Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tandemas trailer met te weinig kogeldruk.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 08:39 #708509

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
ja je kan er veel op aanbrengen om het gewicht naar voren te verplaatsen maar denk aan je totaal gewicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 08:40 #708510

kockie schreef :
captain koek schreef :
Goed, toch even gerekend (doe ik 's avonds eigenlijk niet zo graag :S )

Hoop dat je het zo mag benaderen: afstand midden tussen assen tot aanhanger koppeling is (ca) 400cm. Massa Boot is 1450kg. Wil je 60kg kogeldruk, dat is 4% van 1450kg dan moet de boot 4% van 400cm naar voren is 16cm.

Ik geloof dat ik het snap ! Ik zal eens gaan meten. De assen moeten volgens je uitleg dus 16 cm naar achter en daardoor verplaatst het gewicht van de boot zich 16 cm naar voren.

Correct, assen naar achteren of boot ietsje naar voren.

Verder is het bovenstaande punt van Rikken ook juist. ik ben bij mijn rekensommetje uitgegaan van een "zuiver kantelend punt" zoals je bij een enkel-asser hebt. Bij een tandemasser is het ietsje complexer omdat je het gewicht tussen 2 kantelende punten hebt staan. Gewoon wat experimenteren is dus aan te bevelen. ;)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 08:45 #708513

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
ja gewicht is natuurlijk ook weer een punt. is weinig ruimte in zo te zien...
toch die assen dan maar en de mast naar voren als dat kan/mag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 08:54 #708518

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Rikken schreef :
Zolang het gewicht tussen de assen blijft staan zal de kogeldruk door verplaatsenv an de boot of assen niet veel veranderen. Zoals hierboven al verteld biedt het verhogen van de trekkogel of het verlagen van de diesel veel eenvoudiger een aanzienlijke verhoging van de druk.

Het verhogen van de trekhaak zou ik niet zo snel doen.Heb je er dan een normale aanhanger achter,staat dat ding van voren weer te hoog....Komt tevens bij dat niet elke trekhaak voorzien is van een losse kogel.Vaak 1 geheel met de trekhaak.
Ook ga je hierbij de gehele aanhanger anders belasten als voorzien.Zeker je achterste as wordt dan meer belast als de voorste.Kijk even hoeveel gewicht deze mag hebben.....
De enige goede oplossing is om de trailer precies op de hoogte van de trekkogel uit lijnen en dan de assen zover naar achter zodat je de ideale en wettelijk toegestane druk hebt op je kogel.Dit natuurlijk als de boot niet verder naar voren kan door de dwarsbalk....

Ik zou er niet te licht over denken,ik zie onderweg vaak helemaal verkeerd geladen en vast gezette boten op veel te kleine trailertjes voorbij komen.Zeker als je wat verder weg wilt is het wel fijn en veilig als je dit allemaal in orde hebt.Ik ga er maar vanuit dat je zelf weet hoeveel de boot weegt....niet volgens de werf maar volgens de weegbrug....kan zo maar 30% schelen.daarbij spreek ik uit ervaring:-)

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 09:05 #708520

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
sleen42 schreef :
Rikken schreef :
Zolang het gewicht tussen de assen blijft staan zal de kogeldruk door verplaatsenv an de boot of assen niet veel veranderen. Zoals hierboven al verteld biedt het verhogen van de trekkogel of het verlagen van de diesel veel eenvoudiger een aanzienlijke verhoging van de druk.

Het verhogen van de trekhaak zou ik niet zo snel doen.Heb je er dan een normale aanhanger achter,staat dat ding van voren weer te hoog....Komt tevens bij dat niet elke trekhaak voorzien is van een losse kogel.Vaak 1 geheel met de trekhaak.
Ook ga je hierbij de gehele aanhanger anders belasten als voorzien.Zeker je achterste as wordt dan meer belast als de voorste.Kijk even hoeveel gewicht deze mag hebben.....
De enige goede oplossing is om de trailer precies op de hoogte van de trekkogel uit lijnen en dan de assen zover naar achter zodat je de ideale en wettelijk toegestane druk hebt op je kogel.Dit natuurlijk als de boot niet verder naar voren kan door de dwarsbalk....

Ik zou er niet te licht over denken,ik zie onderweg vaak helemaal verkeerd geladen en vast gezette boten op veel te kleine trailertjes voorbij komen.Zeker als je wat verder weg wilt is het wel fijn en veilig als je dit allemaal in orde hebt.Ik ga er maar vanuit dat je zelf weet hoeveel de boot weegt....niet volgens de werf maar volgens de weegbrug....kan zo maar 30% schelen.daarbij spreek ik uit ervaring:-)

Jeroen
je hebt gelijk dat de achterste as dan meer gewicht krijgt. Dat heb ik ook genoemd. Doordat de kiel veruit het zwaarste deel van de boot is is een beetje schuiven met de assen niet genoeg om de kogeldruk aanzienlijk te verhogen. Pas als het zwaartepunt van de boot voor de voorste as komt zal de kogeldruk aanzienlijk toenemen. De achterste as doet dan echter weinig meer en de voorste dus veel meer en wellicht zelfs veel te veel. Als er nog wat ruimte in belastingv an de achterste as zit zou ik echt denken aan het aanpassen van de hoogte van je dissel of kogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 09:15 #708529

Nog even naar de foto's gekeken. De kiel staat al bijna recht boven de voorste as. Assen 10-20cm naar achteren lijkt me daarom toch de eenvoudigste optie. Daarna zou ik de asdruk wegen om te kijken of eea nog knap verdeeld is. Waarschijnlijk wel, maar als dat niet het geval is dan kan je eventueel met hoogte van de dissel spelen
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 23 feb 2016 09:49 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 09:28 #708532

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Rikken schreef :
sleen42 schreef :
Rikken schreef :
Zolang het gewicht tussen de assen blijft staan zal de kogeldruk door verplaatsenv an de boot of assen niet veel veranderen. Zoals hierboven al verteld biedt het verhogen van de trekkogel of het verlagen van de diesel veel eenvoudiger een aanzienlijke verhoging van de druk.

Het verhogen van de trekhaak zou ik niet zo snel doen.Heb je er dan een normale aanhanger achter,staat dat ding van voren weer te hoog....Komt tevens bij dat niet elke trekhaak voorzien is van een losse kogel.Vaak 1 geheel met de trekhaak.
Ook ga je hierbij de gehele aanhanger anders belasten als voorzien.Zeker je achterste as wordt dan meer belast als de voorste.Kijk even hoeveel gewicht deze mag hebben.....
De enige goede oplossing is om de trailer precies op de hoogte van de trekkogel uit lijnen en dan de assen zover naar achter zodat je de ideale en wettelijk toegestane druk hebt op je kogel.Dit natuurlijk als de boot niet verder naar voren kan door de dwarsbalk....

Ik zou er niet te licht over denken,ik zie onderweg vaak helemaal verkeerd geladen en vast gezette boten op veel te kleine trailertjes voorbij komen.Zeker als je wat verder weg wilt is het wel fijn en veilig als je dit allemaal in orde hebt.Ik ga er maar vanuit dat je zelf weet hoeveel de boot weegt....niet volgens de werf maar volgens de weegbrug....kan zo maar 30% schelen.daarbij spreek ik uit ervaring:-)

Jeroen
je hebt gelijk dat de achterste as dan meer gewicht krijgt. Dat heb ik ook genoemd. Doordat de kiel veruit het zwaarste deel van de boot is is een beetje schuiven met de assen niet genoeg om de kogeldruk aanzienlijk te verhogen. Pas als het zwaartepunt van de boot voor de voorste as komt zal de kogeldruk aanzienlijk toenemen. De achterste as doet dan echter weinig meer en de voorste dus veel meer en wellicht zelfs veel te veel. Als er nog wat ruimte in belastingv an de achterste as zit zou ik echt denken aan het aanpassen van de hoogte van je dissel of kogel.


Ik zou dat aanpassen echt niet aanbevelen.Je verandert ermee de statische berekening van de trekhaak zelf ook.Ik weet niet wat een verzekering gaat zeggen als er echt iets mee gaat gebeuren..

Wat het eenvoudigste is om op de voorste as een slag kleinere banden te zetten,dan kom je tot hetzelfde.Ik weet alleen niet of dat in nederland mag...Natuurlijk niet meteen veel kleiner nemen maar ipv een 195-14 naar een 195-70-14 zou al wat kunnen brengen.Hiervoor zou ik eens bij een goede bandenboer gaan vragen wat de verschillende diameters zijn van de banden.Kun je ook zelf wel ergens vinden op het web.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 09:41 #708537

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Goed idee! Zelfde effect. Nu ben ik zelf vrij handig met slijptol en lasapparaat en ga er ten onrechte vaak te gemakkelijk van uit dat iedereen dat is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 09:43 #708539

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
[[/quote]je hebt gelijk dat de achterste as dan meer gewicht krijgt. Dat heb ik ook genoemd. Doordat de kiel veruit het zwaarste deel van de boot is is een beetje schuiven met de assen niet genoeg om de kogeldruk aanzienlijk te verhogen. Pas als het zwaartepunt van de boot voor de voorste as komt zal de kogeldruk aanzienlijk toenemen. De achterste as doet dan echter weinig meer en de voorste dus veel meer en wellicht zelfs veel te veel. Als er nog wat ruimte in belastingv an de achterste as zit zou ik echt denken aan het aanpassen van de hoogte van je dissel of kogel.[/quote]

Dit klopt toch echt niet hoor,volgens mij dan.
Het is nu dus zo dat de voorste as te weinig en de achterste as te veel druk heeft.Door de boot(zwaartepunt/kiel/boot)naar voren te schuiven krijg je een betere verdeling van het totaalgewicht op de beide assen.Ik denk echt dat 20cm best eens een groot verschil zal opleveren.Als ik zelf ergens een boot ga halen dan bekijken de kraanmachinist en ik zelf waar ongeveer de boot moet staan op de trailer.Boot wordt op de trailer gezet en we laten hem zakken tot de hijsbanden hem nog net in evenwicht houden.Daarna stel ik de steunen in en dan laten we de boot verder zakken op de stempels.Dan kijk ik zelf hoeveel kogeldruk de trailer heeft en als dat goed is dan gaan de hijsbanden er onder vandaan.Te weinig druk op de kogel dan een stukje naar voren,te veel druk een stukje naar achter.Daarbij maakt het niets uit of de kiel nou precies op de assen staat of niet.Bij de eene boot zit de kiel verder naar voor/achter als de ander.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 09:53 #708544

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Voor het geval dat, vraag bij de RDW of de kleinere voorbanden toegestaan zijn. Mogelijk moet je voor een (her)goedkeuring van de aanhanger daarheen.

Met een slijptol het tussenschotje (kielstop) op de aanhanger er uit en 15 cm naar voren plaatsen is waarschijnlijk toch de beste oplossing. Zoveel werk is dat niet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 09:59 #708548

De verdeling van de asdruk zie ik toch niet echt als een groot probleem. Die zal pas ernstig uit de pas gaan lopen als de kogeldruk buiten de toegestane marges valt...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:04 #708550

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Houd er bij het verplaatsen van je boot rekening mee dat zowel je boot als je mast niet voor het hart van de koppeling mogen uitkomen.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:04 #708551

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
wat betreft de trekhaak hoger of lager zoals sommige zeggen maakt volgens mij helemaal niets uit, als het wel zo is kan je dat makkelijk controleren , zet een weegschaal onder je neuswiel en draai het omhoog en omlaag dan zou er verschil op je weegschaal te zien moeten zijn,
Laatst bewerkt: 23 feb 2016 10:05 door BarendV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:06 #708553

Dat hangt weer af van de hoogte van het zwaartepunt
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:08 #708556

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Klopt,met de slijptol en een lasapparaat aan de gang is het eenvoudigste maar....de trailer heeft een gedeelde as...dat betekent dat de dawrsbalk precies daar er tussen zit waar de druk het hoogste is.De balken die in de lengte lopen torderen namelijk op het moment dat de boot op de trailer gezet wordt.Deze balken willen als het ware naar het midden en te gelijk naar beneden toe weg knikken.Daarom zit er voor en achter de ruimte waar de kiel staat een dwarsbalk.Als je die een stuk verder naar voren zet dan veranderen de krachten op de lengtebalken behoorlijk hoor.

Of bij de rdw vragen of je op de voorste as een andere maat band mag zetten of de assen naar achter is denk ik de beste oplossing,en dat is niet altijd meteen de eenvoudigste(zeker als je kunt slijpen en lassen B) )

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:08 #708557

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
captain koek schreef :
Dat hangt weer af van de hoogte van het zwaartepunt

nee niet te moeilijk denken , probeer het maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:09 #708558

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
BarendV schreef :
wat betreft de trekhaak hoger of lager zoals sommige zeggen maakt volgens mij helemaal niets uit, als het wel zo is kan je dat makkelijk controleren , zet een weegschaal onder je neuswiel en draai het omhoog en omlaag dan zou er verschil op je weegschaal te zien moeten zijn,

Dat verschil zie je ook meteen op de weegschaal hoor.Tenminste bij een tandemasser.Bij een enkeleasser zie je geen verschil.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:10 #708559

Het is een op maat gemaakte/ aangepaste kalff trailer..
Ik zou die mensen eerst deze vraag voorleggen .
Uitlijning van de Assen is ook weer een klusje dat je niet moet onderschatten.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:12 #708561

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Die zetten gewoon de assen naar achter.Dit is het eenvoudigste zonder dat je iets aan het chassis van de trailer veranderd.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:16 #708563

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
tja...eerst even op de weegbrug is zo gek nog niet...misschien mag het helemaal niet op deze trailer worden vervoerd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:18 #708565

ISO788 Hans schreef :
Het is een op maat gemaakte/ aangepaste kalff trailer..
Ik zou die mensen eerst deze vraag voorleggen .
Uitlijning van de Assen is ook weer een klusje dat je niet moet onderschatten.

Assen naar achteren zetten is een koud kunstje. Daarna wel even een driehoeksmeting doen om te kijken of ze nog haaks staan ;)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:22 #708567

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
HPV schreef :
tja...eerst even op de weegbrug is zo gek nog niet...misschien mag het helemaal niet op deze trailer worden vervoerd...

Qua gewicht denk ik wel.Even snel via google zie ik dat de waterverplaatsing 1450kg is.Laat de boot in totaal 2000kg wegen,de trailers met gedeelde assen zijn,dacht ik uit mijn hoofd,tot ongeveer 2700kg totaalgewicht te koop.Trailer zal zelf ongeveer 600kg zijn.

Ken net ;)

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:35 #708569

BarendV schreef :
ik lees dat je de trailer op wil tillen met twee man als het nodig is , maar daar heb je toch een neuswiel voor ,draai omhoog boven kogel en laat zakken daar ga je toch niet aan tillen, niet doen joh.

Ja sorry, trauma's uit het verleden waar geen neuswiel op zat :-)
Zag later op de foto het neuswiel zitten...
Maar maak het gewicht op dat neuswiel niet te groot, want ook die kan maar een beperkte kracht opnemen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:37 #708572

sleen42 schreef :
HPV schreef :
tja...eerst even op de weegbrug is zo gek nog niet...misschien mag het helemaal niet op deze trailer worden vervoerd...

Qua gewicht denk ik wel.Even snel via google zie ik dat de waterverplaatsing 1450kg is.Laat de boot in totaal 2000kg wegen,de trailers met gedeelde assen zijn,dacht ik uit mijn hoofd,tot ongeveer 2700kg totaalgewicht te koop.Trailer zal zelf ongeveer 600kg zijn.

Ken net ;)

Jeroen

daar gaan we weer met de onzinnige aannames terwijl TS al precies de gewichten heeft omschreven, gewicht boot gewicht trailer, laadvermogen van de trailer.

Hij wil meer kogeldruk dat is alles
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:50 #708578

  • mcdreads
  • mcdreads's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Achteras iets laten 'zakken' door blokje tussen achteras en trailer chassis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl