Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ultralight windvaan zelfstuur?

Ultralight windvaan zelfstuur? 27 jan 2018 14:52 #912070

En zo zijn we na allerlei (heel interessante) wetenschappelijke (hier en daar semi-, zou ik willen zeggen) verhandelingen weer terug bij het begin :woohoo:
Toch nog kleine bijdrage (doe er mee wat je wil): een vaan die een middenstand opzoekt door zwaartekracht gaat natuurlijk niet werken (behalve misschien op een kakkerlak-cat) om duidelijke redenen, lijkt me. Een door windkracht gereguleerde veer aan weerszijden van de vaan wellicht wel. Ik kan zo al wel een heel eenvoudig systeem bedenken dat precies dat doet. Dat systeem kun je dan overigens meteen koppelen aan het roer en zo een reguleerbare terugkoppeling maken tussen roer en vaan.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 27 jan 2018 14:53 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 27 jan 2018 21:19 #912187

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Yellow Boat schreef :
Sunday schreef :
FMJ schreef :
Toch verbaast het me wel dat innovatie-adept Sunday zoiets ouderwets in een nieuw jasje wil gaan maken. Als je toch bootsnelheid om wil zetten in sturen, waarom dan niet een mooie hightech sleepgenerator. Dan heb je meer dan genoeg stroom voor een stuurautomaat die veel beter stuurt dan zo'n windvaangeval..

Zoals ik op Roos’ opmerking al antwoord: ook slee-generator loopt bij mij nog steeds door.
Dus: ideaal voor mij: windvaan van 2500gram en hydrogenerator die 10A levert bij laag gewicht en weinig weerstand

Leuk zo'n hydrogeberator maar heb je wel eens uitgerekend hoeveel weeestand die in het water zal hebben en dus je boot afremd?
Immers , 1Watt= 0,102 mkg/sec . Daarmee en met je snelheid door het water laat zich ook de weerstand uitrekenen. Tenslotte moet dat vermogen ergens vandaan komen.
Niet voor niets wordt in een ander draadje de ruwheid van het onderwaterschipo minutieus verminderd.

Leuk zou ook een sleepgenerator zijn die een electrische buitenboordmotor aandrijft . Heb je een perpetuüm mobile :lol:

Dan is een windmolentje nog beter ( zolang je de wind maar niet van voren hebt :whistle: ) en een zonnepaneel nog veel beter.

Maar dat wist je natuurlijk allemaal wel.
Ad

Ad, in het draadje over sleepgeneratoren heb ik de opbrengst in W en de sleepweerstand in Nm voor een voorbeeldschroef bepaald. Zie de figuur. Het snelheidsverlies van de boot kun je bepalen als de weerstandscurve van de boot beschikbaar is. Voor een kleine boot zal dat meer zijn als voor een grote.

Jan


Bijlage:

Bestandsnaam: img150.pdf
Bestandsgrootte:255 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 06:28 #912245

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Het is een leuk onderwerp maar is wel beetje de vraag of het echt gaat werken denk ik.
Koop je een beproeft bomvrij ding als de windpilot pacific light en monteer je die op een beugel achter je roer ben je in een klap een bom duiten kwijt maar ook klaar. Wil je heel goedkoop zeg ik bouwvaan maken uit onderdelen 50 euro voor een tekening en heel jaar telkens stukje doen, maar uiteindelijk ook een beproefd ding.
Hier begeef je je op het uitvindersvlak wat ook leuk kan zijn maar ook niet kan werken.
Ben wel benieuwd dat wel.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 06:30 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 09:29 #912285

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 639
Go west schreef :
Ik heb de schets van @ Sunday iets aangepast en de trimtab een klein helmstokje gegeven. De vaanmast is uitgebreid met een U-vormige buis, waaraan de uiteinden van de kabel kunnen worden bevestigd. Hierdoor wordt trimtab teruggestuurd bij het verdraaien van het roer. De besturing is nog net zo eenvoudig, maar nu wel proportioneel.

Jan


Dit is een goede optie met terugkoppeling.
Mogelijk als 1 draads uit te voeren, geeft minder hysteresis.
Ik kende deze optie niet.

Extra voordeel is dat met die kabel de vaan excentrisch gezet kan worden.

succes. Bart
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 10:16 door Spieboom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 10:08 #912300

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik ben geen mechanicus maar het kabeltjes idee spreekt mij niet zo aan.
Met mijn zeer beperkte kennis heb ik het volgende bedacht.
Zou dit kunnen werken indien juist berekend?


May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 10:08 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 10:11 #912302

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3452
Spieboom schreef :
Dit is de enige goede optie met terugkoppeling.
Zij het, dat ik i.p.v. een armpje, een ronde schijf zou nemen.
Mogelijk als 1 draads uit te voeren, geeft minder hysteresis.
Is dat zo? Juist enkel geeft, afhankelijk van de ruimte tussen kabel en mantel, hysteresis. Met twee kun je dat er uit "spannen".
Hydraulisch gaat, zoals ik heel in het begin al opperde, met een enkele leiding en kun je ook nog eens in net zoveel bochten leggen als je zelf wil.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 10:11 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 12:48 #912383

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Aangenaam verrast door jullie bijdragen waar ze niet de toon hebben van “nee... maar” en wel “ja...en”.
Ik moet zeggen dat ik vanalles wat er aan complexe regeltechniek schema’s beschreven wordt weinig begrijp...
Hydroliek, hoe mooi misschien, wil ik niet, dat mag iemand anders proberen.
Ik heb wat zitten tekenen aan kabel overbrengingen. Uitdaging is dat er van de plus en min verdraaiing in de vaan van -60 tot +60 een reductie naar de trimtab van -15 tot +15 gerealiseerd moet worden.
Het helmstokje van GoWest is daar de oplossing voor denk ik: daarmee kun je simpel 4:1 reductie maken


In tekeningetjes staat onderin steeds de vaan, bovenin de trimtab.
1. Dit werkt, maar geeft geen reductie. Heft last van “sinus-effect”: verminderde uitslag bij grotere verdraaing
2. Kan niet... :-)
3. Werkt en kan met tandwieltjes (groen) reductie krijgen
4. Werkt, en kan “sinus effect” inzetten voor evt gewenste grotere verdraaiing trimtab bij grotere hoeken vaan
5. Werkt, en heeft geen “sinus effect”
6. Werkt ook en heeft reductie.
7. Werkt. Met helmstokje voor gewenste reductie. Heeft “sinus effect”
8. Werkt, helmstokje, geen “sinus effect” bij vaan, zeer gering sinuseffect bij trimtab door reductie
9. Werkt, en kan bij toenemende vaanhoek een toenemende trimtab hoek geven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 12:52 #912385

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Saeftinghe schreef :
JotM,

Wanneer de boot bij windstilte stil ligt dient de vaan door eigen gewicht verticaal naar beneden te hangen en niet in een willekeurige stand te blijven staan.
Ik zie geen enkele reden waarom dat zou moeten zijn.
Die kracht die je normaal met de hand voelt, moet opgebracht worden door de vaan.
Nope.
Die moet opgebracht worden door de "mechanische servo". Hoe beter het servo-mechanisme, hoe minder de vaan merkt van wat erachter gebeurt. Bij een ideale servo merkt de vaan niets van de kracht die aan de andere kant moet worden opgebracht.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 13:01 #912387

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Wat ik me van m’n BWS windvaanstuur op m’n Grinde herinner is dat ie bij gefixeerde vaan netjes meestuurde: situatie (2) hieronder, waar hij bij in gebruik genomen vaan (natturlijk; als Servo werkende) “tegen stuurt”: situatie (1)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 13:06 #912388

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Over zwaartekracht en balans in windvaan:
Mijn BWS op Grinde (horizontale 20graden. as, verticaal rechtopstaande vaan) werd niet door contragewicht in beland gehouden, maar... door een stripje verenstaal!
Geringe koersafwijking gaf geringe verdraaiing van de vaar, grotere koersafwijking gaf grotere verdraaiing van vaan.
Ik wil iets soortgelijks, maar met verstelbaar shockcord doen.
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 13:06 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 13:20 #912393

Beste Sunday,
ik zie allemaal opmerkingen nu terugkomen. Helemaal goed. Overigens, jouw nummers 7 en 8 gaan ook niet werken als je niks aan het op spanning houden van de draadjes doet (om dezelfde reden dat 2 niet werkt).
Een veer om de vaan in de evenwichtsstand een voorkeur te geven lijkt me dé weg. Ik zou alleen geen shockcord gebruiken. De veerconstante van zo'n cord is allesbehalve een constante en zal tot voortdurende bijstelling gaan leiden. Ik zou gewoon een veer gebruiken, een zeewaterbestendige (die zijn er vast) en daar meteen, als eerder geopperd, de terugkoppeling van het roer aan vast maken. Je kunt die terugkoppeling ook windsterkte afhankelijk maken met een eenvoudige constructie. Ik heb daar wel wat eenvoudig te maken ideetjes voor, mocht je daar geïnteresseerd in zijn. Ben zelf ook met iets bezig, maar ik moet het met een pendulum gaan doen (principe blijft verder precies hetzelfde) en ik wil mijn spiegel niet volhangen met allerlei zooi, dus moet allemaal speciaal op maat voor "Water" en gaat dus wel even duren, vrees ik.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 13:49 #912411

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Er is natuurlijk wel verschil tussen 'niet werken' en 'niet perfect werken'. Ik zou vooral wat gaan testen met goedkoop materiaal. Als je realistisch bent kun je ook verzinnen dat het systeem nooit precies 20.00 graden uitslaat als je vaan dat 60.00 graden doet. Het is de vraag bij welke afwijkingen het systeem goed werkt. mag er bijv. zo veel speling opzetten dat deze afwijking 1 graad is, of 5 graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 13:55 #912417

Pimpel schreef :
Er is natuurlijk wel verschil tussen 'niet werken' en 'niet perfect werken'.

Hangt idd af van hoe niet perfect het werkt. Het lijkt me buitengewoon frustrerend als je na een hoop werk en geëxperimenteer een vaanbesturing hebt die bijvoorbeeld alleen op kalm water werkt en niet op zee of op ruimwindse koersen. Een zelfsturing moet wel echt betrouwbaar zijn, denk ik. Ik heb de afstelling van mijn ST22 nog niet helemaal onder de knie en onder gennaker hield die de boot meestal goed op koers, maar dus helaas soms niet. wat er in resulteerde dat ik voortdurend in de kuip diende te blijven, in de buurt van m'n helmstok. Dat kan wel tijdens proefvaartjes, maar straks op m'n tochtje naar de Azoren niet.
Dat hoef je Sunday trouwens al helemaal niet uit te leggen, denk.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 14:00 #912419

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Inderdaad: ik wil het zo hebben dat ik lekker binnen kan zitten, onder alle omstandigheden, bij elke golfhoogte en windrichting.. B)
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 14:36 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 14:01 #912420

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Uiteraard is betrouwbaarheid erg belangrijk, en denk dat je m'n punt niet helemaal goed hebt begrepen. Anders gezegd; je kunt je helemaal blauw werken op een mechanisme wat (theoretisch) precies/perfect goed is afgesteld. Je kunt ook een mechanisme uitwerken wat nét dat beetje speling/afwijking heeft (al dan niet bewust) en gaan testen. Ik denk dat de tweede optie een betrouwbaardere windvaan oplevert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 14:05 #912424

Nee, snapte je wel. Ik zei ook: ..."idd"... Zag alleen niks over betrouwbaarheid in je bijdrage. bedoelde dat ik het met je eens ben onder die voorwaarde.
@Sunday: de hele dag binnen? Jij? En dan zeker een videocamera op afstandbediening? ;) :laugh:
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 14:36 #912436

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 14:55 #912448

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
steef ton schreef :
...Overigens, jouw nummers 7 en 8 gaan ook niet werken als je niks aan het op spanning houden van de draadjes doet (om dezelfde reden dat 2 niet werkt)....
Ik kan natuurlijk het helmstokje vervangen door een kwadrantje, is een cirkelsegment. Dan werkt ie wel, als mijn nr 6..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 14:59 #912449

zeker! Maar jammer is dan wel dat je niks meer kunt afstellen. Met eerder getoonde schets is het probleem ook verholpen en kan dat wel. Maar wellicht wil je dat juist niet.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 15:05 #912451

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Wat betreft de verstelling kun je dan mogelijk ook een kegelvormig of gestapeld kwadrant gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 15:09 #912452

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Derailleur met pignon... mooi, maar niet simpel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 15:09 #912453

Kan, probeer het me voor te stellen hoe je dat werkzaam moet maken, maar lijkt me in alle gevallen ingewikkelder dan de twee draden eenvoudigweg parallel houden en op een schuif monteren. Dan kun je daarna er van alles mee. je kunt dan zelfs eventueel de gehele constructie herzien, mocht het toch allemaal wat minder goed uitpakken.
Nu ja, heb er al genoeg (teveel wellicht) over gezegd.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 15:22 #912463

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Sunday schreef :
Over zwaartekracht en balans in windvaan:
Mijn BWS op Grinde (horizontale 20graden. as, verticaal rechtopstaande vaan) werd niet door contragewicht in beland gehouden, maar... door een stripje verenstaal!
Geringe koersafwijking gaf geringe verdraaiing van de vaar, grotere koersafwijking gaf grotere verdraaiing van vaan.
Ik wil iets soortgelijks, maar met verstelbaar shockcord doen.

Voor dat proportionele gedrag van koersafwijking naar vaanverdraaiing heb je geen veer nodig. Dat zit al in het mechanisme. Neem voor het gemak een vaan, die wat betreft gewicht is uitgebalanceerd.
De formule tan(c) = tan(b)/sin(a) geeft ongeveer de situatie weer.
Een kleine koersfout geeft een kleine vaanverdraaiing, een grote koersfout, een grote.
De instelling van hoek a (helling van de vaan-as) heeft veel invloed op de vaanuitslag.
Door de helling van het schip en de koers tov de wind is de werkelijke vaan-ashoek niet steeds hetzelfde. Een instelbare vaanhoek is aan te bevelen.
Is aanwezig op Bouvaan en Hydrovane en eigen ontwerpen.
Maakt het systeem wel iets gecompliceerder, maar veel voorspelbaarder.




Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 15:31 #912466

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Sunday schreef :
steef ton schreef :
...Overigens, jouw nummers 7 en 8 gaan ook niet werken als je niks aan het op spanning houden van de draadjes doet (om dezelfde reden dat 2 niet werkt)....
Ik kan natuurlijk het helmstokje vervangen door een kwadrantje, is een cirkelsegment. Dan werkt ie wel, als mijn nr 6..

Op het helmstokje van de trimtab kun je gemakkelijk het aangrijpingspunt van de kabels verschuiven en daarmee het systeem optimaliseren.


Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 28 jan 2018 15:50 #912476

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Go west schreef :
Voor dat proportionele gedrag van koersafwijking naar vaanverdraaiing heb je geen veer nodig. Dat zit al in het mechanisme. Neem voor het gemak een vaan, die wat betreft gewicht is uitgebalanceerd.
De formule tan(c) = tan(b)/sin(a) geeft ongeveer de situatie weer.
Een kleine koersfout geeft een kleine vaanverdraaiing, een grote koersfout, een grote.
De instelling van hoek a (helling van de vaan-as) heeft veel invloed op de vaanuitslag.
Door de helling van het schip en de koers tov de wind is de werkelijke vaan-ashoek niet steeds hetzelfde. Een instelbare vaanhoek is aan te bevelen.
Is aanwezig op Bouvaan en Hydrovane en eigen ontwerpen.
Maakt het systeem wel iets gecompliceerder, maar veel voorspelbaarder.

Begrijp ik ongeveer. Dan dus beter de vaan balanceren en evt ashoek alfa instelbaar maken.
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 15:51 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl