sietse-ten schreef :
@ stegman, als je eens wilt proberen hoeveel condens je verzameld met die zgn balg van uitzetten en krimpen van lucht, zet deze winter nu eens een plastic can buiten, liefst in de zon, zodat die overdag opwarmt en s nachts gewoon afkoelt. dop erop en een gat in de dop (of de can) van 10 mm. ik ben heel serieus en ik weet waar ik het over heb.
Dat je serieus bent geloof ik graag. De terminologie 'gelul' duidt daar wel op. Maar het beter is om het gewoon bij argumenten te houden, natuurlijk.
Een plastic can buiten in de zon zetten, is dat vergelijkbaar met een boot in de winterstalling? Of überhaupt met een boot? Zo'n can heeft nauwelijks massa; die heeft binnen een paar minuten dezelfde temperatuur als de lucht eromheen, zelfs als je hem uit de diepvrieskist haalt.
Misschien verzamelt ie wel een beetje condens, maar zodra de zon erop komt is dat binnen een paar minuten verdampt. Kan dat bij een dieseltank ook? Een boot, of een brandstoftank, voor de helft gevuld met diesel, is een ander ding. Het heeft veel meer massa en reageert veel trager op de veranderende luchttemperatuur. En dat is nodig om die condens zich te laten vormen en het ook de gelegenheid te geven naar beneden te druipen. En water dat eenmaal in de diesel terecht is gekomen, verdampt niet meer. Het zakt naar onder in de tank en daar blijft het.
Waarom staan al die vochtvreters in boten 's winters? Vocht genoeg. Overal waar lucht is, is vocht. Mijn conclusie is: hoe minder lucht er in een dieseltank zit, hoe beter het is.
wij doen hier op dat eiland de grootste moeite om uit de lucht, die zeer vochtig is, water te ontfutselen.(snachts en op plaatsen waar een temperatuur verschil is van dag en nacht van 25 graden)
Dat heb ik ooit gezien op Lanzarote, waar men wijngaarden heeft met wijnstokken die in een soort kratertjes staan. Vaak staan er dan nog een paar omgekeerde flessen omheen, kennelijk met het idee dat die condens verzamelen, die dan weer in het kratertje met de wijnstok kan sijpelen..
Met een glazen fles werkt dat al weer beter dan met een van plastic, trouwens.
Zo'n temperatuursverschil van 25 graden is trouwens bij een boot in de winterberging ook nog niet eens ondenkbaar. Op een mooie zonnige winterdag kan een zwarte boot zomaar lekker opwarmen, terwijl het 's nachts weer 10 graden vriest.
Ik houd dus voorlopig nog even vast aan mijn condensverhaal. Het spijt me voor je.
--
stegman