Nachtvlinder schreef :
Dank voor de reacties, dan stel ik het apparaat in op 60% als ik weer aan boord ben.
Enige lucht die erin/-uit kan stromen zal a.h.v. expansie van de in de boot aanwezige lucht moeten komen. Van onbedoelde ventilatie (gelijktijdig in en uit) kan geen sprake zijn bij dat ene spleetje en goed passende kuiptent. En 20 liter per dag zal er vast niet mee komen met dat beetje lucht dat er ongewenst in/-uit stroomt.
Het is niet (alleen) de lucht die erin of uit stroomt maar ook de vocht uitwisseling van vocht door diffusie.
De buiten en de binnenlucht "streven" nl altijd naar een zelfde samenstelling en dat geldt ook voor water(damp).
En hoe groter het verschil , hoe sneller de diffusie gaat volgens o.a. mijnher Fick (je zult maar zo heten

).En met name in gassen kan die diffusiesnelheid erg hoog worden naarmate de verschillen groter zijn.
Zie ook
nl.wikipedia.org/wiki/Diffusie
Het totaal oppervlak van de verbindingen naar buiten bepaalt dus het uitwisselend oppervlak en daarmee hoeveel waterdamp er uitgewisseld wordt.
En een dekzeil beperkt echt niet de diffusie tenzij dat dekzeil zeer nauw afsluit wat je echetr alleen moet doen als er een ontvochter in de boot staat.
Kwestie dus van alle ventilatieopeningen en luiken sluiten . Daarbij valt dat bij de kajuitschuifluiken vaak niet mee.
Doe je dat niet werkt de ontvochter zich het "apelazerus"en verbruikt veel meer stroom .De vraag is zelfs of hij überhaupt die 60% altijd haalt.
Dat je dan vaak ziet van wel komt omdat je immers meestal overdag aan boord komt en dan is de relatieve luchtvochtigheid altijd lager dan 'snachts ( vooral aan het eind van de nacht).
Ad