Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tandemas trailer met te weinig kogeldruk.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:06 #708369

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Ik heb een vraag waar ik als erkend "niet-technieker" mee worstel.

Mijn kajuitjacht, een Tirion 28,wordt vervoerd op een tandemastrailer.

De trailer heeft echter te weinig kogeldruk. Dit was nooit een probleem omdat ik met een Unimog de trailer van-en naar de haven liet vervoeren. De trekhaak zit hoog, de Unimog is zwaar, rijdt maximaal 60 km/h en de af te leggen afstand is 10 km.

Echter, op het moment dat de trailer met boot vrij staat, staat de trailer precies in balans. Met een kleine gewichtsverplaatsing naar achter zal de trailer echter naar achter zakken.

Op het moment dat de trailer achter de personenauto naar de haven wordt vervoerd, leg ik 50 kg zand in een krat op de dissel.

Omdat ik van de zomer een aantal wedstrijden in het land ga varen en ik de boot frequenter zal gaan traileren moet er iets veranderd worden aan de trailer.


Vraag !
De trailer is een Kalftrailer met een toelaatbare massa van 2000 kg en een eigen massa van 450 kg. Het laadvermogen is dus 1550 kg. De boot weegt 1450 kg.

De trailer is geheel instelbaar.
x De asssen zijn te verplaatsen, het zijn gedeelde assen. Voor een laag zwaartepunt
x De zijsteunen zijn te verplaatsen.
x De kielsteun is te verplaatsen.

Ik heb beredeneerd dat als ik de assen naar achter verplaats, het zwaartepunt zich naar voor verplaatst.
Alleen hoeveel cm moet de assen dan naar achter worden verplaatst ?
Is dit te uit te rekenen ?
Welke info is hier dan voor nodig ?

Heeft iemand een idee ?

Voor de beeldvorming heb ik enkele foto's bijgevoegd.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 feb 2016 20:08 door kockie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:10 #708370

Gokje: 10cm

Als niemand een beter antwoord geeft dan ga ik morgen wel even rekenen...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:22 #708377

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Ik zou gaan rekenen,ik denk eerder 20cm.

Maar kijk eerst even hoeveel kogeldruk jou auto mag hebben,en ook hoeveel druk je koppeling van de trailer mag hebben.Hangt erg van type af.Mijn trailer mag een koppelingsdruk hebben van 150kg.De auto mag 250kg kogeldruk hebben maar dat kan dus niet omdat de koppeling van de trailer maar 150kg mag hebben,theoretisch dan...

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:26 #708380

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Bedankt voor de reacties.

De kogeldruk van de auto moet ik opzoeken, ik dacht dat het altijd maximaal 75 kg was.
De kogeldruk van de koppeling, waar kan ik dit vinden ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:27 #708381

Goed, toch even gerekend (doe ik 's avonds eigenlijk niet zo graag :S )

Hoop dat je het zo mag benaderen: afstand midden tussen assen tot aanhanger koppeling is (ca) 400cm. Massa Boot is 1450kg. Wil je 60kg kogeldruk, dat is 4% van 1450kg dan moet de boot 4% van 400cm naar voren is 16cm.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:29 #708382

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
captain koek schreef :
Goed, toch even gerekend (doe ik 's avonds eigenlijk niet zo graag :S )

Hoop dat je het zo mag benaderen: afstand midden tussen assen tot aanhanger koppeling is (ca) 400cm. Massa Boot is 1450kg. Wil je 60kg kogeldruk, dat is 4% van 1450kg dan moet de boot 4% van 400cm naar voren is 16cm.

Ik geloof dat ik het snap ! Ik zal eens gaan meten. De assen moeten volgens je uitleg dus 16 cm naar achter en daardoor verplaatst het gewicht van de boot zich 16 cm naar voren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:30 #708383

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Ik geef de voorkeur aan iets meer kogeldruk dan toegestaan of geadviseerd. Hoe meer kogeldruk hoe minder snel de combinatie gaat slingeren of in het ergste geval scharen. Je zou de assen inderdaad iets naar achteren kunnen zetten. Ik schat ook in dat dit niet veel hoeft te zijn. Let er wel op dat je niet overdrijft, dan zakt de trekkende auto achterent e diep in de veren. Misschien kun je wat gewicht in de boot verplaatsen waardoor er wat meer op de neus terrecht komt. Je zou er ook aan kunnen denken om de voorste as een centimeter of drie/vier hoger te monteren. De achteras en de trekhaak krijgen dan wat meer gewicht waardoor de trailer lekkerder achter de auto loopt. Dit alles natuurlijk wel binnen de toegestane aslasten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:31 #708385

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
De koppelingsdruk staat op de koppeling van de trailer.Daar zit een typeplaatje waar precies op staat voor welk gewicht de koppeling geschikt is en hoeveel druk deze mag uitoefenen op de kogel.
Sommige auto's maar 50kg en zoals die van mij 250kg er zit dus echt een groot verschil in.Let er op dat mocht je een 100km vergunning bij de trailer hebben voor (hier)in Duitsland dat je echt die kogeldruk ook hebt,die hierbij aangegeven is, want anders vervalt de 100km regel....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:37 #708387

Hou er wel rekening mee dat je de trailer+boot nog moet kunnen loskoppelen, dus bij de koppeling optillen, evt met twee personen.
Elke keer de krik er onder is ook zo omslachtig.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:40 #708390

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Bedankt voor de antwoorden, ga morgenavond even knutselen en laat jullie de uitkomt weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:40 #708391

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Als ik de foto's zo bekijk plaats je de kiel op de assen. Je zult de boot wel op dezelfde plek moeten houden als nu het geval is om de kogeldruk inderdaad te verhogen. De assen moeten dus naar achteren verplaatst worden ten opzichte van de kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:42 #708393

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 741
kockie schreef :
x De kielsteun is te verplaatsen.

Dus niet op de assen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:44 #708395

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
koko schreef :
Als ik de foto's zo bekijk plaats je de kiel op de assen. Je zult de boot wel op dezelfde plek moeten houden als nu het geval is om de kogeldruk inderdaad te verhogen. De assen moeten dus naar achteren verplaatst worden ten opzichte van de kiel.

Dat is de bedoeling en kan ook niet anders, anders verplaatst het gewicht ("het probleem") zich mee naar achteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:57 #708406

Als je de kielsteun naar voren kunt verzetten zou ik daarvoor kiezen, kun je de assen laten waar ze zijn en heb je geen gedonder dat je de hoofd handremkabel naar achteren te kort is of je het opnieuw mag afstellen.

weegschaal onder de kogel met een balkje, boot in de takel en het juiste waarde van de kogel druk opzoeken kind kan de was doen ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 20:59 #708408

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Het kan zijn dat ik de plank volledig mis sla, maar als ik naar de foto's kijk zou je de boot ook enkele cm meer naar voren kunnen zetten.
Als dit kan, is dit waarschijnlijk eenvoudiger en geeft hetzelfde resultaat.
Een kijken of je zo geen 10cm meer naar voren kunt en zo het probleem oplost.
Voor het verplaatsen met de vrachtwagen kan dit niet, omdat anders de boot tegen de bak van de vrachtwagen komt, maar met een personenwagen heb je dat probleem niet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 21:05 #708413

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Tony2920 schreef :
Het kan zijn dat ik de plank volledig mis sla, maar als ik naar de foto's kijk zou je de boot ook enkele cm meer naar voren kunnen zetten.
Als dit kan, is dit waarschijnlijk eenvoudiger en geeft hetzelfde resultaat.
Een kijken of je zo geen 10cm meer naar voren kunt en zo het probleem oplost.
Voor het verplaatsen met de vrachtwagen kan dit niet, omdat anders de boot tegen de bak van de vrachtwagen komt, maar met een personenwagen heb je dat probleem niet.

De boot kan niet verder naar voren, tussen de gedeelde assen zit een steun waar de kiel tegen aan wordt gezet en de boot "wordt uitgelijnd" op de trailer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 21:35 #708429

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Kan je niet een andere kogel op het trekhaakchassis zetten. Die dingen zijn tegenwoordig vaak aangebouwd. Een langere kogelhals brengt ook de druk omhoog. Hoef je niets te slepen of te veranderen als je met of zonder dat hangertje gaat rijden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 22:07 #708443

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4158
kockie schreef :
Bedankt voor de reacties.

De kogeldruk van de auto moet ik opzoeken, ik dacht dat het altijd maximaal 75 kg was.
De kogeldruk van de koppeling, waar kan ik dit vinden ?

De koppeling heeft geen indicatie voor de kogeldruk, die is auto gerelateerd.

Op het typeplaatje van de trekhaak staat de max vertical load aangegeven = maximale kogeldruk, wettelijk minimum is 1% van de last.

Bij het ontbreken van een type plaatje is de max kogeldruk 50 KG.
Met de combinatie zou ik dan niet de weg opgaan, dat kan met deze last gezeur opgaan leveren ivm de trekhaak.

Laatst bewerkt: 22 feb 2016 22:47 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 22:37 #708453

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1912
Heb je al overwogen om contact op te nemen met Kalf trailers?
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 22:39 #708454

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Natuurlijk kan die boot wel verder naar voren, zet die steun waar de kiel tegen aan staat wat naar voren. Denk-out-of-the-box

De boot kan niet verder naar voren, tussen de gedeelde assen zit een steun waar de kiel tegen aan wordt gezet en de boot "wordt uitgelijnd" op de trailer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 22 feb 2016 22:52 #708459

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Ik weet het niet 100% zeker maar op de foto's te zien is de tussenbalk waar de kiel tegenaan staat vast.Dus blijft er niet veel anders over als de assen wat naar achteren te zetten.Inderdaad gewoon proberen,weegschaal onder koppeling,assen eerst eens 15 cm naar achter en dan meten hoeveel druk de kogel krijgt.Let er wel op dat als je kogeldruk meet dat de koppeling de hoogte heeft van de kogel van de trekhaak want anders kan het zijn dat je een andere waarde meet!!
Als je bv. de koppelingdruk meet als de koppeling iets te hoog staat zul je een hogere waarde meten.Laat je vervolgens de koppeling een stukje zakken dan gaat de kogeldruk weer naar beneden omdat de druk dan weer iets meer op de voorste as komt.Als laatste zul je dan de remstang wat moeten verlengen hoewel het zou kunnen dat je flexibele remkabel vanaf de weegschaal nog lang genoeg is,als je geluk hebt.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 08:32 #708503

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
ik lees dat je de trailer op wil tillen met twee man als het nodig is , maar daar heb je toch een neuswiel voor ,draai omhoog boven kogel en laat zakken daar ga je toch niet aan tillen, niet doen joh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 08:33 #708504

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Zolang het gewicht tussen de assen blijft staan zal de kogeldruk door verplaatsenv an de boot of assen niet veel veranderen. Zoals hierboven al verteld biedt het verhogen van de trekkogel of het verlagen van de diesel veel eenvoudiger een aanzienlijke verhoging van de druk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 08:37 #708507

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
nou , wat betreft het verplaatsen van de assen heeft wel degelijk zin, en stelt niets voor om dat te proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tandemas trailer met te weinig kogeldruk. 23 feb 2016 08:37 #708508

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
als je toch bezig bent en vaker de weg op gaat dan is een reservewiel op de dissel iets wat al wat helpt. Mag de mast voor de boot uitsteken dan is dat ook al een paar kilo. Misschien een kist op de dissel met wat noodzakelijke spullen zoals wielklem o.i.d.
En als laatste de assen verplaatsen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl