Dank Sybrand.
De vaan voor de stuurinrichting..
Ik schreef eerder dat ik twee vanen heb gemaakt:
De ene foam-Carbon, de andere, iets groter, van polycarbonaat “golfplaat”. De eerste met min of meer een mooi vleugelprofiel, de PC-plaat vaan gewoon “platte plaat”.
De vorm, en met name hoogte werd daarbij bepaald door een beperkt beschikbare hoogte omdat m’n zonnepaneel er in de weg zat: de vaan zou er anders tegenaan komen.
Inmiddels heb ik paneel een andere positie gegeven: veel lager en iets meer achterwaarts.
Nu kan ik dus opnieuw een -derde- vaan gaan maken.
Daarnaast was ik niet blij met het eindgewicht van de twee vanen: 275 resp. 325 gram.
De contra-kracht arm die de vaan met nog te bepalen òf contragewicht òf elastiek in evenwicht moet gaan houden is ongeveer 25cm lang: om dan zo’n vaan met gewicht in evenwicht te houden zou ik daar wel int’s als 350gram lood aan moeten hangen. Dat is niet fijn: zinloos gewicht (de design-brief is immers teruggebracht tot in totaal minder dan 2000gram) èn door hoge gewicht een daarmee samenhangende massa-traagheid.
Nu nieuw ontwerp in ontwikkeling:
Concept is een frame van carbonbuisjes met 3D geprinte koppelingen.
Rondom 8,8mm buis van 18gr/m met twee tussenbuisjes 6mm van 14gr/m.
De basis die op vaankop koppelt wordt een afgeronde driehoek van polycarbonaat. Een en ander in elkaar gelijmd me 3M structural lijm.
Aan weerszijden wordt frame strak beplakt met “dyneema-hybrid laminaat” van 30gr/m2 (vroeger ‘Cuben fibre genaamd, ooit nog eens ontwikkeld voor North sails. Bestaat uit non-woven Dyneema met aan beide zijden dunne mylar film gelamineerd) Laminaat op frame geplakt met 3M VHB transfer-tape zoals ik recent een tent in elkaar plakte.
Als ik zo uitreken komt gewicht van m’n 3e vaan met gelijk oppervlak als eerdere dan uit op 50-60 gram: een echte “libelle vleugel” dus.
Vaan wordt niet meer driehoekig, maar rechthoekig. Door constructiewijze helaas geen mooi vleugelprofiel meer. Wèl kan ik nu rustig de hoogte van de vaan vergroten van 50-60 cm naar 70cm.
Het moment -de kracht waarmee de trimtab gedraaid wordt- neemt daarmee wat toe.: het wordt een echte “high aspect” vaan nu.
Leuk!