Go west schreef :
[...]
De bouwbeschrijving van het windvaansysteem die Jörn Heinrich heeft gemaakt, is in feite het basis systeem van Walt Murray met wat aanpassingen. Gelukkig noemt hij ook Walt bij naam. Een mooie en uitgebreide beschrijving overigens.
Dat ben ik zeer met je eens, inderdaad een mooie en uitgebreide beschrijving.
Op het "windvane forum" van "Cruisenews.net" hebben we veel onderlinge discussies gevoerd en ook via de mail. Later heeft Sven Heesterman z'n Mr Vane ontwikkeld en Jörn z'n "Wind Gear". Een leuke tijd met al de discussies en ideeen en ook de contacten met andere zeilers over de hele wereld. Jammer dat het forum opgedoekt is.
Jan
Bedoel je deze webstek?:
web.archive.org/web/2016032221...m/viewforum.php?f=62
Als ik naar het "volume" kijk zie ik een patroon die ik ook wel in (wat mij betreft) erg leuke YaaHoo groepen heb gezien: op een gegeven moment droogt de discussie een beetje op en dan trekken mensen verder.
Wat vaker erg spijtig is.
Zelf vind ik zowel het windvaan-gedeelte als het "servo"-gebaseerde sturen erg leuk en interessant.
Ik snap ook niet zo goed dat dat laatste niet meer aandacht krijgt onder bijvoorbeeld "vertrekkers". Want als je een rechtoe-rechtaan (Autohelm oid helmstok gebaseerde) stuurautomaat dmv een kwadrant aan je "servo" (trimtab of pendulum) koppelt zoals je dat met je windvaan doet, krijg je volgens mij een stuursysteem dat veel minder energie uit je accu's trekt.
De bulk van de voor het sturen benodigde energie wordt dan immers door de "servo" aan het water onttrokken, de stuurautomaat hoeft alleen de arbeid voor het instellen van de servo te leveren, wat maar een fractie is van de arbeid die de stuurautomaat anders, direct gekoppeld aan de helmstok of kwadrant op de roerkoning, moet leveren.
Ik heb bij kennissen gezien dat die stuurautomaat tijdens hun rondje Atlantic veruit de grootste energievreter was.
Jaap