MD17C.

NielsF
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 08 jan 2013 08:10 #354947

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
dehler schreef :
iedereen kan van alles roepen maar kijk eens naar de foto van Vrijheidismogen.

Rommel je dan wat aan met de bodem wat afzuigen en de rest maar laten zitten?
Beetje anti bacteriën toevoeging er bij?
No way, niet als je het goed wil doen.
Wel als je er makkelijk van af wil komen en met een zogenaamd veilig gevoel rond vaart van ik heb er alles aan gedaan.
Volgens mij hebben de meeste zeilers nog nooit deze bacteriën rommel van dicht bij gezien.
Ik wel en zelfs met een hoge druk reiniger met rond de 95 graden en zeep er in was het nog lastig te verwijderen.
Als die troep zo vast zit zou ik alleen de losse troep eruit spoelen en de rest lekker laten zitten. De losse troep eruit spoelen met een goede circulatie pomp. Lijkt me overigens sterk dat bacteriën en sludge
zo vast kunnen vast groeien en in bijna iedere tank zit wel wat zwarte aangroei maar doet verder niets zolang het vastzit.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 08 jan 2013 08:51 #354962

NielsF schreef :
Weet iemand hier iets van. Ik heb een VP MD17C.

NielsF

Ja , dat was bij de meeste motoren uit de MD serie het geval.
Kan inderdaad erg vervelend zijn bij het ontluchten en ook omdat kleine belletjes die op zich de motor niet tot stoppen brengen zich opzamelen tot de motor erdoor stopt.
Ik heb wel eens gehoord dat mensen de retour naar de tank hebben gelegd maar ook wel dat je dat niet zonder meer mag doen omdat de retourleiding bij deze motoren een beetje tegendruk zou moeten hebben.
Misschien weet Fer er meer van?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 08 jan 2013 09:06 #354967

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4080
@ Svalk


Zoals ik al eerder schreef.
Aan rommelen kan iedereen, maar grondig schoon maken kan maar op 1 manier.
Wat ik niet begrijp is dat er voorbeelden genoeg zijn.
Er worden door diverse zeilers foto.s geplaatst waar je kan zien dat het ernstig vervuild is.
Er worden veel meningen hier verkondigd over dit onderwerp.
Waarvan de enkele hun tank goed schoon gemaakt hebben.
Als je kijkt naar de foto's een paar berichten terug en je ziet hoe dit is aan gekoekt.
Hoe kan je dan dit soort meningen opschrijven.
Is dit gebrek aan kennis of angst uit te weinig technische kennis om er aan te beginnen?
Of een mening geven die eigenlijk op een gevoel gebaseerd is?

Veel zeilers beginnen er niet aan omdat de technische kennis ontbreekt of het probleem niet onderkennen.
Of het zal mijn tijd wel duren en als het gebeurt zien we wel verder.
Ach de KNRM roepen we wel.

Kijk nu eens goed en blijf dan stoïcijns volhouden!
Laatst bewerkt: 08 jan 2013 09:08 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 09 jan 2013 08:57 #355422

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
dehler schreef :
@ Svalk


Zoals ik al eerder schreef.
Aan rommelen kan iedereen, maar grondig schoon maken kan maar op 1 manier.
Wat ik niet begrijp is dat er voorbeelden genoeg zijn.
Er worden door diverse zeilers foto.s geplaatst waar je kan zien dat het ernstig vervuild is.
Er worden veel meningen hier verkondigd over dit onderwerp.
Waarvan de enkele hun tank goed schoon gemaakt hebben.
Als je kijkt naar de foto's een paar berichten terug en je ziet hoe dit is aan gekoekt.
Hoe kan je dan dit soort meningen opschrijven.
Is dit gebrek aan kennis of angst uit te weinig technische kennis om er aan te beginnen?
Of een mening geven die eigenlijk op een gevoel gebaseerd is?

Veel zeilers beginnen er niet aan omdat de technische kennis ontbreekt of het probleem niet onderkennen.
Of het zal mijn tijd wel duren en als het gebeurt zien we wel verder.
Ach de KNRM roepen we wel.

Kijk nu eens goed en blijf dan stoïcijns volhouden!

Hmmm , good thinking. Maar wacht even, ik heb altijd geleerd dat je goed vastzittend vuil in een tank gewoon moet laten zitten en heb dat ook altijd gedaan en zonder enig probleem en vaak op zee. Dus zeg het maar. Ik houd wel de vinger aan de pols m.b.t.losse zooi in mijn tank zoals drab en water. Dit heeft weinig met gevoel te maken maar gewoon je goede verstand gebruiken en niet onnodig zaken overhoop halen als dat niet nodig is.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 11 jan 2013 07:13 #356100

Als je toch bezig gaat met je tank zou ik het meteen goed doen, zodat je dat onderwerp de komende jaren (zeker ook in je hoofd) af kunt sluiten en je daar geen zorgen meer over hoeft te maken.

Lijkt (en is) misschien rotwerk, maar je hebt er nu de tijd voor. En als je in staat bent een oliedichte constructie voor één deksel te maken dan lukken die andere twee natuurlijk ook. Of vastzittend vuil altijd vast blijft zitten? Wie het weet mag het zeggen, maar het hoort daar in ieder geval niet! Misschien is zo'n licht poreuze laag troep wel een goede voedingsbodem voor nieuwe beestjes. Omdat je je niet in je achterhoofd met dit soort vragen bezig wilt houden: schoonmaken!

NB: Op mijn woonschip heb ik een 1200l gasolietank en 250l dieseltank. Beide 3 jaar terug helemaal schoongemaakt (en de nieuwe 250l tank van mangat voorzien (vertikaal dus altijd in de diesel - gaat prima). Van beide tanks een paar keer per jaar water afgetapt (uit de sump, komt nooit meer dan een paar druppels uit). De gasolietank is nog brandschoon (mocht tot 31-12 nog rode diesel in dus zonder bio-deel), de dieseltank zit gewoon diesel mét biocomponent in). Ter vergelijk is de gasolietank nog brandschoon, terwijl ik laatst al wat vlokjes zag in het pijlglas van de dieseltank! Daar vaar ik op, dus moet binnenkort wéér aan de bak en nu toch maar dat "gif" gaan toevoegen bij elke tankbeurt...

Dit is wat ik 3 jaar terug in de gasolietank aantrof (was hiervoor wss nog nooit schoongemaakt):
Laatst bewerkt: 11 jan 2013 07:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 11 jan 2013 11:51 #356185

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 641
En als die schoon is dan tampons erin, heb je nooit meer problemen om het water te binden en die slurrie eruit te halen.
suc6
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 11 jan 2013 12:23 #356194

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29251
NielsF schreef :
Allen dank voor de input..
Ik ben er nog niet helemaal uit.
Voel op dit moment veel voor het volgende werkwijze:

Tank eruit halen
Als die tank er toch uitgaat, zou ik even nadenken over een structurele oplossing, die ervoor zorgt dat je over 5 jaar niet weer dezelfde operatie moet uitvoeren.

Water in dieseltanks komt daar door condensatie. Een stalen tank is daar een stuk gevoeliger voor dan bijvoorbeeld een kunststoftank.
- Moet je die stalen tank dan wel gewoon terugplaatsen?
- Het vocht komt binnen met de lucht die door de ontluchting in de tank komt. Kan het een idee zijn om de ontluchtingsleiding van een afsluiter te voorzien, die dichtgaat als je boot langere tijd niet gebruikt, bijvoorbeeld als ie de winterberging ingaat?
- Tank geen diesel aan het water, tenzij je zeker weet dat de pomp een grote omzet heeft. Ik haal zelf altijd diesel bij een pomp die ook autoverkeer bedient. Aan het water is de diesel soms al vervuilt vóór het in je tank komt..
- Als je in combinatie met bovenstaande de tank steeds zoveel mogelijk gevuld houdt, waardoor er weinig lucht boven de brandstof staat, dan moet het mogelijk zijn om voor veel langere tijd verlost te zijn van condenswater in je tank.

Ik hoor trouwens nooit over dieselauto's die problemen hebben met vervuiling als gevolg van bacteriëngroei. Ik rij zelf al 16 jaar met dezelfde diesel en ik heb nog nooit een probleem gehad met vervuiling in de tank. Terwijl ik er soms weken over doe om een tank leeg te rijden en pas weer tank als ie ie leeg is. Op de rekeningen van de garage heb ik nooit gezien dat de tank is schoongemaakt.

Zou de autoindustrie de sleutel hebben? Waarom lopen wij dan zo met het probleem te tobben?

Tank schoonmaken is goed, maar er wordt te weinig over een structurele oplossing nagedacht, volgens mij..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 11 jan 2013 12:31 #356195

Omdat je de auto regelmatig leeg rijdt en de boot niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 11 jan 2013 12:42 #356204

Evaluationcopy schreef :
Omdat je de auto regelmatig leeg rijdt en de boot niet?

dat klopt dus, oplossing is een kleinere tank nemen en vaker tanken.
bovendien vind ik persoonlijk het een hele slechte raad om tegen de winter je tank vol weg te zetten. lekker het volgende jaar met oude diesel varen.

je zou dus beter aan het eind van het seizoen je diesel eruit kunnen pompen, droge tank en zo overwinteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 11 jan 2013 12:43 #356206

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29251
Evaluationcopy schreef :
Omdat je de auto regelmatig leeg rijdt en de boot niet?
Zou dat dan betekenen dat we te grote brandstoftanks hebben op onze boten? Of moeten we een dagtankje monteren en de voorraad in cans of een afgesloten grotere tank bewaren?

Ik noem maar wat, hoor..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank dilemma 11 jan 2013 12:49 #356208

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29251
sietse-ten schreef :
bovendien vind ik persoonlijk het een hele slechte raad om tegen de winter je tank vol weg te zetten. lekker het volgende jaar met oude diesel varen.
Oude diesel bestaat niet. Diesel met water erin wèl.
Als je het principe achter dat vol wegzetten snapt, dan begrijp je dat het net zo goed werkt als leegpompen en 'droog' wegzetten. Wat nu als er in die diesel die je wegzet al vervuiling zit? Om nog maar te zwijgen over het getoeter van leegpompen en opbergen. Niet ideaal met een tank van 100 liter.

En als je het het helemaal niet vertrouwt, zet dan die afsluiter op de ontluchting en zet die 's winters dicht.

--
stegman
Laatst bewerkt: 11 jan 2013 12:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl