Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ultralight windvaan zelfstuur?

Ultralight windvaan zelfstuur? 10 mrt 2018 10:23 #924580

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
WADnWIND schreef :
Noorderzon schreef :
Als ik het nu goed begrijp, dan ben ik bang dat zo'n trimtab-systeem wel een behoorlijk nadelig effect heeft op je weerstand door het water en aanzienlijk slechtere stuureigenschappen van je roer meebrengt. Immers de trimtab 'stuurt' steeds precies in de tegenovergestelde richting van de bedoelde stuurcorrectie. Een aspect wat met een pendulum windvaansysteem juist andersom is (het pendulum 'stuurt mee') en wat dan ook als een voordeel wordt ervaren qua stuureigenschappen.

In de beroepsvaart worden vaak flaproeren gebruikt waarbij de flap/trimtab de bedoelde stuurcorrectie juist een extra duwtje in de goede richting geeft. En dat flapje geeft echt veel betere stuureigenschappen. Maar ook hier is er al het nadeel van extra weerstand door het water (dus zelfs wanneer de trimtab/flap mee i.p.v. tegen stuurt).

ja, dat vroeg ik mij dus ook af. Ik zie die constructie wel zitten onopvallend achter mijn roer.
En moet de trimflap balans zijn of niet?

Bij 100% balancering is er kans dat de trimflap wat gaat klapperen. Dus wat minder balans kiezen.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 10 mrt 2018 11:22 #924594

Go west schreef :
Noorderzon schreef :
Als ik het nu goed begrijp, dan ben ik bang dat zo'n trimtab-systeem wel een behoorlijk nadelig effect heeft op je weerstand door het water en aanzienlijk slechtere stuureigenschappen van je roer meebrengt. Immers de trimtab 'stuurt' steeds precies in de tegenovergestelde richting van de bedoelde stuurcorrectie. Een aspect wat met een pendulum windvaansysteem juist andersom is (het pendulum 'stuurt mee') en wat dan ook als een voordeel wordt ervaren qua stuureigenschappen.

In de beroepsvaart worden vaak flaproeren gebruikt waarbij de flap/trimtab de bedoelde stuurcorrectie juist een extra duwtje in de goede richting geeft. En dat flapje geeft echt veel betere stuureigenschappen. Maar ook hier is er al het nadeel van extra weerstand door het water (dus zelfs wanneer de trimtab/flap mee i.p.v. tegen stuurt).

In het reeds vaak genoemde boek van Letcher wordt het verlies van stuurmoment door de trim tab besproken en gekwantificeerd. Bij een 100% gebalanceerd hoofdroer is er geen verlies. Afhankelijk van de mate van balancering van het hoofroer en de geometrie en grootte van de trimtab is er wel verlies. Genoemd wordt in een voorbeeld 12 tot 17 % verlies. Als je bijv. 5 graden roerhoek nodig hebt om op koers te blijven, dan moet je met een trim tab het roer op ca. 6 graden brengen om op koers te blijven. Uiteraard kost dat wat extra weerstand, maar het lijkt mij niet dramatisch.

Bij vastgezette vaan en hand gestuurd werkt de trimtab als een flaproer uit de beroepsvaart en versterkt de roerwerking. ( Is al eerder genoemd door @Rooie Dirk)

Jan

Als in de beroepsvaart het minimaliseren van het brandstofverbruik (of dus het maximaliseren van de snelheid met zo weinig mogelijk voortstuwingskracht) een belangrijk designcriterium is, dan wordt vanwege de extra weerstand geen flaproer toegepast. Dan hebben we het over flaproeren die de stuurwerking versterken, en nog niet eens over aan flaproer die zelfs de stuurwerking tegenwerkt. En als die weerstand op diesel voortgestuwde schepen al te groot is, dan moet de weerstand op door wind voortgedreven boten nog nadeliger zijn.

Dit schip is een voorbeeld waarbij Marin in Wageningen adviseerde voor een balansroer in plaats van flaproer, ondank de verminderde manoeuvreer-eigenschappen: www.conoship.com/index.php/por...w-heavy-lift-vessel/
Laatst bewerkt: 10 mrt 2018 11:25 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 10 mrt 2018 11:40 #924601

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Maar die extra weerstand is er toch alleen maar als je daadwerkelijk stuurt? *schrijft hij, terwijl die langs een kaarsrecht Amsterdam Rijn kanaal zoeft in de trein* Dan verwaarloos ik inderdaad wel de extra drag ten gevolge van extra nat oppervlak.

Ik zie even niet hoe een balansroer minder weerstand oplevert dan een ongebalanceerd roer met zelfde oppervlak en zelfde aspect ratio en zelfde profiel.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 10 mrt 2018 12:13 #924608

Je stuurt varend praktisch continue, ook op het Amsterdam-Rijnkanaal. Probeer het onderweg eens een uurtje zonder... :)

De tegenhanger van een balansroer is in de context van mijn betoog een flaproer. Of een balansroer ten opzicht van een ongebalanceerd roer minder weerstand oplevert weet ik niet.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2018 12:16 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 10 mrt 2018 13:15 #924625

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Iedere roerbeweging remt. Je stuurkracht wordt opgewekt door langsstromend water van richting te veranderen. En dit gaat het voordeligst met een mooi gevormd vleugelprofiel zonder toeters en bellen.
Op een vrachtschip telt dit dubbel, omdat daar het roer rechtstreeks in het schroefwater zit met dus een relatief veel hogere stroomsnelheid. En bij het ontwerpen van een vrachtschip maak je dan ook de overweging wat het zwaarste weegt. Betere manouevreer eigenschappen met een flaproer of minder brandstof verbruik met een (klein) conventioneel roer maar dan wel vaker sleepboot assistentie in een haven. (In de praktijk zijn het dus vooral (zee)schepen die korte reizen maken en veel havens en sluizen aandoen die een flaproer hebben.)
Een extra trimroer zal zeker ook extra remmen ongeacht of het als flap- of trim-roer gebruikt wordt. Maar zeilend zijn de watersnelheden wel een stuk lager als bij de vrachtschepen, en de weerstand gaat kwadratisch met de snelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 10 mrt 2018 16:27 #924669

Helemaal mee eens. Tegelijk zou ik het effect ook op een zeilbootje niet onderschatten. Net zoals in andere topics het nut van een glad onderwaterschip relevant lijkt en een niet-vaste schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 12 mrt 2018 19:15 #925355

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Dat weerstand verhaal moet ik accepteren. Mijn supergladde teflon onderwaterschip compenseert dat wel weer een beetje.
Ondertussen bezig met het bedenken en ontwerpen van de overbrenging van vaan naar trimtab.
Ik had het kwadrantje klaar wat op de roerkop komt, maar dat was fout, moet opnieuw.
Inmiddels wel in beeld hoe ik de buitenkabels laat eindigen; hierin:

Dat rode ding word precies op juiste hoogte van voor kabels naar roerkop bevestigd op de t-track in deze foto:


Een en ander dan in situ:

Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 19:27 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 13 mrt 2018 16:01 #925610

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
Go west schreef :
Bij 100% balancering is er kans dat de trimflap wat gaat klapperen. Dus wat minder balans kiezen.

Jan

@ Jan en Erik
Nu heb ik toch nog een no-no vraag. Ik lees dat de balansdeel 20-25% is van de lengte van het roer. Da's duidelijk. Mijn roer is 50mm dik, de roerkoning van het hulproer kan 25mm worden. dat lijkt me toch wat nare verstoring te geven?

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 13 mrt 2018 16:06 #925615

Mooi hoor! Vermoed zomaar dat de windvaan zowel aan stuurboord als aan bakboord opgesteld kan worden omwille van vrije wind.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 13 mrt 2018 17:44 #925639

WADnWIND schreef :
@ Jan en Erik
Nu heb ik toch nog een no-no vraag. Ik lees dat de balansdeel 20-25% is van de lengte van het roer. Da's duidelijk. Mijn roer is 50mm dik, de roerkoning van het hulproer kan 25mm worden. dat lijkt me toch wat nare verstoring te geven?

Dat is inderdaad wat krap. Bestaat er niet de mogelijkheid om het hoofdroer met een ratio van 1:10 te verjongen tot die 25mm? Dat zu de situatie aanzienlijk beter maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 13 mrt 2018 18:33 #925652

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29332
Erikdejong schreef :
WADnWIND schreef :
@ Jan en Erik
Nu heb ik toch nog een no-no vraag. Ik lees dat de balansdeel 20-25% is van de lengte van het roer. Da's duidelijk. Mijn roer is 50mm dik, de roerkoning van het hulproer kan 25mm worden. dat lijkt me toch wat nare verstoring te geven?

Dat is inderdaad wat krap. Bestaat er niet de mogelijkheid om het hoofdroer met een ratio van 1:10 te verjongen tot die 25mm? Dat zu de situatie aanzienlijk beter maken.

Het stalen roer te verjongen is geen eenvoudige optie en begrotenlijk. Ik wilde met eenvoudige middelen kijken of het een gewenst effect heeft. Niet om met een windvaan te sturen, maar wel om de stuurkabels te koppelen aan een tiller piloot zoals de AH1000. Die heeft zelf geen kracht genoeg en te weinig uitslag.
Ik begrijp dat je liever dit ziet:



Met enige moeite kan ik dat zagen/maken van kunststof. (er zit al veel meer gecamoufleerdekunststof boven en onder water ;) ) De gedacht bij balans was dat de tiller piloot minimale kracht hoeft te leveren, aanzienlijk minder stroom verbruik en meer kracht/effect ook tijdens zeilen. Zo'n platbodem is op ondiep water soms een draak aan het roer en is het serieus werken geblazen en een lamme arm.

Het is zelfs zo, dat als je de kabels vast zet op de steven, dat bij roeruitslag het hulproer zelfs meehelpt om het roer te doen uitslaan (versterking, geen demping).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 mrt 2018 18:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 13 mrt 2018 19:02 #925663

Ah, ik ging er voor het gemak vanuit dat je een houten roer had.

Een vul stukje kan natuurlijk ook werken, hoe langer je dat kan maken hoe beter het is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 14 mrt 2018 19:57 #925932

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mijn kwadrant op draaischijf is zo’n beetje klaar voor printen. Komt op een 78mm diameter en 10mm dik keramisch lager te draaien.
Op het kwadrant komt een in lengte verstelbare arm, die een andere, ik denk nu -ook in lengte verstelbare- arm verdraait die de trimtab as draait.
De trimtab-as heeft een hoek van een graad of 8 met de verticaal, maar dat lost wel op in de overbrenging tussen de twee armen..

Laatst bewerkt: 14 mrt 2018 20:33 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 14 mrt 2018 21:34 #925966

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3452
Sunday schreef :
Op het kwadrant komt een in lengte verstelbare arm, die een andere, ik denk nu -ook in lengte verstelbare- arm verdraait die de trimtab as draait.

Nogmaals, twee verschuifbare armen is onnodig ingewikkeld. Met twee vaste armen met een verstelbare koppeling er tussen bereik je hetzelfde en is de constructie veel eenvoudiger.
Maak je de armen beide 3/4 van de afstand tussen draaischijf en as trimflap, dan heb je de mogelijkheid met één hendel de overbrengverhouding in te stellen tussen 1:3 en 3:1. Dat is meer dan je nodig hebt (denk ik), gezien de door veel fabrikanten gebruikte 2:1.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 15 mrt 2018 08:11 #926046

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Komt er een hoog koppel op bv het kwadrant? Misschien zou ik daarvoor een gleufje in het kwadrant maken, gewoon om er zeker van te zijn dat daar geen speling zit. Bijzondere vorm ben je ook voor gegaan, waarom als i vragen mag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 15 mrt 2018 11:04 #926109

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
WADnWIND schreef :
Erikdejong schreef :
WADnWIND schreef :
@ Jan en Erik
Nu heb ik toch nog een no-no vraag. Ik lees dat de balansdeel 20-25% is van de lengte van het roer. Da's duidelijk. Mijn roer is 50mm dik, de roerkoning van het hulproer kan 25mm worden. dat lijkt me toch wat nare verstoring te geven?

Dat is inderdaad wat krap. Bestaat er niet de mogelijkheid om het hoofdroer met een ratio van 1:10 te verjongen tot die 25mm? Dat zu de situatie aanzienlijk beter maken.

Het stalen roer te verjongen is geen eenvoudige optie en begrotenlijk. Ik wilde met eenvoudige middelen kijken of het een gewenst effect heeft. Niet om met een windvaan te sturen, maar wel om de stuurkabels te koppelen aan een tiller piloot zoals de AH1000. Die heeft zelf geen kracht genoeg en te weinig uitslag.
Ik begrijp dat je liever dit ziet:



Met enige moeite kan ik dat zagen/maken van kunststof. (er zit al veel meer gecamoufleerdekunststof boven en onder water ;) ) De gedacht bij balans was dat de tiller piloot minimale kracht hoeft te leveren, aanzienlijk minder stroom verbruik en meer kracht/effect ook tijdens zeilen. Zo'n platbodem is op ondiep water soms een draak aan het roer en is het serieus werken geblazen en een lamme arm.

Het is zelfs zo, dat als je de kabels vast zet op de steven, dat bij roeruitslag het hulproer zelfs meehelpt om het roer te doen uitslaan (versterking, geen demping).

WadnWind, ik begrijp dat je eigenlijk een "stuurbekrachtiging" zoekt voor het hoofdroer voor het handbedrijf en voor de autopilot.
In feite staat dit beschreven in het document : Build Your Own Trim Tab Self-Steering System , van Eric Baicy.
Het wordt genoemd in de post van @Sunday over dit onderwerp van 23 jan. 2018 en kan worden gedownload.
Op bladzij 32 en figuur 18 uit dat document wordt een aparte trim tab helmstok getoond die wordt aangestuurd door een autohelm.
Als je de trim tab helmstok wat langer maakt zou je daar handmatig mee kunnen sturen, met veel minder spierkracht.
De trim tab moet voldoende groot zijn om het hoofdroer te kunnen verdraaien. Alles is te berekenen.

Succes,

Jan


Bijlage:

Bestandsnaam: img211-2.pdf
Bestandsgrootte:402 KB
Laatst bewerkt: 15 mrt 2018 11:14 door Go west. Reden: extra bijlage erbij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 17 mrt 2018 22:43 #926795

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik schiet lekker op. Morgen de vaan lamineren.
Vandaag het kwadrant laatste checks gedaan voor printen. Het kwadrant (blauw) heeft twee cirkelsegmenten (de grote maat in kwadrant) met 6cm radius, daarover lopen de kabels.
Het kwadrant komt te draaien op een groot plat lager: buitendiameter 78mm, dikte 10mm.







Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 18 mrt 2018 19:46 #927123

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
En zo gaat het er ongeveer uitzien:

Laatst bewerkt: 18 mrt 2018 19:48 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 18 mrt 2018 19:51 #927126

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16858
Misschien een gekke vraag, ik heb geen sjoege van windvanen, maar moet er geen steun met lagertje achter, bovenaan je roer om te voorkomen dat dat asje doorbuigt..al is het maar een beetje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 18 mrt 2018 19:53 #927129

Mooi!
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 18 mrt 2018 19:55 #927132

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
holtere schreef :
Misschien een gekke vraag, ik heb geen sjoege van windvanen, maar moet er geen steun met lagertje achter, bovenaan je roer om te voorkomen dat dat asje doorbuigt..al is het maar een beetje?
Jazeker! Maar daar zijn we nog niet.. de trimtab-as krijgt 4 lagertjes -keramisch, omdat het kan-: twee boven de waterlijn en twee eronder.
Ik moet m’n tekening daar nog op aanpassen als ik de lager-houders heb getekend. Inmiddels weet ik de hoek waarin de trimtab-as afwijkt van de verticaal ook: 7,4 graad..
Laatst bewerkt: 18 mrt 2018 19:56 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 18 mrt 2018 19:57 #927133

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16858
OK, duidelijk!
Ik vind het er super uitzien en heel benieuwd naar de proefvaart!
Mooi werk B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 18 mrt 2018 20:20 #927146

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Leuk!
Hoe ga je de twee 'helmstokjes' met elkaar verbinden zonder dat er teveel wrijving ontstaat?

Ben ook zeer benieuwd hoe de 'fiets'kabeltjes uiteindelijk bevallen.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 18 mrt 2018 20:32 #927149

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Twist schreef :
Leuk!
Hoe ga je de twee 'helmstokjes' met elkaar verbinden zonder dat er teveel wrijving ontstaat?
Weet ik nog niet, maar beslissing komt vanzelf...
Achterste armpje krijgt een “pikkie” naar beneden. Door de hoek achterzijde roer (die 7,4graad) gaat dit armpje 4mm omhoog t.o.v. Voorste armpje bij 25graden uitslag. Pikkie moet dus glijden, draaien en omhoog en omlaag kunnen. Net echt B)
Denk dat pikkie een titanium of RvS boutje wordt met 3 heel kleine keramische lagertjes erop die draaiing mogelijk maken. Voorste arm heeft een gleuf waarin pikkie schuiven kan. Heb zitten overwegen om de gleuf van Carbon-plaat of titanium-plaat inlay’s te voorzien om glijden te faciliteren.
Denk dat ik toch achterwege ga Laten. Misschien de binnenkant van de gleuf beplakken met teflon-tape.
Ik ga het zien en voelen.
Overigens: die twee armpjes zijn aardig duur in 3D print door volume: 56, resp 60cc.
Ben ook zeer benieuwd hoe de 'fiets'kabeltjes uiteindelijk bevallen.
Ik ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ultralight windvaan zelfstuur? 19 mrt 2018 19:51 #927568

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Sorry, plekje nodig om 2 fotos te hosten


Laatst bewerkt: 19 mrt 2018 20:35 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.245 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl