Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ultralight windvaan zelfstuur?

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 13:49 #910090

Ik had zo'n zelfde systeem op mijn vorige boot, geen kabeltjes maar stangen en zodanig dat het bevestigingspunt van het korte trim tab helmstokje en de koppelstang naar windvaan precies boven de draaias van het roer zat. In rust of op de automaat werd het verbindingstandwiel met een touwtje omhoog gehouden en kon de vaan vrij draaien. In zijn werk zetten was tandwiel met touwtje laten zakken en helmstok loslaten. Het aangehangen roer werd dan door het trimroertje aangestuurd. Het was een flink lange helmstok die door zijn massa nogal zwiepers kon maken. Dat hield ik in bedwang door één of meerdere elastieken naar beneden of naar de kuiprand te spannen, e.e.a. afhankelijk van windkracht en zeegang. Ook de autohelm was er op aangesloten. Aangezien het draaipunt recht boven de draaias van het roer zat kon de autohelm (net als een onderdekse automaat) permanent aangesloten blijven (zonder clutch o.i.d.) Overschakelen van vaan naar autohelm was aan het touwtje trekken en op "auto" drukken. Bijstellen of koers wijzigen kon vanuit de kajuitopening ook weer met een touwtje waarmee d.m.v. een wormwiel de positie van de vaan kon worden versteld. Een geweldig systeem dat het onder alle omstandigheden prima deed en op de automaat maar weinig stroom gebruikte. Overigens is een horizontale vaan (op iets gekantelde draaias) nog effectiever (en kan daarom kleiner zijn) dan deze verticale vaan.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 jan 2018 14:06 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 13:54 #910091

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
Pimpel schreef :


Dit lijkt me het meest simpele voorbeeld van (volgens mij) de trimtab aansturing.

Lijkt me de meest simpele optie, geen kabels etc...wel moet je volgens mij de richting van correctie met 180 graden aanpassen. Moet ie uit haal je de windflap eraf en blokkeer je de stuurflap in de richting van het roer :-)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 13:57 #910094

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Wat mij opvalt is dat in het filmpje de paal/vaan op het roer staan en dus bij stuuruitslag meebewegen, op sunday's schets staat de paal los van het roer op de romp ?
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 14:00 #910096

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Ja klopt, dit is dus een ander concept, maar illustreert wel de werking van de trim tab.

Overigens Sunday, op Cruisersfoum heeft iemand ook ziets gemaakt;
www.cruisersforum.com/forums/f...part-3-a-109982.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 14:05 #910098

Sunday schreef :
Concept:


Als je dan ook nog een mogelijkheid inbouwt om de trimtab met een simpele electrische stuurautomaat aan te drijven kun je ook bij windstil weer met heel weinig electrisch verbruik sturen.
René Vleut heeft ook zoiets op zijn boot heb ik een keer bekeken.
Ad

Laatst bewerkt: 21 jan 2018 14:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 14:23 #910104

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Interessant concept. Dit topic ga ik met interesse volgen.

Minder stroomverbruik door je stuurautomaat is op lange tochten ook al een grote winst.
Wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 14:30 #910107

Inderdaad erg interessant.
Waar ik me een beetje zorgen over maak is of zo'n trimflapje voor groot genoege stuuruitslagen kan zorgen bij bijvoorbeeld ruimwindse koersen. En kan zo'n systeem ook bijvoorbeeld progressief werken? Of hoe zou je dat voor elkaar kunnen krijgen? Ik bedoel, bij grote hoekversnellingen ook grotere uitslagen (zoals je dat zelf wellicht ook zou doen)?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 14:50 #910114

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Wat ik me van mijn Grinde met zelfde concept herinner is dat die enorm snel en indien nodig heel grote roeruitslagen kon realiseren.
Hefboompje “A” (oranje) wordt in lengte verstelbaar èn in hoek verstelbaar op de verticale as.
Door de lengte groter dan hefboompje “B” te maken wordt de werking gedempt, korter wordt werking versterkt.

Laatst bewerkt: 21 jan 2018 14:54 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 15:03 #910116

Begrijp het. Dat stelt wel eisen aan de grootte van de windvaan, lijkt me. Wellicht dat je die dan moet kunnen vervangen door een grotere of kleinere, naar gelang de koers en windsnelheid?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 15:14 #910118

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Nee, een horizontal-axis vaan is zeer krachtig en erg precies, die hoeft niet groter of kleiner gemaakt. Zie pagina 33 en 35 in onderstaand boek.
Eventueel kun je de va wat kantelen m te “reven”, maar dat heb ik op zowel m’n BWS ding op Grinde als ook op m’n Windpilot Pacifis zelden toegepast.

Hier is boek gratis: www.bluemoment.com/downloads/selfsteering.pdf
Laatst bewerkt: 21 jan 2018 15:36 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 15:17 #910120

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Misschein een overweging om ipv hefboompjes met een exentrische schijf te werken.
Bij een hefboom wordt de trimroer uitslag toename kleiner bij een zekere toename van de windvaan uitslag bij een grote windvaan uitslag.
(Als de windvaan uitslag 800 is, dan is de toename van de trimroer uitslag bij een uitslag van 900 nihil.)
Terwijl je juist in het middenbereik subtiel wilt sturen, en bij grotere afwijkingen ook grotere correcties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 15:21 #910123

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
Sunday schreef :
met daarop een windvaan van foam-Carbon composiet.

Waarom zou je daar schuim in willen? Lijkt mij dat zoiets prima hol uit te voeren is, veel heeft het niet te houden. Scheelt ook weer een stuk schuim en de hars voor het verlijmen daarvan. Trouwens de trimtab zelf is ook prima hol uit te voeren ;)
Ik ben pas half april weer in nederland denk ik, maar anders zou ik je het wel eens voor willen doen hoe je holle profielen in koolstof maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 15:22 #910124

@ Sunday
Dank!
Ken de meeste principes wel, dus ik snap wat je bedoelt, denk ik. Maar als je de armen gaat variëren dan zal er wel een eind zitten aan de snelheid waarmee het systeem kan reageren denk?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 21 jan 2018 15:22 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 15:27 #910126

En er zal ook iets met de lengte van de kabeltjes moeten gebeuren,denk ik
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 15:29 #910128

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
rooiedirk schreef :
Misschein een overweging om ipv hefboompjes met een exentrische schijf te werken.
Bij een hefboom wordt de trimroer uitslag toename kleiner bij een zekere toename van de windvaan uitslag bij een grote windvaan uitslag.
(Als de windvaan uitslag 800 is, dan is de toename van de trimroer uitslag bij een uitslag van 900 nihil.)
Terwijl je juist in het middenbereik subtiel wilt sturen, en bij grotere afwijkingen ook grotere correcties.
Dat is erg interessant, maar begrijp ik niet goed. Het is wel precies een punt warin mijn BWS op Grinde in eerste instantie fout ging: Li en Re hadden zelfs heel verschillende uitslagen. Steenkist heeft dat toen met veel gepuzzel recht gekregen.
Kun je een schetsje maken? Of iets meer uitleg woorden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 15:30 #910129

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
steef ton schreef :
En er zal ook iets met de lengte van de kabeltjes moeten gebeuren,denk ik
Moeten “simpel” mooi op spanning gezet kunnen worden met stelschroefje, net als bij fiets
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 15:34 #910130

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
JRomkes schreef :
Waarom zou je daar schuim in willen? Lijkt mij dat zoiets prima hol uit te voeren is, veel heeft het niet te houden. Scheelt ook weer een stuk schuim en de hars voor het verlijmen daarvan. Trouwens de trimtab zelf is ook prima hol uit te voeren ;)
Ik ben pas half april weer in nederland denk ik, maar anders zou ik je het wel eens voor willen doen hoe je holle profielen in koolstof maakt.

B) omdat ik dat simpel denk te kunnen met ervaring en vaardigheid... ook omdat ik dan “binnenwerk” met Carbon buis-als as samen met foam kn voorwerken, omdat k foam heb liggen.
Waarom niet? Weegt maar enkele grammen in mijn gewichtsbegroting van 2500gr?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 15:37 #910131

Nou, als de hefboompjes geen gelijke lengte hebben, dan zullen de kabeltjes ook tijdens het draaien van de trimflap moeten variëren. Eigenlijk heeft dat ook te maken met wat Rooiedirk al zei
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 15:42 #910132

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
En dan hebben we hier op forum ook nog een internationaal befaamd uitvinder met windvaan systemen: hoe heet hij hier ook alweer?
Hij heeft een erg interessante “upside down vane” ontwikkeld: www.windautopilot.de/docs/alkema/USD-vane.pdf
Ik geloof daar in, maar zie teveel complexiteit in het maken ervan..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 15:45 #910135

Die van Sven Heesterman (mrvane) is toch ook een usd?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 15:55 #910140

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Ik denk dat dirk zoiets bedoelt: patentimages.storage.googleapi...ages/US5211155-2.png


Opzich een goed en mooi idee, weet niet hoe het te verstellen is als dat nodig is. Misschien meerdere op elkaar?
Laatst bewerkt: 21 jan 2018 15:57 door Pimpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 16:18 #910152

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Sunday schreef :
rooiedirk schreef :
Misschein een overweging om ipv hefboompjes met een exentrische schijf te werken.
Bij een hefboom wordt de trimroer uitslag toename kleiner bij een zekere toename van de windvaan uitslag bij een grote windvaan uitslag.
(Als de windvaan uitslag 800 is, dan is de toename van de trimroer uitslag bij een uitslag van 900 nihil.)
Terwijl je juist in het middenbereik subtiel wilt sturen, en bij grotere afwijkingen ook grotere correcties.
Dat is erg interessant, maar begrijp ik niet goed. Het is wel precies een punt warin mijn BWS op Grinde in eerste instantie fout ging: Li en Re hadden zelfs heel verschillende uitslagen. Steenkist heeft dat toen met veel gepuzzel recht gekregen.
Kun je een schetsje maken? Of iets meer uitleg woorden?
zoiets?? Dus ongeveer hetzelfde als een stuurwerk met kabels en kwadrant, maar dan niet cirkelvormig.
Edit
En dan 'boven' misschien net zo'n elipsvormige schijf maar dan 900 gedraait. Dus kabels op de smalle kant in middenstand.
Laatst bewerkt: 21 jan 2018 16:25 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 16:23 #910156

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Maakt dan toch helemaal niets uit? Een as volstaat dan ook.
Misschien moet je de elips een kwart slag draaien?
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 21 jan 2018 16:24 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 16:29 #910158

  • Wadrover
  • Wadrover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Als ik het mij goed herinner heet de uitvinder Go west
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 21 jan 2018 16:32 #910159

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Sloe Gin schreef :
Maakt dan toch helemaal niets uit? Een as volstaat dan ook.
Misschien moet je de elips een kwart slag draaien?
Maakt wel uit. Je moet het zien als een touwschijf, waar de kabel omheen loopt. In de middenstand is er dan een lange hefboom, ofwel weinig verandering bij bv 1cm kabel verandering. Naarmate de uitslag groter wordt, wordt de hefboom kleiner en dus een grotere uitslag verandering per cm.
En als je hetzelfde ool boven toepast heb je het effect dubbel. (boven wel 90o draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl