Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tandemas trailer met te weinig kogeldruk.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 16:43 #708678

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Maar goed dat het druk was op je werk dus :lol: :P


;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 17:37 #708702

sleen42 schreef :
Maar goed dat het druk was op je werk dus :lol: :P


;)

:laugh: :laugh: :laugh: waar iedereen vandaag toch zat :S
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 18:01 #708709

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Zoals velen al aangegeven hebben, assen wat naar achter boot naar voren enz. Eventueel wat gewicht aan rommel in de neus van de boot gooien.

Voor wat betreft de ORC welles niettes discussie, Op de ORC meetbrief staat geen gewicht maar 'displacement' Ofwel de hoeveelheid water die de boot verplaatst als ie er in ligt. In feite is dit gelijk aan het gewicht maar das dus idd incluis alle rommel en troep die aan boord is.

Een leuke voor een ander topic is overigens. 'Word de factor zout of zoet water ook meegenomen bij de vrijboord meting?'
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 18:01 #708710

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Jeroen-pion schreef :
Gigantisch druk hier op het werk, dus ach eens rond zitten spitten op het net.

Als ik de aanhanger boeren goed begrijp is de advies kogeldruk 5 tot 10 % van het totaal gewicht van het aanhang.

450 kg trailer + 1450 kg boot neem 5% = 95 kg kogeldruk (190kg bij 10%)

Volgens mij zou ik toch eens me licht gaan opsteken bij een trailer of aanhanger boer bij jou in de buurt, wat voor ons lastig is, is voor hun dagelijkse kost ;)

Uit het info politie forum. Artikel 5.18.31 Regeling voertuigen

In de wet staat dat de kogeldruk bij middenasaanhangers boven de 750 kg minimaal 1% van het maximaal toegelaten aanhangergewicht moet zijn, doch het hoeft niet meer te zijn dan 50 kg.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 22:13 #708838

Proost schreef :
Jeroen-pion schreef :
Gigantisch druk hier op het werk, dus ach eens rond zitten spitten op het net.

Als ik de aanhanger boeren goed begrijp is de advies kogeldruk 5 tot 10 % van het totaal gewicht van het aanhang.

450 kg trailer + 1450 kg boot neem 5% = 95 kg kogeldruk (190kg bij 10%)

Volgens mij zou ik toch eens me licht gaan opsteken bij een trailer of aanhanger boer bij jou in de buurt, wat voor ons lastig is, is voor hun dagelijkse kost ;)

Uit het info politie forum. Artikel 5.18.31 Regeling voertuigen

In de wet staat dat de kogeldruk bij middenasaanhangers boven de 750 kg minimaal 1% van het maximaal toegelaten aanhangergewicht moet zijn, doch het hoeft niet meer te zijn dan 50 kg.

Bj een normale aanhanger zou ik het allemaal niet zo spannend vinden, maar met een topzwaar bootje met een zij-windvang van hier tot tokio, ik weet het niet.........

Ik zou toch een trailer boer bezoeken, maar dat ben ik :unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 22:26 #708847

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Ik zie hier in het Friesche regelmatig (zeil)boten op tandemassers. Ook uit Duitsland onderneemt men die de trip. Heb er nog nooit een op z'n kant zien gaan. Als je maar rekening houdt met de weersgesteldheid. Ook caravans hebben het met veel wind niet prettig op de weg. Pas je snelheid aan.

Zal allemaal wel meevallen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 23:21 #708868

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2304
Denk dat je met een caravan zelfs nog MEER last hebt. Die dingen wegen namelijk ook nog eens geen drol.
Das een stel wielen met een berg plastic of triplex er op.

Een boot mag dan wel een windvanger zijn maar je zwaartepunt ligt wel redelijk laag en op de goede plek.
Nl OP/boven de assen.

In verhouding tot de Kiel weegt zon romp natuurlijk niet zo veel en die kiel zit lekker laag bij de weg.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 24 feb 2016 09:22 #708928

En toch gaat het vaak zat mis, omdat de zaken verkeerd zijn beladen, as drukken niet goed zijn, trekkend voertuig niet voldoende, rij ervaring chauffeur.

Dashcam van een collega van me ;-) (steghuis Denekamp)

klik
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 24 feb 2016 09:26 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 24 feb 2016 17:53 #709151

  • Roel81
  • Roel81's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Had hetzelde met mijn 49er... Had gewoon de mast tot halverwege mijn auto, ondanks het geringe gewicht was dit afdoende voor meer kogeldruk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 24 feb 2016 18:35 #709174

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Uitstekende lading voorbij de kogel is verboden omdat het levensgevaarlijk is. Voor een kort ritje op rechte weg niet een punt, maar ga eens een bocht door!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 24 feb 2016 21:49 #709247

  • Roel81
  • Roel81's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Wat een kul, ben er 3 keer mee naar zuid spanje gereden. Bij normale bochten komt de mast nimmer boven het dak vandaan. Pas als de auto 45 graden knikt steekt het een beetje over, in normaal verkeer kom je dat nooit tegen.

En er is wel meer verboden, maar als je de boel goed vastzet is er geen agent die je erop aanspreekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 25 feb 2016 09:37 #709346

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2718
Het is feitelijk tegen de regels, maar ik heb daar ook nog nooit last van gehad. Ik rij meerdere keren per jaar met trailers door veel landen van Europa. Normale politiemannen kennen de vaak ingewikkelde regels ook meestal niet. Bovendien verschillen ze in veel landen. Alleen al de maximumsnelheden zijn overal verschillend. Waar ze over het algemeen wel op letten is het rood witte bord achterop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 25 feb 2016 09:52 #709349

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Proost schreef :
Uitstekende lading voorbij de kogel is verboden omdat het levensgevaarlijk is. Voor een kort ritje op rechte weg niet een punt, maar ga eens een bocht door!

Het mag inderdaad niet maar is echt niet levensgevaarlijk hoor.Reken maar uit; als de mast 1 meter voor de koppeling uitsteekt dan komt hij nog niet buiten de auto(als die zeg 2 meter breed is)als je auto er precies haaks voor zou staan,wat eigenlijk ook niet eens kan.In de praktijk zul je daar niet zo heel snel een bekeuring voor krijgen,mits je hem niet tot over de motorkap laat uitsteken :lol:

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 25 feb 2016 10:25 #709354

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Het verplaatsen van de as naar achteren met het doel de kogeldruk te verhogen is een simpel statica probleem.

Uitgaande van de situatie van 0 kgf kogeldruk, ligt het zwaartepunt van de combinatie trailer / boot precies in het hart van de twee assen.

Stel de afstand hart tandemas - kogel 400 cm, en de massa van de combinatie 1600 kg, dan is het 13 cm naar achteren verplaatsen van de assen voldoende om 50 kgf kogeldruk te realiseren. Zal een berekening in een aparte post bijvoegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 25 feb 2016 11:11 #709363

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Bereking asverplaatsing :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 25 feb 2016 11:32 #709371

Inderdaad, aangenomen dat de schokdempers/veren de kracht gelijkmatig verdelen over beide assen, dat de trekhaak op juiste hoogte staat bij 50kg belasting en dat afstand kogel-zwaartepunt 400cm is (laatste was een schatting van mij). Als de afstand kogel trekhaak groter is dan 400cm gewoon het getalletje invullen. En dat de aanhanger leeg precies in evenwicht staat dan wel dat de massa van de aanhanger te verwaarlozen is.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 25 feb 2016 12:22 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 25 feb 2016 11:32 #709372

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Roel81 schreef :
Wat een kul, ben er 3 keer mee naar zuid spanje gereden. Bij normale bochten komt de mast nimmer boven het dak vandaan. Pas als de auto 45 graden knikt steekt het een beetje over, in normaal verkeer kom je dat nooit tegen.

En er is wel meer verboden, maar als je de boel goed vastzet is er geen agent die je erop aanspreekt.

Kul? Als je maar doet wat verboden is ben je een ...
Dat beetje oversteken is geen probleem voor jou, mogelijk wel voor medeweggebruikers en dat zijn fietsers en wandelaars ook.
Een oversteek van 2,5 meter naar voren vanaf de kogel steekt met een gewone bocht naar rechts in de stad buiten het autodak. Op een rotonde zal het meevallen, tenzij je weer rechtsaf gaat. Gefeliciteerd met je durf, en vooral succes met de aansprakelijkheid als het ooit fout gaat. Heb het zelf bij de hand gehad, dus kom niet met onzin.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 25 feb 2016 11:47 #709377

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
CeesS schreef :
Bereking asverplaatsing :


Bedankt, hier kan ik wat mee !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 25 feb 2016 13:30 #709399

Ik heb zelf ook nog even gerekend en hierbij onderscheid gemaakt tussen het gewicht van de boot en de kogeldruk van de lege aanhanger.
Stel de aanhanger heeft leeg een kogeldruk van 20kg.
Dat levert bij afstand tussen assen tot kogel van 450cm een koppel van 900Nm
om 50kg kogeldruk te realiseren wil je een koppel van 2250Nm. Er moet dus met 1450kg boot nog 1350Nm koppel gerealiseerd worden. Dit kun je bereiken door de boot 9cm naar voren te zetten.
(14500N x 0,09m=1350Nm)
Let wel, er zitten nogal wat aannames in onze berekeningen....
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 11 mrt 2016 21:58 #714741

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
CeesS schreef :
Bereking asverplaatsing :


Dit ga ik morgen dus doen, het was er nog niet van gekomen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 28 mrt 2016 09:29 #719595

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Dankzij de hulp van het forum : heb ik de assen 10 cm naar achteren verplaatst.
Bleek veel werk want 96 (!) moeren losmaken en vastdraaien. Trailer opkrikken, assen naar achteren slaan met een voorhamer....alles 4 X nameten. Kogeldruk opmeten.


Maar het is gelukt, en voor iemand met twee linkerhanden is dat toch wel weer erg leuk om gedaan te hebben.

(Ik moest zelfs een dopsleutel en momentsleutel aanschaffen dop 13 was echt te klein)


Bedankt allemaal !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 28 mrt 2016 09:55 #719609

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Mooi dat het gelukt is kockie,hoeveel kogeldruk heb je nu?En ja, daar ben je wel even zoet mee ;),dat is een nadeel van die gedeelde assen.Moest je de remstang nog verlengen of konden de remkabels die 10cm wel aan?

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 28 mrt 2016 10:34 #719629

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
80 kg druk
De lengte van de remslang is nu maximaal benut.

Past precies
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 28 mrt 2016 10:37 #719631

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Precies is goed ;)

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 28 mrt 2016 10:47 #719636

kockie schreef :


Maar het is gelukt, en voor iemand met twee linkerhanden is dat toch wel weer erg leuk om gedaan te hebben.

Leuk om te horen hoe het gelukt is.
Of om met mevrouw P. Langkous te spreken “I have never tried that before, so I think I should definitely be able to do that.”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl