Wat lees ik nu allemaal in de nieuwe serie posts?
De vaan behoort in de nulstand gehouden te worden!!! wel niet door eigen gewicht, maar door een veerplaatje.
Hetzelfde wat ik stelde, maar dan door eigen gewicht.
Nu ben ik het wel met de stelling eens dat een veerplaatje veel mooier is dan mijn gedachte dat te doen door eigen gewicht.
(De vergelijking van JotM van een rechtuit rijdende fiets of auto, wordt ook door de zwaartekracht veroorzaakt!! Maar dat is een andere discussie)
Maar dat eigen gewicht heeft redelijk gewerkt, wel op een klein bootje met aangehangen roer.
In de laatste serie posts vind ik mijn principe stelling helemaal terug:
Een verstelbare ´horizontale´ as waar aan de vaan hangt of staat welke een beweging veroorzaakt die overgebracht wordt op de trimtab. Met stangetjes, draadjes of hydraulisch.
Het principe is niet zo ingewikkeld, de afstellingen daar ligt de uitdaging.
Wat op de afbeelding staat van de achtersteven van de boot met de letters MA is vrijwel waarover ik het heb.
De vaan stond op een paaltje aan de hekstoel, een stukje uit het midden, met twee slangetjes naar de (over volle lengt gebalanceerde) trimflap.
Dat (PVC) paaltje zat met een paar pijpbeugeltjes aan de hekstoel, kon met de hand gedraaid worden, gewoon op wrijving, zo simpel als maar kon, het mocht niets kosten, het was maar een probeersel.
Ergens in een doos op de zaak, met overcomplete onderdelen, lagen een aantal luchtbalgjes, van Festo meen ik, daar de beste 4 uitgehaald. Het was voor lucht, maar dat ging ook wel met antivries vond ik.
Twee aan de vaan, verschuifbaar, en ´t zelfde aan de trimtab.
Proberen; het werkte, veel te woest bij licht weer. Net zo lang met de lengte van de hefboompjes gefrutseld tot het redelijk werkte.
De vaan was vergelijkbaar met het Autohelm vaantje met een groter oppervlak en hangend VOOR het paaltje, erachte ging minder door de wervelingen daarvan.
(dat autohelm vaantje werd overigens ook door de zwaartekracht rechtop gehouden!)
Het vaan hefboompje was een stuk korter gesteld dan van de tab.
Door de as horizontaal te zetten was er al snel en grote uitslag die gematigd naar de tab moest gaan. (De balgjes waren allemaal gelijk formaat)
De gedachtengang voor de werking:
De helmstok in de hand wil (vrijwel altijd) naar lij vallen, die houd je met de hand tegen met, pakweg een koppel van 1kg/mtr, dat moet dus door de vaan gedaan worden.
De vaan mag dus NIET recht in de wind staan, dan slingert hij steeds door het nulpunt, die moet een klein hoekje maken dat een zekere druk in een balg veroorzaakt, die druk moet het koppel dat het roer maakt neutraliseren.
Net zolang de aangrijpingspunten van vaan en tab verschuiven tot het goed ging.
De vaan wat zwaarder of lichter gemaakt door er wasknijpers op te klemmen.
Dat laatste zou dus ook met(de lengte van) zo´n veerplaatje gewerkt hebben, beter waarschijnlijk.
En toen het klaar was kwam er een grotere boot met doorgestoken roer. Ik dacht het over te zetten, maar een trimtab op dat doorgestoken roer was lastig te verwezenlijken, een hulproer erachter moest het worden.
Al een paar dingen gemaakt, op de hiswa eens gekeken hoe de overbrengingen er uit zagen, en daar staat de taurus van de gebroeders Steenkist, de kleinere versie ervan vrijwel identiek aan wat ik gedacht had, hij was me een jaar vóór.
Ik heb hem nooit afgemaakt, de lol van het experimenteren was eraf.