foxman schreef :
Niet allleen die hap, ook de afwezigheid van een strakke trailing edge en een goed profiel is aanleiding om blad te vernieuwen. Spreadsheet en handleiding heb ik via forum al in huis.
Okee, dan heb je al een goed idee van de mogelijkheden
Boot heeft midzwaard, diepgang, 0,35 cm tot 1 m. Met een lijntje trek ik het blad naar beneden. Dus bij te hoge waterbodems klapt er niks automatisch omhoog.
Dan zou ik het roer niet dieper maken dan het nu is. Je capaciteit om te zeilen in relatief ondiep water wordt er alleen maar kleiner van en dat is nou juist een van de aardige dingen van een midzwaard.
Misschien kan de verbetering van het roerprofiel zoveel extra lift opleveren dat je het blad ook kunt versmallen, zonder aan sturend vermogen in te boeten. Dat wordt een kwestie van proberen, want lastig uit te rekenen.
Omdat het probleem met de schroef aan de achterkant zit, kun je ook nog overwegen om, bij het maken van een nieuw roer, een deel van roeroppervlak naar voren te verplaatsen, zoadat het als het ware een balansdeel krijgt. Daarmee kun je de stuureigenschappen aanzienlijk veranderen, dus dat is ook enigszins tricky, maar wel iets om over na te denken
Als ik naar de constructie van het roer kijk (blad zit met één centrale bout vast in het beslag) dan moet het roer (zeker als je toch een nieuw blad maakt) zo uit te voeren zijn dat het wèl opklapt als je de grond raakt.
De boot heeft met het zwaard omhoog alleen nog een heel bescheiden kieltje, dat onder het vlak uitsteekt. Met een opklapbaar roer kun je ook droogvallen, bijvoorbeeld, wat de mogelijkheden in getijdenwater enorm vergroot.
Het is een Frans bootje dat naar mijn idee ook ontworpen is om gebruik te kunnen maken van droogvallende ligplaatsen, zoals je die langs de Franse Atlantische- en Kanaalkust in grote aantallen tegenkomt.