Als ik zo de foto's zie, heeft Roodkapje geen los te stellen V2's. Het gaat dus om het strakzetten van je topwant (dat in dit geval ook je hoofdwant of V1+2 is).
Hoe strakker de spanning in je tuig (topwant en daarna onderwant aandraaien), hoe strakker je voorstag staat. Dat heeft precies nul invloed op de doorhang in je fok, want die heeft een eigen stag. De klassieke voorstagspanning doe jij dus met je bierstrekker.
Je kunt je bierstrekker gemakkelijk opvoeren door er een vertraging boven te maken. Een oogje maken aan het eind van je fokkeval - een lijntje onderaan de mast vastmaken - door het oog halen en dan aan je bierstrekker klussen. Zo nemen bierstrekker en mastbase allebei de helft van de kracht voor hun rekening. Het kan zijn dat de slag van je bierstrekker dan niet groot genoeg is om de boel op spanning te zetten: dat moet je even uitproberen.
Zo heb je je doorhang in de hand, maar dat straktrekken vanaf de voorkant kan wel invloed hebben op de trim van de mast. Bovendien levert het niet meer steun. Een bakstag heeft een minder nadelige invloed op de trim van je mast en ondersteunt hem bovendien. Ja, het is een hoop gedoe zo'n bakstag, ja, het kost lijnen, blokken, elastiek, klussen en afstellen. Maar het doet wel precies wat je wil: je mast ondersteunen en je doorhang verminderen wanneer je dat nodig hebt.
Over het beperken van de doorhang met een hekstag: ik kan me niet voorstellen dat er zo'n stijve paal op Roodkapje staat dat je met veel hekstagspanning de doorhang in de fok vermindert. Ik denk dat met veel hekstagspanning je de top kromtrekt, de top van het grootzeil loost, je grootzeil algemeen vlakker staat en je doorhang niet tot nauwelijks wordt beïnvloed.
Edit: zie nu pas dat je schreef over masthoogte en niet mastlengte
(zie mijn vorige post) Dat brengt je boot weer iets beter in proportie.