Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beveiligen tegen blikseminslag

Beveiligen tegen blikseminslag 08 juli 2019 16:50 #1061884

Wadloper schreef :
Noballast schreef :
Wadloper schreef :
"Wadloper schreef :
En waarom zou de romp niet vol-laminaat mogen zijn?
F32thriller schreef :

Omdat je dan alsnog zinkt als je de gaten niet dicht, bij een sandwich bouw blijft de romp wel drijven.
zie artikel op site van Farrier waar ze alle compartimenten met water hadden gevuld en ondanks dat hij nog steeds dreef.
www.f-boat.com/safety/index.html

Oh, op die manier. Nou, ik geloof dat toch de voorkeur geeft aan een goede geleiding van de bliksem door de boot heen, boven een sandwich romp.

Een stalen schip zal niet snel zinken door een blikseminslag, gevolgd door een multihull. Daarna komt de rest, wel of geen geleiding door de boot heen.

Nou ja; jij zit goed en ik ben ten dode opgeschreven. Het zij zo.

Gewoon doorgaan met ademhalen, maar.

Nou dat weet ik nog niet zo net. Op het Farrier forum waaraan F32Thriller refereert wordt gesteld dat procentueel multihulls vaker worden getroffen dan monohulls l....
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 08 juli 2019 17:48 #1061901

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Dat is omdat multihulls veel sneller zijn. Dat vindt de bliksem aantrekkelijk.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 juli 2019 17:50 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 08 juli 2019 18:48 #1061922

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13450
JotM schreef :
Dat is omdat multihulls veel sneller zijn. Dat vindt de bliksem aantrekkelijk.

Dat geld dan alleen voor catamarans, Tri's zijn meestal breder dan 6m, het maximum wat de bliksem kan vooruitdenken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 08 juli 2019 20:05 #1061978

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Yellow Boat schreef :
Erikdejong schreef :
Vliegtuigen worden juist zeer regelmatig door de bliksem getroffen en daar gebeurt ook nooit iets.

Dat er niets gebeurt klopt wel ...

Is dat zo?

"When commercial airplanes are struck by lightning, the result can range from no damage to serious damage that requires extensive repairs that can take the airplane out of service for an extended period of time.", aldus Boeing.

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 08 juli 2019 20:11 #1061983

Composiet vliegtuigonderdelen zijn voorzien van een mesh om spanning af te voeren
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 08 juli 2019 20:20 #1061986

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Een simpele oplossing is mogelijk om een paar stukken accukabel aan de boord te hebben. En die met klemmen aan de verstaging te hangen en in het water.

Is geen permanente oplossing maar mogelijk best een bruikbare tijdelijke oplossing in het geval van een onweersdreiging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 08 juli 2019 20:41 #1061997

Dyneema verstaging, gaat niet werken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 15:18 #1062161

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Noballast schreef :
Dyneema verstaging, gaat niet werken.

Als het regent misschien weer wel. Zeker als er wat zout van de vorige dagen op het dyneema zit.
Maar als je het echt wil, mag je die accukabels ook aan de aluminium mast bevestigen.

( Vraag is of dat wel zo wijs is, indien de mast niet in direct elektrisch contact is met het zeewater, dan kan de mast een iets hoger potentiaal hebben als het water, en zou de bliksem misschien liever rechtstreeks in zee gaan dan via de mast. )
Daarom werd er vroeger een soort van overspanningsmodule via een kabel tussen mast en kiel aangesloten. Bij een hoog spanningsverschil , gaat die in geleiding, maar in normale omstandigheden is het een isolator. Met het idee op die manier geen bliksem aan te trekken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 15:34 #1062167

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
brambo schreef :
Een simpele oplossing is mogelijk om een paar stukken accukabel aan de boord te hebben. En die met klemmen aan de verstaging te hangen en in het water.

Is geen permanente oplossing maar mogelijk best een bruikbare tijdelijke oplossing in het geval van een onweersdreiging.

Daarmee vergroot je de kans om geraakt te worden. Dodelijke oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 16:08 #1062184

nardus schreef :
brambo schreef :
Een simpele oplossing is mogelijk om een paar stukken accukabel aan de boord te hebben. En die met klemmen aan de verstaging te hangen en in het water.

Is geen permanente oplossing maar mogelijk best een bruikbare tijdelijke oplossing in het geval van een onweersdreiging.

Daarmee vergroot je de kans om geraakt te worden. Dodelijke oplossing.
Oh ja? waarom?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 16:13 #1062191

Tony2920 schreef :
Met het idee op die manier geen bliksem aan te trekken.
Bliksem word niet aangetrokken
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 16:53 #1062200

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
ik vraag me oprecht af of je wel kan beveiligen tegen blikseminslag zoals de titel van dit topic aan geeft.

Hoe had dat schip op het filmpje beveiligd kunnen worden zodat de bliksem niet inslaat, dat is de vraag van de TS volgens mij.
Lijkt mij ook wel fijn om te weten, dan hoef ik al die dingen die ik lees me accu kabels enzo niet uit te voeren
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 17:02 #1062204

Erikdejong schreef :
Tony2920 schreef :
Met het idee op die manier geen bliksem aan te trekken.
Bliksem word niet aangetrokken

Nee, maar elektronen en protonen trekken elkaar wel aan!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 17:03 #1062206

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Erikdejong schreef :
Tony2920 schreef :
Met het idee op die manier geen bliksem aan te trekken.
Bliksem word niet aangetrokken

Nee die zoekt de korste weg / weg met minste weerstand.
Maar 10 meter metalen mast die elektrisch verbonden is met de zee, is vermoedelijk veel minder weerstand als een laag lucht van 10 meter.
Dat aangetrokken worden moet je dus metaforisch verstaan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 17:05 #1062208

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
nardus schreef :
brambo schreef :
Een simpele oplossing is mogelijk om een paar stukken accukabel aan de boord te hebben. En die met klemmen aan de verstaging te hangen en in het water.

Is geen permanente oplossing maar mogelijk best een bruikbare tijdelijke oplossing in het geval van een onweersdreiging.

Daarmee vergroot je de kans om geraakt te worden. Dodelijke oplossing.

Daar gaan we weer met het broodje aap....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 17:08 #1062211

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Sprokkie schreef :
ik vraag me oprecht af of je wel kan beveiligen tegen blikseminslag zoals de titel van dit topic aan geeft.

Hoe had dat schip op het filmpje beveiligd kunnen worden zodat de bliksem niet inslaat, dat is de vraag van de TS volgens mij.
Lijkt mij ook wel fijn om te weten, dan hoef ik al die dingen die ik lees me accu kabels enzo niet uit te voeren

Helaas is er nog geen enkele methode gevonden die een blikseminslag kan voorkomen.
De complexiteit van het hele gebeuren is niet goed in kaart te brengen.
Het beste wat we kunnen doen is algemene raadgevingen opvolgen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 17:11 #1062214

Tony2920 schreef :
Sprokkie schreef :
ik vraag me oprecht af of je wel kan beveiligen tegen blikseminslag zoals de titel van dit topic aan geeft.

Hoe had dat schip op het filmpje beveiligd kunnen worden zodat de bliksem niet inslaat, dat is de vraag van de TS volgens mij.
Lijkt mij ook wel fijn om te weten, dan hoef ik al die dingen die ik lees me accu kabels enzo niet uit te voeren

1. Helaas is er nog geen enkele methode gevonden die een blikseminslag kan voorkomen.
2. De complexiteit van het hele gebeuren is niet goed in kaart te brengen.
3. Het beste wat we kunnen doen is algemene raadgevingen opvolgen.

1. Jawel hoor, zorgen dat er geen potentiaalverschil is met de wolk.
2. Niet complex, maar chaotisch.
3. Precies, en de broodjes aap aan de apen voeren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 17:15 #1062216

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
Onderbouwing van het broodje;

zeilersforum.nl/index.php/foru...slag?start=25#769640

zeilersforum.nl/index.php/foru...slag?start=25#769645

De bliksem zelf slechts de afronding van de ladings opbouw. Door het enorme spannings verschil treedt er wat lekstroom op waardoor de lucht ioniseert. Ge-ioniseert gas geleid erg goed en de weg is open naar het aardoppervlak. Als je dus die lading opbouw vooraf kan wegnemen door een bliksem afleider, zal de bliksem aanzienlijk minder "doorslaan" naar aarde.

Maar draden aan je wanten in het water blijft een prima idee. Het "trekt" beslist niet eerder bliksem aan, en kan er juist voor zorgen dat een werkelijke bliksem ontlading minder is doordat er al een stuk lading opbouw beheerst weggevloeid is.
Het is dan wel zaak om aan elke zijde een draad te maken, waardoor de ruimte tussen de aarddraden "veiliger" is dan buiten dit vlak.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 juli 2019 17:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 17:15 #1062217

Tony2920 schreef :
Erikdejong schreef :
Tony2920 schreef :
Met het idee op die manier geen bliksem aan te trekken.
Bliksem word niet aangetrokken

Nee die zoekt de korste weg / weg met minste weerstand.
Maar 10 meter metalen mast die elektrisch verbonden is met de zee, is vermoedelijk veel minder weerstand als een laag lucht van 10 meter.
Dat aangetrokken worden moet je dus metaforisch verstaan.

Nee, die doorslag ontstaat op een punt met een zeer groot potentiaalverschil (veldsterkte), en door die doorslag wordt een pad gecreƫerd met een lage weerstand, waardoor er op een volgend punt weer een grotere veldsterkte ontstaat. etc.
10 meter mast verbonden met een draadje die in zee hangt, heeft dezelfde potentiaal als de zee.
Een houten mast, niet geaarde mast (waarin polarisatie ontstaat) heeft bovenin een veel grotere potentiaal dan de zee, en daardoor kan daar makkelijker doorslag ontstaan door de grotere veldsterkte bovenin.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 17:19 #1062219

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27145
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 17:27 #1062222

Tony2920 schreef :
Nee die zoekt de korste weg / weg met minste weerstand.
Ook dat doet het niet. Maar we gaan rond en rond in cirkeltjes, ik zal het hier verder bij laten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 17:38 #1062224

Erikdejong schreef :
Tony2920 schreef :
Nee die zoekt de korste weg / weg met minste weerstand.
Ook dat doet het niet. Maar we gaan rond en rond in cirkeltjes, ik zal het hier verder bij laten.

Boring of niet, antwoord cq. advies op mijn vraag/dilemma heb ik nog niet gezien, of ik kan niet goed lezen.

Multihull (geen ijzer ow), sandwich composiet, carbon mast (draaibaar), dyneema verstaging, hoe te beveiligen of alleen maar bidden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 09 juli 2019 17:39 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 17:41 #1062227

Daar kun je niets tegen beveiligen. Het enige wat ik zou doen is de elektronica en de buitenverlichting beveiligen. De kans dat je boot het nagenoeg schade vrij zal doorstaan is vrij groot, dan is het wel lekker als al je elektrische spulletjes het ook nog doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 17:51 #1062231

Noballast schreef :
Erikdejong schreef :
Tony2920 schreef :
Nee die zoekt de korste weg / weg met minste weerstand.
Ook dat doet het niet. Maar we gaan rond en rond in cirkeltjes, ik zal het hier verder bij laten.

Boring of niet, antwoord cq. advies op mijn vraag/dilemma heb ik nog niet gezien, of ik kan niet goed lezen.

Multihull (geen ijzer ow), sandwich composiet, carbon mast (draaibaar), dyneema verstaging, hoe te beveiligen of alleen maar bidden.

Ladingopbouw dan wel polarisatie voorkomen, door dunne draadjes van je masttop, via de verstaging naar het water te leiden, dit zorgt er voor dat je mast dezelfde potentiaal heeft als het water.
En bidden natuurlijk.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 09 juli 2019 17:52 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beveiligen tegen blikseminslag 09 juli 2019 18:05 #1062241

Nou, bekijk deze slomo dan maar eens van een bliksem-opbouw



Hoogte maakt wel degelijk uit. En als die inslaat is het probleem niet de spanning maar het afvoeren van de lading. Bewegende lading is stroom en I2R is het vermogen dat gedissipeerd wordt. Dunne draadjes hebben een grote R en de carbon mast eveneens. Beiden leiden tot grote vermogens en een mast die heel goed kan ontploffen. Mensen die in de buurt van een boom staan die door bliksem getroffen wordt, sterven niet door de bliksem, maar door de splinters die uit de boom geschoten worden...
Je bent toch bezig met een mast te bouwen, of je gaat dat toch doen, Noballast? Ik zou een alu mesh inbouwen en de elektrische weerstand drastisch verlagen, net zoals ze dat in vliegtuigen doen, zoals je al opmerkte. Hoe je het van de mast naar het water krijgt is een kleiner probleem, denk ik.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl