Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 22 jan 2020 08:00 #1120401

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7435
boarderbas schreef :
Op mijn schuitje tegengekomen; de min verlengd met een stukje rode kabel. Later de plus verlengd met een stukje zwart....


Beide verlengingen achter een schotje natuurlijk....

Tja, op oudere scheepjes is het dikwijls goed uitkijken, en beter nog meten voordat je wat aan bestaande kabeltjes hangt, zeker als ze niet origineel zijn.
Noodoplossingen die niet opgelost worden, zolang ze werken, en dergelijke.
Eigenlijk moet je de hele bekabeling nalopen om zeker te zijn dat er geen probleempjes liggen te wachten.
En elektrische kabeltjes die niet aangesloten zijn aan verbruikers zeker !
Nalopen, meten maar best van al verwijderen !
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 22 jan 2020 08:38 #1120411

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15520
Dat is wat ik nu aan het doen ben. Er zijn waren maar een paar draadjes een beetje oke aangelegd. Of best netjes weggewerkt, maar dan weer prut aangesloten. Wat me ook opviel was dat er een draden, met soepele kern, zo stijf waren geworden dat ze in de vorm bleven staan waarin ze al die jaren hadden gelegen. Rücksichtlos alles verwijdert en opnieuw begonnen.

De enige aardigheid is dat de originele kleurcode bruin of zwart voor massa en blauw voor plus het kopen van kwalitatief goede bedrading iets simpeler maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 19 mrt 2020 13:54 #1136739

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
Ik kwam enkele weken geleden weer juweeltjes van radio-leed tegen.
Dit is dus het schoolvoorbeeld van zeer matige kwaliteit en hopen dat het werkt.
De klacht was dat de communicatie erg moeizaam ging......





Het omgebogen koperen draadje hoort over het kunststof schroefdraad.

Zo hoort het draadje te zitten: tussen het schroefdraad onder de metalen kap.






Blijft een fragiele constructie en erg gevoelig voor corrosie, zeker op zout
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 mrt 2020 13:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 19 mrt 2020 14:02 #1136743

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
En nóg 1
De vreselijke troep van V-tronix had hier gezorgd voor een dubbele valkuil.
Dit trof ik aan, toen dacht ik nog; hé, eentje met een stekkeraansluiting?



Het was slechts een illusie en confrontatie met de werkelijkheid weer een feit:



Dit is dus zo'n zwendel antenne waar de coax op bijzondere hocus-pocus wijze blind gemonteerd moet worden. De pen van de stekker (3,5mm) past dus ruim in het gat (5mm) waar de coax eigenlijk hoort te zitten en maakt dus met niets contact. Bijna 50-90% van deze antennes gaat altijd fout vroeg of later.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 mrt 2020 14:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 19 mrt 2020 14:10 #1136745

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
Jawel, het leven zit vol beunhaas verrassingen...
Coax had al een andere maat, dus al verdacht en ja hoor....



RG62 is een 93Ohm coaxkabel en zeker niet geschikt voor marifoon (50Ohm). Omdat die kabel een buitendiameter heeft van 6,15mm ipv 5mm krijg je dus gepruts. Ook heeft het een dunne massieve kern, die je dus niet in een persstekker vastgeperst krijgt.






Als je wél de goede stekker hebt, dan is de pen van de stekker ook dunner en maakt dan geen contact in een female stekker van 50Ohm.

:(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 mrt 2020 20:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 19 mrt 2020 15:57 #1136766

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Ik geniet gewoon van het briljante prutswerk wat hier af en toe voorbij komt! En dan te bedenken dat we hier nog slechts het hele kleine topje van de ijsberg zien....
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 19 mrt 2020 16:18 #1136774

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Als je dit soort dingen ziet, snap je altijd prima waarom t niet werkt.

Veel verbijsterender is, dat veel van dit soort dingen wèl werken. Soort van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 19 mrt 2020 16:30 #1136779

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 319
Joop66 schreef :
Veel verbijsterender is, dat veel van dit soort dingen wèl werken. Soort van.
Inderdaad, maar de eisen van de specialisten op dit forum zijn dan ook niet mis. Mijn S-spant uit 1960 met veel van de hier opgesomde spagetti/don't-do, werkt nog perfect na meer dan 50 jaar (zelf ir. electronica en ontwerp /soldeer nog heel regelmatig). Niet alles wat er slecht uit ziet naar huidige maatstaven, moet ook beroerd werken!
Laatst bewerkt: 19 mrt 2020 16:33 door PietO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 19 mrt 2020 17:23 #1136801

Ach, Wadnwind , het betaalt de rekeningen...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 19 mrt 2020 20:13 #1136838

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
roozeboos schreef :
Ach, Wadnwind , het betaalt de rekeningen...

De arbeid was een sponsoring aan een vereniging.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 19 mrt 2020 21:16 #1136852

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
WADnWIND schreef :
Maar t ziet er naar uit dattie wel een krimptang heeft gebruikt.

Spreekt weer voor m. Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 19 mrt 2020 21:41 #1136863

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17717
Joop66 schreef :
Maar t ziet er naar uit dattie wel een krimptang heeft gebruikt.
Spreekt weer voor m. Toch?
Mwhaa, ik ben er nou niet erg enthousiast over, deze krimp...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 19 mrt 2020 22:55 #1136877

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7435
WADnWIND schreef :
roozeboos schreef :
Ach, Wadnwind , het betaalt de rekeningen...

De arbeid was een sponsoring aan een vereniging.

Dan heb je ruimhartig gesponsord. ;)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 19 mrt 2020 23:02 #1136878

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7435
WADnWIND schreef :
Ik kwam enkele weken geleden weer juweeltjes van radio-leed tegen.
Dit is dus het schoolvoorbeeld van zeer matige kwaliteit en hopen dat het werkt.
De klacht was dat de communicatie erg moeizaam ging......





Het omgebogen koperen draadje hoort over het kunststof schroefdraad.

Zo hoort het draadje te zitten: tussen het schroefdraad onder de metalen kap.






Blijft een fragiele constructie en erg gevoelig voor corrosie, zeker op zout

Zou het nou echt zoveel meer kosten om het goed te ontwerpen / fabriceren.
Of is het de bedoeling dat het slechts kort werkt, om zo snel een nieuw spul te kunnen verkopen.
DTFODAWE (designed to fail one day after warranty expires. ) :sick:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 mrt 2020 07:15 #1136895

Ik ken de eigenaar van Scout persoonlijk en ik kan je garanderen dat hij niet vrolijk wordt van deze foto's die ik zal doorsturen.
Scout is een familie bedrijf opgericht door zijn vader en hem spreek ik o.a. elk jaar op de Mets daar is hij altijd alleen met zijn zus.
Het is altijd balanceren tussen kwaliteit en prijs, zij hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan.

Productie fouten komen overal voor behalve bij producten van Shiptron..........
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 20 mrt 2020 07:34 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 mrt 2020 07:22 #1136898

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7435
Zeilprutser schreef :
Ik ken de eigenaar van Scout persoonlijk en ik kan je garanderen dat hij niet vrolijk wordt van deze foto's die ik zal doorsturen.
Scout is een familie bedrijf opgericht door zijn vader en hem spreek ik o.a. elk jaar op de Mets daar is hij altijd alleen met zijn zus.
Het is altijd balanceren tussen kwaliteit en prijs, zij hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan.

Productie vouten komen overal voor behalve bij producten van Shiptron..........

En de teksten van Zeilprutser !

( Inhoudelijk was dit een mooie reactie Zeilprutser, alleen die laatste zin was er teveel aan. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 mrt 2020 07:41 #1136903

Tony2920 schreef :
( Inhoudelijk was dit een mooie reactie Zeilprutser, alleen die laatste zin was er teveel aan. )

Tja dyslectie, kijk dat typ ik zelf en dan wordt het rood spelling controle geeft de opties dyslectic en dyslexic google bied uitkomst het moet dyslexie zijn....
Als de spellingcontrole vouten goed vindt dan denk ik dat ik geen fouten heb gemaakt :whistle:
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 mrt 2020 08:12 #1136913

Enórme onzin Zeilprutser. Een bedrijf wat zegt kwaliteit in het vaandel te hebben, maar hun eigen producten niet controleert, zwamt.

Je hoeft niet lang naar school om te leren dat je CTQ's (Critical to quality) ófwel borgt (Poke Yoke, vormsluiting, vision, stippen, etc.) óf test.

In dit geval hebben ze een blinde verbinding gemaakt. Er is geen venster in het product ontworpen om visueel te controleren of het correct gemonteerd is, dus behoren ze de verbinding te testen.

Nu ben ik vreselijk dom met electronica, maar ik geloof dat ík zelf een testcircuitje in elkaar kan zetten wat zo'n domme fout er uit haalt.

Het is een kenmerk van dit soort bedrijven dat ze graag praten over de geleverde kwaliteit, want ze wíllen het ook graag en ze doen in hun ogen ook veel moeite, want die mevrouw die de antennes in elkaar zet heeft jááááren ervaring, maar de praktijk is dat ze werken volgens een vooroorlogs productieproces.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 mrt 2020 08:42 #1136921

Zeilprutser schreef :
Ik ken de eigenaar van Scout persoonlijk en ik kan je garanderen dat hij niet vrolijk wordt van deze foto's die ik zal doorsturen.
Scout is een familie bedrijf opgericht door zijn vader en hem spreek ik o.a. elk jaar op de Mets daar is hij altijd alleen met zijn zus.
Het is altijd balanceren tussen kwaliteit en prijs, zij hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan.

Productie fouten komen overal voor behalve bij producten van Shiptron..........

Beste zeilprutser,
Het is mooi dat je de familie Scout persoonlijk kent. Dan kun je hen persoonlijk aanspreken op de (in dit geval bedroevende) kwaliteit. Daar kunnen ze hun voordeel mee doen.
Ik heb ook wel eens een antenne van dat type gehad, die heeft niet lang geleefd.

Analoog: ik ken de eigenaresse van het Chinees restaurant goed. Leuke, pittige dame. Maar het eten is, ehh, laat-maar-je-begrijpt-het-wel.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 mrt 2020 09:31 #1136940

Zo'n antenne had ik ook slechts 1 jaar. Daarna lag hij in de container. Wat een prutzooi.
Heb nu een Celmar 0-1.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2020 09:32 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 mrt 2020 09:37 #1136947

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen...

on topic: Leuk dat men dit soort dingen blijft delen! Daar leer ik elke keer weer van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 mrt 2020 09:47 #1136952

  • Vinny
  • Vinny's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
Afgelopen week heb ik mijn verstaging laten vervangen, een mooi moment om de mast goed te bekijken en waar nodig wat werk te verzetten want de mast lag er immers toch af.

Bij het afmasten kwam ik al een marifoonkabel verbinding tegen die de tranen in mijn ogen deed springen, een kroonsteentje. De kabel in de mast heb ik vervangen door een nieuwe, de oude zag er nog prima uit maar als de mast er dan toch af ligt... Uiteraard overal nieuwe stekkers gesoldeerd en na de dekdoorvoer een meter extra kabel genomen zodat als de mast er weer af moet ik de stekker eraf kan knippen. Het resultaat mag er zijn, een sterk verbeterede ontvangst en hopelijk ook zend vermogen.

Ook de AIS eens goed nagekeken, deze deed het wel maar ik had altijd een te hoge VWSR waarde. De antenne zit op de hekstoel en de AIS tranciever zit daar niet ver vandaan gemonteerd. De kabel die is gebruikt was echter zo'n 15 meter te lang, deze heb ik ingekort en een nieuwe stekker gesoldeerd. Voila, VWSR omlaag naar een goede waarde en een verbeterde ontvangst. Het zenden zal naar vermoeden ook sterk verbeterd zijn.

Ik verbaas me erover dat vooral de AIS transponder zo is gemonteerd (ook de voeding zat ruk...), ik heb de bon van de installatie van de oude eigenaar gekregen (deze zat bij de scheepspapieren). Een bedrijf hoort beter werk af te leveren imho!
Hoping to become a Shellback.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 mrt 2020 10:54 #1136978

Vinny schreef :
Ik verbaas me erover dat vooral de AIS transponder zo is gemonteerd (ook de voeding zat ruk...), ik heb de bon van de installatie van de oude eigenaar gekregen (deze zat bij de scheepspapieren). Een bedrijf hoort beter werk af te leveren imho!


Je bent zelf eindverantwoordelijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 mrt 2020 13:14 #1137034

Berghout-2 schreef :
Het is mooi dat je de familie Scout persoonlijk kent. Dan kun je hen persoonlijk aanspreken op de (in dit geval bedroevende) kwaliteit. Daar kunnen ze hun voordeel mee doen.
Ik heb ook wel eens een antenne van dat type gehad, die heeft niet lang geleefd.
Dat type is de Celmar 0-1 ook, of bedoel je merk?
Ik had al aangegeven Scout hier op aan te spreken.
Ook ik heb samen met hen alleen maar belang bij een goed product.

Jollenbaas schreef :
Zo'n antenne had ik ook slechts 1 jaar. Daarna lag hij in de container. Wat een prutzooi.
Heb nu een Celmar 0-1.
Dat is erg jammer, 1 je had dan nog garantie, 2 nu is de fabrikant niet gewezen op een kennelijk niet goed ontworpen product en heeft hij daardoor ook niet nagedacht of hij het zou kunnen verbeteren.

boarderbas schreef :
Enórme onzin Zeilprutser. Een bedrijf wat zegt kwaliteit in het vaandel te hebben, maar hun eigen producten niet controleert, zwamt.
Je ziet op de foto duidelijk de inkervingen in de koperdraad die onder de moer/kap op de schroefdraad moet hebben gezeten, kennelijk is die verbinding er wel geweest, hoezo is hij nu los?
Bij het demonteren? Of heeft een sleeptros de boel losgerukt? (voorbeeld dat Hugo eerder melde)
Op foto 1 zit de moer/kap nog op de buis, de onderkant kan niet anders dan op deze manier er uit zijn gekomen, 1 keer terug er indrukken en het draadje buigt en het ziet er zo uit als op de foto.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 20 mrt 2020 13:14 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dagelijkse problemen bij maritieme radioapparatuur 20 mrt 2020 13:18 #1137037

  • Vinny
  • Vinny's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
Nachtvlinder schreef :
Vinny schreef :
Ik verbaas me erover dat vooral de AIS transponder zo is gemonteerd (ook de voeding zat ruk...), ik heb de bon van de installatie van de oude eigenaar gekregen (deze zat bij de scheepspapieren). Een bedrijf hoort beter werk af te leveren imho!


Je bent zelf eindverantwoordelijk...
Klopt, maar als je zulke klusjes door een bedrijf laat doen neem ik aan dat je er ook geen goed oordeel over kunt vellen als je de werkzaamheden afneemt. Als een "pro" dan aangeeft dat er best een kroonsteentje kan waar een gesoldeerde verbinding hoort dan neem je dat aan voor waar.
Hoping to become a Shellback.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.374 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl