Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 30 nov 2017 18:27 #895954

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31674
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 30 nov 2017 18:37 #895957

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Geprint klinkt mij gevoelsmatig als onbetrouwbaar in de oren.
Maar goed de keuring doorstaan en de tijd zal het leren.

Stuk goedkoper en lichter als er straks ook nog holtes in aan gebracht kunnen worden.
Mooie ontwikkeling.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 30 nov 2017 18:39 #895959

Sloe Gin schreef :
Stuk goedkoper en lichter als er straks ook nog holtes in aan gebracht kunnen worden.
Mooie ontwikkeling.
De schroef is nog steeds van hetzelfde materiaal. Gewicht is dus nog steeds hetzelfde. En holle ruimtes in een schroef aanbrengen kan niet, daar worden de bladen te zwak van, of je moet ze te dik maken waardoor de efficientie van de schroef af neemt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 30 nov 2017 18:43 #895961

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
De tijd zal het leren Erik.
Ik denk dat wij daar te weinig verstand van hebben.
Ik neem afstand van welke aanname dan ook.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 30 nov 2017 18:46 #895962

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5389
Erikdejong schreef :
Sloe Gin schreef :
Stuk goedkoper en lichter als er straks ook nog holtes in aan gebracht kunnen worden.
Mooie ontwikkeling.
De schroef is nog steeds van hetzelfde materiaal. Gewicht is dus nog steeds hetzelfde. En holle ruimtes in een schroef aanbrengen kan niet, daar worden de bladen te zwak van, of je moet ze te dik maken waardoor de efficientie van de schroef af neemt.

Dus, mooi van koolstof maken. kan de buiging op de belasting afgestemd worden ende efficientie verhoogd :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 30 nov 2017 20:01 #895985

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31674
3D printen is eigenlijk niet de juiste benaming.
De schroef is laag voor laag opgelast, dat geeft de hechting van het brons. In principe kan dat met bijna alle metalen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 30 nov 2017 20:58 #896004

Verrassend maar tegelijk ook weer logisch de opbouw: de bladen 'opbouwen' vanaf de naaf. Mooie ontwikkeling!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 30 nov 2017 22:53 #896029

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4384
Zeker een mooie ontwikkeling. Ben benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 30 nov 2017 23:02 #896032

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Zou een kunststof schroef voor pleziervaartuigen dan ook binnenkort tot de mogelijkheden behoren ?

Een optimaal gevormde schroef voor mijn boot/motor/keerkoppeling-combinatie waardoor ik 1 a 2 knopen sneller kan gaan zou zeer gewaardeerd worden.
De nu eronder zittende schroef is een compromis, afhankelijk wat er voorhanden was voor de motor.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 30 nov 2017 23:16 #896034

1 a 2 knopen sneller zal je niet lukken. Schroeven voor jachten zijn vaak een compromis, maar de verschillen tussen de beschikbare stapjes zijn zo klein dat je nog niet eens over tienden spreekt.

Ik verwacht niet dat kunststof schroeven een flinke loop zullen nemen. Er zijn bepaalde schepen waarbij koolstofschroeven zijn toegepast, maar die zijn zo achterlijk kostbaar dat men er niet echt aan gaat. Daarnaast zijn koolstof schroeven niet 'vermaakbaar'. Een schroef berekening is en blijft niet meer dan een benadering. Als je 'fout' zit kun je een metalen schroef aanpassen in spoed, bladoppervlak, skew en nog wat andere zaken. Bij een koolstofschroef heb je wat je hebt en valt er niets aan te passen.

Ik meen dat het Mercury was dat geexpeirmenteerd heeft met glasvezelversterkt kunststof als schroef materiaal, maar dat hebben ze na 1 of 2 jaar praktijk testen toch weer van tafel geveegd. Het amteriaal is te bros om cavitatie te weerstaan, te hygoscopisch om onbehandeld onderwater te houden, coatings niet hard genoeg om op de schroef te blijven zitten, te kwetsbaar als een van de bladen eens onverhoopt ergens tegenaan tikt, en last but not least, om voldoende sterkte te verkrijgen moesten de bladen dikker waardoor ze een behoorlijk verlies in efficienty hadden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 30 nov 2017 23:16 #896035

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1849
WADnWIND schreef :
3D printen is eigenlijk niet de juiste benaming.
De schroef is laag voor laag opgelast, dat geeft de hechting van het brons. In principe kan dat met bijna alle metalen.
Klopt; ik werk sinds kort voor een fabrikant van remmen voor personenauto's.
De prototypes van de remklauwen worden dmv "additive manufacturing" (3D printen) gemaakt uit rvs.
Dit "geprinte" materiaal heeft bijna dezelfde mechanische eigenschappen als het gietstaal van de remklauwen uit de massa productie.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 01 dec 2017 00:30 #896039

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31674
Tony2920 schreef :
Zou een kunststof schroef voor pleziervaartuigen dan ook binnenkort tot de mogelijkheden behoren ?

Een optimaal gevormde schroef voor mijn boot/motor/keerkoppeling-combinatie waardoor ik 1 a 2 knopen sneller kan gaan zou zeer gewaardeerd worden.
De nu eronder zittende schroef is een compromis, afhankelijk wat er voorhanden was voor de motor.

3D geprinte schroeven bestaan al een tijdje.


20 jaar geleden experimenteerden we al met kunststof schroeven, maar die verloren steeds bladen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 01 dec 2017 00:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 01 dec 2017 02:14 #896044

WADnWIND schreef :
20 jaar geleden experimenteerden we al met kunststof schroeven, maar die verloren steeds bladen.
Precies wat ik dus al schreef ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 01 dec 2017 05:32 #896045

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 910
volgens mij varen er diversen zeilboten al met een kunststof schroef.
de Kiwi prop een vaanstandachtige schroef.
kunsstof kan dus blijkbaar wel.
ik heb er echter geen ervaring mee maar zie deze wel regelmatig bij boten op de kant.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 01 dec 2017 06:46 #896049

Bij mij kwam de kunststof Torqueedo schroef goed door de keuring :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 01 dec 2017 08:10 #896066

WADnWIND schreef :
3D printen is eigenlijk niet de juiste benaming.
De schroef is laag voor laag opgelast, dat geeft de hechting van het brons. In principe kan dat met bijna alle metalen.
Het is daarom wel de goede benaming, 3D printen is een algemene naam voor verschillende print technieken, de meest gebruikte techniek nu is Fused deposition modeling (FDM) waarbij een draad gesmolten polymeer op het model wordt gespoten/geplakt/gelast en het model zo laag na laag wordt opgebouwd.

3D printtechnieken zijn al 50 jaar bekend, maar worden nu pas massaal toegepast omdat de octrooien zijn verlopen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 01 dec 2017 10:18 #896092

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8885
Zeilprutser schreef :
WADnWIND schreef :
3D printen is eigenlijk niet de juiste benaming.
De schroef is laag voor laag opgelast, dat geeft de hechting van het brons. In principe kan dat met bijna alle metalen.
Het is daarom wel de goede benaming, 3D printen is een algemene naam voor verschillende print technieken, de meest gebruikte techniek nu is Fused deposition modeling (FDM) waarbij een draad gesmolten polymeer op het model wordt gespoten/geplakt/gelast en het model zo laag na laag wordt opgebouwd.

3D printtechnieken zijn al 50 jaar bekend, maar worden nu pas massaal toegepast omdat de octrooien zijn verlopen.

Bij metalen verloopt dit proces een beetje anders. Er wordt laagje voor laagje metaalpoeder in een bak geharkt. Dat wordt op de plekken waar t moet blijven, dmv een laser gesmolten. Zo smelt het aan de vorige laag vast. Dan wordt er weer een laagje, enz.

Zo kun je onderdelen maken met een nauwkeurigheid in de orde van 0,1mm, van een wijd palet aan materialen. Om redenen die ik nog niet helemaal begrijp schijnt zelfs de vermoeiingssterkte beter of tenminste gelijkwaardig te zijn aan een gegoten/gefreesd/gestampt onderdeel. Iets met t gebrek aan spanningen in de oppervlakte, en het ontbreken van gietgallen, en de hoge zuiverheid van het materiaal.

De google term is: additive manufacturing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 01 dec 2017 10:31 #896099

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Het grootste voordeel van nu lijkt me dat het ontwerp in Korea geüpload kan worden en het in Rotterdam uit de "printer" komt (of andersom). Dat scheelt nogal wat vervoerskosten en -tijd en CO2 uitstoot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 01 dec 2017 11:33 #896109

Yellow Boat schreef :
Joop66 schreef :
Zeilprutser schreef :
Iets met t gebrek aan spanningen in de oppervlakte, en het ontbreken van gietgallen, en de hoge zuiverheid van het materiaal.

De google term is: additive manufacturing

Mmm , lijkt me ook wel wat voor kielen .
Ad

Yellow Boat, dat is niet mijn tekst!!! graag aanpassen
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 01 dec 2017 11:34 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 01 dec 2017 11:40 #896110

Joop66 schreef :
Bij metalen verloopt dit proces een beetje anders. Er wordt laagje voor laagje metaalpoeder in een bak geharkt. Dat wordt op de plekken waar t moet blijven, dmv een laser gesmolten. Zo smelt het aan de vorige laag vast. Dan wordt er weer een laagje, enz.
De google term is: additive manufacturing

Nee hoor dat is één van de andere technieken, deze schroef is gewoon opgelast zoals ik en WadnWind al aangaf. Gewoon ff het filmpje in de link bekijken.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 01 dec 2017 11:52 #896111

Brinta schreef :
HDat scheelt nogal wat vervoerskosten en -tijd en CO2 uitstoot.

Geen idee? Waar komt het brons nu vandaan? Het moet nu eerst omgesmolten worden en tot draad gemaakt worden dat is nogal een nauwkeurig werkje dan moet die haspel toch naar NL, en dan 250 uur lassen is dat efficient? Ik heb geen idee? En dan moet hij nog nabewerkt worden voordat hij er uitziet zoals op het plaatje, hij komt nogal grof uit het lasproces namelijk, ik persoonlijk zie eerder dat je een mal freest uit plastic of klei of zo, met die robotarm waar nu mee gelast wordt, dan daarmee een zand mal maken, brons gieten, afwerken en klaar.
Maar ja dan heb je niet zo,n persmomentje en geen high tech verhaal naar je klanten.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 01 dec 2017 13:01 #896121

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7676
ik ben de laatste tijd nogal `in to the 3D printing`. Hier een mooi flimpje van 3D metal SLS printing. de titanium wordt hier niet met de meer gewone laser in elkaar gesmolten maar met een "electron beam"
Deze firme GE maakt de grootste metaal 3D printers momenteel, een schroefje voor onze bootjes is peanuts daarvoor.




Overigens ga ik deze winter weer verder met mijn hydro-generator. Ik plan daarvoor 3D geprinte schroefbladen die ik in 3D geprinte naaf wil vast-schuiven.
Laatst bewerkt: 01 dec 2017 13:03 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 01 dec 2017 13:02 #896122

Joop66 schreef :
Bij metalen verloopt dit proces een beetje anders. Er wordt laagje voor laagje metaalpoeder in een bak geharkt. Dat wordt op de plekken waar t moet blijven, dmv een laser gesmolten. Zo smelt het aan de vorige laag vast. Dan wordt er weer een laagje, enz.

Zo kun je onderdelen maken met een nauwkeurigheid in de orde van 0,1mm, van een wijd palet aan materialen. Om redenen die ik nog niet helemaal begrijp schijnt zelfs de vermoeiingssterkte beter of tenminste gelijkwaardig te zijn aan een gegoten/gefreesd/gestampt onderdeel. Iets met t gebrek aan spanningen in de oppervlakte, en het ontbreken van gietgallen, en de hoge zuiverheid van het materiaal.

De google term is: additive manufacturing

Mmm , lijkt me ook wel wat voor kielen .
Ad
Sorrie , te laat om nog te verbeteren.Dus eventueel kan een MOD mijn vorige post weghalen?
Laatst bewerkt: 01 dec 2017 13:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 01 dec 2017 13:07 #896123

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7676
hier nog een voorbeeld van mooie en grote dingen: (ga naar 5:23')
Laatst bewerkt: 01 dec 2017 13:08 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef door de keuring 01 dec 2017 14:54 #896132

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Zeilprutser schreef :
..Ik heb geen idee? ...
Maar ja dan heb je niet zo,n persmomentje en geen high tech verhaal naar je klanten.

Als je nou geen idee hebt, dan kun je toch beter je mond (resp. toetsenbord) houden?
Zo kun je elke innovatie afzeiken natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl