Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ultralight windvaan zelfstuur?

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 16:01 #912486

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Als het "balanceergewicht" maar binnen je gewichtsbudget valt. ;)

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 16:09 #912491

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Moeilijk hoeft het toch niet te zijn, de verstelbare ratio, zoiets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 16:11 #912492

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Go west schreef :
Als het "balanceergewicht" maar binnen je gewichtsbudget valt. ;)

Jan

Haha! Dat is (was) inderdaad wel degelijk een overweging..

En Pimpel: mooi! Inderdaad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 16:13 #912494

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Duidelijk stuk over mogelijk te gebruiken kabels. Weer enkele tientallen grammen...
www.tririg.com/articles.php?id...Jagwire_Links_Review
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 16:40 #912500

Pimpel schreef :
Moeilijk hoeft het toch niet te zijn, de verstelbare ratio, zoiets?

Ja, op zich prachtig, maar kan wel zichzelf verstellen onder spanning en door de zwaartekracht.

De vaan onder een hoek plaatsen zal idd voor iets proportioneels zorgen. Zoals Jan al aangeeft heb je daar echter niet echt de controle over.
Als ik mijn leerlingen metingen laat doen, dan probeer ik ze altijd uit te leggen dat het belangrijk is dat als je een bepaalde parameter verandert je erg moet oppassen dat je daarmee niet ook andere parameters verandert (want dat gebeurt heel makkelijk). Zo hier ook: als je de (terug)koppeling wilt kunnen verstellen, dan moet je oppassen dat je daarmee niet meteen ook andere instellingen verandert (zoals de eigenschappen onder helling, bijvoorbeeld). Mijn voorkeur zou daarom naar een veer gaan.
Nu ja, kan er nog meer over zeggen, maar heb geen promille van de ervaring en kennis van Jan, denk ik, dus ik zal eerst (ook) eens een prototype moeten maken. Maar dat gaat helaas nog even duren.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 16:40 #912501

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
m'n eerdere ideetje heeft m'n zoon even voor me uitgetekend.
Het pinnetje in de sleuf zou zelfs nog op een verstelbare afstand gemaakt kunnen worden.





Kan iemand uitleggen waarom dit wel of niet zou kunnen werken?
Nogmaals ik ben een leek en wil e.e.a. graag begrijpen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 17:00 #912505

Sloe gin,

DE afbeelding kan niet werken omdat de sleuf 90º verkeerd zit.
Zou de sleuf naar de as toelopen dan trimtab gedraaid en verschuift de pen door de sleuf zonder klem te lopen in het werkings gebied. Tot een hoek van 90º van de bovenste as.

De werking heeft dan wel iets van een sinus in zich.

Maak je de pen verplaatsbaar op de strip dan zijn ook de overbrengverhoudingen in te stellen.
Vergelijkbaar met de stelmogelijkheid van de kegel in de voorgaande post.
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 17:06 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 17:26 #912515

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
De sleuf 90 graden draaien heb ik nog niet aan gedacht maar kan me goed voorstellen dat dit een stuk beter werkt.

Het concept dus aanpassen en het zou een goed alternatief kunnen zijn voor het kabeltjes verhaal?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 17:47 #912529

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
De sleuf-met-pen overbrenging (90gr gedraaid vanuit tekening) zou een oplossing kunnen opleveren voor het lengte verschil dat ontstaat in / door gebruik van het helmstokje op de trimtab denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 18:05 #912541

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Zoonlief had het eigenlijk te druk met gamen, maar heeft het idee toch een klein beetje aangepast.

May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 18:08 #912542

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Zou kunnen werken lijkt mij Sloegin!

Wat ik mij alleen af vraag is of de "paal" van de windvaan de helmstok niet in de weg komt te zitten bij de uitvoering van Sunday (of komt er een "dekje" boven de helmstok voor montage van die paal?).

Ben er wat kritisch over maar aan de andere kant als deze grap werkt is het in een klap een vrijwel ideale manier van windvaanstuur voor kleine boten met aangehangen roer.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 18:11 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 18:11 #912543

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Het ging mij slechts om het concept. De haakse sleuf op mijn eerdere ideetje lijkt me inderdaad een hele goede aanpassing. Het totaal uitwerken laat ik liever aan de experts over.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 18:12 #912544

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Nee hoor, de windvaanpaal kan voldoende ver we van de helmstok gemonteerd worden
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 18:12 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 18:12 #912545

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Sloegin,

Het lijkt mij, dat je concept "deugt..." :)

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 18:17 #912548

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Mocht de "arm" vanaf de windpaal te lang worden dan zou je misschien nog via b.v. een tandwiel een vertraging in kunnen bouwen van b.v. 5:1

Experts kunnen de krachten wellicht zelfs uitrekenen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 18:19 #912549

Snap de lol niet?
Hoe gaat het dan de draadjes vervangen? Als de vaan de ene as verdraait, op welke wijze dan ook, dan is de verdraaiing van de andere as disproportioneel te maken van de andere, dat snap ik. Met welk doel? Wat zit er aan de andere as? De trimflap? Zit deze verbinding dan op het roer gemonteerd of op de boot?

vragen, vragen, vragen ... nemunikwalik
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 18:22 #912550

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
steef ton schreef :
Snap de lol niet?
Hoe gaat het dan de draadjes vervangen? Als de vaan de ene as verdraait, op welke wijze dan ook, dan is de verdraaiing van de andere as disproportioneel te maken van de andere, dat snap ik. Met welk doel? Wat zit er aan de andere as? De trimflap? yepZit deze verbinding dan op het roer gemonteerd of op de boot? De as komt dan vast gemonteerd op het trimtabje achter het roer.

vragen, vragen, vragen ... nemunikwalik
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 18:36 #912569

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Idd gewoon een mooie overbrenging. Je moet je wel even afvragen wat voor beweging je in wat voor beweging om wilt zitten. Bij een windvaan is dat doorgaans een verticale lineare beweging naar een rotatie. De overbrenging die je hier schetst doet enkel rotatie-rotatie. Met de kabeltjes wordt het weer een ander probleem. Waar zou je die hier aan vastmaken? Je kunt dit mechanisme natuurlijk wel gebruiken als vertraging in het 'rotatie-deel', maar verder is het denk ik geen echte oplossing voor in dit systeem..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 18:50 #912578

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Krukasje van Walt Murray mogelijk beter?
http://windvaneselfsteering.com/waltmurray/model_20-20B%20June%2005.htm
Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 18:51 #912579

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3470
Saeftinghe schreef :
Sloe gin,

DE afbeelding kan niet werken omdat de sleuf 90º verkeerd zit.
Zou de sleuf naar de as toelopen dan trimtab gedraaid en verschuift de pen door de sleuf zonder klem te lopen in het werkings gebied. Tot een hoek van 90º van de bovenste as.

De werking heeft dan wel iets van een sinus in zich.

Maak je de pen verplaatsbaar op de strip dan zijn ook de overbrengverhoudingen in te stellen.
Vergelijkbaar met de stelmogelijkheid van de kegel in de voorgaande post.
Precies!
Het is volgens mij in principe dezelfde fout die steef ton maakt in die schets met die schuifjes.
De oplossing van Sloe Gin wordt ook toegepast bij de Hydrovane (staat mij bij) en heb ik ooit eerder gezien ter vervanging van de bekende haakse tandwiel constructie van 1 op 2 die bij nogal wat fabrieksvanen wordt toegepast.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 18:52 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 19:06 #912584

Werkt een trek duw stangetje niet ???

Op het balans roertje een hevel en op de windvaan onderaan ook een hevel

Evt op de hevel meerdere kogel kopjes , zodat je de uitslag nog kunt bijstellen

Geen idee maar weinig wrijving tov kabels etc
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 19:30 #912593

Wat lees ik nu allemaal in de nieuwe serie posts?

De vaan behoort in de nulstand gehouden te worden!!! wel niet door eigen gewicht, maar door een veerplaatje.
Hetzelfde wat ik stelde, maar dan door eigen gewicht.
Nu ben ik het wel met de stelling eens dat een veerplaatje veel mooier is dan mijn gedachte dat te doen door eigen gewicht.
(De vergelijking van JotM van een rechtuit rijdende fiets of auto, wordt ook door de zwaartekracht veroorzaakt!! Maar dat is een andere discussie)

Maar dat eigen gewicht heeft redelijk gewerkt, wel op een klein bootje met aangehangen roer.

In de laatste serie posts vind ik mijn principe stelling helemaal terug:

Een verstelbare ´horizontale´ as waar aan de vaan hangt of staat welke een beweging veroorzaakt die overgebracht wordt op de trimtab. Met stangetjes, draadjes of hydraulisch.

Het principe is niet zo ingewikkeld, de afstellingen daar ligt de uitdaging.
Wat op de afbeelding staat van de achtersteven van de boot met de letters MA is vrijwel waarover ik het heb.
De vaan stond op een paaltje aan de hekstoel, een stukje uit het midden, met twee slangetjes naar de (over volle lengt gebalanceerde) trimflap.
Dat (PVC) paaltje zat met een paar pijpbeugeltjes aan de hekstoel, kon met de hand gedraaid worden, gewoon op wrijving, zo simpel als maar kon, het mocht niets kosten, het was maar een probeersel.
Ergens in een doos op de zaak, met overcomplete onderdelen, lagen een aantal luchtbalgjes, van Festo meen ik, daar de beste 4 uitgehaald. Het was voor lucht, maar dat ging ook wel met antivries vond ik.
Twee aan de vaan, verschuifbaar, en ´t zelfde aan de trimtab.

Proberen; het werkte, veel te woest bij licht weer. Net zo lang met de lengte van de hefboompjes gefrutseld tot het redelijk werkte.
De vaan was vergelijkbaar met het Autohelm vaantje met een groter oppervlak en hangend VOOR het paaltje, erachte ging minder door de wervelingen daarvan.
(dat autohelm vaantje werd overigens ook door de zwaartekracht rechtop gehouden!)
Het vaan hefboompje was een stuk korter gesteld dan van de tab.
Door de as horizontaal te zetten was er al snel en grote uitslag die gematigd naar de tab moest gaan. (De balgjes waren allemaal gelijk formaat)

De gedachtengang voor de werking:
De helmstok in de hand wil (vrijwel altijd) naar lij vallen, die houd je met de hand tegen met, pakweg een koppel van 1kg/mtr, dat moet dus door de vaan gedaan worden.
De vaan mag dus NIET recht in de wind staan, dan slingert hij steeds door het nulpunt, die moet een klein hoekje maken dat een zekere druk in een balg veroorzaakt, die druk moet het koppel dat het roer maakt neutraliseren.
Net zolang de aangrijpingspunten van vaan en tab verschuiven tot het goed ging.
De vaan wat zwaarder of lichter gemaakt door er wasknijpers op te klemmen.
Dat laatste zou dus ook met(de lengte van) zo´n veerplaatje gewerkt hebben, beter waarschijnlijk.

En toen het klaar was kwam er een grotere boot met doorgestoken roer. Ik dacht het over te zetten, maar een trimtab op dat doorgestoken roer was lastig te verwezenlijken, een hulproer erachter moest het worden.
Al een paar dingen gemaakt, op de hiswa eens gekeken hoe de overbrengingen er uit zagen, en daar staat de taurus van de gebroeders Steenkist, de kleinere versie ervan vrijwel identiek aan wat ik gedacht had, hij was me een jaar vóór.
Ik heb hem nooit afgemaakt, de lol van het experimenteren was eraf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 19:53 #912600

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
OK?
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 19:53 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 20:03 #912603

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Sunday schreef :
Go west schreef :
Voor dat proportionele gedrag van koersafwijking naar vaanverdraaiing heb je geen veer nodig. Dat zit al in het mechanisme. Neem voor het gemak een vaan, die wat betreft gewicht is uitgebalanceerd.
De formule tan(c) = tan(b)/sin(a) geeft ongeveer de situatie weer.
Een kleine koersfout geeft een kleine vaanverdraaiing, een grote koersfout, een grote.
De instelling van hoek a (helling van de vaan-as) heeft veel invloed op de vaanuitslag.
Door de helling van het schip en de koers tov de wind is de werkelijke vaan-ashoek niet steeds hetzelfde. Een instelbare vaanhoek is aan te bevelen.
Is aanwezig op Bouvaan en Hydrovane en eigen ontwerpen.
Maakt het systeem wel iets gecompliceerder, maar veel voorspelbaarder.

Begrijp ik ongeveer. Dan dus beter de vaan balanceren en evt ashoek alfa instelbaar maken.

Voor het voorbeeld gebruikte ik de gebalanceerde vaan met een contragewicht. De vaan-as hoek instelbaar maken kan ook gecombineerd worden met de veerconstructie van de Steenkist windvaan. Als de veerconstructie een (bijna) gebalanceerde windvaan oplevert, dan maakt het niet uit. De zelfde formule kan dan gebruikt worden. En je spaart dan wel contragewicht uit.

Even nog een verschil tussen de vaste vaan-as hoek met een kantelbare vaan (links in de figuur) en de variabele vaan-as hoek (rechts in de figuur).
In de linker figuur blijft de vaan-as hoek constant, maar het onveranderde contra gewicht werkt nu de vaan verdraaiing tegen. De vaanverdraaiing wordt kleiner en ook windkracht afhankelijk. Dit wordt soms ook bewust toegepast. Het effect, ook dynamisch, is te berekenen.

Jan


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 20:48 #912620

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Sunday schreef :
Over zwaartekracht en balans in windvaan:
Mijn BWS op Grinde (horizontale 20graden. as, verticaal rechtopstaande vaan) werd niet door contragewicht in beland gehouden, maar... door een stripje verenstaal!

Ter info. Uit de "Steenkist" folder de vaanbevestiging met schuin naar beneden wijzend stripje verenstaal. Een elegante constructie. Ik zal het eens narekenen.

Jan


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl