Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ultralight windvaan zelfstuur?

Ultralight windvaan zelfstuur? 31 jan 2018 12:04 #913353

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2302
Sunday schreef :
Mijn CFO heeft het budget al iets verruimd. De CEO loopt al te roepen om tussenrapportage van resultaten. De technisch directeur loopt smoesjes te verkopen, directeur ontwikkeling is al voorzichtig bezig componenten in te kopen maar afdeling inkoop zit te slapen en directeur productie staat met z’n armen over elkaar af te wachten. Klootzakken zijn het!

Eénmanszaak toch :laugh: :laugh:

Grt Hans

PS Ben benieuwd of het iets voor de Sheriff kan worden.
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 31 jan 2018 12:19 #913360

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Vind de gierdemping ook altijd een interessant onderwerp, en vooral de 'symmetrie' daarin. Ik ben bijvoorbeeld erg gecharmeerd door de oplossing vand e hebridean, de meedraaiende vaan. Echter volgens mijn denken kan dat enkel en alleen op scherpe koersen werken, ruimer kantelt hij toch de verkeerde kant op? even een hersenspinsel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 31 jan 2018 16:45 #913423

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
@ Pimpel
N.m.i. zal op ruimere koersen de Hebridean windvaan op dezelfde wijze een wiebeliger koers sturen als andere systemen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 01 feb 2018 22:21 #913806

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2074
www.aristotimone.it/

Windvaan rechtstreeks op de helmstok? :blink:

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 01 feb 2018 23:05 #913822

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ja, kan wel werken waarschijnlijk. Grote windvaan (80 x 30). Weegt 8kg. Leuk open source project en dan goedkoop in elkaar te zetten, òf kant en klaar voor €290.
Voor mij te zwaar niet sterk genoeg en niet verfijnd genoeg
Laatst bewerkt: 01 feb 2018 23:06 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 02 feb 2018 09:09 #913891

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Ik heb jaren gezeild met een windvaan rechtstreeks werkend op het roer, op m'n vorige boot, een Vivacity 24. Indertijd was zoiets als een bouwpakket te koop. ( QME systeem)
Ik heb het eerst nagebouwd, maar later verbeteringen aangebracht bij de stuurlijntjes, de vaan behoorlijk vergroot en de vaan-as instelbaar gemaakt (1977).
Er is nog een verhaal over gepubliceerd in PBO, met o.a. gier metingen. (moet ik nog wel ergens kunnen vinden). Met die vaan heb ik ook nog een jaar gezeild op de Westerly 29 ft. voordat ik overging op een pendulum systeem.
Voor deze topic geen optie, vanwege te simpel concept, de afmetingen en gewichten, denk ik. ;)

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 02 feb 2018 19:20 #914078

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
De oceaankolibri werkt met een pendulum windvaan, best een groot ding op een kolibri 560.
Er is gekozen om een sterke lat tegen het roer te lijmen en het roer ter hoogte van de windvaan bevestiging in te zagen tot die lat, de lat loopt door binnendoor de windvaanbevestiging tot de helmstok.
Door het "inzagen" word het roer naar mijn idee niet sterker en dat is al vaak een zwak punt die oplossing kan mooier denk ik en met behoud van sterkte door ter hoogte van die inham met een roerkoning te werken en dat binnendoor te laten lopen die roerkoning zit dan vast aan de roerbeslagen.
Maar het idee om de vaan middels een inham te werken is wel een oplossing voor het bevestigings probleem met een aangehangen roer en een pendulum windvaan.

Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 02 feb 2018 19:31 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 03 feb 2018 07:44 #914165

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Sunday,

Dit ding trouwens al helemaal door geneusd?

http://windvaneselfsteering.com/walt-murrays-website

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 03 feb 2018 20:08 #914318

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 03 feb 2018 20:46 #914325

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
De RHM met USD vaan had Sunday zelf ook al als leesmateriaal opgesomd (paar pagina's terug).
Interessant inderdaad en een vernuftig concept voor aangehangen roeren.
(Drie hoeraatjes voor Go West mag ik nou roepen, begrijp ik.)

Ik heb inmiddels ook begrepen waar de up side down H-vane zijn voordeel haalt ten op zichte van een "up side up" H-vane.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 04 feb 2018 10:21 #914414

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
freek1970 schreef :
De oceaankolibri werkt met een pendulum windvaan, best een groot ding op een kolibri 560.
Er is gekozen om een sterke lat tegen het roer te lijmen en het roer ter hoogte van de windvaan bevestiging in te zagen tot die lat, de lat loopt door binnendoor de windvaanbevestiging tot de helmstok.
Door het "inzagen" word het roer naar mijn idee niet sterker en dat is al vaak een zwak punt die oplossing kan mooier denk ik en met behoud van sterkte door ter hoogte van die inham met een roerkoning te werken en dat binnendoor te laten lopen die roerkoning zit dan vast aan de roerbeslagen.
Maar het idee om de vaan middels een inham te werken is wel een oplossing voor het bevestigings probleem met een aangehangen roer en een pendulum windvaan.

Freek

De foto's en de beschrijving van de bevestiging van het windvaansysteem zijn voor mij niet helemaal duidelijk.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 04 feb 2018 11:02 #914425

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Een los vraagje; Ik kom veel Nederlanders, Engelsen en Duitsers tegen die bezig zijn(geweest) met windvanen op boten. Doen de Fransen daar ook aan mee? En heeft er iemand misschien zoektermen in het frans?

Edit:
Een 'Regulateur d'allure' is kennelijk de Franse vertaling. Googlen levert weer een hoop (nieuwe, die ik nog niet was tegengekomen) zelfbouwers en varianten op.
Laatst bewerkt: 04 feb 2018 13:52 door Pimpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 04 feb 2018 16:46 #914525

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
De Franse zeilers zijn ook behoorlijk bezig (geweest) met windvaanstuurinrichtingen. Ik ken 4 merken, maar misschien zijn er meer. Sommige worden niet meer nieuw geproduceerd maar zijn nog wel 2de hands te vinden. Bekend zijn : Navik , Atoms, Caphorn, Beaufort.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 04 feb 2018 17:52 #914544

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Interessant, die Fransozen.

Vandaag bezig geweest met m’n vaankop.
3D te printen. Past op 40mm Carbon buis. Krijgt 2 ceramische 608 lagertjes waarin vaan draait. Wieltje voor kabeltjes.





Laatst bewerkt: 04 feb 2018 17:58 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 04 feb 2018 17:56 #914547

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Begint te lijken op wat klanten van mij op hun 5 meter bootjes gebruiken, om de oceaan over te gaan. Ik blijf meekijken.. wellicht komen jullie hier uiteindelijk op hetzelfde uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 04 feb 2018 17:59 #914548

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Plaatje sneaker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 04 feb 2018 18:03 #914550

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Sunday schreef :
Plaatje sneaker?

Plaatje? Ik heb zelfs het ontwerp in CAD. Maar ik blijf lurken.. heb geleerd van andere discussies. Zoals gezegd, ik blijf het volgen. Ook de blokken discussie. Zal wellicht Morf blokken meenemen naar ZF meeting. Ik heb ze op voorraad maar twijfel of ik ze meeneem. We zullen zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 04 feb 2018 18:08 #914554

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Twist schreef :
Gisterenavond nog even zitten lezen in het boek van Gerard Dijkstra.
Daarin wordt betoogd dat een pendulum oplossing een betere gier (engels: yaw) demping oplevert dan een onder- of ongebalanceerd roer met trimtab. Zo begrijp ik het nu: Zo'n gierbeweging zorgt via het pendulum onmiddelijk voor tegendruk op de helmstok. Bij een trimtab wordt in eerste instantie de gierbeweging extra versterkt (meegkoppeld): stel je achterschip wordt naar lij weggezet door een golf, dan zal de trimtab ook naar de lijzijde verdraaien. Het roer reageert dan met een tegengestelde draai naar loefzijde en de boot loeft op (dus de verkeerder reactie). Pas als de koersverandering een feit is, begint de vaan in actie te komen en brengt de boel weer in balans en op koers.

Ken de roerconfiguratie bij Sunday niet, maar aangehangen roer betekent bijna altijd een ongebalanceerd roer. Bij mij is het in elk geval aangehangen ongebalanceerd.

Het succesvol kunnen toepassen van een trimtab op zo'n roer, hangt dan af van de gierdemping die de boot van zichzelf al heeft. Vooral van belang op de ruimere koersen.

@Sunday, is dit een overweging die je al actief gemaakt hebt?

Het is voor mezelf een van de grote twijfels over het haalbaar zijn van een trimtab-op-hoofdroer oplossing. Er zijn vast wel succesvoorbeelden van zo'n configuratie. Maar ja, dat zegt nog niet dat het op een andere boot ook goed zal werken. Er bestaat wel een proef (beschrijft Dijkstra ook) om dat gierdempingsgedrag van je boot te onderzoeken.

De hierboven beschreven gierdemping d.m.v. een trimtab is m.i. te somber. Wanneer het achterschip naar lij wordt weggezet, dan wordt door de gewijzigde aanstroomhoek een kracht naar lij op het roer uitgeoefend. In dit voorbeeld blijft de vaan in dezelfde positie staan. Een los roer gaat meteen draaien. Zie in de figuur positie 1. De dwarskracht op het roer wordt nul. Er is dan geen gierdemping.
Bij een vastgezet roer , positie 3, blijft de dwarskracht en daarmee wordt de gierbeweging gedempt. Bij het roer met de trimtab zal in eerste instantie het roer bewegen, maar dan begint de trimtab (met tegenkoppeling) zodanig te verdraaien dat het roer niet verder draait. Het roer met trimtab komt dan in de positie 2, tussen de positie van een vrij roer en een vast roer. Er is dus wel meteen sprake van gierdemping, maar minder dan bij een vast roer.
Bij een roer met pendulum ondervinden beide de gewijzigde aanstroomkracht en willen beide naar lij draaien, maar het pendulumkoppel is groter dan het roerkoppel en dus beweegt het pendulumblad naar lij en door de overbrenging tussen pendulum en roer, het roer naar loef. Hierdoor ontstaat een grotere hoek dan bij een vast staand roer en daarmee aktieve gierdemping. Zie positie 4.
Dit is maar een deel van het verhaal over gierdemping. Als de windvaan meedoet, dan kan de gierdemping sterker worden bij aan de windse koersen en zwakker worden bij ruime of voor de windse koersen. Ook de rompvorm heeft invloed, bijv. lange kiel, wel of geen scheg etc.
De mate van gierdemping van een windvaansysteem is in principe instelbaar, maar helaas niet bij elk systeem.




Een trimtab systeem is te berekenen. Zie het boek van Letcher of het artikel: Built your own trim tab self-steering system, die ook als bron het boek van Letcher gebruikt.
Het is geen mysterie. ;)

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 04 feb 2018 19:11 #914573

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Hier een Frans document uit “Hisse er Oh”.
Ook voor Sneaker.
www.hisse-et-oh.com/system/ass...al/RegulateursLN.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 04 feb 2018 20:34 #914600

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Sunday schreef :
Hier een Frans document uit “Hisse er Oh”.
Ook voor Sneaker.
www.hisse-et-oh.com/system/ass...al/RegulateursLN.pdf

In dit boek staat de zelfde tekst, maar dan in de goede volgorde. :)
Mooie duidelijke figuren. Mocht er behoefte zijn om een verminkte bladzij goed te kunnen bekijken dan stuur ik wel een goede bladzijde.

Het boek bevat nog wat info over bestaande windvaansystemen in combinatie met een autopilot. Ook een klein stukje over regeltechniek.
Voor de echte doe het zelver is er ook een hele beschrijving om zelf een elektrische autopilot te maken. ;)

Jan

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 04 feb 2018 20:50 #914604

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 04 feb 2018 21:47 #914623

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Sunday,

Mooi Werk!
Die vaankop kun je in elk geval altijd wat mee.
Mocht de trimtab tegen vallen qua demping bij gieren van de boot (ik kan me voorstellen dat dit bij windkracht 5/6 de boot meer giert en dat de trimtab dan minder goed werkt->en das juist het moment dat je wil sturen met de windvaan lijkt mij...) zou je kunnen kiezen on zelfde vaankop bij een pendulum inrichting te gebruiken.
Mister V is ook heel compact, naar mijn idee, min of meer een commerciële en verder proffesioneel uitgewerkte versie van de zelfbouw USD vaan Walt Murray ontwerp 2020b.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 04 feb 2018 21:49 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 05 feb 2018 13:03 #914800

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Go west schreef :
De hierboven beschreven gierdemping d.m.v. een trimtab is m.i. te somber. Wanneer het achterschip naar lij wordt weggezet, dan wordt door de gewijzigde aanstroomhoek een kracht naar lij op het roer uitgeoefend. In dit voorbeeld blijft de vaan in dezelfde positie staan. Een los roer gaat meteen draaien. Zie in de figuur positie 1. De dwarskracht op het roer wordt nul. Er is dan geen gierdemping.
Bij een vastgezet roer , positie 3, blijft de dwarskracht en daarmee wordt de gierbeweging gedempt. Bij het roer met de trimtab zal in eerste instantie het roer bewegen, maar dan begint de trimtab (met tegenkoppeling) zodanig te verdraaien dat het roer niet verder draait. Het roer met trimtab komt dan in de positie 2, tussen de positie van een vrij roer en een vast roer. Er is dus wel meteen sprake van gierdemping, maar minder dan bij een vast roer.
Bij een roer met pendulum ondervinden beide de gewijzigde aanstroomkracht en willen beide naar lij draaien, maar het pendulumkoppel is groter dan het roerkoppel en dus beweegt het pendulumblad naar lij en door de overbrenging tussen pendulum en roer, het roer naar loef. Hierdoor ontstaat een grotere hoek dan bij een vast staand roer en daarmee aktieve gierdemping. Zie positie 4.
Dit is maar een deel van het verhaal over gierdemping. Als de windvaan meedoet, dan kan de gierdemping sterker worden bij aan de windse koersen en zwakker worden bij ruime of voor de windse koersen. Ook de rompvorm heeft invloed, bijv. lange kiel, wel of geen scheg etc.
De mate van gierdemping van een windvaansysteem is in principe instelbaar, maar helaas niet bij elk systeem.

Zeer terecht punt over de 'sombere' trimtab redenering. Levert mij weer wat extra inzicht op.
En inderdaad speelt uiteindelijk natuurlijk de combinatie van zowel gier-waterdruk als gier-schijnbare wind en de eigenschappen van de boot zelf mee.
Een trimtab systeem is te berekenen. Zie het boek van Letcher of het artikel: Built your own trim tab self-steering system, die ook als bron het boek van Letcher gebruikt.
Het is geen mysterie. ;)

Ik ben maar een simpele elektrotechneut... :P Maar, ik zal me toch verder gaan inlezen.

De tussenstand is toch dat ik vooral gecharmeerd ben van een RHM optie, omdat dat bij droogvallen met roer en al omhoog zou schuiven bij onze boot. De koppeling van de vaan naar het pendulum zou dan gemakkelijk loskoppelbaar moeten zijn. Daar zijn mogelijkheden voor.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 05 feb 2018 19:59 #914917

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Impressie van de vaankop, met as en -impressie dus- van de vaan.
De vaan wil ik nu aandacht gaan geven. Moet erg licht worden en afneembaar. Denk nu aan een dunne, en natuurlijk superlichte “high aspect” vaan met een naca (-achtig) profiel. Krijgt voor het leuk misschien “v-vormige- “wingtips”.
Op de plaats waar ie aan de as wordt bevestigd krijgt ie massief Carbon plaat, wat en langzaam overgaat in dun carbon plaat, wat dan langzaam overgaat in alleen foam, of “lucht”, alles omgeven door een dunne cover van carbon. Over de hele lengte komt er een skelet in van een 6mm cabon staafje.




De vaankop is zo’n beetje klaar om geprint te gaan worden. Gaat ongeveer 120gr wegen.
Het zwarte “trommeltje” -of busje- wat je ziet is de bevestiging voor de kabel.
Laatst bewerkt: 05 feb 2018 20:49 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 05 feb 2018 20:49 #914940

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik was niet helemaal duidelijk misschien: ik ga nu over windvaan dènken. Weet nog niet hoe de preciese vorm moet worden, alleen dat ik wat meer wil doen -omdat het kan- dan simpel plat plaatje hout of kunststof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl