Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tandemas trailer met te weinig kogeldruk.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 10:52 #708580

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Jeroen-pion schreef :
sleen42 schreef :
HPV schreef :
tja...eerst even op de weegbrug is zo gek nog niet...misschien mag het helemaal niet op deze trailer worden vervoerd...

Qua gewicht denk ik wel.Even snel via google zie ik dat de waterverplaatsing 1450kg is.Laat de boot in totaal 2000kg wegen,de trailers met gedeelde assen zijn,dacht ik uit mijn hoofd,tot ongeveer 2700kg totaalgewicht te koop.Trailer zal zelf ongeveer 600kg zijn.

Ken net ;)

Jeroen

daar gaan we weer met de onzinnige aannames terwijl TS al precies de gewichten heeft omschreven, gewicht boot gewicht trailer, laadvermogen van de trailer.

Hij wil meer kogeldruk dat is alles

Klopt Jeroen-pion,

dat had ik dus even niet gelezen of vergeten.Maar is het gewicht wel 1450kg???Gewogen???Het is een boot van ruim 8 meter,zal wel licht gebouwd zijn dan.
Als eerste zou ik even over een weegbrug rijden..

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 11:17 #708584

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
mcdreads schreef :
Achteras iets laten 'zakken' door blokje tussen achteras en trailer chassis

Achteras wil niet "zakken", maar het chassis komt ter plekke wat hoger zodat de koppeling wat lager komt. Zo zijn er meerdere wegen naar Rome.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 11:29 #708586

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
sleen42 schreef :
Jeroen-pion schreef :
sleen42 schreef :
HPV schreef :
tja...eerst even op de weegbrug is zo gek nog niet...misschien mag het helemaal niet op deze trailer worden vervoerd...

Qua gewicht denk ik wel.Even snel via google zie ik dat de waterverplaatsing 1450kg is.Laat de boot in totaal 2000kg wegen,de trailers met gedeelde assen zijn,dacht ik uit mijn hoofd,tot ongeveer 2700kg totaalgewicht te koop.Trailer zal zelf ongeveer 600kg zijn.

Ken net ;)

Jeroen

daar gaan we weer met de onzinnige aannames terwijl TS al precies de gewichten heeft omschreven, gewicht boot gewicht trailer, laadvermogen van de trailer.

Hij wil meer kogeldruk dat is alles

Klopt Jeroen-pion,

dat had ik dus even niet gelezen of vergeten.Maar is het gewicht wel 1450kg???Gewogen???Het is een boot van ruim 8 meter,zal wel licht gebouwd zijn dan.
Als eerste zou ik even over een weegbrug rijden..

Jeroen

Mijn boot weegt 1450kg, trailer weegt 550, draagvermogen trailer dus 1550 kg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 12:07 #708591

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
je schreef eerst dat de trailer 450 woog dus neem aan dat dit klopt en dat je dus 100 kg marge hebt
dus kan je net wat extra zaken op de dissel maken indien gewenst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 12:26 #708595

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Weegt de boot ook 1450kg???Of volgens fabriek......

Volgens ORC Greenbook zou de boot toch ongeveer 1724 kg........ wegen.

www.zvhety.nl/files/sportboottypen_noordzeeclub_.pdf

Meten is weten,gokken is dokken :blink:

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 12:35 #708596

sleen42 schreef :
Weegt de boot ook 1450kg???Of volgens fabriek......

Volgens ORC Greenbook zou de boot toch ongeveer 1724 kg........ wegen.

www.zvhety.nl/files/sportboottypen_noordzeeclub_.pdf

Meten is weten,gokken is dokken :blink:

Jeroen

In de orc meetbrief is ook standaard de 170kg voor de bemanning opgenomen ;-)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 23 feb 2016 12:39 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 12:48 #708598

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 641
Kogel zit te laag (door te slappe achtervering van de trekauto) is al genoemd. Vrooeger gebruikte ik wel luchtbalonnen in de veer, Ik weet niet of die er nog zijn.

De kogelgrijper te hoog.
Hoeveel cm moet die omlaag om de goede kogeldruk te geven ?
De proef met de weegschaal is hier de aangewezen methode.

Luchtdruk voorste as iets lager en achterste as iets hoger.binnen de spec's
Misschien is een paar mm dik plaatje onder de achterste as voldoende.

:cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 12:54 #708599

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Jeroen-pion schreef :
sleen42 schreef :
Weegt de boot ook 1450kg???Of volgens fabriek......

Volgens ORC Greenbook zou de boot toch ongeveer 1724 kg........ wegen.

www.zvhety.nl/files/sportboottypen_noordzeeclub_.pdf

Meten is weten,gokken is dokken :blink:

Jeroen

In de orc meetbrief is ook standaard de 170kg voor de bemanning opgenomen ;-)

Weer wat geleerd vandaag ;)

en ook dat 1724 - 170 1450kg is :whistle:
Laatst bewerkt: 23 feb 2016 12:56 door sleen42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 13:16 #708602

sleen42 schreef :
Jeroen-pion schreef :
sleen42 schreef :
Weegt de boot ook 1450kg???Of volgens fabriek......

Volgens ORC Greenbook zou de boot toch ongeveer 1724 kg........ wegen.

www.zvhety.nl/files/sportboottypen_noordzeeclub_.pdf

Meten is weten,gokken is dokken :blink:

Jeroen

In de orc meetbrief is ook standaard de 170kg voor de bemanning opgenomen ;-)

Weer wat geleerd vandaag ;)

en ook dat 1724 - 170 1450kg is :whistle:

Af en toe wordt ik zo moe van mensen, Het ORC gewicht zegt niets over het gewicht van de boot op de aanhanger, het ORC gewicht is incl bemanning, brandstof zeilen en een hoop andere zooi wat meetelt voor de klasse.

Verdiep je eerst een in de ORC meting voor je hier van alles gaat roepen wat kant nog wal slaat

Zal je een eindje op weg helpen :

klik
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 23 feb 2016 13:17 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 13:19 #708603

Te lage kogeldruk die het gevolg is van gewicht dat te ver naar achter op de trailer staat (tot de assen) zou ik niet willen compenseren door de omtrek van de voorste wielen te willen verkleinen je gaat dan de achterste as zwaar belasten..
De lol van een tandemasser is juist dat deze de last over 4 wielen verdeelt. Daarvoor moet de hoogte van de trekhaak passen bij de disselhoogte...
In het geval van te weinig kogeldruk: Gewicht moet naar voren of de as wat naar achter... Ik zou nooit het spoor van kleinere wielen, blokjes tussen de achterste as en chassis op gaan.. lijkt me vragen om problemen (omzeilen van het probleem)
my 2 ct's
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 13:26 #708606

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Ik lees alleen maar dat dat het geval is bij een SH meetbrief,toch??

Maar ik zal het als eenvoudige,niet wedstrijdzeiler,wel niet snappen,ik wordt daar zelf ook ontzettend moe van :whistle:

Jeroen

het gaat mij er alleen maar om dat kockie er veilig mee op weg kan,ook in mijn eigen voordeel,als ik hem tegenkom.Daarom zou ik eerst eens over een weegbrug rijden,als dat nog niet gebeurd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 13:31 #708608

sleen42 schreef :
Ik lees alleen maar dat dat het geval is bij een SH meetbrief,toch??

Maar ik zal het als eenvoudige,niet wedstrijdzeiler,wel niet snappen,ik wordt daar zelf ook ontzettend moe van :whistle:

Jeroen

het gaat mij er alleen maar om dat kockie er veilig mee op weg kan,ook in mijn eigen voordeel,als ik hem tegenkom.Daarom zou ik eerst eens over een weegbrug rijden,als dat nog niet gebeurd is.

goed lezen, bij een SH KUN je het bemannings gewicht veranderen, doe je dat niet is het standaard 170 kg zo staat het er letterlijk

Kunnen we nu weer on topic gaan zonder verstorende ORC's etc ????

TS wil een andere kogeldruk!!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 13:37 #708609

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Jeroen-pion schreef :
sleen42 schreef :
Ik lees alleen maar dat dat het geval is bij een SH meetbrief,toch??

Maar ik zal het als eenvoudige,niet wedstrijdzeiler,wel niet snappen,ik wordt daar zelf ook ontzettend moe van :whistle:

Jeroen

het gaat mij er alleen maar om dat kockie er veilig mee op weg kan,ook in mijn eigen voordeel,als ik hem tegenkom.Daarom zou ik eerst eens over een weegbrug rijden,als dat nog niet gebeurd is.

goed lezen, bij een SH KUN je het bemannings gewicht veranderen, doe je dat niet is het standaard 170 kg zo staat het er letterlijk

Kunnen we nu weer on topic gaan zonder verstorende ORC's etc ????

TS wil een andere kogeldruk!!

TS wil geen andere kogeldruk, ik (kockie) wil een andere kogeldruk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 13:39 #708610

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
:laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 13:40 #708611

ahahahahahah Kockie :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 15:06 #708638

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 641
ISO788 Hans schreef :
In het geval van te weinig kogeldruk: Gewicht moet naar voren of de as wat naar achter... Ik zou nooit het spoor van kleinere wielen, blokjes tussen de achterste as en chassis op gaan.. lijkt me vragen om problemen (omzeilen van het probleem)
my 2 ct's

Bij het verplaatsen van het gewicht naar voren hoop je dat de banden van de voorste as meer ingedrukt worden, dat is het enige flexibele deel in de constructie.

Stel stalen banden: het blijft staan tot die kantelt.

edit: zie geveerde assen: voorste veren slapper maken.
Laatst bewerkt: 23 feb 2016 15:17 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 15:08 #708640

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
De trailer heeft geveerde assen,geen vaste.Dus de vering vangt dat op,niet de banden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 15:37 #708654

Ja maar mijn punt is at je door met de omtrek te spelen wel de dieselhoogte aanpast maar slechts beperkt de kogeldruk aanpast (door het kantelen zal het zwaartepunt naar voren bewegen)...
dus wat is het probleem: Disselhoogte of kogeldruk...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 15:49 #708658

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
ISO788 Hans schreef :
Ja maar mijn punt is at je door met de omtrek te spelen wel de dieselhoogte aanpast maar slechts beperkt de kogeldruk aanpast (door het kantelen zal het zwaartepunt naar voren bewegen)...
dus wat is het probleem: Disselhoogte of kogeldruk...

Kogeldruk !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 16:09 #708665

sleen42 schreef :
De trailer heeft geveerde assen,geen vaste.Dus de vering vangt dat op,niet de banden.

Dat denk ik ook. Er is niet zo veel kracht nodig om de vering een paar mm in te drukken. Daarna worden beide assen even ver ingedrukt en bijna even zwaar belast. Zal dus allemaal wel loslopen, lijkt me...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 16:19 #708670

kogeldruk: dan dus as naar achter verplaatsen of het zwaartepunt van wat er op ligt naar voren.
Anders heb je wanneer je ff door een kuil rijdt maar zo beide achterwieltjes van je auto in de lucht... (heb ik eens gehad met een auto trailer achter de auto van mijn vader...) Dan is er veel kapot kan ik je vertellen De trailer die je auto inhaalt en laat scharen met het hele zaakje in de vangrail.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 16:32 #708673

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9498
Jeroen-pion schreef :
sleen42 schreef :
Jeroen-pion schreef :

Af en toe wordt ik zo moe van mensen, Het ORC gewicht zegt niets over het gewicht van de boot op de aanhanger, het ORC gewicht is incl bemanning, brandstof zeilen en een hoop andere zooi wat meetelt voor de klasse.

Verdiep je eerst een in de ORC meting voor je hier van alles gaat roepen wat kant nog wal slaat

Zal je een eindje op weg helpen :

klik


En dat zijn nu net dingen die gemakkelijk in de boot blijven liggen en dus het gewicht effectief omhoog drijven...
Sous les pavés, la plage.
Laatst bewerkt: 23 feb 2016 17:35 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 16:34 #708674

Gigantisch druk hier op het werk, dus ach eens rond zitten spitten op het net.

Als ik de aanhanger boeren goed begrijp is de advies kogeldruk 5 tot 10 % van het totaal gewicht van het aanhang.

450 kg trailer + 1450 kg boot neem 5% = 95 kg kogeldruk (190kg bij 10%)

Volgens mij zou ik toch eens me licht gaan opsteken bij een trailer of aanhanger boer bij jou in de buurt, wat voor ons lastig is, is voor hun dagelijkse kost ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 16:37 #708675

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Ga er dan heen met auto en trailer,dan hebben ze meteen de typeplaatjes waar de max.druk op staat erbij. :pinch:

Jeroen
Laatst bewerkt: 23 feb 2016 16:37 door sleen42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 16:39 #708677

Ilex schreef :
Jeroen-pion schreef :
sleen42 schreef :
Jeroen-pion schreef :

Af en toe wordt ik zo moe van mensen, Het ORC gewicht zegt niets over het gewicht van de boot op de aanhanger, het ORC gewicht is incl bemanning, brandstof zeilen en een hoop andere zooi wat meetelt voor de klasse.

Verdiep je eerst een in de ORC meting voor je hier van alles gaat roepen wat kant nog wal slaat

Zal je een eindje op weg helpen :

klik

En dat zijn nu net dingen die gemakkelijk in de boot blijven liggen en dus het gewicht effectief omhoog drijven...

Dat snap ik maar als hier iemand zegt klopt niet volgens de ORC weegt de boot dat en niet wat kockie zegt, dan moet je wel eerst weten wat een ORC gewicht is toch ?

Vandaar dat ik zei -170kg bemanning maar dan krijg ik de sneer dat het rekensommetje niet klopt, ja daar kan je uren tegen aan lullen.

Als Kockie zegt dat weegt hij, wie ben ik dan om van hier via een beeldscherm te zeggen, JAAAAAAA Kockie maar dat klopt niet.......snapt iedereen toch ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl