Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ultralight windvaan zelfstuur?

Ultralight windvaan zelfstuur? 17 feb 2018 23:02 #918396

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Leuk om vandaag wat gezichten te zien en kennis te maken!
Go West, nogmaals mijn dank voor het delen en toelichten van je RHM ontwerp.

Vanavond nog wat voortschrijdend inzicht gehad in de geometrie die ervoor zorgt dat de restraint lines niet slap gaan hangen, noch te kort worden (zie bijlage). Door het modelleren in een 3D pakket (solvespace) werd mijn ruimtelijk inzicht een handje geholpen:
Omdat punt P t.o.v. het snijpunt roer-as en kop-as (punt A) een vaste afstand heeft, beschrijft punt P (een stukje van) een cirkelbaan in het midscheepse vlak. Alleen punten op de normaal van die cirkel (door het middelpunt (A dus) heen) hebben een constante afstand tot die cirkel.
De restraint lines zitten in het ideale geval dus vast op een punt op de denkbeeldige (dwarsscheepse) lijn door punt A heen.

Hoe breder de restraint lines vast gezet worden, hoe kleiner de resulterende 'fout' wordt.





Bijlage:

Bestandsnaam: RHMGeometrie.pdf
Bestandsgrootte:547 KB
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 17 feb 2018 23:05 door Twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 17 feb 2018 23:43 #918402

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3470
Twist schreef :
Vanavond nog wat voortschrijdend inzicht gehad in de geometrie die ervoor zorgt dat de restraint lines niet slap gaan hangen, noch te kort worden (zie bijlage).
Klopt niet. Het is het één of het ander.
Omdat strakker dan strak niet kan (en de lijnen staan het strakst in de middenstand) zullen ze bij uitslag altijd slap staan. Al ik de vele filmpjes op you tube bekijk lijkt dat op de prestaties van een windvaanstuurinrichting overigens weinig invloed te hebben.
Hoe breder de restraint lines vast gezet worden, hoe kleiner de resulterende 'fout' wordt.
Laat de stuurlijnen over een cirkelsegment lopen en de fout is nul.
Geldt trouwens ook voor de bevestiging van de stuurlijnen aan de helmstok (wat je nooit ziet).
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 17 feb 2018 23:49 #918404

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
zeekraal schreef :
Twist schreef :
Vanavond nog wat voortschrijdend inzicht gehad in de geometrie die ervoor zorgt dat de restraint lines niet slap gaan hangen, noch te kort worden (zie bijlage).
Klopt niet. Het is het één of het ander.
Omdat strakker dan strak niet kan (en de lijnen staan het strakst in de middenstand) zullen ze bij uitslag altijd slap staan. Al ik de vele filmpjes op you tube bekijk lijkt dat op de prestaties van een windvaanstuurinrichting overigens weinig invloed te hebben.
Hoe breder de restraint lines vast gezet worden, hoe kleiner de resulterende 'fout' wordt.
Laat de stuurlijnen over een cirkelsegment lopen en de fout is nul.
Geldt trouwens ook voor de bevestiging van de stuurlijnen aan de helmstok (wat je nooit ziet).

Uhm... je hebt gezien dat het hier over de rudder-head-mount gaat? Er zijn geen lijnen naar de helmstok.
Er is wel degelijk een configuratie waarbij de lijntjes die punt P fixeren altijd precies even lang zijn, ook bij een roeruitslag. Wellicht ten overvloede: Dat rode cirkelsegment in het plaatje hierboven ligt in het midscheepse vlak.
Of wil je zeggen dat het CAD pakket mij leugens voorschotelt?
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 17 feb 2018 23:51 door Twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 19 feb 2018 15:00 #918859

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
In de fotoserie van @Solution is een foto van 3 ZF-ers ( Sunday,It Paradyske en Go west), die met de handen in elkaar staan. Is het een handgemeen ? Is het een paranormale wijze van communicatie ? Is het mystiek ? :(
Nee, met armen en handen werd de werking van een trim tab aan een roer uitgelegd en wat daarin de betekenis was van tegenkoppeling. :)
Dat kan natuurlijk met technische plaatjes veel beter.
In de bijgevoegde figuur wordt het zichtbaar in het rechter deel van het plaatje.
In een aantal stappen wordt beschreven wat er gebeurd als de windrichting verandert.
( bron : het Franse verhaal over "Pilote Automatique" )
Er zijn twee windvaansystemen getoond, A en B. Eerst wordt systeem B besproken.

Trim tab systeem B is een windvaan met verticale as, die via armpje a en armpje b met een trim tab verbonden is. De windvaan as is bevestigd aan de boot. De trim tab is aan de achterzijde van het roer bevestigd.
De wind komt dwars in.
In plaatje B1 komt ineens de wind voorlijker in.
Het gevolg is dat de windvaan draait in de richting van de wind.
In plaatje B2 laat zien dat de windvaan is verdraaid en daarmee ook de trim tab. Deze trim tab maakt nu een hoek met het roerblad, waardoor er een kracht op het roer wordt uitgeoefend.
Het gevolg daarvan is dat het roer verdraait, zie B3. Tijdens het verdraaien van het roer wordt bij de zelfde stand van de windvaan, via de armpjes a en b de trim tab terug gedraaid.
Dit wordt tegen (terug) koppeling genoemd. De tegenkoppeling hangt af van de waarde van (c-b)/b . (c= koorde lengte roer). Van de balans van het roer hangt af wat de eind positie van het roer wordt. Bij een volkomen gebalanceerd roer ontstaat een situatie dat de trim tab volledig in lijn komt te liggen met het roer. Bij een ongebalanceerd roer ontstaat een situatie, waarbij het moment van de trim tab t.o.v. de roer as gelijk wordt aan het moment van het roer t.o.v. de roer as.
De roerhoek wordt wat kleiner en er blijft een hoek van de trim tab t.o.v. het roer.
Bij gegeven afmetingen van trim tab , roer en mate van balancering is alles uit te rekenen.
Met de aldus verkregen roerhoek zal het schip gaan draaien.

In het linker plaatje zit de windvaan bevestigt aan het roer zelf. Ook hier treedt een windverdraaiing op. De plaatjes A1 en A2 zijn hetzelfde als B1 en B2. Als het roer gaat draaien in A3 dan draait de trim tab draait niet terug maar blijft in dezelfde stand staan.
Er is nu geen tegenkoppeling, maar zelfs een meekoppeling. Door het draaien van het roer is de hoek van de trim tab t.o.v. het roer zelfs groter geworden. Hierdoor is een kans op "oversturen" of een zeer wiebelige koers. Een ongewenste situatie.

Jan


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 19 feb 2018 18:04 #918916

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3470
Twist schreef :
Uhm... je hebt gezien dat het hier over de rudder-head-mount gaat? Er zijn geen lijnen naar de helmstok.
Er is wel degelijk een configuratie waarbij de lijntjes die punt P fixeren altijd precies even lang zijn, ook bij een roeruitslag. Wellicht ten overvloede: Dat rode cirkelsegment in het plaatje hierboven ligt in het midscheepse vlak.
Of wil je zeggen dat het CAD pakket mij leugens voorschotelt?

Als je de laatste zin van mijn post leest, zie je dat ik het helemaal niet over de helmstok heb.
Mijn kommentaar sloeg op de lijnen van C en D naar P.
Pas op het eind stel ik dat dit principe OOK geldt voor de bevestiging van de stuurlijnen naar de helmstok. Uiteraard als die er zijn, en heel veel uitvoeringen werken zo (en bovendien OOK nog voor het lijntje dat de beweging van de vaan op de as van het pendulum overbrengt. Zou ik ook een segment voor nemen i.p.v. een arm)

Maar terug komend op die fixeer lijnen: ik heb de uitleg van GoWest doorgelezen. Had ik eerder moeten doen! Zat behoorlijk op het verkeerde spoor. Uitermate duidelijke beschrijving. Heb je geen CAD voor nodig.

Helaas kan ik over CAD verder geen uitspraak doen. Is van voor mijn tijd. Schijnt makkelijk te wezen en snel te gaan maar ik heb aan een potlood voldoende. Tijd heb ik genoeg. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 19 feb 2018 19:22 #918936

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
zeekraal schreef :
Als je de laatste zin van mijn post leest, zie je dat ik het helemaal niet over de helmstok heb.
Mijn kommentaar sloeg op de lijnen van C en D naar P.

Okay, en je schreef:
Klopt niet. Omdat strakker dan strak niet kan (en de lijnen staan het strakst in de middenstand) zullen ze bij uitslag altijd slap staan.
.

En dat sloeg neem ik aan op mijn:
De restraint lines zitten in het ideale geval dus vast op een punt op de denkbeeldige (dwarsscheepse) lijn door punt A heen.

En dat klopt wat mij betreft nog steeds wel. De lijnen CP en DP hebben constante lengte als de punten C en D zich bevinden op de normaal van het midscheepse vlak door punt A heen. Strak blijft dan dus even strak.
Als je de bevestigingspunten C en D ongunstig kiest, dan zijn er twee mogelijkheden. Of er ontstaat enorme spanning omdat de afstand van C,D naar P dan groter wordt bij roeruitslag. Strakker kan dan niet, bewegingsbeperkend wel. Of er komt extra ruimte op de lijnen (afstand wordt korter).
Vandaar ook dat het achterschip van Sunday's boot geen optie is voor een RHM variant.

Al ik de vele filmpjes op you tube bekijk lijkt dat op de prestaties van een windvaanstuurinrichting overigens weinig invloed te hebben.
Ik houd me aanbevolen voor links naar filmpje waarin de restraint lines zichtbaar zijn. Ik heb er nog geen gevonden. Of heb je het hier over andere lijntjes?

Pas op het eind stel ik dat dit principe OOK geldt voor de bevestiging van de stuurlijnen naar de helmstok. Uiteraard als die er zijn, en heel veel uitvoeringen werken zo (en bovendien OOK nog voor het lijntje dat de beweging van de vaan op de as van het pendulum overbrengt. Zou ik ook een segment voor nemen i.p.v. een arm)
Over al die dingen ging het hier dus juist even niet. Maar als je punt is dat een strakke lijn nooit strakker wordt maar hooguit losser... ja dat lijkt me duidelijk. En inderdaad daar zie je veel voorbeelden van bij de diverse systemen. Al dan niet met nadelige gevolgen.
Maar terug komend op die fixeer lijnen: ik heb de uitleg van GoWest doorgelezen. Had ik eerder moeten doen! Zat behoorlijk op het verkeerde spoor. Uitermate duidelijke beschrijving. Heb je geen CAD voor nodig.
Nu ben ik wel benieuwd welke beschrijving je je bedoelt.

Helaas kan ik over CAD verder geen uitspraak doen. Is van voor mijn tijd. Schijnt makkelijk te wezen en snel te gaan maar ik heb aan een potlood voldoende. Tijd heb ik genoeg. :laugh:
Ieder de methodes die hem/haar het beste liggen, als je maar tot het gewenste resultaat komt. Geholpen door een CAD programaatje had ik uiteindelijk ook aan een potlood genoeg (in dit geval wat lijntjes in powerpoint)
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 19 feb 2018 19:29 #918939

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Go west schreef :
In de fotoserie van @Solution is een foto van 3 ZF-ers ( Sunday,It Paradyske en Go west), die met de handen in elkaar staan. Is het een handgemeen ? Is het een paranormale wijze van communicatie ? Is het mystiek ? :(
Nee, met armen en handen werd de werking van een trim tab aan een roer uitgelegd en wat daarin de betekenis was van tegenkoppeling. :)
:laugh: ik had die foto gezien en gokte al dat er ongeveer zo'n onderschrift bij hoorde.


Duidelijke plaatjes en verhaal verder. (A) Mee- en (B ) tegenkoppeling.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 19 feb 2018 19:43 door Twist. Reden: onbedoelde smiley veranderen in ( B )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 23 feb 2018 14:46 #920010

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
M’n onderdelen zijn binnen. De lagers “zuigen” erin.
Nu schuren en lakken.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 23 feb 2018 16:01 #920028

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3470
Twist schreef :
Al ik de vele filmpjes op you tube bekijk lijkt dat op de prestaties van een windvaanstuurinrichting overigens weinig invloed te hebben.
Ik houd me aanbevolen voor links naar filmpje waarin de restraint lines zichtbaar zijn. Ik heb er nog geen gevonden. Of heb je het hier over andere lijntjes?
Inderdaad. En daar zat ook mijn verwarring. Zag de fixeerlijnen aan voor stuurlijnen naar de helmstok.
Maar terug komend op die fixeer lijnen: ik heb de uitleg van GoWest doorgelezen. Had ik eerder moeten doen! Zat behoorlijk op het verkeerde spoor. Uitermate duidelijke beschrijving. Heb je geen CAD voor nodig.
Nu ben ik wel benieuwd welke beschrijving je je bedoelt.

Die bijlage bij jouw post even terug waar zowel jouw naam als die van Jan Alkema op staan vermeld.

Maar inmiddels is het verhaal mij duidelijk hoor.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 23 feb 2018 21:16 #920127

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
En gereed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 23 feb 2018 21:24 #920131

En dat straks op de carbon buis, mooi!
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 23 feb 2018 21:54 #920143

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2094
Ziet er heel goed uit! Ik zat voor mijn boot te denken aan een Mr Vee, maar dat gaat hem niet worden. Te weinig ruimte onder mijn motorsteun. Deze zomer maar met een stuurautomaat naar Noorwegen en Shetlands.
Ik blijf dit topic volgen, dit kan voor mijn boot ook wel eens een oplossing zijn. Ik zit dan te denken aan een roerconstructie onder de motorsteun, met trimtab. De vaanmast plaats ik dan ongeveer 20cm uit het midden. Als de aansturing met kabels goed werkt, moet dat geen probleem zijn. Mooi project voor komende winter!

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 23 feb 2018 21:57 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 24 feb 2018 00:43 #920158

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Sunday schreef :
M’n onderdelen zijn binnen. De lagers “zuigen” erin.
Nu schuren en lakken.......................

Leuk project en super uitvoering, dit gaat er weer perfect uitzien ben benieuwd naar jouw vaan en hoe goed hij werkt. Suc6
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 24 feb 2018 15:13 #920296

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Weegt 422gram nu

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 24 feb 2018 15:29 #920302

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Lekker bezig!

Is die vaanpaal niet een beetje zwaar (als in: overdreven sterk) uitgevoerd (diameter 40mm schat ik zo)?
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 24 feb 2018 15:34 #920303

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Weet ik niet. Is 40mm. Voelt lekker aan
Laatst bewerkt: 24 feb 2018 15:35 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 24 feb 2018 15:38 #920305

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Dat ziet er mooi uit, Joost.
De hoek van de vaan as lijkt 20 graden te zijn. Al verder gekeken naar een veer of een contragewicht ?
De trimtab kun je misschien zodanig dimensioneren, dat het gewicht onder water neutraal is. Scheelt weer in gewicht of trimligging van je schip.
Wat zijn de afmetingen van het onderwater deel van je roer ? (om wat te kunnen rekenen )

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 24 feb 2018 15:42 #920307

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Jan, ik laat je volgende week maten weten, ben dan weer op bootje.
Fijn dat je er aan wilt rekenen.
Veer of contragewicht bepaal ik als vaan klaar is, om gevoel bij de zaak te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 24 feb 2018 20:08 #920392

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Ook nog stel-schijven gemaakt die de richting van wind kan instellen.
De gradenboog en pijl zijn holtes die met glow in the dark epoxy gevuld worden; cool!
Geleide knobbeltjes gemaakt om kabels de buis in te leiden.
Zie mooie lijn ontstaan voor elastiek: van de zwengel naar de stel-schijf

Bijlagen:
Laatst bewerkt: 24 feb 2018 20:29 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 24 feb 2018 20:18 #920395

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17226
Ik heb helemaal niks met windvanen maar als ik dit zie zou ik er zo een willen voor op ons bootje B) ziet er super uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 24 feb 2018 20:20 #920396

Joost, geen enkele twijfel dat dit gaat werken!
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 24 feb 2018 20:40 #920402

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 26 feb 2018 16:48 #920839

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Kabel en titanium spanbout met handlle

Laatst bewerkt: 26 feb 2018 19:54 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 26 feb 2018 19:38 #920889

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Sunday,

Ziet er gewoon TOP uit dat ding!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 26 feb 2018 23:03 #920969

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Eerste -probeersel-/-idee- van overbrenging naar trimtab:





Een schijf op draaipunt roer krijgt de kabels.
Schijf bedient arm1, waarvan lengte instelbaar is met blauw.
Arm1 draait arm2, die ook in lengte instelbaar is.
Erg raar??
Laatst bewerkt: 26 feb 2018 23:38 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl